29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:

Bijdrager
    Mehelteb

Zonnepanelen SMA

We hebben sinds kort zonnepanelen op het dak liggen. Het grote zonlicht lurken is begonnen… Ik zou graag de oogst willen uitlezen zonder steeds naar de omvormer te moeten lopen. SMA schijnt niets te hebben geregeld voor het uitlezen op de Mac… Toch zegt de leverancier dat er Mac-gebruikers zijn die wel uitlezen op hun Mac… Heeft hier iemand ervaring mee? ik begrijp dat ‘Windows-mensen’ uitlezen via Bluetooth.

Bijdrager
    TheBigZ

Klopt. Voor Windows is er het programma Sunny Explorer.

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    stel maar

Wij zelf hebben sinds april ook zonnepanelen met een SMA omvormer en wij lezen die via ethernet uit. We hebben hem dus aangesloten op het netwerk. Via sunnyportal kan je de omvormer registeren en daarna uitlezen. De app voor iOS werkt ook met hetzelfde account. App Store

Ikzelf heb de eerste het met windows gedaan(virtualbox) dat gaat dan via bluetooth maar dat doe ik nu niet meer, geen extra toevoeging en te veel gedoe.

Bijdrager
    johnkeates

Ik zou wat kunnen programmeren als ik de hardware in handen had. Zo moeilijk kan het niet zijn. Waarschijnlijk registreert het apparaat 1 seriele bluetooth poort en stuurt ie periodiek data op. Dat sla je op, en daar maak je en trend van.

Bijdrager
    Mehelteb

@ stel maar… dat kost je dan eenmalig € 225 en jaarlijks € 25 … die moet je dan ook weer terug zien te verdienen ..
    Wat ik zo jammer vind is dat je als mac gebruiker gewoon buiten spel gezet wordt en moet gaan investeren in een ‘Sunny view’ …
    ’t Is toch niet meer van deze tijd dat zoiets niet beschikbaar is voor alle systemen?

Bijdrager
    flyinghigh

De SMA omvormer heb ik ook bij mijn zonnepanelen installatie. Het uitlezen kan ik ook alleen maar doen via een Bluetooth verbinding. Mijn SMA omvormer heeft geen WIFI connectiviteit of ethernet aansluiting. Je kunt inderdaad een zogenaamde SMA SunnyBoy aanschaffen. Een stand alone apparaat dat via bluetooth verbinding maakt en grafisch je opbrengst presenteert.

De Sunnyboy kun je vervolgens aansluiten op je Mac en de opbrengst resultaten downloaden in een excel bestand.

Een andere oplossing die ik op dit moment gebruik is de volgende:

Op Android is er de Felix Solar PV Log app beschikbaar. Deze app kan prima met de SMA omvormer via bluetooth overweg. In deze app, kun je de gegevens automatisch laten doorsturen via WIFI of 3gverbinding naar de gratis website http://www.pvoutput.org of http://www.pv-log.com. Dat doe ik zelfs realtime, dus ik kan vanaf de website pvoutput mijn opbrengstgegevens bekijken.

Dus de opbrengst data loopt via bluetooth op een android telefoontje, met de app via WIFI naar de website. Het is niet de meest ideale oplossing maar helaas zie ik met mijn huidige omvormer geen andere oplossing.

Op deze website kun je dan je opbrengst bijhouden, maar bijvoorbeeld je opbrengst vergelijken met andere PV systemen. De gegevens worden zeer overzichtelijk gepresenteerd en is echt een aanvulling op het monitoren van je installatie.

Android toestellen zijn tegenwoordig voor weinig geld te koop. Zelf een oud toestel volstaat. Die kun je dan dedicated inzetten voor het uitlezen. In ieder geval is die oplossing een stuk voordeliger dan de SunnyBeam.

Succes ermee!

Bijdrager
    flyinghigh

@mehelteb

Destijds heb ik de Sunnyboy gratis nageleverd gekregen omdat in mijn installatie contract werd gesproken over “meten is weten”. Volgens het installatie contract zou ik mijn opbrengst gegevens in de woonkamer kunnen aflezen.

Op een later tijdstip werd pas duidelijk dat dit alleen mogelijk is met een windows machine en de sunny explorer software, die ook nog eens over de juiste bluetooth moest beschikken.

Ik heb toen bezwaar gemaakt tegen de gekozen oplossing. De leverancier/installateur kon mij immers niet verplichten om speciaal voor het uitlezen een windows computer aan te schaffen. De stand alone SunnyBeam was eigenlijk de enige oplossing die dan aan de uitgangspunten van het contract voldeed.

Misschien kun je het installatie contract nog eens zorgvuldig nalezen en wellicht is er een mogelijkheid de SunnyBeam af te dwingen. Of misschien dat ze je tegemoet willen komen om het apparaat voordeliger aan te kunnen schaffen.

Bijdrager
    TheBigZ

Handige oplossing inderdaad. Ik had ergens anders een vergelijkbare oplossing (van Patrick) gelezen.

Maar het is wel een beetje van de zotte dat men niet in staat is een OS X of een iOS app te leveren om wat Bluetooth data uit te lezen.

Bijdrager
    stel maar

@mehelteb Ik weet niet waar je dat ziet van die € 225 en jaarlijks € 25, maar wij betalen helemaal niks extra. Je kan je gratis registeren op sunny Portal.
    Ik weet niet welke omvormer jullie hebben, maar wij hebben een sunny Tripower 7000TL-20. Deze heeft idd wel een ethernet aansluiting.

Bijdrager
    macpro

Ik heb speciaal voor mijn SMA omvormers een Windows virtuele machine in de lucht gebracht. Die leest elke 10 minuten de resultaten via Sunny Explorer en een VB script en stuurt het naar PVOutput.org.
    Werkt prima.

Maar het is ook mogelijk om dit met een Raspberry Pi te regelen. Die heb ik ook, maar omdat de virtuele machine op dit moment prima werkt heb ik het tot nu toe zo gelaten. De Raspberry Pi gebruik ik wel om mijn slimme meter uit te lezen.

Bijdrager
    knippie

Jammer voor alle mensen die niet of niet goed kunnen monitoren, maar voor die mensen die het nog willen aanschaffen, kijk eens op de site van Solaredge .http://www.solaredge.com Ikzelf heb daar in januari een converter gekocht en met deze converter kun je alles maar dan ook alles terug monitoren via ipad/iphone en internet.

Bijdrager
    iBaar

Ff reanimeren….

Ik “krijg” binnenkort ook zonnepanelen.
    Welke inverter is nog niet bekend….iedere inverter heeft voor en nadelen.
    Ik wil wel goed en eenvoudig kunnen monitoren.
    Waarschijnlijk wordt het een Omniksol 4.0 TL2…..maar die zijn nog niet leverbaar….alleen de TL’s
    De installateur wil eerst een 4.0TL plaatsen en daarna omruilen voor een TL2 wanneer deze beschikbaar is.
    Of eerst een Growatt 3600MTL….
    SMA wordt het niet omdat BT dus niet eenvoudig werkt bij Macs en ik ga geen utp trekken van zolder naar woonkamer.

Ik heb wel inmiddels een slimme meter en Qbox geïnstalleerd.
    Nu nog zonder zonnepanelen: alleen verbruik van elektriciteit en gas kan ik nu monitoren.
    Werkt heel eenvoudig en goed.
    Wanneer ik zonnepanelen heb, kan ik die ook eenvoudig aansluiten op Qbox en ook de opgewekte elektriciteit monitoren in grafiek.

http://www.qurrent.nl/thuis/zelf-opwekken

Erg vriendelijke en behulpzame mensen bij Qurrent!

Bijdrager
    macpro

Optie: koop een Raspberry Pi, hang daar bluetooth en WiFi aan en gebruik die om de SMA uit te lezen.
    Kost je ongeveer € 60 en je kunt daarna via PVOutput.org je hele productie monitoren.
    De Growatt heeft een collega en van de website met metingen wordt je niet vrolijk.
    Traag als dikke tralalala.

Bijdrager
    bitsflew
    iBaar op 14 november 2013

SMA wordt het niet omdat BT dus niet eenvoudig werkt bij Macs en ik ga geen utp trekken van zolder naar woonkamer.

Persoonlijk zou ik voor SMA kiezen (heb zelf een TRP5000TL) al is het maar voor het betere schaduwmanagement en het hogere rendement.

In plaats van UTP zou je ook PowerLAN /HomePlug adapters kunnen gebruiken (kosten +/- 50 euro per 2) of een WiFi bridge.

Loggen moet je niet zelf via de computer willen doen, de meeste omvormer fabrikanten hebben daar prachtige gratis websites voor!
    SMA: SunnyPortal
    Omnik: Omnik Portal

En zoals macpro al schreef , voor het lokaal loggen of naar b.v. PVOutput.org kun je het beste een RPi gebruiken.

Bijdrager
    lennie.BE

Ik heb me ook wat zitten verdiepen in dit verhaal aangezien ik momenteel een PV installatie met als omvormer een toestel van SMA aan het plannen ben.
    Als Apple gebruiker hou ik niet zo van allerei rompslomp en zoek ik dus een zo eenvoudig mogelijke oplossing zonder extra kastjes, virtuele machines, android toestellen enz… Ik wil dus gewoon een logging systeem waar ik eens opgezet weinig omziens meer naar heb en waarvoor de Mac’s liefst ook niet per sé voor moeten aanstaan zodat de logging ook gewoon verder loopt als ik op vakantie ben oid.

Veruit de eenvoudigste oplossing is volgens mij inderdaad gebruik te maken van de website sunnyportal.com van SMA. Met deze site kan je allerlei privé en publieke rapportages maken van je opbrengstgegevens. Ook kan deze site je op regelmatige tijdstippen een mail sturen met de rapportage en eventuele foutmeldingen. Precies wat ik wil want onze omvormer zal in de kelder komen te hangen en dat is een plek waar je niet dagelijks komt. Volgens wat ik er van begrepen heb is het gebruik van deze website gratis voor de SMA bezitters. Maar je moet wel over een toestel beschikken dat zijn gegevens naar deze site kan sturen.

SMA heeft een aantal omvormers die standaard uitgerust zijn met een RJ45 (webconnect) poort (zie bij compatibele toestellen op deze site: http://www.sma-benelux.com/nl_BE/producten/monitoring-systems/webconnect.html) maar dat zijn allemaal wat zwaardere toestellen die voor de installatie die ik plan (4250 Wp monofase) niet geschikt zijn.

Daarnaast kan je een hele reeks omvormers, waaronder ook de Sunny Boy 4000TL die ik zou plaatsen, voorzien van een optionele webconnect module. Mijn installateur kan deze module leveren en plaatsen voor minder dan €100 inclusief BTW.

Als alternatief kan er gewerkt worden met een Sunny Home Manager of Sunny WebBox om de gegevens naar Sunnyportal te sturen. Maar dit zijn ten eerste duurdere toestellen dan de webconnect module die ten tweede gebruik maken van Bluetooth om te verbinden met de omvormer om dan op hun beurt de data naar het internet te sturen. En daar heb ik dan weer minder vertrouwen in op gebied van stabiliteit van de verbinding.

Dus voor mij is de keuze eigenlijk gemaakt: ik ga voor de webconnect module die je gewoon met een netwerkkabel met de router verbind en zo zijn gegevens naar sunnyportal stuurt. Daar kan je met eender welk toestel de logging raadplegen. Bovendien heeft SMA wel een iOS app (Sunny Portal) die op zijn beurt de gegeven uit sunnyportal kan uitlezen.

Bijdrager
    iBaar

Ik heb nu bijna een half jaar een Growatt omvormer en daar hangt een Qbox van Qurrent aan.
    Dat werkt prima.
    Binnenkort wordt de omvormer omgeruild voor een Omnik TL2, die waren eerst nog niet leverbaar.
    De Growatt gaat weg omdat die niet eenvoudig te updaten is, je hebt er een windhoos laptop voor nodig…..en die heb/wil ik niet.
    De TL2 is eenvoudig via wifi te updaten.

Een SMA gaat er echt niet komen.
    Rendement is echt niet beter en zgn. superieure schaduwmanagement…..ach….ik heb geen schaduw en als er wat zou zijn, zal de Omnik/Growatt er ook wel raad mee weten.
    Het wordt tijd dat SMA eens een beetje de zaak gaat updaten: BT of UTP???
    Dat gaat het niet worden met de omvormer op zolder en de rest beneden.
    En nee, ik ga er geen Braam 3,14 tussenhangen. Dat laat ik aan de SMA jongens over om er iets 21e eeuws van te maken.

Bijdrager
    macpro

BT werkt prima hier. Omvormer op zolder, de rest beneden. Heb alleen een BT dongle aan de mini gehangen die een bereik heeft van 100 meter.

Bijdrager
    guus

Sinds 3 weken ook een zonne installatie op het dak liggen.
    Sunny boy 2100 met piggy back web connect
    alles aangesloten door installateur.[ Deze is ook bezig met de leverancier om met oplossing te komen, maar ik twijfel of dit goed komt]
    vaste aansluiting ethernetkabel naar TimeCapsule.
    internet getest [positief] voor de ethernet kabel werd afgeknipt om intern te worden aangesloten aan piggy back/Sunny Boy.

Wat ik ook doe, krijg iedere keer de melding : geen verbinding mogelijk.
    iemand inmiddels een oplossing gevonden?

Bijdrager
    macpro

Ethernet kabel uit de TC halen en in de Mac stoppen.
    Kijk dan bij Systeemvoorkeuren > Netwerk wat je daar ziet bij de Ethernet poort.
    Dat kan je helpen bij het bepalen of de kabel goed is.
    En controleer de aansluiting van de kabel in de omvormer nog eens.
    Moet je wel alle kabels loshalen van de panelen EN de 220V.

Bijdrager
    flyinghigh

Alle kabels loshalen? Dat begrijp ik niet. De panelen met omvormer hebben een eigen groep in de meterkast. Als je die groep uitschakelt dan is alle spanning van je omvormer.

Bijdrager
    macpro

Nope. Je MOET ook de kabels van de panelen zelf loshalen. De zonnepanelen leveren immers stroom!

Groep uitschakelen kan voldoende zijn om de omvormer van de 220 te halen, maar ik neem daar zelf nooit een risico. Dus die kabel haal ik ook echt even los.
    Gaat bij SMA gelukkig heel makkelijk.

Bijdrager
    guus

dank voor de reacties,

@macpro, branden bij jouw ledjes op de piggy [kaart]? bij mij nl niet!

kabel in de andere poort vd macpro geeft

ethernet kabel heb ik al 2 x nagekeken en is vlgs de instructies goed aangesloten

Bijdrager
    macpro

Ik gebruik bluetooth in mijn omvormers.

Maar je hebt het over een Mac Pro en die heeft twee netwerk aansluitingen.
    Dus even de lullige vraag stellen: heb je de juiste netwerk poort gecontroleerd?

En je hebt overigens de kabel wel verkeerd aangesloten.
    Je moet oranje en wit/oranje van plaats wisselen.
    Zie pagina 30 van de installatie handleiding.

Bijdrager
    guus

oh, dit is aangesloten door de installateur!!!!!

maar betreft jouw vraag over de poort:
    Ethernet 2 is de voeding vanaf de time capsule
    ik heb hem in de andere poort gestoken!!!!

fout???

Bijdrager
    macpro

Hmmm.. Ik had net een handleiding op internet gevonden die het anders beschrijft.
    Deze http://site.invertersrus.com/pdf/Webconnect_piggy-back.pdf

Bijdrager
    guus

nou dit staat ook precies zo in de papieren handleiding, die ik bij de installatie heb gekregen.

dus wie het weet mag het zeggen.

Bijdrager
    macpro

Draai die twee oranje draadjes maar eens om. Kwaad kan het niet.

Bijdrager
    guus

weet niet of ik dat durf, want kan niet bij de schroefjes zo
    denk dat de installateur dat maar moet gaan doen.

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.