30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    Brainiac

Zonnepanelen

Mede door de opwarming van de aarde ben ‘k er eindelijk in geslaagd m’n ouders te overtuigen om fotovoltaïsche zonnepanelen te plaatsen op ons dak. Ik heb hen de voordelen (ecologisch en financieel) voorgelegd, en ze gaan ermee akkoord om het eens serieus in overweging te nemen.

Nu hadden ze graag enkele prijsoffertes laten opmaken bij verschillende bedrijven. Heeft er hier iemand adressen voor particulieren? Liefst in België.

Mensen met ervaring en nuttige info: speak up !:)

Alvast bedankt !

Bijdrager
    trabant

Ik weet alleen dat de subsidie die er in Nederland op zonnepanelen was, ineens heel schielijk werd afgeschaft, nog voordat de innovatieve bedrijfjes die daarin deden uit de kosten konden komen. Wie zou daar nou toch achter zitten, want zo grootschalig was die business nou ook weer niet?

Bijdrager
    Brainiac
    ”trabant”

Ik weet alleen dat de subsidie die er in Nederland op zonnepanelen was, ineens heel schielijk werd afgeschaft, nog voordat de innovatieve bedrijfjes die daarin deden uit de kosten konden komen. Wie zou daar nou toch achter zitten, want zo grootschalig was die business nou ook weer niet?

Hier in België vallen die subsidies goed mee hoor.:)
    Nu ja.. zonder een concreet gedacht over hoeveel het hele boeltje mag gaan kosten, is dat moeilijk te zeggen, hé.

Bijdrager
    Brent146
    ”Brainiac”

Mede door de opwarming van de aarde ben ‘k er eindelijk in geslaagd m’n ouders te overtuigen om fotovoltaïsche zonnepanelen te plaatsen op ons dak.

’T is een begin, maar er gaat nog veel moeten worden veranderd om de aarde weer te laten afkoelen.

On-topic: Ik dacht dat als je zonnepanelen installeert, je een vergoeding van de overheid krijgt of belastingvermindering of zo…

Hier is een linkje waar je misschien wat uit opsteekt: http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_435800.html

Bijdrager
    Brainiac
    ”Brent146″
    ”Brainiac”

Mede door de opwarming van de aarde ben ‘k er eindelijk in geslaagd m’n ouders te overtuigen om fotovoltaïsche zonnepanelen te plaatsen op ons dak.

’T is een begin, maar er gaat nog veel moeten worden veranderd om de aarde weer te laten afkoelen.

On-topic: Ik dacht dat als je zonnepanelen installeert, je een vergoeding van de overheid krijgt of belastingvermindering of zo…

Hier is een linkje waar je misschien wat uit opsteekt: http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_435800.html

Dat van die 10% wisten we nog niet ! Fiscaal voordeel en jaarlijkse vergoeding wel.:)

Bijdrager
    Turbanus

Graag on-topic alleen gebruiken als het daardwerkelijk van toepassing is. Ik wil geen irritaties.
    Ik ben zeker geïnteresseerd om in de nabije toekomst bepaalde zaken te bekijken als het om alternatieve energiebronen gaat. Helaas zijn hier in NL de subsidies afgeschaft. (Zoals Trabi al schreef.) Bovendien zijn zelfbouwdingen e.d. niet gemakkelijk te plaatsen omdat de gemeenten er allergisch voor zijn. Zijn hier meer mensen die zelf een windmolen of een andere bron willen bouwen?

Bijdrager
    Tjeerd

Pfew.. al die mensen die denken dat de opwarming voor de aarde zo slecht is. Volgens mij valt dat allemaal wel mee hoor. Iig.. ik ben wel een voorstander van zonnepanelen, want de fossiele brandstoffen raken namelijk wel op.

Bijdrager
    Turbanus

Het gaat mij in eerste instantie om m’n portemonnee. Dat de aarde opwarmt is mooi meegenomen.. Maar alles wordt nu in stelling gebracht om de te verwachten verliezen bij de consumenten in rekening te kunnen brengen. En daar valt dus geld te verdienen……

Inactief
    Anoniem
    ”Tjeerd”

Pfew.. al die mensen die denken dat de opwarming voor de aarde zo slecht is. Volgens mij valt dat allemaal wel mee hoor. Iig.. ik ben wel een voorstander van zonnepanelen, want de fossiele brandstoffen raken namelijk wel op.

Inderdaad, dat de aarde opwarmt is natuurlijk. 0,04% van alle lucht is CO2. Een aantal miljoen jaar geleden in de krijt periode was dat veel en veel meer en toen waren er nog geen mensen. Over een tijdje komt er gewoon weer een ijstijd.

Schilt dat zoveel geld dan?

Bijdrager
    Turbanus

ff een Bels lijntje trekken…….:P :wink:

Bijdrager
    Brainiac
    ”MacApp”
    ”Tjeerd”

Inderdaad, dat de aarde opwarmt is natuurlijk. 0,04% van alle lucht is CO2. Een aantal miljoen jaar geleden in de krijt periode was dat veel en veel meer en toen waren er nog geen mensen.

Ok, je hebt dus het filmpje op GoogleVideo gezien. Heb je de film va Al Gore ook al gezien?:)

Qua geldbesparing haal je het er wel uit hoor, na 10-15j ofzo.

”Zakske”

-> http://www.energiesparen.be/subsidies/particulieren/fiscale_maatregelen.php

Merci!

’k Zoek ook nog altijd naar de huidige prijzen voor de panelen zelf. Iemand?

Inactief
    Anoniem
    ”Brainiac”
    ”MacApp”
    ”Tjeerd”

Inderdaad, dat de aarde opwarmt is natuurlijk. 0,04% van alle lucht is CO2. Een aantal miljoen jaar geleden in de krijt periode was dat veel en veel meer en toen waren er nog geen mensen.

Ok, je hebt dus het filmpje op GoogleVideo gezien. Heb je de film va Al Gore ook al gezien?:)

Nee, dat heb ik geleerd met aardrijkskunde.

Bijdrager
    Brent146
    ”Tjeerd”

Buiten dat de Noordpool smelt waardoor het zeewater stijgt waardoor België en Nederland gedeeltelijk verdwijnen en de hongersnoden en droogtes en water-tekorten en bodemerosies en overstromingen en orkanen en … is de opwarming niet zo erg nee. ‘T is hoe je het bekijkt. :wink:

Inactief
    Anoniem
    ”Brent146″
    ”Tjeerd”

Buiten dat de Noordpool smelt waardoor het zeewater stijgt waardoor België en Nederland gedeeltelijk verdwijnen en de hongersnoden en droogtes en water-tekorten en bodemerosies en overstromingen en orkanen en … is de opwarming niet zo erg nee. ‘T is hoe je het bekijkt. :wink:

Fout, als de Noordpool smelt heeft dat geen enkel effect. De massa ligt namelijk al in de zee. De zuidpool en Groenland zijn namelijk wel een bedreiging. Het ijs weerkaatst namelijk ook het licht en de warme. Dit heeft weer als gevolg dat het nog warmer wordt.

Bijdrager
    Brainiac
    ”MacApp”

Fout, als de Noordpool smelt heeft dat geen enkel effect. De massa ligt namelijk al in de zee. De zuidpool en Groenland zijn namelijk wel een bedreiging. Het ijs weerkaatst namelijk ook het licht en de warme. Dit heeft weer als gevolg dat het nog warmer wordt.

Ligt toch niet volledig onder water?

Maar soit, graag ontopic blijven, het gaat hier tenslotte niet over de opwarming van de aarde.:)

Bijdrager
    Brent146

De zuidpool is te groot om volledig weg te smelten.

Bijdrager
    Brent146
    ”Brainiac”
    ”MacApp”
    ”Brent146″
    ”Tjeerd”

Ligt toch niet volledig onder water?

Maar soit, graag ontopic blijven, het gaat hier tenslotte niet over de opwarming van de aarde.:)

Oké, on-topic: dit haalde ik van de link die ik jou eerder gaf:

Vorig jaar panelen geinstalleerd. 2.55 Kw installatie indien de zon en het weer het toelaat. Effectief het is een zware investering maar met alle subsidies en premies die je momenteel krijgt is het doenbaar. En je moet durven op lange termijn tellen. Mijn installatie kost 19000 € alles inbegrepen. Terug verdien tijd is +- 10 a 11 jaar. 20 Jaar garantie op de panelen. En ik weet dat er sommige 25 jaar geven. Per jaar zou ik +- 2200 Kw er kunnen uithalen.Zoals eerder vermeld ieder 1000 Kw 450€ terug verdienen en dit 20 jaar lang. Alsook wanneer ik niet thuis ben draait mijn teller lekker terug. In sommige gemeenten kan je ook premies ontvangen. Of het nu werkelijk bijbrengt aan een groenere omgeving laat ik over aan iedereen zijn mening. Na veel forums en documentatie te hebben gelezen ben ik ervan overtuigd dat het iets bijbrengt. Het probleem is hoe meer de regering subsidieert hoe hoger de firma’s hun prijzen zetten.

Bijdrager
    Brainiac
    ”Brent146″

Oké, on-topic: dit haalde ik van de link die ik jou eerder gaf:

Vorig jaar panelen geinstalleerd. 2.55 Kw installatie indien de zon en het weer het toelaat. Effectief het is een zware investering maar met alle subsidies en premies die je momenteel krijgt is het doenbaar. En je moet durven op lange termijn tellen. Mijn installatie kost 19000 € alles inbegrepen. Terug verdien tijd is +- 10 a 11 jaar. 20 Jaar garantie op de panelen. En ik weet dat er sommige 25 jaar geven. Per jaar zou ik +- 2200 Kw er kunnen uithalen.Zoals eerder vermeld ieder 1000 Kw 450€ terug verdienen en dit 20 jaar lang. Alsook wanneer ik niet thuis ben draait mijn teller lekker terug. In sommige gemeenten kan je ook premies ontvangen. Of het nu werkelijk bijbrengt aan een groenere omgeving laat ik over aan iedereen zijn mening. Na veel forums en documentatie te hebben gelezen ben ik ervan overtuigd dat het iets bijbrengt. Het probleem is hoe meer de regering subsidieert hoe hoger de firma’s hun prijzen zetten.

Aha, had enkel het artikel gelezen.:)

Bijdrager
    dre brettel

Er ook al aan gedacht enkel een zonneboiler te installeren?? Een zonneboiler warmt het water op, maar je kan er geen elektriciteit uit winnen. Dat komt omdat voor elektriciteit speciale fotoelektrische cellen nodig zijn, en deze zijn zeer duur…

Een zonneboiler kost ongeveer 1500 euro. Op een jaar of tien heb je dat geld er uit…

Tis maar een tip.

Bijdrager
    Turbanus

Ik heb ooit zelf een combinatie willen bouwen. Combi van windmolen met electra-opwekking en dat gebruiken voor het verwarmen van een boiler water. Als de temp van dat water op 85 gr. staat, de energie doorsluizen naar ande gebruik, zodat er optimale toepassing is. Ik krijg er weer zin in…..:wink:

Bijdrager
    roblemmen

Brainac, ik ga je van harte feliciteren als je zonnepanelen vindt waarmee je goedkoper uit bent dan met conventionele energie.

En verder:

”MacApp”

Hint: het verschil in dichtheid van water en ijs…

Bijdrager
    SeaTrue
    ”dre

Er ook al aan gedacht enkel een zonneboiler te installeren?? Een zonneboiler warmt het water op, maar je kan er geen elektriciteit uit winnen. Dat komt omdat voor elektriciteit speciale fotoelektrische cellen nodig zijn, en deze zijn zeer duur…

Een zonneboiler kost ongeveer 1500 euro. Op een jaar of tien heb je dat geld er uit…

Tis maar een tip.

dan heb je het probleem dat je warmte nodig hebt om warm water te maken (en daaruit eventueel elektriciteit). In onze lage landen is het voorlopig nog niet lang genoeg warm genoeg (dit zou wel eens snel kunnen veranderen…) om er een vaste energiebron aan te wijden. Maar zonlicht, dat hebben we voorlopig nog wel even;

Bijdrager
    Tjeerd
    ”Brent146″
    ”Tjeerd”

Bullshit… Het is gewoon een natuurlijk proces. De gemiddelde temperatuur stijgt en daalt. Maar omdat we de afgelopen 150 jaar zo sterk geindustrialieerd zijn en ons meer aangetrokken voelen tot het milieu gaan we dingen geloven die ons aangepraat worden via de media.

Gelukkig is er een klein deel dat de realiteit nog wel ziet.

Bijdrager
    Tjeerd
    ”roblemmen”

Brainac, ik ga je van harte feliciteren als je zonnepanelen vindt waarmee je goedkoper uit bent dan met conventionele energie.

En verder:

”MacApp”

Hint: het verschil in dichtheid van water en ijs…

Een kenmerk van water is dat het in de vloeibare fase (water) minder inneemt dan in de vaste fase (ijs). Deze eigenschap is alleen bij H2O in toepassing.

Effect: Daardoor zal de zeespiegel ook niet gigantisch stijgen bij de opwarming van de aarde. Aangezien het ijs in vloeibare fase (water) dus minder plek zal innemen.

Ik weet nou niet meer waar ik het kan vinden. Maar ik heb ooit is ergens een grafiek gezien van de gemiddelde temperatuur op de aarde. Hierin ging het terug tot behoorlijk een aantal jaar geleden, waren 3 ijstijden in verwerkt. Groenland is niet voor niks Groenland genoemd.. het is daar ook ooit groen geweest:wink:

Bijdrager
    Brainiac
    ”roblemmen”

Wel ja, hier in België krijg je gedurende twintig jaar zo’n 450 euro per jaar. Is even snel gerekend zo’n 9000 euro. Daarbovenop betaalt de overheid zo’n 10% van je aankoop, én kan je het inbrengen in je belastigen. Ook niet vergeten dat je er dan nog eens elektriciteit van krijgt ook.. .

Dus na 10-15j haal je het er wel uit hoor, hier in België.:)

Bijdrager
    Apfel

Het nadeel van die panelen is, als de zon niet schijnt zoals in de winter en ’s nachts je de elektriciteit gewoon betrekt van de centrale, in België wordt de elektriciteit voor 40 % opgewekt door kernenergie die is ook co2 neutraal, dus bouw er daar een paar van bij.
    En als je dan toch bezig bent moet je ook de auto laten staan, ook geen koeienvlees meer eten want die beesten schijnen nog meer co2 uit te stoten dan een auto.

Bijdrager
    Merkava
    ”Appearance”

in België wordt de elektriciteit voor 40 % opgewekt door kernenergie die is ook co2 neutraal, .

De mythe over kernenergie steekt weer eens de kop op.
    Kernenergie s helemaal niet co2 vrij, nee er staat geen schoorsteen bij de centrale, die staat oa bij de opwerkingsfabriek maar ook het winnen van uraniumerts is een energievretende bezigheid in de dagbouw mijnen.
    Het is eenzelfde misverstand die er een tijd hing rondom de zogenaamde miluevriendelijk trein, nou niks hoor die heeft elders een uitlaatpijp staan van ruim 100 meter hoog. Door transportverliezen die zelden in berekeningen meegenomen worden is een trein juist een van de grootste vervuilers.

Bijdrager
    trabant

Net als dat al die milieumensen in de jaren ’80 krampachtig de trein bleven nemen, maar ze wisten niet dat de NS haar stroom inkocht in Frankrijk: waar het gros van de stroom uit kerncentrales kwam…

Enfin: zonnepanelen in België, dus.

Bijdrager
    Apfel

@ merkava de ontmanteling van het kernwapenarsenaal levert ook nog wat uranium op :)

Let op bij plaatsing dat bomen en gebouwen geen schaduw werpen op de zonnepanelen want dan is het rendement meteen al een stuk lager, liefst een dak op het zuiden, als ik het goed begrepen heb is dat je overdag stroom levert aan het net en als de zon niet schijnt koop je het weer terug, als je dan de premies en belastingvoordelen meerekent valt de energie rekening lager uit.:)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.