27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:

Bijdrager
    MvdW2

Zooitje van verschillende fotobibliotheken …. alles tijdelijk naar ICloud?

Hoi!
    Ik heb al heel wat uurtjes besteed aan het lezen over verschillende fotobibliotheken samenvoegen. (Het gaat dus over het programma Foto’s)
    Graag zou ik het even bevestigd zien voordat ik echt aan de slag ga, dat ik het ook zeker goed begrijp en niet de fout inga, ben nl. gewoon een leek ….
    Het gaat om heel erg veel foto’s …

Situatie:
    Door verschillende redenen en overdreven veiligheid heb ik op verschillende externe disks en mijn iMac  diverse fotobibliotheken staan. Sommige zijn dezelfde (denk ik) sommige bevatten onderdelen van een geheel (bijvoorbeeld een aparte bibliotheek van 1 vakantie, 1 van ons huwelijk etc.) maar die foto’s staan waarschijnlijk ook in de ‘grote’ bibliotheek waarvan ik er meerdere heb.
    Ook nog eens onoverzichtelijke namen zoals ‘alles wat we hebben’ ‘Ipad foto’s’ etc.
    Affijn … 1 grote onoverzichtelijke *zooi* ….

Mijn idee:
    Nu zou ik graag alles bij elkaar zetten, om in ieder geval de dubbelen eruit te halen. Eventueel wil ik daarna alles weer per jaartal splitsen, dus per jaar een aparte Foto’s bibliotheek op een externe schijf.

Mijn plan:
    Ik ben van plan een nieuw iCloud account aan te maken.
    Ik ‘bestel’ voor 1 of 2 maanden een uitbreiding naar 2T.
    Ik laat 1 van mijn grotere bibliotheken naar iCloud Synchroniseren.
    Ik open de volgende bibliotheek en synchroniseer deze ook naar iCloud.
    Ik doe dit met alle bibliotheken.
    Dan staan uiteindelijk alle foto’s die ik heb in iCloud.
    Dan wil ik alle foto’s terugzetten naar een externe schijf. Eventueel per jaartal (kan dat?)
    Deze externe schijf backuppen.
    En dan het iCloud account weer opzeggen.

Mijn vragen:
    Klopt dit zo of zie ik iets over het hoofd?
    Welke risico’s loop ik?
    Ik heb het idee dat bij het overgaan van iPhoto naar Foto’s de data van foto’s foutief zijn overgegaan en ook dat er filmpjes niet of niet correct over zijn gegaan.
    Is daar nog iets aan te doen?

Alvast mijn hartelijk dank voor het zover doorlezen van dit bericht:)

Bijdrager
    McMeller

Je aanpak klopt eigenlijk helemaal. Ik maak eruit op dat je al goed weet hoe iCloud-fotobibliotheek werkt. Lokale bibliotheken één voor één met iCloud synchroniseren zorgt er inderdaad voor dat alles wordt samengevoegd, inclusief alle albums, trefwoorden en andere metadata. Op die manier heb ik al afgerekend met heel wat van dit soort vergelijkbare situaties, bijvoorbeeld bij mensen die van iPhoto naar Foto’s gemigreerd zijn en daarna in beide apps verder zijn gaan werken. Mijn gewoonte is om de bibliotheken één voor één te synchroniseren, op iCloud.com en/of een iOS-apparaat het aantal items te verifiëren, de bibliotheek te verwijderen en dan met de volgende verder te gaan. Tijdrovend, maar effectief. Tip: maak eventueel steeds de prullenbak leeg voor je de synchronisatie start.

Wat je misschien nog geruststelt is dat dubbele foto’s automatisch worden gedetecteerd en overgeslagen. De foto moet dan wel exact gelijk zijn. In een enkel geval deed ik de ervaring op dat Foto’s de datum niet begreep en daarom maar allebei de foto’s bewaarde. Wat ik ermee zeggen wil: vaak valt alles bij elkaar, kleiner uit dan alle bestaande fotobibliotheken samen.

Risico’s loop je volgens mij bijna niet. Een backup maken voordat je begint, is nooit onverstandig maar sla ik eerlijk gezegd over. Meestal is er in dit soort situaties al sprake van kopieën van kopieën.

Ten slotte, ik vind ‘misbruik maken’ van iCloud om dit te doen slim bedacht, maar zou niet terug willen naar hetgeen jij voor ogen hebt: mappen op mijn harde schijf. Foto’s doet echt een stuk meer dan je foto’s bewaren. D.m.v. machine learning worden je foto’s automatisch gecategoriseerd, krijg je leuke herinneringen te zien en bewaar je overzicht. Bovendien, nooit meer bezig zijn met foto’s overzetten is heerlijk, ik heb op ieder apparaat altijd al mijn foto’s tot mijn beschikking. Ik moet er niet meer aan denken om voor mijn vakantie voor voldoende ruimte te zorgen en na mijn vakantie alles weer te moeten archiveren. En hoe vaak kijk je nou in die mapjes met bestanden? Het is toch veel leuker om de foto’s van je trouwdag direct op zak te hebben als je het erover hebt? Overweeg om alles op iCloud te behouden.

Ik ben benieuwd naar je aanpak, het verloop en resultaat!

Bijdrager
    vuurvreter

Neem een NAS en je hebt altijd het beheer over je eigen foto’s.

Icloud, daar heb ik voor bedankt.

Bijdrager
    McMeller

Een NAS kan een fijne oplossing zijn maar alles heeft voor- en nadelen.

Door eigen opslag hoef je je sowieso geen zorgen te maken over je privacy in de cloud, voor zover ik mij daar bij iCloud zorgen over maak. Het betekent echter ook dat je het geheel zelf moet onderhouden met updates, en ook de hardware zal op den duur aan vervanging toe raken. Denk ook aan een backup. De meeste NAS-stations bieden intern de mogelijkheid data dubbel uit te voeren, maar hoe goed ben je dan beschermd tegen brand- of waterschade? Met een NAS kun je natuurlijk veel meer dan alleen foto’s bewaren, maar wil je dat wel?

Wellicht belangrijker dan dat, is de gebruikerservaring die ik in mijn vorige bericht al aanhaalde. Door alles centraal in Foto’s te houden gaat de synchronisatie naadloos en vanzelf, en kun je profiteren van mooie functies in het programma. Die ontneem je jezelf, in elk geval deels, zodra je daar buiten gaat werken.

Als je doel nog steeds is om je foto’s in mappen op je computer te gaan organiseren, maakt het niet zoveel verschil of je dat lokaal of op een NAS doet. Maar mijn aanbeveling is om je foto’s als foto’s te behandelen, en niets als bestanden.

Bijdrager
    MvdW2

eh… nu moet ik even op zoek naar wat een NAS is:)
    Maar mijn idee is dus dat ik alleen voor de duur van de synchronisatie van de al mijn foto’s iCloud gebruik en daarna alles op een externe harde schijf en die benader vanuit Foto’s …. Het iCloud abonnement zeg ik dan weer op.
    Ik ga er vanuit dat ik mijn foto’s dan nog steeds als foto benader, en hopelijk ook de filmpjes ….

Bijdrager
    vuurvreter

Network Attached Storage

Zoals dit bijv https://www.nascenter.nl/category/185102/nas.html

Bijdrager
    McMeller

vuurvreter, als je iemand iets aanbeveelt, probeer dan op zijn minst uit te leggen wat het is, en de voordelen vooral te klankborden op de situatie. Je schiet met hagel en dat helpt niet.

NAS staat voor Network Attached Storage, wat zich laat vertalen tot opslag op je netwerk, al dan niet bereikbaar via het internet. Netwerkschijf is een goede term, server wordt ook vaak gezegd. Een hippere term is ‘private cloud’, maar dat is nogal discutabel.

Maar inderdaad, terug naar de kern van jouw vraag. Deze aanpak om de boel samen te voegen, is prima. Daarmee kun je dus van start.

Begrijp ik goed, dat je daarna per jaar een archief wil creëren? En wil je dat doen d.m.v. mappen met losse bestanden of met losse fotobibliotheken? Vertel wat meer, dan denk graag met je mee. Vooropgesteld ben ik benieuwd over hoeveel foto’s en data we het nu eigenlijk hebben, zodra je alles op één hoop het.

Bijdrager
    MvdW2

Ik had gedacht om per jaar een ‘Foto’s’ bibliotheek te maken, dus dat ik wederom een aantal bibliotheken heb, maar dan 2004, 2005 etc.
    Mijn grootste bibliotheek op dit moment is: 48.317 foto’s, 2.333 video’s … en daar moeten dan dus nog al die ‘losse’ bibliotheken die ik heb nog bij …. hopelijk zitten daar veel dubbele tussen ….

Bijdrager
    vuurvreter

Ik blijf erbij om dit op een NAS (Network Attached Storage) in eigen beheer te hebben en te houden.

Daarbij is dit vanaf elke locatie met internet bereikbaar, plus dat je de NAS voor vele andere doeleinden kan gebruiken w.o backup van Time Machine ect ect

Bijdrager
    McMeller

Dat zijn inderdaad behoorlijke aantallen. Met name de video’s zullen flink oplopen in capaciteit. Voor tijdsbesparing zou ik zeker aanbevelen om vooraf minstens een snelle scan te doen naar materiaal dat weg mag.

Nogmaals, deze aanpak voor samenvoegen is prima. Je begrijpt duidelijk hoe het werkt, dus daarmee kun je van start.

Daarna: ja, het is mogelijk om bibliotheken op te knippen, bijvoorbeeld per jaar. Persoonlijk ben ik daar geen voorstander van. Elke bibliotheek zal een eigen database aan locaties, trefwoorden en personen gaan genereren. Daardoor kun je minder goed van leuke functies profiteren. Hoe belangrijk je dat vindt, kun je alleen zelf bepalen.

Voor nu zou ik beginnen met het samenvoegen van de bibliotheken d.m.v. iCloud. Bekijk daarna over hoeveel materiaal we het uiteindelijk hebben, en besluit dan wat voor jou het beste werkt. Denk ook nog even over de voor- en nadelen wanneer je alles op iCloud behoudt.

Bijdrager
    McMeller

vuurvreter, ik ben wel erg nieuwsgierig hoe jij dan denkt over functies van Foto’s, zoals de mooie weergave, het bewerken van foto’s vanuit je bibliotheek, het maken van albums, synchronisatie van bewerkingen, integratie in andere apps, en de machine learning die Apple toepast in je Foto’s-bibliotheek voor categorieën, personen, locaties, herinneringen, et cetera. Vind je de functionaliteit van Foto’s dan helemaal niet interessant, of gebruik je die op een andere manier, of zijn er mogelijkheden die ik niet ken? In mijn beleving ga je hieraan nogal voorbij wanneer je alles als bestanden op een NAS parkeert, of klopt dat niet?

Bijdrager
    vuurvreter

Nee ik vind Foto’s inderdaad niks.
    Na het zoveelste gegoochel van Apple met de foto’s en het veranderen van programma’s, waarbij ik dankzij Apple veel ben kwijt geraakt (gelukkig had ik mijn eigen back-up nog) ben ik gestopt met alles wat van en naar iCloud gaat.

Dus voor mij was de NAS een uitkomst en lees hier even mee, daar wordt veel benoemd.
    https://www.synology.com/nl-nl/dsm/feature/photo_station

Je zult maar 40.000 foto’s kwijt raken, daar wordt ik niet vrolijk van.

Bijdrager
    McMeller

Oké. Ik ben de laatste die zal beweren dat een NAS geen voordelen heeft. Maar ik ben wel van mening dat je advies nogal op je eigen beleving is gebaseerd. Zijn er naar jouw idee geen nadelen?

Bijdrager
    vuurvreter

Het klopt inderdaad dat dit op mijn beleving is gebaseerd, dit kan ik niet ontkennen.
    Ik heb nog geen nadeel kunnen ontdekken. Foto’s is met meerdere personen te delen, iets wat met iCloud niet kan, zeker niet op map niveau.
    Sterker nog, ik maak meer gebruik van mijn eigen “Cloud” dan bij Apple, mijn mediaspeler staat nu stof te happen, films, serie’s e.d komen nu van de NAS en zijn daarmee op alle tv, telefoons, pc’s en dergelijke te bekijken, evenals de muziek, waarbij een ieder zijn eigen inlog heeft met de daarbij behorende restrictie’s. Met Apple lukt dit niet.
    Zoals gezegd heb ik geen nadelen ontdekt, alleen maar voordelen.

Maar er zullen ongetwijfeld voor anderen wel nadelen aan zitten, alleen zou ik niet weten wat dat zou zijn.

Bijdrager
    erwinde

Het grootste probleem van een enkele NAS is: Het is niet veilig. Geen bescherming tegen brand, diefstal etc. Geen backups die garanderen dat je een foto kan terughalen na een ongelukje. Er is uitsluitend bescherming tegen het uitvallen van 1 disk van de 4 disks. En zelfs dat is twijfelachtig met de grote schijven die we vandaag de dag gebruiken. Als op een nas met 4 disks en raid 5, 1 disk uitvalt moet deze herstelt worden met de redundante data van de overige 3 disks. In het geval van 4TB schijven moet er dan 4TB x3 =12 TB foutloos gelezen kunnen worden voor een dergelijke rebuild. Als je dan uitrekent wat de kans is dat dat lukt (gegeven de kans op leesfouten, die elke disk heeft) kom je als snel tot de conclusie dat dit niet zo’n goed idee is. (Bij een NAS met meer disks, kunnen meerdere disks uitvallen, mits zo geconfigureerd bv RAID 6). Via Google Scholar is veel wetenschappelijk onderzoek over dit onderwerp te vinden, voor wie geïnteresseerd is in de details. Er bestaan wel methoden om voldoende redundancy te maken en leesfouten te herstellen, maar ik moet de eerste kant-en-klare consumenten NAS die dat implementeert nog tegenkomen.

Los van dit alles zal je een backup van je NAS moeten regelen op een andere locatie, waarvoor een 2e NAS nodig is. Als je de kosten daarvan optelt, incl. de benodigde internet verbindingen en het feit dat je de disks in de NAS na een jaar of 5 zal moeten vervangen ivm slijtage, dan is de conclusie al snel dat een iCloud abonnement zo gek nog niet is.

Bijdrager
    McMeller

Mooie uiteenzetting van wat ik bedoelde: eigen opslag heeft voordelen, maar alle verantwoording en risico’s liggen dan ook bij jezelf. En dat is op den duur wat meer gedoe en een stuk kostbaarder dan vaak gedacht wordt.

Bijdrager
    MvdW2

Zoals ik al zei ben ik een leek (met heel veel foto’s). Ik denk dat voor mij op dit moment ICloud de beste optie is. Ik denk ook dat ik op een later tijdstip alsnog kan overstappen naar een NAS, maar ik zal me daar echt in moeten verdiepen, vooral door de beschreven mogelijkheden klinkt het voor mij op dit moment allemaal nogal ingewikkeld.
    Allemaal hartelijk dank voor het antwoorden.
    Ik ga stap 1 zetten: een nieuw account aanmaken …. dat gaat vast wel lukken;)

Bijdrager
    Shmoo

Zoals ik al zei ben ik een leek (met heel veel foto’s).

Dan heb je wel meteen de juiste plek op het internet gevonden. Chapeau chapeau chapeau! Op OMT stikt het van de leken die allemaal ergens heel erg veel van hebben. Lekkere wijven die met steeksleutel 28 overweg kunnen zul je hier niet vinden.

Bijdrager
    McMeller

Succes! Wat de volgende stap ook wordt, alles samenvoegen d.m.v. iCloud is sowieso een goede eerste stap. Ben alleen benieuwd waarom je dat met een nieuw account gaat doen.

Bijdrager
    MvdW2

Dat vraag ik me nu dus ook af …. had ik ergens gelezen dus ik dacht dat dat handig was, om het los te laten verlopen van de redt, maar nu moet ik ineens uit gaan loggen op mijn eigen account enzo ..

toch maar gewoon mijn bestaande account gebruiken?

Bijdrager
    McMeller

Dan voeg je ook gelijk het huidige op iCloud samen. Ik zou het niet moeilijker maken.

Bijdrager
    MvdW2

Het heeft even geduurd maar mijn eerste bibliotheek is overgezet naar iCloud. (48.800 foto’s, 2.373 video’s)
    MCMeller Is er een reden dat je de bibliotheek die je toevoegd hebt aan iCloud daarna verwijderd? Er zijn een aantal videobestanden die hij niet heeft geupload en die ik ook niet extern verplaats krijg, daar wil ik later nog even naar kijken, misschien kunnen ze weg.
    Kan ik nu gewoon de volgende bibliotheek die ik wil gaan uploaden systeembibliotheek maken?

En hij heeft wel heel veel moeite om alle foto’s op de iPhone en IPad te laden. Kan ik er toch gewoon vanuit gaan dat ze goed in de iCloud staan?
    Hoe controleer ik dat????

Spannend allemaal hoor:)

Bijdrager
    McMeller

Ik maak graag na elke stap schoon schip, daarom doe ik dat. Anders zou je je altijd kunnen vergissen, en die bibliotheek weer openen en opnieuw synchroniseren. Verifieer vooral op iCloud.com en/of een iOS-apparaat of de bibliotheek synchroon is, en je dezelfde getallen ziet.

Persoonlijk zou ik het album “Uploaden naar iCloud mislukt” exporteren om er later naar te kijken, en daarna deze items verwijderen uit de bibliotheek. Dan bovenstaande controle doen: is de bibliotheek 100% synchroon met iCloud-fotobibliotheek? Daarna de lokale bibliotheek verwijderen, de volgende openen, synchronisatie starten en weer afwachten.

Nog een onderbouwing voor die aanpak: als je nu de volgende bibliotheek gaat synchroniseren, zullen ook alle geüploade items daar weer in gedownload worden. Door niet per bibliotheek op te ruimen, krijg je dus heel veel lokale data. Misschien zelfs meer dan op je schijf past.

Bijdrager
    MvdW2

Snelle reactie! Dank je wel.
    Het probleem zit hem in video’s die hij geplaatst heeft in ‘uploaden mislukt’, deze krijg ik in Foto’s sowieso niet afgespeeld en exporteren lukt ook niet. Er zit daar dus sowieso iets fout.

De bibliotheek is niet 100% synchroon, in Foto’s geeft hij aan 48.794 foto’s, 2.371 video’s, in de iCloud.com Foto’s geeft hij aan 50.943 foto’s en video’s maar dat verschil zal hem zitten in bovenstaande video’s.

Je zegt dan ‘de volgende openen, synchronisatie starten en weer afwachten’ maar hij geeft aan dat hij alleen met de systeembibliotheek wil synchroniseren. Moet ik dus van de volgende bibliotheek een systeembibliotheek maken of doe ik ergens iets niet goed?

Zoals gezegd, ik ben een leek. Ik snap niet zo goed dat alle geüploade foto’s weer gedownload worden. Hij gaat ze dus, zonder dat ik de opdracht geef, toch ergens lokaal neerzetten? En zo ja, gebeurt dat dan op mijn iMac of toch op de externe schijf waar beide foto bibliotheken opstaan en waarvan ze gesynchroniseerd worden?

Bijdrager
    McMeller

Geen probleem! Lukt het zelfs niet om de inhoud van ‘Uploaden mislukt’ te exporteren via de functie “Exporteer ongewijzigd origineel”? In dat geval heb ik er een hard hoofd in of je überhaupt ooit nog iets met die onderdelen kunt. Afhankelijk van de inhoud zou ik overwegen er afscheid van te nemen en verder te gaan.

Vergelijk het getal onderin iCloud.com, 50.943 met het album Alle foto’s in Foto’s op je Mac. Laatstgenoemde zou de optelsom van je foto’s en video’s moeten zijn. Het verschil zou de inhoud in Uploaden mislukt moeten zijn.

Klopt, alleen de systeembibliotheek (primaire bibliotheek waar andere apps naar kijken), synchroniseert met iCloud-fotobibliotheek. Je zult dus de volgende bibliotheek als systeembibliotheek moeten aanmerken voordat je iCloud-fotobibliotheek kunt starten. Daarna vindt vanzelf een mix-match plaats: hij slaat dubbele items over en zal ook alles wat nu op iCloud staat aan die bibliotheek toevoegen. Als je dat meerdere keren moet doen, wordt de interne schijf wellicht te klein. Ik denk dat je het begrijpt zodra je over de vuistregel nadenkt: hij harmoniseert de lokale bibliotheek met de iCloud-fotobibliotheek. Tweerichtingsverkeer, altijd.

Als er iets niet duidelijk is, gewoon vragen. De bibliotheken één voor één verwijderen is niet de enige juiste manier, maar wel de overzichtelijkste.

Bijdrager
    MvdW2

Weer zo supersnel!:)
    Ik ben blij dat je zo behulpzaam bent!
    Kan ik de iPhoto bibliotheken eigenlijk ook al weg doen? (zie foto)
    foto van externe  schijf

Bijdrager
    McMeller

Of de iPhoto-bibliotheken weg kunnen, hangt ervan af of er iets te verliezen valt. Klinkt als een open deur, maar dat valt wel mee. Zo te zien zijn ze gemigreerd naar Foto’s. Als je daarna niet meer in iPhoto hebt gewerkt, valt er niets te verliezen als je deze verwijdert. Ik zie dat alle iPhoto-bibliotheken als Migrated aangemerkt zijn. Dat betekent dat ze na de overgang naar Foto’s, niet meer geopend zijn met iPhoto. Dan kan er sindsdien ook niets aan toegevoegd zijn.

Je zult overigens nauwelijks vrije ruimte winnen. Dat komt door de efficiëntie in het bestandssysteem van Apple. Door gebruik te maken van dezelfde bronbestanden, staan de foto’s niet echt twee keer op de schijf van je Mac. Dankzij die werkwijze lopen mensen bijvoorbeeld niet tegen een probleem aan, als ze hun fotobibliotheek van 150GB moeten converteren, en nog maar 80GB vrij hebben.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.