7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    quuqske

Zwart-wit beelden in full colour drukken

Ik heb een boek wat nog gedrukt gaat worden in full colour.
    In dit boek staan heel veel zwart wit foto’s.
    Ik vind vaak foto’s te vaal als ik die alleen in zwart laat drukken.
    Omzetten naar CMYK in photoshop geeft ook vaak een zweem in de foto’s.
    Duotonen maken met een kleur is geen optie want ze moeten zwart-wit blijven ogen.
    Kan iemand mij een tip geven hoe ik dit het beste kan doen?
    Quadtonen ofzo?

Graag een reactie!

Bijdrager
    n8n

Als je een duotoon wit en ‘K’, dus 100% black, maakt heb je toch ook een monochrome afbeelding zonder kleurzweem? hoef je ook niet voor een eventuele extra kleur te betalen

Dat lijkt mij iig logisch, zo niet wordt ik vast verbeterd en heb ik weer wat geleerd:P

Bijdrager
    quuqske

dat maakt volgens mij niks uit dan blijft ie net zo zwart als een grijswaarden bestand. En betalen moeten we toch voor de andere kleuren dat maakt niks uit.

Bijdrager
    TonE

Een eventuele kleurzweem bij omzetting naar cmyk ligt waarschijnlijk aan je monitor, mits goed gedrukt zou het normaliter een neutraal zwart/wit beeld moeten opleveren. Wat ik zelf mooi vind is een wat “koele” uitstaling van een zwart/wit beeld. Ik zet dan de zw/w om naar een duotoon met zwart en expirimenteer dan wat met verschillende grijzen. (pantone cool greys) Daarna omzetten naar cmyk.
    Probeer maar ‘s

Bijdrager
    Janvw

Hoewel je met een goed gekalibreerd systeem al een eind komt, blijft het vooral bij zwart-wit foto’s een lastiger vind ik. Je niet 100% zeker weet hoe het wat het papier en de drukpers gaat doen, schaduwen kunnen dan zomaar dichtgelopen zijn bijvoorbeeld, vooral op mat papier. Bij kleur valt dit vaak iets minder op dan bij zwart-wit vind ik, maar misschien lijkt dat maar zo.
    Ik had het pas nog dat ik een omslag (fc) terugkreeg van de drukker, waarbij er een lelijke blauwe zweem over de z-w foto heen lag. Dit was absoluut niet hoe ik het in op mijn gekalibreerde monitor zag en had aangeleverd. (Zelf laat ik pas in de conversie naar .pdf een conversie maken van RBG naar CMYK). De drukker heeft toen alles over moeten drukken.

Ik ben er zelf ook niet zeker van hoe kleurzwemen 100% uit te sluiten, behalve een proefdruk van een aantal pagina’s te laten maken en goed te communiceren met de drukker.

Zou het niet mogelijk zijn om het RGB-fotobestand om te zetten naar Grayscale in PS en daarna in Indesign d.m.v. transparantie drie kleuren vlakken C-M-Y van elk 20% onder deze foto te zetten? Dan krijg je toch een neutraal z-w-beeld met mooie diepe zwarten, of denk ik nu te simplistisch?

Bijdrager
    TonE

Ik had het pas nog dat ik een omslag (fc) terugkreeg van de drukker, waarbij er een lelijke blauwe zweem over de z-w foto heen lag.

Gewoon niet goed gedrukt, maar zonder bijgeleverde contractproef heb je achteraf geen poot om op te staan vrees ik.

Bijdrager
    quuqske

bedankt ik kan er wel wat mee denk ik.

ga gewoon maar weer voor omzetten naar CMYK in photoshop denk ik…

maar het duotone met grijs pms ga ik wel even bekijken

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.