9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    planar1.4

zwartwit fotobewerking op imac

het 20″ scherm is uiteraard beter dan het 17″

maar wat me een beetje verontrust is dat zwartwit bewerking op het 17″ scherm erg moeilijk zou zijn

iemand ervaring ??,

Bijdrager
    Fabio

en op een 20″ niet? :D

ik doe het zelf regelmatig op een 12″, en nog veel regelmatiger op een 23″… wat ik je kan zeggen is: meten is weten; houd ten alle tijden je info-paletje zichtbaar. en calibreer zoveel mogelijk (scanner/scherm/printer).

Bijdrager
    planar1.4

ik ben helemaal nieuw in macland

ik heb zelfs nog geen mac gekocht

ben fotograaf (analoog) en wil in de toekomst m’n beeldjes zelf wat bewerken
    zonder professionele pretentie maar toch met kwaliteit

een 17″ scherm volstaat voor mij qua grootte hoor

ik zoek enkel de beste combinatie voor mij = mac onwetende en nieuw op het vlak van photoshop elements 3

kom uit de analoge wereld…maar wil niet helemaal …dom sterven :):)

Bijdrager
    Fabio

da’s sowieso een goed voornemen :)

misschien zou je juist moeten denken aan een desktop machine, met wat meer video-ram (of uitbreidingsmogelijkheden).

Bijdrager
    JobKuipers

Wat vooral van belang is, is dat je je beeldscherm calibreert (het liefst met een externe calibrator zoals de “Eye-One Display 2” van Gretag MacBeth), de kleurinstellingen in Photoshop aanpast aan jouw werkomgeving (kijk voor info eens op de site van het NIDF en lees de PDF-file die op die site staat eens door over de kleurinstellingen en in een constante omgeving werkt (dus een kamer waar het ligt zo min mogelijk veranderd (d.w.z. niet het ene moment vol de zon in de kamer te hebben schijnen en het andere moment weer nauwelijks omgevingslicht hebben)). Verder vooral eerst lekker aan de slag gaan. Ik ken zelf de flatpanelschermen uit de iMac niet, maar wat ik erover heb gelezen zijn het geen slechte schermen en kan ook nergens vinden waarom een 17″ slechter zou zijn dan een 20″. Op de apple-site staat als enige verschil het aantal pixels (maar dat is ook logisch want het scherm is een heel stuk groter!). Verder raad ik je aan om een goede printer te kopen als je je foto’s zelf wil gaan afdrukken. Eén die speciaal voor het afdrukken van foto’s is (en informeer ook naar de zw-w afdrukmogelijkheden van die printers (en kijk naar voorbeelden in de winkel!!!))

Mocht je nog vragen hebben stel ze maar hier op het forum of via een PB.

Veel succes,

Groet,
    Job

Bijdrager
    planar1.4

bedankt

als ik bvb de imac 17″ koop zal ik het ramgeheuen laten opvullen tot 1G
    moet volstaan voor photoshop elements denk ik

mijn werkomgeving
    tja…dat kan om 18h s’avonds zijn in de zomer (nog steeds daglicht) of om 21h met verschilende indirecte lampen
    dat wordt dan alle dagen calibreren ???

printen zal ik waarschijnlijk niet doen
    mijn foto’s dienen enerzijds voor een website en photoblog
    als ik een print wil laat ik dat doen bij de fotowinkel om de hoek

ik zal uiteraard proberen te werken in een zo constant mogelijke ruimte

ik heb uiteraard nog een boel vragen…en die komen er zeker aan:)

Bijdrager
    ThinkApple

je foto’s zijn alleszins héél geslaagd, je aankoop van de goeie mac dan ook wel, zeker?

ps. zou je wel overschakelen naar digitaal? Je prints hebben de perfecte tonatie enzo, jammer dat er weer een analoogfotograaf verloren gaat…

Bijdrager
    planar1.4

ik ga heel eerlijk zijn
    ik heb géén zin meer om in de doka te staan
    is trouwens al bijna 7 jaar geleden hoor

de fotos op m’n link heb ik door de fotograaf om de hoek laten scannen en heb ze zo gepost zonderenige tussenkomst van photoshop of zo

misschien blijf ik wel enkel analoog werken en digitaliseer voor het internet
    dat kan ook

Bijdrager
    planar1.4

ik blijf zeker met m’n analoog materiaal werken (contax met planar1.4)

maar zou wel een digitaaltje willen als notitieblokje

voor wat ik alle dagen zie

ik pendel niet graag alle dagen met die contax hoor

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.