5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    typonerd

zwart scherm bij opstarten G5

Ik heb hier een G5 staan die al een tijdje niet meer opgestart is. Wanneer ik hem start, hoor je de gebruikelijke BOIIIINGG maar het scherm blijft zwart. Wat kan dit zijn?

Bijdrager
    TRML

Scherm kapot
    Videokaart kapot
    Logicboard kapot
    PM-Ram batterij leeg

enz, enz.

Kan van alles zijn.

Bijdrager
    SunKeeper

De eerste 2 oorzaken uit bovenstaande post kan ik nog inkomen, maar de onderste 2 niet.

Bij een kapot logicboard hoor je geen BOINNGGG. Zo simpel is het.

Bij een lege PRAM-batterij zou je ten minste beeld moeten hebben. Verder heeft dat hoofdzakelijk effect op de opstartschijf en de systeemtijd.

Wat je dus kunt proberen is een ander scherm. Of……een andere videokaart.:smile:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een volledig lege PRAM batterij kan wel degelijk voor een zwart scherm zorgen hoor. Juist bij lang uit staan van een al reeds oud model kan die batterij daarna leeg zijn. Enkele van de data die in het PRAM van de G5 wordt opgeslagen heeft met de sluimerstand en resolutie te maken. Beide kunnen als de waarden niet kloppen een zwart scherm veroorzaken. Als de ‘vreemde’ resolutie b.v. niet ondersteund wordt door de grafische kaart heb je in ieder geval op een G5 een zwart scherm omdat er dan geen output mogelijk is.

Bijdrager
    TRML
    SunKeeper op 28 januari 2012

Bij een kapot logicboard hoor je geen BOINNGGG. Zo simpel is het.

Zo simpel is het dus niet.

Ik zou daar maar niet te zeker van zijn, ik heb al genoeg van die machines gerepareerd waarbij het uiteindelijk toch aan het logicboard lag, b.v. een defecte PCI bus om er maar een te noemen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.