30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 74)
  • Q:
    Bijdrager
    Macclown

Zorgen !?!

Graag zou ik willen weten hoe het momenteel bij andere grafische bedrijfen gesteld is met het up-to-date houden van de apparatuur en de programma’s. Ik heb alleen zicht op de omstandigheden in het bedrijf waar ik zelf voor werk. Daar is al een tijd lang nauwelijks geld om nog verder te investeren in bijvoorbeeld de nieuwste softwareversies en apparatuur. Het zal mij dan ook niet verbazen als we binnenkort op de fles gaan en weet van artikelen in bijvoorbeeld Pers en Graficus dat er al ontzettend veel grafische bedrijfen in de afgelopen 2 jaren failliet zijn gegaan en de prognose voor de komende jaren is werkelijk schrikbarend slecht:(

Hoe moet de grafische industrie overleven in een tijd waarin de technologische ontwikkelingen op hard- en softwaregebied over elkaar heen tuimelen? Wat heeft MACOSX op termijn voor gevolgen voor de grafische industrie? Waar ligt de grens van wat de grafische industrie aan kan en waar leidt dit toe?

Toen ik in 1980 als micromonteur bij een lithografisch-prepress-bedrijf aan de slag ging was de grafische bedrijfstak kerngezond. Er was veel ‘eigen geld’ en de vakgebieden waren in duidelijke schijven verdeeld.

Toen eind jaren tachtig de MAC’s in navolging van de High-End-systemen hun intrede deden begon de ellende. Begin jaren negentig werden alle montage-afdelingen één voor één opgedoekt en heb ik het nog zeven jaar weten uit te zingen door op freelance basis voor meerdere prepress bedrijven te werken.

Na grondig omgeschoold te zijn naar DTP’er en ontwerper ben ik nu drie jaar bij m’n huidige baas aan de gang en zie de ontwikkelingen met lede ogen aan. De grafische industrie is een speelbal geworden van soft-en hardware leveranciers. De fouten die iedere dag de revue passeren zijn buiten alle proporties. De huidige technologie is naar mijn idee funest voor deze eens zo sterke bedrijfstak.

Ik ben erg benieuwd naar de ervaring van andere grafici, met name van hen die al voor de intrede van de MAC’s in het grafische vak als micromonteurs werkzaam waren (leven jullie nog:D )

Er zit niets anders op dan gewoon door te gaan, het grafische bloed zit er eenmaal in. Maar ik maak me ernstige zorgen, vooral ook voor mijn collega’s met kinderen en koophuizen. Ik ben gek op mijn MAC, maar het is een beetje een dubbel gevoel omdat de MAC zoveel ellende in de grafische industrie heeft veroorzaakt.

Wie schiet?

Bijdrager
    Sad

ik zit niet in de grafische sector, maar in de IT. Daar is hetzelfde gebeurd; een paar jaar geleden nog booming business maar nu niet meer. Dat komt niet zo zeer door de ontwikelingen die jij hebt meegemaakt (intrede van computers die andere taken onnodig maakten) maar wel door de huidige stand van de economie.

Een bedrijf zal in de huidige economie misschien minder reclamedrukwerk laten maken en ook minder briefpapier en ander drukwerk. Dat merkt de grafische industrie natuurlijk van alle kanten. Zelfs de flyers van discotheken worden steeds eenvoudiger; dus minder omzet voor de grafici. Consumenten nemen minder vaak abonnementen op meerdere tijdschriften… weer minder drukwerk, etc.

De computer is een fenomeen dat in alle branches van industrie de laatste 20 jaar zeer veel werk heeft overgenomen van mensen. Dat heb je zelf flink gemerkt als ik je verhaal goed lees. Echter, dat is een ontwikkeling die overal plaats heeft gevonden, dankzij de vooruitgang van de techniek. In het zelfde schuitje zitten nu de muziekstudio’s (iedere amateur of semi professional kan thuis opnames maken) en de platenmaatschappijen (iedereen kan downloaden en kopieren). In de grafische industrie is dat ook weer merkbaar, elke club of vereninging print zijn postertjes, clubbladen en mailings zelf uit, wat voor de grafische industrie ook weer niet prettig is.

Onze computers kunnen het leven gemakkelijker maken voor iedereen, maar het kost natuurlijk ook banen, hetgeen ook is gebeurd bij de industriele revolutie toen de stoommachine en lopende band er kwam.

Wil de grafische industrie overleven dan zal men met de tijd mee moeten gaan. Ik heb regelmatig drukwerk laten maken (CD inlays, stickers, posters, flyers) maar er zijn drukkers die klagen als je met een Mac formatted CD aan komt, of wanneer je een photoshop bestand hebt en zij willen het in een ander formaat hebben. Dat geeft mij als gewone klant die verder niets van het drukproces af weet wel een rare indruk.

Ik zelf denk dat een drukkerij die de klant het gevoel geeft professioneel te werk te gaan en de nieuwste technieken in huis heeft, zijn klanten zal behouden en er zelfs meer bij kan krijgen. Helaas is het onvermijdelijk dat in moeilijke tijden sommigen failliet gaan. Hoewel de macintosh in populariteit wint, is onlangs toch het Summix Apple centre in Haarlem failliet gegaan. Waarom? Omdat er geen online store was en omdat ze duur waren, en je vaak het duurste wilden verkopen in plaats van datgeen wat je nodig had.

In ieder geval heel veel succes in de barre tijden die nog staan te wachten!

Bijdrager
    Macclown

In ieder geval heel veel succes in de barre tijden die nog staan te wachten!

Dank je wel, snik :cry: , ik ben diep geroerd door je heldere antwoord.

En tjsa, Summix…, daar heb ik ook nog wel eens wat kleine dingen gekocht, ze waren inderdaad niet goedkoop. Misschien hadden ze toch beter in dat oude pand kunnen blijven zitten. Achteraf gepraat natuurlijk, maar dat nieuwe pand was wel erg ruim bemeten….

Bijdrager
    Deskman

Aan de ene kant is er de discussie dat nu iedereen wel een foldertje kan maken. Dat is natuurlijk zo, op een PC krig je al bij aankop een handvol programma’s die je het makkelijk maken. Maar toch, Iedereen kan schrijven, maar journalist is een serieus vak. Iedereen heeft een camera, maar fotograferen, dat kan lang niet iedereen. Met een HandyCam en iMovie en iDVD kun je heel aardig een speelfilm maken. Wat zeg ik, de kwaliteit is vele malen beter dan toen de eerste videorecorders opkwamen en de mogeijkheden zijn vele malen groter. Toch maakt zelden iemand een echt goede film…

Maar dan de andere kant. De intrede van de computer heeft wel degelijk voor zwaar weer gezorgd. Lithografen, scanoperators, zetters; vrijwel de hele bedrijfstak tussen ontwerper en drukker is uitgeroeid of op zijn minst gedecimeerd.

Dus is de grafische industrie nou de eerste die aan de emancipatie van het medium ten onder gaat?? Het heeft in ieder geval ook veel te maken met de acceptatie van de eindgebruikers en de lage kwaliteitsnormen die een deel van de industrie er op na houdt. Ik zie id tijdschriften (zelfs glossys) plaatjes die zo van het web geplukt zijn, ik zie ontgelofelijk slecht gescande foto’s met huidtinten alsof de geportretteerde een leveraandoening heeft, ik zie drie keer verscherpte scans waar het gruis je tegemoet springt. Het wordt allemaal door ons geaccepteerd.

Drukkers nemen het werk maar aan, ook als dat door een neefje in publisher op een standaardstramien in elkaar is geramd. Werk is werk.

Ik heb alleen maar grafisch leren werken op de Mac, maar ik ben opgegroeid in een huis waar mijn vader een éénmans reclameburo had. Tekstje laten foto-zetten in Amsterdam, ophalen, op plakken, zetfouten corrigeren (altijd…) werktekening plakken, nalezen, controleren, op lithfilm opnemen, vergroten of verkleinen.
    Het leven van de vormgever is er 100 keer makkelijker op geworden, maar we zijn met zijn allen ook zo veel gemakzuchtiger geworden!

En dan het volgende: Ik werkte jaren op de in-house reclame en marketing afdeling van een bedrijf. Als ik een voorstel maakte dan rammelde ik in XPress iets in elkaar, plaatje erbij, onzintekst erin geknutseld, printje maken en even laten zien. De reactie was meestal dat het zo goed was, als ik nog even naar de tekst keek. Dat komt volgens mij doordat ook prutswerk er altijd al ‘klaar’ uitziet. Het is geen schets meer. Het is een slecht, maar kant en klaar product.

En Summix… Er zijn maar heel weinig bedrijven met kennis van zaken én commercieel inzicht. Dat lijkt bijna onmogelijk. Ik heb het hier al vaker gezegd: als ik goed advies krijg, betaal ik graag een beetje meer. Maar meestal ligt het geadviseerde toevallig net op de plank. En laat ik dat nou net niet willen hebben. Ik weet namelijk wel beter!

Leuk een Kennemer-onderonsje?

Bijdrager
    Macclown

Dus is de grafische industrie nou de eerste die aan de emancipatie van het medium ten onder gaat?? Het heeft in ieder geval ook veel te maken met de acceptatie van de eindgebruikers en de lage kwaliteitsnormen die een deel van de industrie er op na houdt.

Ik weet het niet… misschien zijn er grafische bedrijven die het momenteel heel erg goed doen, daar probeer ik dus achter te komen. Mijn zicht wordt mogenlijk vertroebelt door de slechte berichtgevingen in de media en wat ik bij ons in het bedrijf zie gebeuren.

Misschien wil ik wel horen dat vooral de bedrijven die de kwaliteit hoog in het vaandel houden en een strak beleid ten aanzien van aangeleverd materiaal voeren het nu wél goed doen en géén moeite hebben om de noodzakelijke investeringen uit te voeren.

Ik erger mij in ieder geval groen en geel aan het gemakzucht waarmee er bij ons op de zaak gewerkt wordt en alle problemen met aangeleverde bestanden maar voor lief genomen wordt. Voor een klusje van nog geen 300 euro wordt lachend een hele middag de tijd genomen om het voor elkaar te krijgen. Als de klant het drukwerk uiteindelijk op komt halen heeft die vaak nog wat te klagen ook. Er kan meestal niet eens een bedankje af voor de extra, onbetaalde, inzet. Ik denk dat de financiële malaise waar het bedrijf in verkeerd (drukkerij) hier mede het gevolg van is maar misschien heb ik het mis en zijn het juist de kwaliteitsfreaks die in de afgelopen twee jaar al verdwenen zijn.

Bijdrager
    Deskman
    ”macclown”

Ik weet het niet… misschien zijn er grafische bedrijven die het momenteel heel erg goed doen, daar probeer ik dus achter te komen. Mijn zicht wordt mogenlijk vertroebelt door de slechte berichtgevingen in de media en wat ik bij ons in het bedrijf zie gebeuren

Ik kijk natuurlijk vanaf de buitenkant er tegenaan. Bij drukkerijen is natuurlijk ook min of meer de pleuris uitgebroken. Vanaf het moment dat drukkerijen in de problemen kwamen en slechter werk accepteerden is het ‘gevoel’ voor kwaliteit ergens verdwenen. Kennelijk kun je rommel inleveren en zal de drukker er wel voor zorgen dat het allemaal goed komt.
    Misschien kun je het een beetje vergelijken met de gevolgen van de ontwikkelingen bij een bedrijf als BudgetAir of EasyJet. Het feit dat je voor € 9,- naar Londen kunt heeft de bodem uit de prijzen geslagen. Iedereen denkt dat je nu gratis kunt vliegen. Er is geen voelbare verhouding meer tussen de prijs en het gebodene en het kan kennelijk altijd voor minder.

”macclown”

Misschien wil ik wel horen dat vooral de bedrijven die de kwaliteit hoog in het vaandel houden en een strak beleid ten aanzien van aangeleverd materiaal voeren het nu wél goed doen en géén moeite hebben om de noodzakelijke investingen uit te voeren.

Je zult als bedrijf tegen de stroom in evangelisatiewerk moeten doen: de klanten ervan overtuigen dat ze moeten kiezen voor kwaliteit en goede begeleiding… En dat zal niet meevallen.

”macclown”

Ik erger mij in ieder geval groen en geel aan het gemakzucht waarmee er bij ons op de zaak gewerkt wordt en alle problemen met aangeleverde bestanden maar voor lief genomen wordt. Voor een klusje van nog geen 300 euro wordt lachend een hele middag de tijd genomen om het voor elkaar te krijgen. Als de klant het drukwerk uiteindelijk op komt halen heeft die vaak nog wat te klagen ook. Er kan meestal niet eens een bedankje af voor de extra, onbetaalde, inzet. Ik denk dat de financiële malaise waar het bedrijf in verkeert (drukkerij) hier mede het gevolg van is maar misschien heb ik het mis en zijn het juist de kwaliteitsfreaks die in de afgelopen twee jaar al verdwenen zijn.

Personeel is een heel ander verhaal. Er is een trend dat er steeds minder ‘voor de zaak’ gewerkt wordt, en steeds meer voor je salaris. Ik hoor het overal om me heen. De eisen zijn vaak torenhoog en de prestaties steeds minder. En dat er steeds minder gepresteerd wordt kan ook haast niet anders. Als die cultuur het bedrijf is binnengeslopen dan sta je als ‘kwaliteitsfreak’ aan de kant. Geen poot om op te staan.

Maar als ik zie wat er allemaal aan drukwerk geproduceerd wordt. Dat is elke keer weer meer. Kijk maar wat er aan drukwerk in je bus valt. (Of in het struikgewas…). Er moet dan toch nog een hoop werk zijn.

Bijdrager
    Fried

Het is natuurlijk zo dat we midden in een revolutie zitten, een heleboel mensen hebben dat misschien niet in de gaten, maar ’t is wel zo.

Ik heb vroeger nog eens gewerkt in een kleine dorpsdrukkerij. Daar werd de slagersfolder nog met de linotype regelzetter in lood gezet, en de prijzen (de vette cijfers) nog met de hand uit de letterkast. Van tekeningetjes werden clichées gemaakt, dan kon je ze drukken.

Daarna kwam de fotozetmachine, een geweldige uitvinding vonden wij, met dat ene tekstregeltje op de monitor voor de coderingen, en als je dan de film ontwikkeld had kon je pas zien of alles wel naar wens was. Gelukkig stond alles op een cassettebandje, dus je hoefde niet de hele boel opnieuw in te tikken als je 1 foutje had gemaakt.

Toen de desktop computer. hakkelige letters op het zwart-wit scherm omdat anti-alias en ATM nog niet bestond, maar je kon mooi stroken uitprinten om daarmee je ontwerp te maken. Photoshop vond ik een grappig programma, maar dat zou toch nooit de lithograaf kunnen vervangen, zo traag, bovendien, de zwart-wit flatbedscanner was geen concurrent voor de trommelscanners.

Toen de 256 kleuren beeldschermen, de 600 dpi laserprinters, zwaardere computers, de iomega ZIP-schijf, de miljoenen kleuren beeldschermen, internet, pdf, airport, bluetooth… Allemaal wonderen waaraan ik mij vergaapt heb, en die nu weer normaal zijn, of al weer verdwenen.

Al deze dingen zorgen ervoor dat er banen verdwijnen, maar ook weer banen bijkomen. Dit gaat in golven.

Neem nou de CTP-drukpersen. Een geweldige innovatie. Volgens mij hebben een heleboel drukkerijen een aantal jaren geleden, toen de bomen de hemel in groeiden, gedacht: ‘Nu investeren, anders worden we over een paar jaar uit de markt geprijsd.’ Met het gevolg dat we nú zitten met een flinke overcapaciteit en daarbovenop een inzakkende economie. Het is logisch dat er dan klappen gaan vallen. Het is dan tragisch om te zien dat bedrijven die net het nieuwste van het nieuwste gekocht hebben toch op de fles gaan.

Maar het is de enige mogelijkheid: de branche moet afslanken, het vet moet er af. Het is een economische wet, iedere 10 à 15 jaar een crisis, daarna weer een bloeiperiode. Dit kun je wijten aan de computer, maar diezelfde computer heeft ook veel werk geschapen en de laatste jaren een flinke economische bloei mogelijk gemaakt.

Denk eens aan al die schrijvende monniken die zich weer aan het gebed konden wijden toen in 1500 de boekdrukkunst (jawel KUNST) werd uitgevonden…

Bijdrager
    WOZ

Ah, je had ondertussen een nieuw topic gemaakt…

Tja, zelf denk ik niet dat de computer het probleem is. De onder- en middenkant van de drukkersmarkt wordt ontzettend aangevreten door de Multicopy’s van deze samenleving. Wij hebben ook regelmatig contact met één en ik kan je wel vertellen dat daar een studio staat en een softwarebeleid heerst waar elk reclamebureau jaloers op kan zijn. Allemaal nieuwe machines met daarop de allernieuwste software, database-gestuurde en geïmplementeerde opmaakmogelijkheden, volledig 100% PDF-workflow, FTP via de website en mogelijkheden om op afstand te zien hoe waar in het proces het drukwerk zich bevindt… En de belangrijkste mensen gaan allemaal regelmatig op bijschoolcursus.

De mac is hier het hulpmiddel. Maar het belangrijkste is dat de Multicopy een doel voor ogen heeft. Ze vreten ook veel werk weg bij reclamebureau’s omdat zij ook ‘een huisstijltje’ of brochure kunnen maken.

Daarnaast maak ik veel meer mee dat er in het buitenland gedrukt moet worden. Deze wens komt niet van het reclamebureau (die hebben hun eigen relaties met drukkers hier) maar van internationaal opererende klanten van reclamebureau’s. We hebben letterlijk alleen nog maar films aan mogen leveren.

Ze pakken allemaal werk van de bestaande drukkers. Zelf heb ik goede ervaringen met de computer to plate technologie. Maar idd goed aanleveren, goed contact met de studio van de drukker en altijd een plotproef van dezelfde postscript. Het beste is het aanleveren van een CD mét prints, kleurgescheiden prints, een kleurproef én vooral communiceren.

Bijdrager
    Macclown

Ah, je had ondertussen een nieuw topic gemaakt…

Tja, zelf denk ik niet dat de computer het probleem is. De onder- en middenkant van de drukkersmarkt wordt ontzettend aangevreten door de Multicopy’s van deze samenleving.

Hoi WOZ, ja en dat naar aanleiding van jou topic:D

Bij ons op de zaak is twee weken geleden een nieuwe OCé 700 neergezet, een high output zeven kleuren printer van een slordige 150.000 euro. Ik ben het helemaal niet eens met deze investering, naar mijn idee hadden ze beter een postscript 3 belichter neer kunnen zetten en wellicht over moeten stappen op CTP, nieuwe software versies kunnen kopen en het achterstallige onderhoud aan de persen aan moeten pakken. Dat red je misschien niet met 150.00 euro maar ze waren daar wel een eind mee gekomen denk ik. Maar misschien is het juist wel slim en is er geen toekomst meer voor het normale drukwerk en wordt daar niet meer in geïnvesteerd. Misschien zijn de prijzen en problemen die gewoon drukwerk met zich meebrengt niet meer op te brengen voor een klein bedrijf en zijn ze van plan om het werkterrein te verleggen naar een soort multicopy concept.

Ik hoop het niet want ik hou van een mooi stukje drukwerk en je trekt met zo’n printer nou niet bepaald het mooie werk aan.

Daarom ook eigenlijk mijn vraag in dit topic, waar moet je nou tegenwoordig het beetje geld wat een bedrijf nog kan investeren in wegzetten? De ontwikkelingen zijn toch niet meer bij te sloffen, de verantwoordelijkheden zijn niet duidelijk meer, er gaat ontzettend veel mis met aangeleverd werk. Terwijl de prijzen alleen maar kelderen is de tijd die een gemiddelde klus vraagt aan het stijgen.

Zijn er eigenlijk nog wel winstgevende (kleine) drukkerijen en hoe doen ze dat dan?

Bijdrager
    WOZ

Ik kan je alleen vertellen over de drukkers waar ikzelf mee werk. De drie grootste hebben allemaal een pdf workflow met (oa) CTP. Ze gebruiken allen profielen gecombineerd met coloursync, en vertalen al het werk dat ze binnenkrijgen naar PDF, om daarvan een plotproef te maken. (Of soms krijgen ze van ons PDF). Sommige hebben liever de native files, daar valt gemakkelijker iets te corrigeren).

Die wordt vergeleken met het aangeleverde materiaal (beeldscherm, maar vooral de prints). Daarna krijg ik de plotproef op inslag en als er opmerkingen van hen zijn (plotproef klopt niet met print) dan wordt de proef afgeleverd met commentaar. Wachten op mijn reactie en draaien maar! (Enige jammere is dat de plotproef niet overdruk kan simuleren).

Heb je hier wat aan?

Bijdrager
    chm

Niet meer (gericht) inversteren is sterven!!

Bij ons in België is deze crisis eerder begonnen en loopt zo nu een beetje op zijn einde (hopen we). Nu woed deze crisis volop bij jullie in Nederland en Duitsland. Het is volgens mij eerder een natuurlijke selectie. Zoals hierboven vermeld hebben we gouden jaren achter de rug alwaar er heel veel bedrijven opgestart zijn, goede en minder goede! Nu komen de magere jaren en moeten er verschillende vantussen.
    Is dat een goede zaak, of niet? Volgens mij wel, het kaf moet van het koren gescheiden worden zodat we in de toekomst in deze industrie terug kunnen groeien, en dat zal ook gebeuren.
    En de technologie is er om ons te dienen en niet om de kwaliteid van je produkt te laten dalen.
    Als je als bedrijf niet investeerd en je kwaliteit laat dalen om toch maar werk te hebben zal je het volgens mij niet overleven.

Bij ons op het bedrijf hebben ze steeds verstandig geïnvesteerd en steeds de kwaliteit voorop gesteld, en dat heeft nog steeds zijn vruchten afgeworpen. De afdeling waar ik werk (verpakkingen prepress) is zelfs van soort klanten veranderd, vroeger waren dat alleen maar drukkers die de repro bij ons bestelden, nu zijn dat eindklanten geworden, voor wie wij al hun werk volledig beheren en wereldwijd verspeiden naar de verschillende drukkers. Hadden we die evolutie niet gedaan, dan zouden we het nu veel moeilijker gehad hebben! 8)

Bijdrager
    Macclown

Niet meer (gericht) inversteren is sterven!!

Ik ben bang dat je gelijk hebt… in mei heb ik mijn eindpresentatie voor het laatste deel van de opleiding ontwerpen die ik volg. Daarna moet ik maar gauw maken dat ik bij een ontwerpbureau aan de slag kom. Ik geloof niet dat het goed is voor mijn verdere loopbaan om hier te blijven zitten. 8)

PS
    Maar wel een goede springplank waar ik veel heb geleerd en een leuke portfolio op heb kunnen bouwen, dus er is nog hoop:D

Bijdrager
    mr.Gadget

@macclown:

Ik werk bij een kleine drukkerij en zal in het kort uitleggen hoe het bij ons werkt.

Allereerst kan ik melden dat we tot 2002 altijd winst hebben gemaakt, maar dit jaar zit dat er niet in. Maar ja, wie maakt er in 2003 nu wel winst in de grafische industrie? Onze investeringen gaan gestaag door: in 2001 hebben we een nieuwe pers gekocht, in 2002 een drumbelichter en dit jaar is er geïnvesteerd in een PDF-workflow en Enfocus-software. Eind van dit jaar wil ik alle Macs op OS X hebben (Panther uiteraard), incl. OS X Server. Tussendoor hebben we ook nog een pakket Adobe Design Collection gekocht en begin volgend jaar komen er 2 pakketten Adobe Creative Suite.

Investeren is de enige manier om bij te blijven. En als je dat niet of niet op tijd doet, dan loop je op een bepaald moment achter de feiten aan. En dan kan je arsenaal aan persen nog zo fraai zijn en nog zo veel mogelijkheden hebben, als je de prepress niet op orde hebt (geen PostScript3, geen PDF’s kunnnen verwerken, etc.) dan krijg je dus ook geen werk waar je je pers mee kunt laten draaien.

Wat de omgang met klanten betreft, duidelijk communiceren is een noodzaak, zoals al eerder is opgemerkt in dit forum. Wees duidelijk over hetgeen je verwacht van de klant en over je eigen werkzaamheden. Levert de klant iets aan wat niet met de offerte overeenkomt of meerwerk oplevert, meldt dat dan. En geef de klant de keus of hij het zelf oplost, of dat je het zelf doet.

Verder is het zo dat er bij ons maar 1 kwaliteit bestaat: topkwaliteit! Elke order wordt gecontroleerd en bij twijfel wordt de klant gebeld. En dat gaat ver, want we bellen zelfs als we twijfelen aan de inhoud! Wat dan weer een zeer blije klant oplevert: “…wat goed dat jullie dat gezien hebben…”. Ook wordt (bijna) alles nagelezen op evt. taalfouten. Reken zelf maar uit wat het de klant kost als het opnieuw gedrukt moet worden zonder taalfouten…

Deze kritische aanpak levert ons aardig wat werk op van kritische maar tevreden klanten. En als je op dit punt bent aanbeland, dan doet de prijs er vaak niet zo veel meer toe. D.w.z. de klanten weten dat we niet de goedkoopste zijn, maar wel dat het drukwerk goed is en op tijd wordt geleverd. En hierin schuilt volgens mij de kracht van een kleine drukkerij: je kent de klant, je weet wat hij wil, je denkt met ‘m mee en je kan snel leveren als het moet.

Tot slot wil ik nog reageren op je vraag waar de vakmensen van vroeger zijn gebleven. Tsja, dat vraag ik me ook wel eens af. Het niveau van de mensen die van de grafische school afkomen is meestal bedroevend (uitzonderingen daargelaten) en verbetering lijkt er voorlopig niet of nauwelijks te zijn. Daarom ben ik blij dat ik nog van voor de DTP-revolutie ben en klassiek geschoold ben als zetter. Want vooral het gevoel voor vorm en typografie is hetgene dat ik zo mis bij de huidige generatie DTP-ers. Het is allemaal zo vrijblijvend, zo makkelijk. Kortom, ik mis de liefde voor het vak…

mr.Gadget

Bijdrager
    Macclown

@mr.Gadget

Je bevestigd mijn mening volledig, je verhaal klinkt mij echt als muziek in de oren. Nu nog winst maken… maar dat komt vanzelf wel weer als de spoeling in drukkersland dunner is geworden.

Misschien draai ik je reactie uit en laat het aan mijn werkgever lezen, alhoewel, laat ook maar …. ik ga toch verkassen.:wink:

Bijdrager
    Bert
    ”Macclown”

Ik ben erg benieuwd naar de ervaring van andere grafici, met name van hen die al voor de intrede van de MAC’s in het grafische vak als micromonteurs werkzaam waren (leven jullie nog:D )

Ja, we leven zeker nog:wink:
    Zat toen nog op school (GSE-Eindhoven) en was enkele jaren later werkzaam als macromonteur en reproduktiefotograaf dus e.e.a. is zeer herkenbaar.
    Daarnaast kon enkele jaren na intrede van DTP (begin jaren ’90) blijkbaar ‘iedereen’ op een kamertje drie hoog achter ook zgn. ‘leuke dingen maken’ met geen of bijna geen overhead. En zo ontstond er volop oneerlijke concurentie want veel opdrachtgevevers zagen (helaas) het verschil niet tussen grafisch verantwoorde opmaak en wat heen en weer geschuif met tekst en plaatjes:(

Wat de meeste vergeten is dat een computer en DTP slechts een hulpmiddel zijn waarbij alle grafische basiskennis m.b.t. typografie en beeldbewerking evident zijn voor verantwoord opmaken.
    Deze kennis heb ik vanaf 1972 opgedaan in Eindhoven (LBO/MBO) en heb alles nog gehad zowel in theorie als praktijk… handzetten, cliche’s etsen, prägen maken, boekdruk, zeefdruk, offset, (reproduktie)fotografie, papierkennis, grafische en esthetische vormgeving enz. enz.
    M.a.w. deze basiskennis heb ik tot op vandaag nog nodig om tot een verantwoord produkt te komen en ben achteraf blij dat ik in ’72 direkt na de lagere school een goede keus heb kunnen maken.

Ben op 2 maanden na 10 jaar kleine zelfstandige (ja, bijna feest(je)) waarbij ik ruim drie jaar geleden gestopt ben met grafische aktiviteiten en sindsdien alleen nog maatwerk database-oplossingen ontwikkel met Filemaker Pro.
    En omdat de open source zich goed ontwikkeld sinds een jaar ook middels PHP en MySQL waarbij webdesign weer om de hoek komt kijken zodat mijn grafische basiskenning m.b.t. typografie en beeld(bewerking) weer goed van pas komen:)

Groet…

Bijdrager
    Erikaatje

ik doe zit nu in het eerst ejaar multimedia vormgeven.. hoop dat er nog wel werk voor me is als ik klaar ben met me opleiding!!:o :? :(

Bijdrager
    Macclown

ik doe zit nu in het eerst ejaar multimedia vormgeven.. hoop dat er nog wel werk voor me is als ik klaar ben met me opleiding!!

Omdat ik in het laatste deel van mijn opleiding ook een website of CD-rom presentatie moet ontwerpen heb ik afgelopen zomer een opleiding Dreamweaver en een opleiding Flash gevolgd :)

Ik heb al meteen wat opdrachten te pakken en heb ontdekt dat het grote voordeel van het creëeren van bijvoorbeeld websites is dat je daarbij werkelijk van het begin tot het eind de totale produktie zelf kan afhandelen zonder dat je daar peperdure apparatuur, programma’s en drukpersen voor nodig hebt.

Ik denk dat de problemen die in deze topic geschetst worden alleen betrekking hebben op drukwerk, voor multimediaproducties zie ik de toekomst een stuk rooskleuriger in.:D

Misschien een troost?

Bijdrager
    Erikaatje

nee niet echt.. ik hoor van examen mensen dat het echt moeilijk is om nog werk te vinden. Hoe moet het in godsnaam over 3 jaar lukken dan :S

Bijdrager
    Macclown

Tegen die tijd is ‘de grote schoonmaak’ hopelijk voorbij… :)

Bijdrager
    Ludo

@macclown
    Dit is een goed onderwerp wat hier wordt aangesneden en ik herken mijzelf en ons bedrijf (klein verpakkings/ontwerpbureau, 6 medewerkers) op een heel aantal punten hierin.

het is duidelijk dat de grafische sector onderhevig is aan ingrijpende veranderingen. Wij merken dat aan werk dat bijv. wegvloeit naar Oost-europa, Polen en zelfs India. Deze ontwikkeling is al enige jaren geleden ingezet, terwijl hier op de thuis markt alles juist enorm is geautomatiseerd en er is geinvesteerd in CTP, pdf en wat niet al.
    Dus de verwerkingscapaciteit hier is toegenomen, terwijl het bulk-werk al aan het wegvloeien was naar lage lonen landen. Hierbij opgeteld de economische tegenwind en ziedaar: de malaise anno 2003.

een omgekeerde trend is ook waarneembaar; er komt nu zelfs werk vanuit die landen weer (mondjesmaat) terug. Reden: het is natuurlijk erg goedkoop maar de communicatie is gebrekkig en er is geen goed data-beheer, en gebrek aan creativiteit.

Wat wij merken is dat grote opdrachtgevers onafhankelijk willen zijn van drukkerijen, bureaus en wie dan ook. Er is dan ook een trend waarneembaar om alle drukwerk centraal te gaan op slaan en beheren, om zodoende a la minute bestanden te kunnen opvragen en drukwerk te kunnen onderbrengen waar en wanneer men dat wil (tegen de laagste prijs uiteraard).
    PDF en Internet-gerelateerd database/workflow beheer is het credo.

Zoals het er nu naar uitziet levert dat het volgende beeld op;
    Grafische bedrijven moeten creativiteit in huis hebben, kennis van Internet/FTP/PhP/SQL/Databases/workflows en last but not least PDF. Hiernaast een hoge graad van serviceverlening en klantondersteuning. Dit vraagt natuurlijk om investeringen in soft- en hardware maar ook in mensen. Opleidingen dus en deze hoeven niet persé grafisch te zijn.

Hier en daar las ik ook wat klachten uit de drukkerij over het niet goed aanleveren van bestanden door ontwerpers :) Vergeet niet dat de huidige dtp’er/ontwerper alle tussenliggende functies heeft moeten overnemen, dus vormgeving, opmaak, lithografie, correctie, enz. is nu allemaal op het bordje van die ene persoon terecht gekomen.

Alle correctiefasen zijn a.h.w. verdwenen, en klanten vragen niet eens meer om een drukproef (te duur) een print van een pdf is al goed genoeg.

Al met al is het een aardige jungle op het moment en waar we over 5 jaar zijn? Wie het weet mag het zeggen!

Bijdrager
    cpdfonderzoeker

Hier nog zo`n student die moeite had met het vinden van een werkplek, ik was niet eens opzoek naar een fulltime baan ik ben een simpele stagaire ik weet wel dat wij in het begin een beetje geld kosten maar uiteindelijk “eenmaal ingewerkt” zijn wij toch goedkope krachten.
    Hoe dan ook ben ik 4 maanden opzoek geweest en de meeste bedrijven wezen me af om het simpele feit dat ze geen plek hadden:-(

Bijdrager
    Macclown

Vergeet niet dat de huidige dtp’er/ontwerper alle tussenliggende functies heeft moeten overnemen, dus vormgeving, opmaak, lithografie, correctie, enz. is nu allemaal op het bordje van die ene persoon terecht gekomen.

Alle correctiefasen zijn a.h.w. verdwenen, en klanten vragen niet eens meer om een drukproef (te duur) een print van een pdf is al goed genoeg.

In een andere topic http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=10021%5D is hier al uitgebreid op ingegaan en de vraag is blijven liggen of dit in de toekomst ook zo volgehouden kan worden.

Zelf heb ik de ervaring dat juist het wegvallen van al die correctiefasen de hoeveelheid problemen die ontstaan mede veroorzaken.

Vroeger ging een order door vele handen voor het uiteindelijk gedrukt werd. Het was dan evengoed nog moeilijk om fouten te vermijden en alle visuele controlemogenlijkheden en vakkennis binnen de verschillende ‘afdelingen’ waren dan ook hard nodig om het geheel tot een goed eind te brengen.

Vooral het wegvallen van al die visuele controlemogelijkheden d.m.v. films is een groot probleem dat volgens mij ook niet met programma’s als flightcheck of pittstop kan worden opgelost.

Dus wat zijn de alternatieven? Zou de grafische industrie niet juist de Lithografische (prepress) bedrijven moeten promoten om zichzelf tegen een algehele ondergang te beschermen. Deze bedrijfstak lijkt helemaal uit te sterven en daarmee ook de expertise en kennis die in deze bedrijven aanwezig is. Nu denkt men misschien goedkoop uit te zijn door de prepress te passeren maar uiteindelijk zullen de kosten juist hoger uitvallen vermoed ik.

Bijdrager
    WOZ

Hoe is dit in Belgie gegaan? Als ze idd voorop lopen, hebben ze hier misscien ook ervaringen mee?

Bijdrager
    chm
    ”WOZ”

Hoe is dit in Belgie gegaan? Als ze idd voorop lopen, hebben ze hier misscien ook ervaringen mee?

Verklaar uw vraag wat meer. Ik ben van België (zoals je kan zien), maar uw vraag is niet zo duidelijk! 8)

Bijdrager
    WOZ

Ik begreep uit een eerdere ‘post’ ervaringen dat Belgie voorop loopt met cPDF en computer to plate (vergeleken met nederland). Dus zullen hun ervaringen op het gebied drukkers en ‘de toekomst’ voor lopen op de onze, nietwaar?

Hoe is de situatie in Belgie op dit moment?

Bijdrager
    chm

Bij ons op de offset afdeling wordt bijna uitsluitend cPDF geleverd, zij werken wel samen met grote uitgeverijen, dat loopt zonder problemen. Ik zal zelfs meer zeggen, ze willen niets anders meer.
    Wat de kleine drukkers betreft, de jongere generatie is daar over het algemeen mee weg, omdat ze deze materie eveneens in hun opleiding hebben meegekregen. Dus je kan bijna stellen dat cPDF bijna algemeen aanvaardt is in België.

De volgende stap in het cPdf verhaal zal het aanleveren van verpakkingsdrukwerk zijn. Daar zijn ze bij ons nu volop mee bezig, en de evolutie ziet er heel goed uit! 8)

Bijdrager
    Macclown

Dus je kan bijna stellen dat cPDF bijna algemeen aanvaardt is in België.

En hoe zit het daarbij met de functie van lithografische of prepress bedrijven, Photogravure zoals jullie dat geloof ik in België noemen. Is de rol van deze bedrijven in België nog van (groot) belang in het productieproces?

Bijdrager
    chm
    ”Macclown”

Dus je kan bijna stellen dat cPDF bijna algemeen aanvaardt is in België.

En hoe zit het daarbij met de functie van lithografische of prepress bedrijven, Photogravure zoals jullie dat geloof ik in België noemen. Is de rol van deze bedrijven in België nog van (groot) belang in het productieproces?

Ik denk dat dat vergelijkbaar is met Nederland, het zijn uiteindelijk meestal grote groepen of bedrijven die gebruik maken van de diensten van een Photogravure. Zoals al eerder vermeld zijn onze taken ook wat meer uitgebreid, wij bieden tevens data beheer voor die klanten aan! 8)

Bijdrager
    MacBeer

mensen die nu nog studeren adviseer ik zeker door te studeren totdat er weer meer vraag is naar arbeid.
    Mensen die nu een grafisch lyceum doen, probeer door te stromen naar een akademie. Op dit moment is het moeilijk.
    Ik ben net klaar met mijn opleiding (Grafisch Lyceum Eindhoven + Akademie Beeldende Kunsten Maastricht) en zit nu mooi thuis te solliciteren op bagger baantjes omdat dit moet van de uitkering.

Bijdrager
    Macclown

Mijn vraag in deze topic is o.a. hoe de investeringen in soft en hardware bij grafische bedrijven (Ontwerpbureaus, lithografen en drukkerijen) verloopt op dit moment. Zijn andere bedrijven wél in staat om de ontwikkelingen bij te houden, in welke soft en hardware investeren ze op dit moment en zijn ze al ovegeschakeld op MACOSX?

Er zijn meerdere (waardevolle) reacties gegeven waar naar mijn idee deze vraagstelling volledig of gedeeltelijk is beantwoord, maar het zou misschien ook goed zijn om voorbeelden te krijgen van bedrijfssituaties waar het momenteel helemaal niet lukt om bij te blijven met de noodzakelijke investeringen.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 74)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.