20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    dev10

Zou dit werken? Panther op oude iMac?

Setl, ik heb op een iMac geboden op marktplaats. Eentje met 96 MB Ram. Welke versie van OS kun je er dan het beste op draaien?? 9 of heel misschien wel 10? Ik heb geen tot heel weinig ervaring met Darwin en geen ervaring met os. Wie kan mij helpen?

Bijdrager
    marcovanderlaan

In principe maakt het niet veel uit. op iedere imac moet je wel x kunnen draaien. wel moet je dan in geheugen investeren. 256 in het minimum voor panther, 512 draait beter.

succes

Bijdrager
    SvS

Welke snelheid heeft deze mac? Aantal mHz dus.
    Dat is belangrijker om te weten dan aantal RAM, want dat laatste kun je uitbreiden.

Bijdrager
    dev10

233 en 266 Mhz. De 233 heeft 92 MB Ram en de 266 64mb

Bijdrager
    bartvdpoel

Je hebt minstens 256 en het beste 512 MB nodig. Ik heb 10.3 gedraaid op een iMac 333 Mhz met 256 MB. Dat was op het randje. Dus kijk of je 512 MB Ram voor die iMac kan kopen (bij de PC boer) of uit een oude PC portable kan recycleren. Maar let wat op voor de prijs. Misschien ben je beter af met een €500 mac mini.

Bijdrager
    Missundaztood

voor Mac OS X Panther moet je 128MB* hebben (die heb je niet dus OS 9)

* volgens Apple, meer is beter

ik zou wel kijken voor extra geheugen want Panther draait goed op die dingen

Bijdrager
    dev10

Ok dat wordt dus de 266 met wat extra ram. Even nog een vraagje over de installatie. Is dat een CD of een DVD?

Bijdrager
    dev10
    ”bartvdpoel”

Je hebt minstens 256 en het beste 512 MB nodig. Ik heb 10.3 gedraaid op een iMac 333 Mhz met 256 MB. Dat was op het randje. Dus kijk of je 512 MB Ram voor die iMac kan kopen (bij de PC boer) of uit een oude PC portable kan recycleren. Maar let wat op voor de prijs. Misschien ben je beter af met een €500 mac mini.

Voor de Mac was de vraagprijs 50 euro. Wat de prijs voor het ram is weet ik niet. het OS kan ik via mijn Lerares Frans krijgen voor 15 euro. Ze heeft een fmily pack en nu heeft ze nog ee lcentie over. Bij elkaar nog geen 500 euro.

Moderator
    unSOUND
    ”letinon”

Voor de Mac was de vraagprijs 50 euro. Wat de prijs voor het ram is weet ik niet. het OS kan ik via mijn Lerares Frans krijgen voor 15 euro. Ze heeft een fmily pack en nu heeft ze nog ee lcentie over. Bij elkaar nog geen 500 euro.

A: de 266 is een tweede generatie iMac. Voor je OS X erop zet moet je de firmware van de grafische kaart upgraden, anders doet ie heel weinig meer.

B: Die grap van je lerares moet je niet doen. Een family pack is alleen geldig als alle computers in hetzelfde huis staan, dus jouw OS X is dan gewoon illegaal, of je nu betaald hebt of niet.

C: Panther staat normaal gesproken verspreid over 3 CD’s

Bijdrager
    dev10
    ”unSOUND”

A: de 266 is een tweede generatie iMac. Voor je OS X erop zet moet je de firmware van de grafische kaart upgraden, anders doet ie heel weinig meer.

B: Die grap van je lerares moet je niet doen. Een family pack is alleen geldig als alle computers in hetzelfde huis staan, dus jouw OS X is dan gewoon illegaal, of je nu betaald hebt of niet.

C: Panther staat normaal gesproken verspreid over 3 CD’s

A. Hoe doe je dat?

B. Mmm, dan maar even in Rhenen Panther of maybe Tiger gaan kopen

C. Gelukkig, ik was bang dat het een DVD was.

Bijdrager
    michelvdb

Als je Mac OS X versie 10.4 Tiger wilt installeren
    dan is 512MB RAM een minimum om een beetje
    comfortabel te werken. Meer is eigenlijk beter.

Moderator
    unSOUND
    ”letinon”

A. Hoe doe je dat?

B. Mmm, dan maar even in Rhenen Panther of maybe Tiger gaan kopen

A: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=60384

B: op http://www.tweedehandsmac.nl staat ook tweedehands software… wellicht ook Panther.
    ( edit: er staan er op dit moment 2 die Panther aanbieden )

Bijdrager
    Hemi

Letinon, doe jezelf een groot plezier en probeer voor een nagenoeg kant-en-klare MiniMac te gaan.

Je haalt jezelf een hoop problemen en zorgen op je hals door een ouwe iMac te kiezen waar van alles nog mee gedaan moet worden om ‘m bruikbaar te maken voor OSX. Zeker als je zelf nog niet echt thuis bent met de technische kant van een Mac.
    Dan nog, als alles uberhaupt zou functioneren, dan zit je nog steeds te pielen met een 266mhz Macje… Lijkt me niet echt een vrolijk vooruitzicht als je het mij vraagt.

Bijdrager
    Gans

Voor dat je gaat beginnen aan welke versie van OSX op je iMac te zetten. Check eerst of de firmware wel up-to-date is. Als dit niet het geval is zal het moederbord en de monitor onherstelbaar beschadigd raken. Dit is een probleem dat Apple tijdenlang ontkent heeft, maar vele oudere iMacs zijn hierdoor onbruikbaar geraakt. Ik geloog wel dat je bij nieuwere versies van OSX een grote waarschuwing in beeld krijgt als je firmware te oud is, maar je hebt dan wel de mogenlijkheid om door te gaan , dus voor de slechte lezers…

De vraag is of je dit dan gelezen zou hebben…

Bijdrager
    Missundaztood

10.4 Tiger draait niet bij jou op je imacs, wordt niet ondersteund door Apple

Bijdrager
    Nikita
    ”Gans”

Ik geloog wel dat je bij nieuwere versies van OSX een grote waarschuwing in beeld krijgt als je firmware te oud is, maar je hebt dan wel de mogenlijkheid om door te gaan , dus voor de slechte lezers…

Bij mijn install van OSX 10.3 destijds kreeg ik een melding dat de Firmware niet up-to-date was en ik dus niet verder kon gaan, dus vanaf 10.3 zit die beveiliging d’r wel in…

Moderator
    Strifer
    ”Nikita”
    ”Gans”

Ik geloog wel dat je bij nieuwere versies van OSX een grote waarschuwing in beeld krijgt als je firmware te oud is, maar je hebt dan wel de mogenlijkheid om door te gaan , dus voor de slechte lezers…

Bij mijn install van OSX 10.3 destijds kreeg ik een melding dat de Firmware niet up-to-date was en ik dus niet verder kon gaan, dus vanaf 10.3 zit die beveiliging d’r wel in…

hey, nikita, ik had precies hetzelfde met mijn oude imac. die draait panther mt 128 ram prima. (500 mhz)

Bijdrager
    Robert de Groot

Hier draait Panther op een iMac rev.D (333Mhz) met 256 MB RAM best lekker. Met 192 MB RAM was ook nog wel te doen.

Bijdrager
    Nikita
    ”Strifer”

hey, nikita, ik had precies hetzelfde met mijn oude imac. die draait panther mt 128 ram prima. (500 mhz)

Hmhm, ja de mijne is een DV+, draait nu ook prima met 512 MB. Kwestie van de Firmware updaten en klaar, ik vond het niet zo moeilijk.

Bijdrager
    michelvdb

Sinds enkele uren snort de Tiger hier op een iMac DV SE Graphite 400MHz met 1024MB RAM.
    8)

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.