11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    kino

Zwarte foto beter voor display?

Zomaar een vraag die me al langer bezig houdt:
    is het nu beter voor een display (bijv. Powerbook, of Cinema) om een desktop pic te gebruiken met veel zwart/effen i.p.v een hele felle, of maakt het geen fluit uit?
    Ikzelf heb nu een bijna zwarte desktop pic met een klein plaatje in het midden en vind dat wel mooi en rustig, maar…maakt het iets uit?

Bijdrager
    klaus

Euhm, buiten je eigen gemoedsrust en smaak? Neen:-)

Als je veel werkt in photoshop, in een los venster (niet in fullscreen), dan kan ik aannemen dat je niet wil gestoord worden door allerlei kleurtjes die naast je canvas te zien zijn, maar verder dan de rest..

Bijdrager
    jensw

Lijkt mij ook niet. De verlichting van je tft scherm hoeft niet feller te branden om een wit te laten zien ipv zwart. De pixels laten gewoon meer licht door

Bijdrager
    EagerB0bNerd

het beste voor je scherm is om het uit te zetten.
    als je hem wilt gebruiken is dat lastig, maar je zou kunnen overwegen je scherm in de sluimerstand te laten gaan of uit te zettten als je het niet gebruikt.

Bijdrager
    syriani

heb ooit ergens gelezen dat lichte kleuren meer stroom verbruiken dan donkere, is dat omdat de 3 kanalen, rgb, onder stroom moeten staan? ik zeg dit niet met zekerheid, maar meen het ooit op internet tegen gekomen te zijn

Bijdrager
    kino

Bedankt!
    Ik werk vooral met Logic en Sibelius, dus de desktop zie ik zelden.
    Maar als ik eens iets op mijn desktop leg kan ik het makkelijk vinden…

Bijdrager
    bekhof

Indien kleur (foto’s, opmaak, ontwerp etc.) een belangrijk item is, kan het belangrijk zijn een ‘neutrale’ achtergrond te hebben. In de regel een 50% zwart dus, in dat geval worden kleuren niet beinvloed door de achtergrond en heb je (voor je gevoel) een consistentere weergave.

Voor stroomverbruik maakt het geen bal uit: het scherm moet net zo hard werken om zwart te produceren als om wit te produceren; het wordt allebei samengesteld uit RGB kleuren, al staat de een op 0 en de ander op 256. Kost evenveel stroom.

Bijdrager
    luclodder

Het scherm moet wel degelijk meer stroom verbruiken.
    Als het een 0 is (zwart) gaat er geen stroom door de pixel (rood, groen of blauw) op het scherm. En dus geen stroom door de Transistor (bij TFT)
    Bij 255 (wit) gaat er de volle bak stroom doorheen.

Nu zijn dit echter marginale verschillen. En zal hooguit 1% stroom van het totale stroomverbruik verschillen. Dus verwaarloosbaar.

Pixels die WIT moeten zijn verliezen ook steeds meer hun maximale helderheid.
    Dit gebeurt echter de eerste weken het ergst. Na 1 maand is het afnemen van helderheid wederom verwaarloosbaar klein.

Het gebruiken van een witte of zwarte achtergrond heeft in de praktijk denk ik alleen tot effect dat een TFT scherm dat altijd met zwarte achtergrond is gebruikt na 20 jaar misschien IETS helderder is dan een met een witte achtergrond. Nu neem ik aan dat over 20 jaar dat scherm sowieso al kaduuk cq uit de mode is;)

Bijdrager
    syriani
    ”luclodder”

Het scherm moet wel degelijk meer stroom verbruiken.
    Als het een 0 is (zwart) gaat er geen stroom door de pixel (rood, groen of blauw) op het scherm. En dus geen stroom door de Transistor (bij TFT)
    Bij 255 (wit) gaat er de volle bak stroom doorheen.

Nu zijn dit echter marginale verschillen. En zal hooguit 1% stroom van het totale stroomverbruik verschillen. Dus verwaarloosbaar.

Pixels die WIT moeten zijn verliezen ook steeds meer hun maximale helderheid.
    Dit gebeurt echter de eerste weken het ergst. Na 1 maand is het afnemen van helderheid wederom verwaarloosbaar klein.

Het gebruiken van een witte of zwarte achtergrond heeft in de praktijk denk ik alleen tot effect dat een TFT scherm dat altijd met zwarte achtergrond is gebruikt na 20 jaar misschien IETS helderder is dan een met een witte achtergrond. Nu neem ik aan dat over 20 jaar dat scherm sowieso al kaduuk cq uit de mode is;)

dank voor deze reactie, na de opmerking dat het geen ‘BAL’ verschil kon uitmaken dacht ik, zo typisch hollands betweterige reactie, maar god zij dank zijn er ook nog mensen zoals u die op dezelfde manier nadenken als ik, elke kleurfrequentie heeft een ander verbruik anders zou, en ja dat is marginaal, maar kijk even naar onze geliefde powerbooks, het artikel dat ik ooit las ging er inderdaad ook over welke kleur va ndesktop je moest kieze nvoor optimaal batterijgebruik, en believe me er was uiteindelijk een serieus verschil en het overwegen waard indien je het maximum uit je batterij wil halen voor mobiliteit

groeten

Bijdrager
    Petje
    ”syriani”

heb ooit ergens gelezen dat lichte kleuren meer stroom verbruiken dan donkere, is dat omdat de 3 kanalen, rgb, onder stroom moeten staan? ik zeg dit niet met zekerheid, maar meen het ooit op internet tegen gekomen te zijn

Klopt wel, maar dat geld alleen voor CRT monitoren en niet voor TFT.
    Alleen de lichtsterkte van een TFT scherm zal stroomverbruik verhogen en van betekenis zijn.

Bijdrager
    Poeky

Tja of je kunt natuurlijk ook zo je Mac gebruiken:

Crtl + Option + :apple: + 8

Ook meer zwart dan wit en sommige zeggen ook dat het beter is voor je ogen??

(btw…..dezelfde toestencombinatie om het ongedaan te krijgen (voor degenen die deze combi nog niet kenden))

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.