6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    guru

zoom in fce?

‘ k heb een wereldkaart en zou een beeld willen maken waarbij ik inzoom op een bepaalde plaats.
    kan dit in FCE??
    iemand ??
    thanks,
    Harry

Bijdrager
    Liam

Hoi Harry,

In FCE had ik het zelf ook nog niet gedaan, dus gelijk maar even geprobeerd en gevonden. Er zit een heuse zoom/rotate met pan-mogelijkheid in FCE (en dat voor dat geld!)

Stel de canvas in op een lager percentage, bijv. 25%, het beeld wordt nu kleiner in de canvas, maar is wel beeldvullend op de monitor.
    selecteer de clip in de timeline
    zet de cursor aan het begin van de beoogde zoom
    druk op add keyframe (het ruitje, of appeltje-K)
    zie dat het kruis door het beeld in de canvas nu groen is
    zet de cursor aan het eind van de beoogde zoom
    add keyframe
    trek aan een van de hoeken van het beeld in de canvas en verplaats eventueel het midden
    render
    zie dat het soms goed kan gaan!

Bij een landkaart zou ik denken dat je aan het eind de volledige resolutie wilt hebben van 720×576. als de zoom 4x moet worden zou je dus met een tiff of psd van 2880×2304 moeten beginnen (beetje smokkelen mag). Zoals gezegd heb ik het zelf nog niet nodig gehad, en weet ik niet of FCE dat wil importeren, maar het is het proberen waard.

Succes,
    Liam.

Bijdrager
    Liam

Weet je wat leuk is…
    Diezelfde truc kan andersom worden toegepast op een clip in een hoger videospoor met natuurlijk ook een clip op spoor 1. Zo kun je een volledig beeld laten wegzoomen naar een picture in picture.

Liam.

Bijdrager
    angorawol

fce?

Bijdrager
    Hans de Bijl

Ik weet wel hoe dat moet in FCP.
    In FCE kun je niet keyframen dus dat wordt een lastiger probleem

Zoom in op je kaart. Hoge resolutie scan! en maak een keyframe.

Beweeg nu over de kaart, zoom in of uit, roteer of doe alles wat je leuk vind en keyframe again.

Speel af en klaar

Bijdrager
    Liam

Heb je het wel geprobeerd?
    Ik gisterenavond nog.
    Bovendien zitten er keyframeknopjes in het canvas-venster en in het Vieuwer venster.
    FCP4 van de zaak kan ik thuis niet gebruiken op m’n iMacDV, FCE did the job.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.