10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    hen3

Zonder pram reset start iMac niet meer op

Sinds een tijdje start mijn iMac (21.4 inch, mid 2014) niet meer op zonder een pram reset.

Heb ik hier te maken met een stervende iMac?

Bijdrager
    Shmoo

Zou goed kunnen. Zo te lezen is er ook al 0,1 inch van je beeldscherm verloren gegaan. 🙂

Bijdrager
    hen3

<p class=”cite”>Shmoo op 3 november 2019 om 13:41</p>
    Zou goed kunnen. Zo te lezen is er ook al 0,1 inch van je beeldscherm verloren gegaan. 🙂

Scherp! Het is een bto-model;-)

brengt mij op de off-topic gedachte: zou er voor Tim Cook een iMac worden gebouwd met een afwijkend schermformaat. Of moet hij het ook gewoon doen met de maten die er zijn.

On-topic: is er nog nog wat de doen aan een stervende iMac of is het gewoon back-uppen en wachten totdat hij gelijk een dode papegaai zijn maker ontmoet?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Gezien de ‘leeftijd’ van 5 jaar zou je niet over een stervende Mac mogen spreken. Mijn vorige iMac was ruim 7 toen ik een nieuwe kocht en het PRAM geheugen was nog OK. (Hoefde dus niet steeds gereset te worden). Probeer eens een keertje op te starten in de veilige modus. Mogelijk is er een systeem (cache) bestand corrupt dat op zijn beurt het PRAM beïnvloed. (In dat PRAM staat namelijk ook data m.b.t. het opstarten.)

Wat gebeurt er trouwens als de Mac dus niet opstart? Krijg je een foutmelding of hangt het opstarten gewoon of wat?

Bijdrager
    sedikit

Er wordt over het algemeen te snel gesproken over verouderd/stervend. Ik ben het met hendrik ijzerbroot hierover eens. Sterker nog: ik heb een iMac uit 2009 (bouwjaar 2008). Loopt nog als een tierelier. Het enige wat na ± 5 jaar vervangen moest worden, was de Harde Schijf. Dus hen3, het advies van hendrik ijzerbroot is zo gek nog niet.

Moderator
    Night

Misschien gewoon een slecht PRAM batterijtje?

Kijk eens wat voor foutmelding je te zien krijgt als je opstart in Single User of Verbose mode.

Bijdrager
    Shmoo

We moeten wel even rekening houden met het feit dat Apple in 2014 een iMac 21,5 inch heeft uitgebracht dat eigenlijk geen iMac had mogen zijn.

Deze machine is extreem beperkt. Macs uit andere generaties willen ook niet graag gezien worden naast deze machine omdat dit product niet Apple waardig is

In dezelfde generatie heeft Apple ook een Mac mini gemaakt met zo’n simpele 1.4GHz processor en dat ding is nog een maatje slechter omdat er maar 4GB RAM in zit.

De reden voor deze machines was enkel om te kijken of ze meer computers zouden verkopen wanneer ze hun producten goedkoper maakten. Deze iMac is een van de enige iMacs die 999.- (dollar) heeft gekost tijdens de introductie. Extreem goedkoop voor Apple begrippen maar het is ook typisch Apple om iets ‘budget’ te maken en het dan eigenlijk een soort van doelbewust verkrachten zodat niemand het echt gaat kopen en het bedrijf zogenaamd een reden heeft om dingen vooral niet goedkoper te maken. Ditzelfde hebben we gezien met de iPhone 5c. Ook doelbewust verkracht en geen eerlijke kans gegeven door er bewust veel te weinig geheugen in te stoppen en het product een veel te hoge prijs mee te geven.

—-

Even los van mijn Apple business economics marketing 101,  waardoor jullie altijd op het puntje van jullie stoel zitten om aantekeningen te kunnen maken.

Ik denk niet dat de computer van de TS stuk is, of versleten/op. Mogelijk dat een clean install van macOS veel oplost of Mojave (weer) installeren i.p.v. Catalina.

Ik betwijfel wel of dit type iMac 8 of 9 jaar kan worden zoals heel veel andere modellen wel veel makkelijker halen.

Bijdrager
    hen3

Ik weet dat het geen super iMac is, maar voor huis-tuin-keuken gebruik doet ie het prima. Het serieuze werk gebeurd op een andere (en oudere) machine. Ik zal in ieder geval een back-up van de data maken en dan een clean install uitvoeren. Hopelijk helpt dat iets.

Wat wel apart is: na een software update waarbij een reboot is vereist start hij zonder problemen weer op. Het gaat om het aanzetten via de aan/uit-knop. Ik hoor dan even een paar tikjes en het scherm blijft zwart. Heb ‘m voor de gein eens zo aan laten staan maar na 1 uur was het scherm nog steeds zwart en het orgel niet verder opgestart.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat klinkt als een hardware probleem met die aan/uit knop. Bij een koude start moet alles uiteraard ingeladen worden wat nu niet gebeurt. Maar aangezien een PRAM reset voor een tweede herstart zorgt terwijl de Mac op dat moment uiteraard al aan staat wordt het mogelijke probleem van de aan/uit knop omzeilt.

Bijdrager
    hen3

Ik ga er eens op letten. Misschien moet vriendinlief ‘m dan eens opstarten. Vaak werk the soft female touch net ietsje anders.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.