14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Tinoky

Zorgen maken over privacy beleid?

[size=11pt]
    Op http://www.apple.com/nl/legal/privacy/ wordt er uitgebreid beschreven wat Apple met de door ons opgegeven gegevens doet.
    Daaronder vallen naam; adres enz. maar ook MobileMe en dergelijke.

Als ik het zo lees voel ik me niet zo prettig. Ik heb dan ook de nieuwe voorwaarden van iTunes nog niet geaccepteerd en overweeg mijn MobileMe, die nu nog in de twee gratis maanden zit, niet voort te zetten.
    Aan de andere kant miljoenen gegevens worden er verzameld, vallen die paar van mij dan op?
    Ben ik te naïef ? Of juist paranoïde?

Ik zou graag jullie mening horen over de aangepaste regels, misschien kan het mij helpen een duidelijker plaatje te krijgen.[/size]

Bijdrager
    Kevin.

Je bent een beetje parano├»de, ik bedoel, Apple doet heus niks met je gegevens zolang het nergens voor nodig is. Als ik jou was zou ik me niet zo’n zorgen maken.;)

Bijdrager
    xvisx

Tinoky is niet paranoïde, Kevin, maar jij wel enorm naïef. Apple gebruikt die gegevens onder andere voor marketingdoeleinden (SPAM!). Een commercieel bedrijf gaat geen gegevens verzamelen om er vervolgens niks mee te doen, dat is verspilling van resources.

Bijdrager
    Tinoky

Kevin bedankt voor je reactie.
    Gaat het nu juist niet om die “zolang het nergens voor nodig is” ?

xvisx, betekent dat dan dat je maar geen gebruik meer moet maken van Apple diensten met dergelijke voorwaarden?:nerd:

Bijdrager
    Tinoky

xvisx, betekent dat dan dat je maar geen gebruik meer moet maken van Apple diensten met dergelijke voorwaarden?:nerd:

Bijdrager
    sedikit
    Kevin. op 24 juni 2010

Je bent een beetje parano├»de, ik bedoel, Apple doet heus niks met je gegevens zolang het nergens voor nodig is. Als ik jou was zou ik me niet zo\’n zorgen maken.;)

Dit noem ik dus naïef en goedgelovig. Als je een beetje meer wilt weten over hoe er met onze privacy wordt omgegaan, is het misschien wel raadzaam om eens wat rond te neuzen op deze site.
    https://www.bof.nl/
    Je kunt er ook lid van worden als je, net als ik, dat gescharrel met je gegevens
    om vele aantoonbare redenen niet bevalt. Niet wij zijn paranoïde, maar de overheid en de bedrijven!

Bijdrager
    1984
    Lid
    lEl

T’is zo een beetje als Google, daarom gebruik ik hen alleen als zoekmachine en draai ik mijn eigen cloud (Mail, contacts (LDAP), calendar (calDAV))

Bijdrager
    xionix

ik heb die zelf blindelings geaccepteerd achteraf had ik ze toch liever niet geaccepteerd!
    voel me er niet fijn bij dat apple zomaar mijn gegevens aan elke boer op de hoek kan verkopen. Vind het dan ook niet meer dan terecht dat ze nu op het matje worden geroepen! hoop dat ze het verplicht moeten terug draaien.
    bedoel als andere bedrijven dit niet zomaar kunnen dan mag apple het ook niet zomaar doen, ook niet onder de mom ja het is beter voor onze apparaten oid!

Moderator
    Strifer

ach, gegevens worden al sinds jaar en dag bijgehouden. maak het probleem nou niet groter dan het is. als je er problemen mee hebt of er gewoon min of meer tegen bent (maar wel wilt gebruiken) dan zorg je ervoor dat ze zo min mogelijk van je weten: foute gegevens (nep adres, fout telefoonnummer ofzo) of je geeft gewoon keurig aan bij apple dat het anoniem moet zijn.

tinoky, ik zou me niet teveel zorgen maken. je postbode (zelfs zonder je post te lezen.. ;)) weet al bijna meer van je dan apple doet en dat zal altijd zo blijven. nogmaals: als je er problemen mee hebt, hou jezelf dan zoveel mogelijk in de anonimiteit (geen nieuwsbrieven, afmelden voor dingen, etc, etc.) en dan loopt het wel los. zolang je niet ongevraagd allerlei post krijgt of plat gebeld wordt is het voor mij okay, ik (en anderen met mij) laat nou eenmaal sporen achter.

kevin, apple (en alle andere bedrijven) doen juist wel wat met die gegevens. ze bouwen profielen op, kijken naar wat voor klanten ze hebben en kunnen daar bijvoorbeeld marketing op aanpassen. En dus wordt het inderdaad onder andere voor marketing doeleinde gebruikt. De suggestie van xvisx dat het voor spam gebruikt zou worden is in mijn ogen echt grootste onzin. Ik heb apple nog nooit spam zien verzenden. Ze sturen wel e-mails rond, maar dat is geen spam.. je hebt je er zelf voor opgegeven en bovendien kun je je er zo voor afmelden.

wat betreft het verkopen van gegevens: je ziet er vaak bij staan dat het enkel voor het bedrijf zelf gebruikt wordt en niet aan derden verkocht wordt. wellicht staat er bij apple ook zoiets. ik zou het moeten nakijken. apple heeft zelf baat bij die gegevens, niet om ze te verkopen (dan zou pas de hel losbreken..). ik heb persoonlijk nog nooit last gehad met gegevens die ik aan een bedrijf heb verstrekt en waar ik niet zelf om heb gevraagd. ik heb een bedrijf waarmee ik in zee ben gegaan er nog nooit op kunnen betrappen dat de gegevens in verkeerde handen terecht zijn gekomen. natuurlijk krijg ik weleens spam of wordt ik weleens opgebeld, maar dit is altijd te herleiden tot bijvoorbeeld een e-mail adres dat ik ergens heb achter gelaten (bijvoorbeeld op een openbaar forum waar van die robots langs struinen en tja.. dan roep je het ook over jezelf af) of gewoon pech dat je telefoonnummer uit het telefoonboek om hoog komt of willekeurig aangemaakt is.

oef… veel te veel geschreven;) tijd om lekker te gaan slapen

Bijdrager
    Tinoky

Iedereen bedankt voor jullie input.
    Tenslotte kan ik door de iPhone niet anders dan die voorwaarden accepteren.
    Ik heb ook besloten om mijn MobileMe te behouden
    Geef eigenlijk geen priv├ę gegevens op, buiten mijn naam en die niet eens volledig.
    Maar helemaal lekker zit het niet bij me en dat zal wel zo blijven.

Moderator
    unSOUND

Minder naar X-files kijken kan uitkomst bieden… En beseffen dat ze dit al jaren doen, alleen nu zijn we ons er van bewust, dat is feitelijk het enige verschil. Toen ik jaaaaaaren geleden mijn eerste Nokia Communicator kocht, betaalde ik die contant, en twee dagen later lag er toch post van Nokia in de bus, met tips en trucs voor mijn Communicator… Volgen ze dus hun klanten ? Ja. Heb ik er last van ? Tot nu toe niet.

Nu wordt het meer en meer openlijk toegeven en wordt zelfs onze toestemming gevraagd, maar omdat we maar de helft van het verhaal hebben, verzinnen we de andere helft er zelf bij, en die is bijna altijd sinisterder dan de realiteit.

Moderator
    Pete.Z

Ik schat dat je in ongeveer 500 andere bestanden van bedrijven ook voorkomt, van de bank, telefoonproviders, autodealers, belastingen, en weet ik wat nog meer.
    Allemaal, of bijna allemaal, verkopen ze je gegevens aan wie maar wil, dus over Apple zou ik me niet extra druk maken of opeens principieel gaan doen.
    Heb je trouwens een bonus kaart van de AH, of spaar je Airmiles?

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.