9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    iJack

zwart scherm bij dia presentatie iPhoto

Als ik in iPhoto 2 een diapresentatie wil starten hoor ik wel de muziek maar gaat m’n scherm op zwart. Toetscombinaties werken dan ook niet meer, ik moet de Mac herstarten via de powerknop. Wie kan me vertellen waar dit aan ligt?

Bijdrager
    JeePee

Wat voor Mac heb je? Systeem? Geheugen? Loopt je Mac helemaal vast? Heb je dit probleem al lang? Heeft hij het ooit wel gedaan? Welke programma’s draai je allemaal tijdens de dia-presentatie? Heb je voordat dit probleem zich voordeed bepaalde programma’s geïnstalleerd of iets bijzonders gedaan? Heb je een reparatieprogramma?

Sorry voor al mijn vragen, maar waarschijnlijk helpt het om een oplossing te vinden….:roll:

Bijdrager
    iJack

Hoi, bedankt voor je hulp! Ik heb een iMac DV 400 met 256 Mb intern. Ik heb ‘m net van iemand overgenomen. Ik heb alle andere programma’s al afgesloten, alles werkt verder zonder problemen. Ik heb verder niets veranderd, niets opnieuw geinstalleerd. De Mac loopt niet vast, ik kan alleen niet meer uit het zwarte scherm komen. De muziek van de diashow loopt ook gewoon door. Aangezien toetscombinaties niet lijken te werken ben ik genoodzaakt de mac helemaal uit te zetten via de aan/uit knop. (lang ingedrukt houden) Dat is de enige manier om ‘m weer normaal op te kunnen starten…. Ik heb geen reparatieprogramma…

Tips?

Bijdrager
    JeePee

Ik ga er vanuit dat je Mac OS X draait (iPhoto draait pas vanaf 10.1.5) en dan is 256 mb geheugen, zeker bij een 400 Mhz processor aan de magere kant. Het kan zijn dat dat de oorzaak is, maar het zou ook heel goed kunnen dat een programma als DiskWarrior 3 de oplossing voor je kan zijn.

Toch raad ik aan om serieus te denken aan meer geheugen. Mac OS X voelt zich het lekkerste met veel geheugen en nogmaals 256 is dan erg weinig.

Draai anders Schijfhulpprogramma eens, wellicht vindt die wat… Het programma is een zeer summier reparatieprogramma, dus een programma als DiskWarrior 3 kan veel meer, is veel krachtiger. Verder kun je kijken of Permissions repareren met Schijfhulpprogramma helpt.

Hoe lang wacht je eigenlijk tot je de Mac aan en uit zet?

Bijdrager
    iJack

Ik ga zeker upgraden richting 1 Gb en ga er een grotere HD in zetten. Ik draai met OSX 1.5 momenteel. Ik wil graag naar jaguar overstappen.

Tijdens het probleem heb ik zeker 10 minuten gewacht voordat ik de Mac ging resetten….

Ik zal eens naar diskwarrior kijken, ik ken het programma (nog) niet. Ik heb m’n mac pas 3 dagen. (na 15 jaar windows) Ik heb een beetje genoeg van Windows, steeds maar weer upgraden voor veel geld. Ik ben dus een Mac newbee maar van wat ik er tot nu toe van gezien heb ben ik er erg van onder de indruk, vooral van de audio en video mogelijkheden.

iTunes is momenteel m’n favorite programma, de iPod staat in bestelling… Nu iPohot nog en ik ben helemaal tevreden…

Bijdrager
    JeePee
    ”iJack”

Ik ga zeker upgraden richting 1 Gb en ga er een grotere HD in zetten. Ik draai met OSX 1.5 momenteel. Ik wil graag naar jaguar overstappen.

Absoluut een goed idee om veel RAM te nemen en een grotere HD is ook nooit weg (hoeveel ruimte heb je nu?) Jaguar is zeker een aanrader, heeft heel veel verbetering gebracht, ik heb geen moment spijt gehad!

Ik had een 350 Mhz iMacje met 386 mb RAM en daar draaide Jaguar perfect op!

”iJack”

Tijdens het probleem heb ik zeker 10 minuten gewacht voordat ik de Mac ging resetten….

10 minuten, ja dan mag er toch wel wat gebeuren… Zo’n geforceerde herstart kan er overigens voor zorgen dat er foutjes in je systeem optreden. Je kunt het zien als opeens de stroom eraf halen.

”iJack”

Ik zal eens naar diskwarrior kijken, ik ken het programma (nog) niet. Ik heb m’n mac pas 3 dagen. (na 15 jaar windows) Ik heb een beetje genoeg van Windows, steeds maar weer upgraden voor veel geld. Ik ben dus een Mac newbee maar van wat ik er tot nu toe van gezien heb ben ik er erg van onder de indruk, vooral van de audio en video mogelijkheden.

Welkom in de Mac-wereld! Maar dat upgraden… Bij een Mac moet je (nou ja, het hoeft niet, maar toch) ook wel betalen, hoor… Binnenkort komt Panther, de opvolger van Jaguar, maar die gaat ook weer zo’n € 139,- kosten, maar je kunt het ook met Jaguar blijven doen, die gaat nog minstens vele jaren mee.
    DiskWarrior 3 is echt het beste reparatieprogramma voor de Mac, het herstelt de meest vreemde foutjes en heeft me al vele malen een herinstallatie gescheeld! Voor 10.1.5 heb je DiskWarrior 2.1 nodig, die krijg je bij aanschaf van DiskWarrior 3. DiskWarrior 3 kan overweg met Jaguar vanaf versie 10.2.1 of 10.2.2.

”iJack”

iTunes is momenteel m’n favorite programma, de iPod staat in bestelling… Nu iPohot nog en ik ben helemaal tevreden…

Ja, iTunes vind ik ook erg gaaf, zeker in combinatie met Synergie, daarmee start je muziek zonder persé iTunes te moeten openen, gewoon op het start-symbooltje klikken boven in de ‘menu-bar’. En iPhoto is ook heel erg gaaf, als het functioneert…:wink:

Bijdrager
    JeePee

Voor het installeren van Jaguar (10.2) moet je wel een firmware-upgrade uitvoeren. Die staat op de installatieCD. Doe je dat niet, dan krijg je ook zo’n zwart scherm, maar daar kom je niet zomaar vanaf…:?

Bijdrager
    iJack

Bedankt voor de tip! Ik moet Jaguar alleen nog kopen. Ik dacht simpel te beginnen met een iMacje, als ik alle uitbreidingen en upgrades klaar heb hoop ik dat ik er even mee verder kan, anders begint het verdacht veel op windows te lijken! (grapje)

Maargoed, wordt vervolgd…

Bijdrager
    JeePee

Je kunt hem ook snel doorverkopen en dan een gloednieuwe iMac G4 kopen, krijg je Jaguar meteen bij en is een stuk sneller! Ik ben erg gelukkig met mijn iMac G4….:lol:

Maar ja zo’n iMac DV 400 is ook niet verkeerd… 8)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.