4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    404

zwarte balk achter ondertiteling met DVDSP?

ik moet ondertiteling plaatsen over tekst heen in een filmpje. omdat het onleesbaar wordt wil ik een donkere balk plaatsen achter de ondertiteling, is dit mogelijk?

alternatief is dat ik eerst het clipje bewerk en daar de teksten ga zitten wegpoetsen. maar de ondertiteling staat niet default aan dus eigenlijk moet het wel zichtbaar blijven..

Bijdrager
    Peter Wieriks

Volgens mij kan dat niet: je kunt kleuren aangeven voor twee soorten outlines plus een ‘background’ maar die beslaat meteen het hele beeld (!).

Wat je wel kunt doen, is de titles aanmaken dmv plaatjes (image files, bv een een serie TIFS). Hoe dat moet staat in de manual… Die kunnen dan wel een vlak bevatten. dan’ss net zoiets als een logo in je beeld importeren.
    Of je moet je asset herbewerken (bv in Final Cut) met balkjes over de oude teksten.

Peter

PS: gratis DVSDP subtitle tool! http://www.wieriks.nl/dvdtools

Bijdrager
    Peter Wieriks

PS: je zou dan TWEE versie assets kunnen maken: met en zonder wegpoetsbalkje. En dan in DVSP zo maken dat je met titles de track pakt met de asset met balkjes, en zonder titles de schone (dus originele)

Peter

Bijdrager
    404

hmm jammer. ik had de achtergrond al gevonden inderdaad, die beslaat idd het gehele beeld. ik heb geen zin om alle titels naar images te converteren. toch bedankt!

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.