29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    miek

Zwart scherm(Darwin) hoe kom ik hier uit?

Ik heb een G4 en heb daar net OS X 10.2 op geinstaleerd. (had problemen met 10.3)
    En na vele problemen met het installeren van het systeem is het me eindelijk gelukt.
    Toen begon de ellende, hij vroeg ineens om een wachtwoord wat ik nooit had aangegeven, dit heb ik opgelost door het wachtwoord te veranderen met installatie cd. Dus ik kan nu inloggen.

Alleen als ik heb ingelogt kom ik in een zwart scherm met de melding Darwin/BSD (naamcomputer.local.) (console)
    login:
    Ik heb ingelogt met wachtwoord en dan exit dan kom ik weer in gewone scherm om in te loggen…doe ik dat en dan kom ik weer in Darwin…en zo maar door
    Ik heb ook al op een ander forum dingen opgezocht en vanalles geprobeert maar, ik kom net zo hard weer in die cirkel van inloggen.

Weet iemand hoe ik hieruit kom?
    En hoe ik mijn computer weer gewoon kan opstarten zonder inloggen en andere rare bijkomstigheden…

Bijdrager
    Xenophon

Je bent op gestart in de single-user mode. Ik heb dat ook eens voor gehad, nadat ik had zitten prutsen met cocktail.

Momentje ik ga ff googlen voor je…

Bijdrager
    Xenophon

als je ‘exit’ typt, start het systeem door naar OS X.

http://www.westwind.com/reference/OS-X/commandline/single-user.html

Bijdrager
    Xenophon

Verder zou ik proberen het programma ‘Cocktail’ eens te installeren.

http://www.macosxcocktail.com/download.html

En het gewoon starten, en bij ‘System’ de startup mode wijzigen in ‘Standard’ ipv. ‘ Single user mode’

Bijdrager
    miek

klopt, ik heb ook exit ingetypt en dan start je inderdaad door naar osx, alleen moet ik dan weer mijn wachtwoord intypen en dan kom ik weer in darwin???En het gaat zo maar door.

Bijdrager
    Xenophon
    ”miek”

klopt, ik heb ook exit ingetypt en dan start je inderdaad door naar osx, alleen moet ik dan weer mijn wachtwoord intypen en dan kom ik weer in darwin???En het gaat zo maar door.

Ik neem aan dat je 1x je wachtwoord moet invoeren om in te loggen ? En kom je dan niet gewoon in Os X uit ? Bij mij was dat wel het geval.

Bijdrager
    miek

Oja sorry, staat er een beetje vreemd. Als ik inlog in osx dan start hij door en kom in weer in darwin en dan typ ik daar weer mijn login en password en dan kom ik weer uit bij osx en daar moet ik mijn wachtwoord weer intypen en dan lijkt het weer alsof ie verder gaat en dan wordt het scherm weer zwart en zit in weer met de melding darwin. En ga zo maar door. Het enige wat ik kan doen is mijn wachtwoord intypen om en om (in darwin, in osx, darwin, osx….etc….)

Bijdrager
    Xenophon
    ”miek”

Oja sorry, staat er een beetje vreemd. Als ik inlog in osx dan start hij door en kom in weer in darwin en dan typ ik daar weer mijn login en password en dan kom ik weer uit bij osx en daar moet ik mijn wachtwoord weer intypen en dan lijkt het weer alsof ie verder gaat en dan wordt het scherm weer zwart en zit in weer met de melding darwin. En ga zo maar door. Het enige wat ik kan doen is mijn wachtwoord intypen om en om (in darwin, in osx, darwin, osx….etc….)

Nu snap ik em.. Maar ik vrees dat ik dan ook het antwoord niet weet voor je. Sorry.

Maar toch succes !!

Bijdrager
    miek

Bedankt :kleenex:

Bijdrager
    Esquare
    ”miek”

Ik heb een G4 en heb daar net OS X 10.2 op geinstaleerd. (had problemen met 10.3)
    En na vele problemen met het installeren van het systeem is het me eindelijk gelukt.

Dat 10.2 minder problemen zal geven dan 10.3 is twijfelachtig. Maar een paar vraagjes:
    * Welke G4 is het?
    * Wat was het probleem met 10.3?
    * En hoe heb je 10.2 vervolgens geïnstalleerd?

Bijdrager
    miek

Misschien klinkt dit heel onnozel hoor…maar wat wil je precies weten met wat voor G4 is het?
    Power Mac G4/933 “Quicksilver”

Toen ik 10.3 installeerde werkte illustrator, photoshop, go live en indesign ineens niet meer, na vanalles te hebben geprobeerd (programma’s opnieuw geinstalleerd ed.) heb ik 10.2 weer geprobeerd te installeren: archiveer en installeer met behoud van documenten ed.

Bijdrager
    Esquare
    ”miek”

Toen ik 10.3 installeerde werkte illustrator, photoshop, go live en indesign ineens niet meer, na vanalles te hebben geprobeerd (programma’s opnieuw geinstalleerd ed.) heb ik 10.2 weer geprobeerd te installeren: archiveer en installeer met behoud van documenten ed.

Dat laatste was waarschijnlijk niet zo verstandig. Je behoudt dan namelijk ook alle instellingen, en om nou die van 10.3 naar 10.2 te transplanteren…

Stap 1 van alle troubleshooting zou moeten zijn: nieuw gebruikersaccount aanmaken en kijken of de problemen zich dan nóg voordoen. De genoemde programma’s (welke versies?) horen prima te werken onder 10.3.

Bijdrager
    miek

Ja dat is het hem nou juist, hoe maak ik een nieuwe gebruikers account aan, als ik mijn computer niet verder krijg dan het inloggen van osx naar darwin en vervolgens weer osx en weer darwin.
    Ik zit in een cirkel en ik weet niet hoe ik er uit kom.

Bijdrager
    miek

Oja, Photoshop CS, illustrator 10, Golive 6.0 volgens mij en indesign 2.0

Bijdrager
    Esquare
    ”miek”

Oja, Photoshop CS, illustrator 10, Golive 6.0 volgens mij en indesign 2.0

Zou geen probleem moeten zijn. Maar hoe nu verder?. Een nieuw gebruikersaccount had je moeten aanmaken toen je nog in 10.3 zat. Daar heb je nu niet veel meer aan. Zelf zou ik op dit moment denk ik opnieuw een archive&install van 10.3 doen. Maar eerlijk gezegd, zou het me niks verbazen als er voor deze puinhoop een compleet schone installatie nodig is.

Bijdrager
    miek

Nee dat zou mij ook niet meer verbazen…zucht. Misschien zit er niets anders op.
    Maar ik vind het heel vreemd, want ook al zou het niet veel zin hebben gehad om archiveer en installeer te doen, waarom doet mijn mac zo vreemd. Toen ik 10.2 wilde installeren werkte alles verder gewoon (behalve die programma’ s) en nu kan ik hem niet eens meer opstarten. Ik vraag me af wat er is mis gegaan. Het moet toch mogelijk zijn om een lagere versie van osx te installeren.

Bijdrager
    Esquare
    ”miek”

Het moet toch mogelijk zijn om een lagere versie van osx te installeren.

Mogelijk, ja. Wenselijk, nee. Er wordt veel te snel naar dit soort paardenmiddelen gegrepen. Ze zijn zelden nodig.

Bijdrager
    miek

Het is gelukt met het installeren van 10.3 staat er nu op en ik kan gewoon inloggen.
    Alleen kan ik de account nu niet veranderen, hij zegt dat het wachtwoord niet goed is. Terwijl ik met dat wachtwoord heb ingelogt…vreemd?
    Maar goed ben nu van alles een back up aan het maken en dan zie ik wel even weer.
    In ieder geval bedankt voor de tips

Bijdrager
    KNARFVries

effe via terminal als root je ww reseten (wijzigen)

Greetz
    Knarf

Bijdrager
    miek

euhhhhhh, sorry er zit hier een leek achter de computer…..in terminal het wachtwoord resetten?:oops:

Bijdrager
    Esquare

Wat gebeurt er als je Terminal opent en het volgende commando typt:

passwd

Kun je dan je wachtwoord wijzigen?

Bijdrager
    miek

Als ik passwd intyp dan vraagt hij om oud password en dan om nieuw password en retype new password en dan zegt hij : sorry
    Ik weet niet precies wat er gebeurt, maar ik heb het idee dat het niet helemaal goed gaat dus.

Bijdrager
    Esquare
    ”miek”

Als ik passwd intyp dan vraagt hij om oud password en dan om nieuw password en retype new password en dan zegt hij : sorry
    Ik weet niet precies wat er gebeurt, maar ik heb het idee dat het niet helemaal goed gaat dus.

Weird. Maar de problemen met Adobe en Quark zijn opgelost, zag ik. Dus laat dit maar ff zitten.

Bijdrager
    miek

Inderdaad vreemd ja, maar alles werkt weer zoals het moet, gelukkig.
    Alleen moet ik nog steeds inloggen om de computer op te starten, terwijl ik juist had aangegeven dat dit niet moest. Maar goed ik kan inloggen met mijn wacht woord, maar als ik naar account ga om dit te veranderen dan kan dat niet want het wachtwoord is niet juist. Terwijl ik nooit een ander wachtwoord heb aangegeven. Het werkt op alles behalve als ik account wil veranderen. Kan dit op nog op een andere manier. (behalve via terminal)
    Misschien met installatie-cd en dan wachtwoord wijzigen (of is dit alleen het inlogwachtwoord en niet van account)??

Bijdrager
    Esquare

Als het goed is, is dat één en hetzelfde wachtwoord. Ik kan me vaag herinneren dat er ooit een probleem was met wachtwoorden langer dan 8 tekens. Heb je al geüpgrade naar 10.3.9?

Bijdrager
    miek

Naar mijn idee was het dat ook, maar het wachtwoord dat ik had ingesteld had 6 tekens.
    Aan de puntjes te zien in de account zijn dat er nu 7 geworden.
    Maar allebei niet meer dan 8 tekens in ieder geval.
    En ja ik heb hem al geupgrade naar 10.3.9

Bijdrager
    Esquare
    ”miek”

Naar mijn idee was het dat ook, maar het wachtwoord dat ik had ingesteld had 6 tekens.
    Aan de puntjes te zien in de account zijn dat er nu 7 geworden.
    Maar allebei niet meer dan 8 tekens in ieder geval.
    En ja ik heb hem al geupgrade naar 10.3.9

Voor zover ik weet laat ie standaard 7 puntjes zien, dus dat zegt niet veel. Let je ook op hoofdletters enzo? Verder zou ik het niet weten, eigenlijk.

Bijdrager
    miek

Oh dat zou ik niet weten of hij standaard 7 puntjes laat zien.
    Maar ja ik let wel op hoofdletter ed. dus dat kan het ook niet zijn..helaas

Bijdrager
    Esquare

Voor de volledigheid zou je nog eens van cd kunnen opstarten en het schijfhulpprogramma even kunnen draaien (beide herstelmogelijkheden). Het lost dit probleem waarschijnlijk niet op, maar kan zeker geen kwaad na al dat geïnstalleer. :)

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.