15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    olbo

zw tiff met gekleurd achtergrond pakt PDF niet!

(als deze vraag eerder gesteld is: sorry)

Als ik een grijswaarden tiff in Xpress een gekleurde achtergrond geef (afbeelding uiteraard op overdruk) dan is deze achtergrond niet terug te vinden in het PDF bestand. Hoe kan dit?

Bijdrager
    onem

Welke versie van Quark? Ik weet namelijk dat in oudere versies dat je colorized Tiff van Agfa nodig had, om een goed PDF te kunnen maken

Bijdrager
    Leander

Staat misschien per ongeluk kader/illustratie ‘niet afdrukken’ aangevinkt (:apple: M)?
    Is de achtergrondkleur een steunkleur of proceskleur?
    Hoe maak je de pdf, via de printen > postscript?

Bijdrager
    AppelJuice

Je hebt inderdaad een xtensie nodig om dit te kunnen doen. Verschillende (CTP) leveranciers leveren deze mee met hun apparatuur.

Bijdrager
    olbo

Xpress 6.5

exporteer pdf -> PS file -> distiller -> PDF

Bijdrager
    snowwhite
    ”olbo”

Xpress 6.5

/Users/delamontagne/Desktop/Afbeelding 1.PDF

let wel op als je spotkleuren gebruikt dat je in Quark DeviceN gebruikt bij het wegschrijven naar .ps.
    Anders loop je kans dat je spotkleuren zijn omgezet naar cmyk.

succes Snowwhite[/img][/code]

Bijdrager
    Leander
    ”olbo”

Xpress 6.5

Quarkmenubalk: Archief > Exporteer > opmaak als pdf? Daarmee krijg je niet de beste grafische pdf (en er is op deze wijze trouwens helemaal geen ‘bewaar als PS file’ optie aanwezig). Zelf gebruik ik deze snelle methode alleen om een zicht-pdf te maken voor een opdrachtgever.
    Probeer het eens via Quarkmenubalk: Archief > Print (en vervolgens een zee aan mogelijke instellingen, zie bijvoorbeeld: http://www.dehoog.nl/microsite/certifiedpdf/quarkxpress6/qxp6_1.html

Edit: linkje aangepast (was de verkeerde)

Bijdrager
    vanWoods

Quarkmenubalk: Archief > Exporteer > opmaak als pdf? Daarmee krijg je niet de beste grafische pdf (en er is op deze wijze trouwens helemaal geen ‘bewaar als PS file’ optie aanwezig). Zelf gebruik ik deze snelle methode alleen om een zicht-pdf te maken voor een opdrachtgever.
    Probeer het eens via Quarkmenubalk: Archief > Print (en vervolgens een zee aan mogelijke instellingen, zie bijvoorbeeld: http://www.dehoog.nl/microsite/certifiedpdf/quarkxpress6/qxp6_1.html

Edit: linkje aangepast (was de verkeerde)

Wel als je dat aangeeft in je voorkeuren dan kan je hem wegschrijven als .ps! Ik maak mijn pdf-en zo al een jaar of twee en dat gaat prima, van advertentie tot brochure, en ik kan ze dan ook nog eens met gemak certified maken met pitstop!

Als je de juiste instellingen maar gebruikt!

:)

Bijdrager
    Leander

Ja, je hebt gelijk vanWoods, via voorkeuren is dat inderdaad instelbaar.
    Alleen kan je op die manier niet je papierhoogte en -breedte instellen zo te zien; ik vraag me af hoe je dan een cPDF kan maken, vaak heeft die 20 mm extra ruimte nodig rondom.

Bijdrager
    Zora la rousse

Andere truc: duotone maken met egale achtergrond, en dat plaatsen in je opmaak.

Bijdrager
    rvanheukelum

Het is niet mogelijk een 100% cPdf te vervaardigen vanuit QXP door deze te exporteren. Maar dan hebben we het inderdaad over dingen als mediaformaat en de pageboxes.

Colourised greyscale images is een van de vele zwakke punten van QXP, deze kunnen alleen kleurgescheiden goed naar pdf. En hoewel kleurscheidingen niet ‘Certified’ is, is dat een redelijke oplossing. Hetzelfde geldt voor Photoshop DCS beelden … drama.

De beste oplossing (en dat is het altijd al geweest) is doen zoals het hoort: in Photoshop je beelden duotoon maken.

Ook hier geldt: InDesign kan dit wél.

Bijdrager
    olbo

Moet ik dat maar eens proberen. Naar mijn weten kan ik in het duotoon (steunkleur)kanaal geen 100%(waarde) steunkleur als achtergrond zetten. Ik zal eens prutsen…

Bijdrager
    olbo

Nou, ik heb de curve van de steunkleur horizontaal boven in geplaatst en dit leverd nagenoeg het zelfde effect op.

Bijdrager
    vanWoods
    ”Leander”

Ja, je hebt gelijk vanWoods, via voorkeuren is dat inderdaad instelbaar.
    Alleen kan je op die manier niet je papierhoogte en -breedte instellen zo te zien; ik vraag me af hoe je dan een cPDF kan maken, vaak heeft die 20 mm extra ruimte nodig rondom.

Dat kan als je bij opties naar het tabje uitvoer gaat en dan beneden bij aflopend kan je verschillende aflopende maten mee geven hierin vul ik altijd m’n 20 mm afloop in en dat gaat prima!

Bijdrager
    Leander

Ja, er zijn vele wegen die naar Rome leiden …

Wanneer je echter transparantie heb toegepast, bijvoorbeeld in een geïmporteerde Illustrator eps, dan spreek ik uit ervaring dat Quark zwaar verstek kan laten gaan. De pdf die Quark genereert ziet er op het scherm goed uit maar het gedrukte resultaat, oei oei.. (weggevallen delen, – witte vlakken dus – in de afgevlakte transparante eps). Hetzelfde Quarkbestand via de PDF-printopdrachtmanier komt er wel perfect uit.

Edit:
    In mijn oei-oei-verhaal :D werd de pdf direct door Quark gegeneerd (via de Quark pdf-engine). Via de .ps methode zou het wèl goed kunnen gaan omdat Adobe uiteindelijk de pdf genereert.

Tsja, welke weg (er zijn zo veel manieren, zeker met cPDF) is de beste? Ik hou het maar op de PDF-printopdrachtmanier. Algemeen wordt deze methode als de meest betrouwbare beschouwd.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.