14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    McMeller

Zoveel en zo simpel mogelijk HomeKit

De titel van dit topic klinkt cryptisch maar beschrijft wel wat ik wil bespreken.

Mijn HomeKit-ervaring beperkt zich tot jarenlang gebruik van Philips Hue, en sinds kort de producten van IKEA TRÅDFRI. Daarnaast is een vriend onlangs gaan experimenteren met Homebridge op een Raspberry Pi. Hij is erin geslaagd verlichting van Philips en IKEA te laten samenwerken in HomeKit, met alleen een Bridge van Philips.

Ik heb een verhuizing in het vooruitzicht en wil met redelijk budget zoveel mogelijk inrichten met HomeKit, op zo eenvoudig mogelijke manier. In principe hou ik niet van knutsel-oplossingen als een Raspberry Pi, maar ik laat me wel graag overtuigen van de voordelen. Verder ben ik bekend met het gehele assortiment HomeKit-accessoires dat Apple verkoopt, en ik weet dat er meer op de markt is.

Wat ik de afgelopen jaren heb ervaren, is dat bediening via alleen een beeldscherm of Siri, niet ideaal is. De combinatie met fysiek schakelmateriaal kan volgens mij de ideale oplossing zijn. Maar dan wil ik wel graag échte integratie. Als ik een Hue- of IKEA-lamp fysiek uitzet, is hij onbereikbaar. Dat wil ik liever niet, ik wil kunnen zien dat hij uit staat.

Klopt het dat ik nog geen echte inbouw-dimmer met HomeKit heb gevonden? FIBARO maakt inbouw-spul met HomeKit, maar doet voor zover ik kan zien alleen aan/uit. KlikAanKlikUit heeft weer een heel breed assortiment maar doet voor zover ik weet weer niets met HomeKit. Maar daar zou de Raspberry Pi weer in beeld kunnen komen.

Kortom, ik weet al een hoop, weet ook redelijk wat ik wil, maar ben heel benieuwd naar meer meningen en ervaringen!

Bijdrager
    bArtificial

Ik heb zelf ook Hue i.c.m. Tradfri en Homebridge op een RBPi. Ik moet zeggen dat het prima werkt. Ik heb de oude dimmers en schakelaars weggehaald en de draden aan elkaar gemaakt. Omdat ik het ook niet handig vind om alles met mijn telefoon te doen heb ik overal de Dimmer Switches van Hue hangen. Die werken natuurlijk met de Hue lampen, maar ook met die van Ikea (in de setup met homebridge).

Bijdrager
    Galapogos

@bartificial: sinds een relatief recente update van het Hue-platform heb je helemaal geen homebridge meer nodig om dmv Hue-dimmers lampen van Tradfri te schakelen. Kan gewoon native via Homekit.

Bijdrager
    McMeller

Ja, zo had ik het inderdaad ook gelezen. De Hue-accessoires zijn nu native HomeKit-compatibel.

Maar, IKEA-lampen gekoppeld met je Hue Bridge werken weer niet met HomeKit. Daarom gebruikt mijn kennis Homebridge.

Bijdrager
    bArtificial

<p class=”cite”>McMeller op 24 januari 2018 om 13:09</p>
    Ja, zo had ik het inderdaad ook gelezen. De Hue-accessoires zijn nu native HomeKit-compatibel.

Maar, IKEA-lampen gekoppeld met je Hue Bridge werken weer niet met HomeKit. Daarom gebruikt mijn kennis Homebridge.

Precies dit

Bijdrager
    McMeller

En hoe sta jij dan tegenover updates voor de TRÅDFRI-producten? Die kun je, als ik het goed begrijp, niet installeren via de Hue Bridge.

Allemaal interessant en goed om te weten. Toch neigen we in dit topic weer vooral naar draadloos aanstuurbare lichtbronnen. En ik heb zo mijn twijfels of dat nou de beste oplossing is. Gevoelsmatig voorzie ik liever mijn schakelmateriaal van HomeKit. En hier en daar een draadloze lichtbron die van kleur kan veranderen.

Of ik moet het juist helemaal andersom doen en alleen draadloos schakelmateriaal gebruiken. Ik wil echte integratie, geen combinatie van ouderwetse schakeltechniek met moderne hardware.

Bijdrager
    bArtificial

Tja… de lampen werken nu. Dan maar niet updaten denk ik. En anders heb ik zo een Ikea hub gekocht die ik na het updaten weer terug breng. Misschien niet helemaal netjes, maar it get’s the job done.

Bijdrager
    McMeller

Duidelijk. Die vriend is bij ons thuis met de TRÅDFRI Gateway komen controleren of de lampen up-to-date waren. Bleek al het geval, wekte dus direct via Hue.

Dat HomeKit vervolgens niet werkte was wel een onaangename verrassing, want we dachten gelezen te hebben dat dat nu ook zou werken. Daarom dus met de Raspberry Pi aan de gang gegaan. Wie weet brengt een toekomstige update van Hue en/of TRÅDFRI nog eens vereenvoudiging.

Reacties op mijn vorige post verneem ik graag. Ik krijg het gevoel dat HomeKit-schakelmateriaal er nog veel te beperkt is. Hoewel dat mijn voorkeur zou hebben, neig ik dan naar volledig draadloos schakelen voor volledige integratie.

Bijdrager
    Stefan

Volgend jaar mei wordt mijn nieuwe woning opgeleverd en daar wil ik ook aan de gang met smart verlichting. Hue is mooi maar flink prijzig dus ook op zoek naar een slimme dimmer met HomeKit ondersteuning. Het aanbod is eg beperkt helaas, ik hoop dat er snel wat meer op dit gebied gaat komen.

Bijdrager
    Jor1

Koogeek heeft een fijne inbouw dimmer… goedkoop, volledig homekit integratie. En ziet er voor chinese begrippen nog heel prima uit ook!

ik ben er blij mee!

Bijdrager
    Stefan

Die had ik gezien inderdaad maar ik zoek er eigenlijk één met dubbele knoppen of zou dat sowieso niet bestaan?

Bijdrager
    joram

Ik ben daar ook al een paar jaar naar aan ’t kijken, maar ben er helaas nog niet helemaal over uit. Waar ik o.a. tegen aan loop:

• Slimme wandschakelaren zijn er niet heel veel, óf ze zijn flink aan de prijs
    • Wil je slimme deursloten, verlichting, schakelaars, thermostaat en meer? Dan heb je bijna gegarandeerd een leger aan basisstations… en voor een goede verbinding ook de nodige router switches en stekkers (ik kwam met mijn setup al op 4-5 basisstations).
    • De meeste van deze basisstations zijn ook nog eens relatief duur, vaak rond de 100-200 euro.
    • Wil je een universeel basisstation? Dan betaal je vaak zelfs nog meer.
    • Wil je niet al te absurd veel geld uitgeven? Dan heb je wat meer kennis nodig van (semi) programmeren, zoals een Raspberry Pi i.c.m. bijvoorbeeld Homebridge.

Wat ik persoonlijk doe: wachten op Xiaomi een EU-variant uit brengt van hun slimme producten. Die hebben met één zon hub al bijzonder veel producten: van rookmelders, nachtlampjes, verlichting, raam- en deursensoren, en ga maar door. Kruidvat schijnt dit jaar Xiaomi te gaan verkopen, maar ik heb nog niet uit kunnen vinden wat dat precies gaat worden:)

Bijdrager
    McMeller

Het onderwerp is nog steeds erg actueel en wordt dat binnenkort des te meer, want vanaf volgende week hebben mijn vriendin en ik een eigen voordeur. Er moet stevig verbouwd worden dus ik zal niet op de eerste dag de lampen in het plafond draaien. Toch weet ik eigenlijk nog steeds niet wat ik wil, wat domotica en HomeKit betreft.

Hoewel, het gewenste eindresultaat kan ik prima onder woorden brengen. Hue werkt fijn, en komt ongetwijfeld terug in de setup. Hue only is niet ideaal, heb ik ervaren. Je wil niet alles met je telefoon hoeven doen. Er zijn zat opties voor slimme HomeKit-knoppen. Maar die zullen altijd een aanvulling op je domme schakelmateriaal vormen. Staat de knop op de wand uit, werkt de afstandsbediening niet en is de lamp in HomeKit onbereikbaar. Dat wil ik niet. Bovendien voelen al die draadloze dimmers en afstandsbedieningen als gadgets, en niet als de core van het systeem.

Een alternatief is de slimmigheid in het schakelmateriaal te stoppen, en normale verlichting toe te passen. Sinds mijn topicstart in januari zijn daar wat nieuwe opties, zoals de producten van Koogeek. Mijn schoonvader heeft er twee in huis gehaald. De bouwkwaliteit vind ik redelijk, de knop voelt iets te gammel aan, maar ze zijn ook niet duur. We moeten er nog één aansluiten om te bekijken hoe de werking bevalt.

Ook hebben we inmiddels een halfjaar ervaren hoe IKEA TRÅDFRI presteert en hoe Homebridge op een Raspberry Pi het doet. Over TRÅDFRI kan ik kort zijn: dat komt er bij mij niet in. We hebben de Gateway twee keer opnieuw moeten instellen na een update, inclusief het opnieuw koppelen van alle lampen. Dat is mij met Hue nog nooit overkomen. Daarnaast heeft dat ding gewoon regelmatig een herstart nodig. Ik besef dat het in een andere prijsklasse valt, maar ik betaal liever iets meer voor de betrouwbaarheid van Hue. Tegelijk realiseer ik mij ook dat we early adopter waren en Hue veel meer tijd hebben gegeven, misschien is e.e.a. inmiddels gestabiliseerd. De werking van Homebridge heeft mij daarentegen positief verrast: het reageert heel snel, en in dat halfjaar is het maar één keer nodig geweest om de boel een zetje te geven.

Ik begin daarom te neigen naar het inbouwen van universele dimmers en schakelaars met bijvoorbeeld KlikAanKlikUit, die ik middels Homebridge aan HomeKit koppel. Tegelijk ben ik dan bang dat Apple de werking van dergelijke zelfbouw-oplossingen ooit de nek omdraait.

Deel jullie gedachten met me, hoe zouden jullie het doen als je vanaf nul kunt beginnen en dus álles zelf kunt bepalen?

Bijdrager
    Stefan

De Koogeek schakelaars lijken me op zich ook wat, ik vraag me alleen af of de kleur/intensiteit van Hue lampen die je ingesteld hebt behouden blijft op het moment dat je ze met de Koogeek schakelaar uit/aan zet.

Er komen dit jaar ook nog nieuwe “Friends of Hue” lampen aan. Ik heb het voordeel dat mijn huis pas volgend jaar mei opgeleverd wordt dus ik heb nog even de tijd om alles goed op een rijtje te zetten. Ik hoop dan ook dat er in dit topic veel tips komen die me verder helpen.

Van Xiaomi AQara wordt ik ook wel blij maar is vooralsnog niet voor Europa beschikbaar, hopelijk komt hier snel verandering in. Op Tweakers ook een uitgebreid artikel hierover.

Er is ook nog de Fibaro inbouw schakelaar maar heeft ook weer geen dim functie.

Sonoff heeft ook veel spullen waaronder deze schakelaar, wel EU geschikt.

Kortom, er is wel wat keuze maar voor mij is het het allemaal net niet. Maar misschien moet ik de dim-functie wel vergeten.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  Stefan.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.