23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    Willumpie

Time Machine zwarte vensters in geschiedenis

Onlangs heb ik mijn HD vervangen (zie hier hoe)
    Nadat ik dacht dat alles weer was zoals vanouds heb ik Time Machine weer aangezet.
    Vervolgens gaf hij aan dat hij ruim 377GB ging back-uppen. Vond ik vreemd, maar ik dacht dat dat misschien nodig was omdat hij alles nog een keer langs zou lopen o.i.d.
    Als ik nu Time Machine activeer, dan kan ik alleen mappen en bestanden zien en selecteren vanaf de 1e back-up na vervangen van mijn HD. Die van daarvoor staan er wel bij, maar zijn zwart en zonder inhoud en gaan terug tot 2011 toen ik Time Machine ben gaan gebruiken.

In de map van Time Machine (via Finder) staan ook gewoon mappen die teruggaan tot 2011.

Wat is er mis?
    Is dit te repareren?
    Of moet je na het installeren van een nieuwe HD en opnieuw installeren van Lion en Mavericks opnieuw beginnen met Time Machine?

Of had ik dit kunnen voorkomen met de Kloon methode van @makoe en @thebigz (zie hier)

Bijdrager
    Willumpie

Ik heb mijn nieuwe (SS)HD een andere naam gegeven dan mijn oude HD, kan dat het probleem zijn…?
    Als ik in Finder naar apparaten ga / Time Machine-reservekopie毛n / en daar deze map open Backups.backupdb dan valt namelijk het volgende op:

Voor de duidelijkheid: Je ziet de naam van een map veranderen van ‘Macintosh HD’ in ‘SSHD MBP’. Wat overeenkomt met de namen van de oude en nieuwe HD en daartussenin heb ik de HD vervangen.

Bijdrager
    fred44nl

m.b.v. de Migratie-assistent moet je de oude backup kunnen terug halen.
    en anders doe je het met Finder.
    niet helemaal zoals het hoort, maar het kan wel.

dat je de nieuwe HD een andere naam hebt gegeven, maakt verder geen verschil.
    jouw MBP heeft w猫l dezelfde naam, en daardoor is TimeMachine verder gegaan met de bestaande backup.

wat wel eenbeetje jammer is, is dat TimeMachine is gaan backuppen, voor dat je kennelijk alles terug hebt gehaald.

probeer nu niet de backup handmatig te wijzigen, want dat levert het risico op, dat ie corrupt raakt,

Bijdrager
    Willumpie
    fred44nl op 22 maart 2014

m.b.v. de Migratie-assistent moet je de oude backup kunnen terug halen.
    en anders doe je het met Finder.
    niet helemaal zoals het hoort, maar het kan wel.

Kun je me uit leggen hoe ik dat moet doen? Zowel de Migratie als de finder variant? Kan ik daarna wel weer gewoon een paar maanden of jaren terug gaan in de tijd?

wat wel eenbeetje jammer is, is dat TimeMachine is gaan backuppen, voor dat je kennelijk alles terug hebt gehaald.

Wat bedoel je hiermee? Hij is niet uit zichzelf gaan back-uppen, ik heb hem op een bepaald moment zelf aan gezet (zie boven)

Bijdrager
    fred44nl

Migratie-assistent is een hulpprogramma en kun je gewoon opstarten,
    daarna volg je de aanwijzingen en maak je keuzes.
    dat wijst zich vanzelf.

als TimeMachine nog geen backups had gemaakt van de nieuwe HD,
    dan was de verwarring minder geweest.

als je TimeMachine activeert, dan heb je eerst altijd zwarte tabbladen.
    het inladen van alle iformatie uit de backup duurt ee behoorlijke tijd.
    wellicht een beetje langer wachten:)

Bijdrager
    Willumpie

Migratie-assistent is een hulpprogramma en kun je gewoon opstarten,
    daarna volg je de aanwijzingen en maak je keuzes.
    dat wijst zich vanzelf.

Blijven dan de bestanden en wijzigingen die ik vandaag heb gemaakt dan wel bestaan of ben ik die dan kwijt?

als TimeMachine nog geen backups had gemaakt van de nieuwe HD,
    dan was de verwarring minder geweest.

Wat had ik dan te zien gekregen?

als je TimeMachine activeert, dan heb je eerst altijd zwarte tabbladen.
    het inladen van alle iformatie uit de backup duurt ee behoorlijke tijd.
    wellicht een beetje langer wachten:)

Wil je zeggen dat het misschien gewoon een kwestie van tijd is en alles uiteindelijk misschien wel gewoon werkt?

Bijdrager
    Willumpie

.

Bijdrager
    fred44nl

ik heb de andere discussie even door gekeken.
    je hebt dus een TimeMachine backup 猫n een CCC-kloon.
    ga dus gewoon aan de slag en haal alles terug.
    alles wat je moet weten is uitvoerig besproken.
    succes:)

Bijdrager
    Willumpie

@fred44nl

Dat klopt. Alleen die kloon was niet up-To-date. Die heb ik een aantal dagen v贸贸rdat ik de HD ging vervangen gemaakt toen ik nog dacht dat ik die methode ging toepassen. Dus daar staat niet mijn werk van de tussenliggende dagen op. Daarna heb ik het hele proces doorlopen, zoals je gelezen hebt, en met behulp van Time Machine alles terug gezet. Inmiddels heb ik gister gewoon de hele dag gewerkt. Mails gestuurd, bestanden gemaakt en gewijzigd. Vandaag kwam ik er pas achter dat Time Machine niet verder terug gaat dan vanaf dat de nieuwe sshd erin zit…

Dus zou ik graag van je (of iemand anders) willen weten of ik gegevens en wijzigingen van vandaag en gister kwijt ben als ik nu met de migratie assistent kies voor Time Machine gegevens? Of wat ik er aan moet doen om weer via Time Machine verder terug in de tijd te kunnen.

Alvast bedankt

Bijdrager
    fred44nl

je hebt het hele process doorlopen en alle gegevens terug gezet.
    wat mis je dan nog op je nieuwe harde schijf ??
    welke gegevens heb je nu nog niet terug uit de TimeMachine backup ??

Bijdrager
    Willumpie

@fred44nl

Op dit moment mis ik niets op mijn nieuwe harde schijf. Het omzetten van het systeem en alle bestanden is gelukt. Dus tot zo ver prima. Alleen werkt Time Machine niet zoals het zou moeten.

脡茅n van de handige functies van TM is dat je, om wat voor reden dan ook, terug kan gaan in de tijd om een bestand op te halen zoals dat er bijv. op 5 juni 2012 uitzag. En dat is een functie waar ik al een aantal keren voordeel van heb gehad.

Als ik nu TM activeer, dan kan ik niet terug naar de data van v贸贸r het verwisselen van mijn HD. Ik kan wel met de tijdbalk rechts door te tijd scrollen tot in 2011 en zie ook vensters. Allen 谩lle vensters van v贸贸r het verwisselen van de HD zijn zwart en niet klikbaar… In eerder geplaatste afbeelding in dit topic zie je ook dat de mappen van de back-ups wel gewoon aanwezig zijn. En de 2TB Time Capsule zit bijna vol. Wat ook aangeeft dat de bestanden / verwijzigingen er nog zijn.

Dus de vraag is:
    – Waarom kan ik er dan niet meer bij via TM?
    – Wat is er mis?
    – Is het te repareren?
    En die vragen zijn niet besproken of beantwoord in die andere discussies / topics.

Bijdrager
    fred44nl

je maakt een klassieke vergissing: een backup is geen archief.
    een backup heeft als doel, dat je bij een eventuele calamiteit terug kunt naar de situatie n猫t voor de calamiteit.
    dat TimeMachine in principe geen oude backups weggooit, totdat er een ruimte probleem ontstaat, is mooi meegenomen.
    als je onder alle omstandigheden de mogelijkheid wilt hebben om terug in de tijd te gaan, dan zul je een archief moeten maken.
    de reden, dat je via TimeMachine niet bij de oude backups kunt, heeft waarschijnlijk met rechten te maken.
    en of dat te herstellen is, dat weet ik niet:)

Bijdrager
    Willumpie

@fred44nl

Met alle respect voor je kennis Fred (want je hebt me al eerder goed geholpen en ik zie je regelmatig goede tips geven) maar volgens mij weet je niet van de hoed en de rand van Time Machine.

Van Apple Support
    Time Machine onderscheidt zich echter van andere programma’s voor het maken van reservekopie毛n omdat het niet alleen een reservekopie van alle bestanden bewaart maar ook onthoudt hoe de Mac er op een bepaalde dag uitzag. U kunt dus zien hoe de Mac er in het verleden uitzag. Time Machine maakt elk uur een reservekopie van de afgelopen 24 uur, dagelijkse reservekopie毛n van de afgelopen maand en wekelijkse reservekopie毛n totdat de reservekopieschijf vol is.

En dat betekend dat je ten alle tijden een bestand kunt ophalen precies zoals dat er op een bepaalde tijd in het verleden uitzag. En zoals ik al zei heb ik dat al een aantal keren gedaan.

Dus nogmaals, eerste werkte dat wel, maar nu ineens niet meer.

Bijdrager
    fred44nl
    Willumpie op 22 maart 2014

en dat komt omdat je met een nieuwe harde schijf, bent door gegaan met een oude backup.

Bijdrager
    Willumpie
    Willumpie op 22 maart 2014

en dat komt omdat je met een nieuwe harde schijf, bent door gegaan met een oude backup.

Huh, eerder zei je dat dat niet uit zou moeten maken…!?

Maar dat maakt verder niet uit. De vraag blijft: is dit te fixen zodat ik w茅l weer terug in de tijd kan zoal eerst? Of moet ik dan toch zorgen dat de HD hetzelfde heet als daarvoor?

Bijdrager
    fred44nl

misschien heb je hier iets aan:

http://pondini.org/TM/A5.html

Bijdrager
    Willumpie

@fred44nl

Thanks, geprobeerd maar dat heeft helaas ook niet geholpen…

Bijdrager
    fred44nl

deze ook ??
    http://macs.about.com/od/backupsarchives/qt/Verify-Time-Machine-Backups.htm

hoe lang heb je die zwarte tabbladen laten staan ??

Bijdrager
    Willumpie

hoe lang heb je die zwarte tabbladen laten staan ??

Een aantal keren toch zeker wel 5 minuten.
    Ook tussen de vensters van na schijfwissel zittend soms een paar zwarte’, die worden soms als je even wacht actief alsof hij even moet laden. Die van voor de wissel blijven consequent zwart.

Bijdrager
    Willumpie

deze ook ??
    http://macs.about.com/od/backupsarchives/qt/Verify-Time-Machine-Backups.htm

Dat is de zelfde oplossing als in die eerdere link (http://pondini.org/TM/A5.html). En dat hielp niet…

Bijdrager
    fred44nl
    Willumpie op 23 maart 2014

Dat is de zelfde oplossing als in die eerdere link (http://pondini.org/TM/A5.html). En dat hielp niet…

hoe lang heeft dat geduurd ??
    5 minuten of 1 1/2 uur ??

het is wel duidelijk dat een TimeMachine backup zich niet over verschillende schijven kan uitstrekken.
    dat lijkt me wel logisch, want je hebt nu een andere hardware ID op de bieuwe schijf.
    ook heb je een nieuw OS ge茂nstalleerd, dus daar heb je ook andere ID’s, ondanks dat sommige namen of wachtwoorden gelijk zijn.
    maar ja, het is een backup en geen archief:)

Bijdrager
    Willumpie
    fred44nl op 23 maart 2014

maar ja, het is een backup en geen archief:)

Het is TimeMachine, waarbij je een bestand of document kunt terughalen zoals dat er op een bepaald moment terug in de tijd uitzag. Lijkt me vergelijkbaar met een archief!

Bijdrager
    fred44nl

bij een archief heb je de garantie dat er niet zo maar bestanden uit het archief worden verwijderd.
    bij een TimeMachine backup heb je die garantie niet, want als er onvoldoende ruimte is, dan gaat
    TimeMachine toch echt bestanden uit de backup weggooien.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.