14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Dems

Zwarte randen om externe monitor MacBook Air 2019

Dag,

Onlangs heb ik een externe monitor gekocht (AOC 24p2c) als tweede scherm voor mijn MacBook Air 2019. Als ik de monitor via de USB-C kabel aansluit op de macbook komt er over het hele scherm van de monitor een zwarte rand (zowel horizontaal als verticaal). Met andere woorden: het beeld op de monitor is niet vullend. Ik dacht dat het probleem zou liggen aan de monitor dus heb ik ook een andere monitor geprobeerd (Benq, 27 inch), maar hier kreeg ik hetzelfde probleem. Ook nadat ik alle instellingen van de monitoren had aangepast, bleef dit probleem bestaan. Tegelijkertijd heb ik ook gespeeld met de resolutie van mn macbook zelf (ook met option + klikken op resoluties voor nog meer resoluties), maar dit lost het probleem ook niet op. Het beeld zoomt wel in, maar de afstand van de zwarte randen blijven hetzelfde. Ik heb op internet gezocht en vond daar het principe van onderscan, alleen is deze functie niet meer beschikbaar sinds de introductie van macOS Big Sur.

Het gekke is dat twee vrienden van mij, met precies dezelfde laptop, dit probleem niet hebben als ze hun laptop via de USB-C kabel aansluiten op de monitor. Het verschil is wel: zij hebben versie macOS Mojave, en ik heb macOS Big Sur. Zou dit het probleem kunnen zijn? Wel is het dat als ik mijn laptop via een USB-C kabel verbindt met een Dell scherm van 22 inch, deze het wel doet en geen zwarte randen zichtbaar zijn.

Hoe kan ik dit probleem oplossen? Alvast bedankt!

De zwarte randen om het beeld, zowel horizontaal als verticaal

Geen zwarte randen

Sleutelbeheerder
    Night

De schuifbalk zie je niet?

https://support.apple.com/nl-nl/HT202763

Bijdrager
    Dems

Nee!

Sleutelbeheerder
    Night

Mirror je je scherm1 of gebruik je hem als toevoeging aan je bureaublad2 In het laatste geval staat het regelpaneel niet op je Mac, maar op het tweede scherm.

Bijdrager
    Dems

Helaas komt het op geen enkele manier tevoorschijn… Iets van de nieuwste update?

Sleutelbeheerder
    Night

En wat als je de ⌥ (alt) toets indrukt als je het Beeldscherm Voorkeurenpaneel open hebt?

in het uiterste noodgeval kun je het ook nog via de Terminal regelen. (trial & error):

https://discussions.apple.com/thread/7966665 (zie antwoord)

BTW, staat de exacte resolutie van het AOC scherm in de resolutie-lijst en heb je die ook gekozen?

Was het toevallig niet zo dat de underscan/overscan optie alleen bij HDMI aansluitingen zichtbaar is?

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Ziet er inderdaad uit als “overscan / underscan” en dat moet je ergens wel af kunnen stellen

Inactief
    Anoniem

Heb je de Big Sur 11.2 update al erop gezet @Dems? Under/Overscan is bij mijn weten een HDMI dingetje, via USB-C moet macOS de native resolutie gewoon herkennen. Het zal inderdaad een Big Sur bug i.c.m. dit specifieke scherm zijn als het onder Mojave wel werkt met dezelfde hardware.

Bijdrager
    Dems

@Night Als ik de ⌥ (alt) toets indruk, dan gebeurt er helaas niks? Dat trial en error zal ik straks eens proberen… De resolutie van het AOC scherm is 1920×1080, maar deze wordt ook niet gegeven als opties (alleen 1080p en 1080i, maar ook daar de zwarte randen). Kan ik zelf een resolutie optie toevoegen? Hij staat er ook niet tussen als ik command + scaled klik, waar ik nog meer opties krijg. Ik heb ook de HDMI kabel gebruikt, maar ook hier geen optie voor underscan/overscan.

@Antwoordapparaat. Ik heb de nieuwe update er gisteravond opgezet, maar helaas geen verbeteringen. De zwarte randen blijven eromheen bestaan. Ik ben ook bang dat het een Big Sur bug is. Wel bijzonder dat het dan ook op een Benq (27 inch) monitor gebeurd, maar niet op een Dell monitor (22 inch).

Zou het het waard zijn om terug te gaan naar macOS Mojave? Doordat de resolutie niet goed is, is de kwaliteit zo ook veel slechter.

Ik hoor graag wat jullie nog denken!

Bijdrager
    Dems

@Night @Antwoordapparaat ik zie trouwens nu dat de Dell monitor ook een 24 inch monitor is, waar ik dus geen zwarte randen aantref. Als ik hierbij ga naar de Display preferences, dan zie ik bij “Scaled” wel de 1920 x 1080 er tussen staan… En dus niet 1080p / 1080i.

Het ligt er dus denk ik aan dat die monitors geen optie aangeven voor 1920×1080 resolutie. Kan ik dit zelf toevoegen? Of hoe kan ik ervoor zorgen dat deze resolutie van de monitors ook herkend wordt op mn laptop?

Inactief
    Anoniem

Catalina kan ook nog hè? Lijkt mij een prima optie, ik kan me niet voorstellen dat je iets mist t.o.v. Bug Sur. Vrees alleen dat je dan een clean install moet doen, dat is een klus waarschijnlijk.

Je kunt eens kijken naar tools als SwitchResX en DisplayMenu. Weet niet of die onder Bug Sur werken..

Bijdrager
    Dems

Bijdrager
    Dems

@Antwoordapparaat @night @aartjan.nl/blog

Hebben jullie toevallig nog een antwoord op mijn vraag:

“Ik zie trouwens nu dat de Dell monitor ook een 24 inch monitor is, waar ik dus geen zwarte randen aantref. Als ik hierbij ga naar de Display preferences, dan zie ik bij “Scaled” wel de 1920 x 1080 er tussen staan… En dus niet 1080p / 1080i.

Het ligt er dus denk ik aan dat die monitors geen optie aangeven voor 1920×1080 resolutie. Kan ik dit zelf toevoegen? Of hoe kan ik ervoor zorgen dat deze resolutie van de monitors ook herkend wordt op mn laptop?”

Ik hoop dat jullie een antwoord hierop hebben

Inactief
    Anoniem

Ik gaf twee tips volgens mij… Als het daarmee niet lukt wordt het lastig denk ik.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.