15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    JBG

Zojuist iMac gekocht en heb nu enkele vragen..

Hallo,

Ik heb een iMac gekocht (20″, de nieuwe versie) en heb nu enkele vragen waar jullie me misschien beter mee op weg kunnen helpen:

1) Ik wil graag een 2e beeldscherm aansluiten. Morgen ga ik naar de apple store in Den Bosch die dan ook wordt geopent en daar koop ik een minidvi – vga kabel. Ik plug de kabel in beide beeldschermen en..het werkt? Of zijn er dingen die ik vooraf nog moet weten?

2) Ons thuisnetwerk ziet de mac meestal wel, maar soms niet. Als hij hem wel ziet selecteerd hij soms een ander netwerk (van de buren?) dat het niet doet. Conclusie: geen internet.. Hoe/waar stel ik in dat de mac automatisch mijn netwerk selecteerd en dat ik zonder verdere meldingen direct internet heb?

3) Kun je een wachtwoord op bepaalde mappen zetten?

4) Bij iTunes voeg ik een helehoop muziek toe en dat werkt allemaal prima en leuk. Ik voeg album hoesjes toe bij ieder liedje. Als ik, zoals bij de rolling stones bijvoorbeeld, verschillende liedjes heb maar geen compleet album. Krijgt ieder liedje de cover van het album waar het van afkomstig is. Als ik in de coverflow blader wil ik echter een zelfgemaakt plaatje zien waarop staat: rolling stones – overige. Simpel. Ik voeg dus een extra liedje toe (5 sec. stilte) en noem deze “_”. Zo staat deze bovenaan. Zo heb ik een duidelijke weergave van wat het is in de coverflow en als ik een liedje afspeel krijg ik wel het albumhoesje dat ik wil. Werkt prima. Althans, bij de meeste artiesten. Bij 2 artiesten krijg ik een, lijkt me, willekeurig albumcover van 1 van de liedjes onder “_”. Is hier iets aan te doen? Of is dit gewoon een bug? Hopelijk begrijpen jullie me;)

Volgens mij had ik nog meer vragen, maar dit is wat ik nu kan verzinnen;) Alvast bedankt voor jullie reactie!

Bijdrager
    TijhofGraphics

2) Bij systeeminstellingen (onder het blauwe appeltje linkbovenin) kun je bij Netwerk zeggen dat hij automatisch moet kiezen(zoeken) of dat hij naar bijvoorbeeld de LAN kabel gaat en de rest negeert, of dat hij naar de AirPort luisterd(bij airport menutje zelf kun je dan een default netwerk keizen(want anders zit je nog de helft van de tijd op een ander sterker signaal van iemand anders)
    Als je me niet helemaal begrijpt zeg het dan dan kan ik wel een screenshot sturen, nu niet want ik ben op moment niet op een Tiger machine, maar op een Duitse Jaguar…:oops:

Bijdrager
    JBG

nee hoor, begrijp het prima..dankjewel! Nog een tweede (aanvullend) vraagje:
    als mijn mac op standby schiet en ik haal hem daar weer uit. Is het netwerk verbroken, moet ik opnieuw mijn netwerk aanklikken en soms vind hij hem dan niet meer..
    Kan ik ook ergens inschakelen dat het netwerk gewoon blijft lopen (ook op standby)?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”Svonsk”

3) Kun je een wachtwoord op bepaalde mappen zetten?

Nee, maar daarvoor heb je meerdere accounts: maak er eentje voor iedereen die de computer regelmatig gebruikt, en stel de computer dan zo in dat hij opstart met het inlogscherm :apple:-menu -> Accounts -> klik op hangslot en voer je naam en wachtwoord in -> Inlogopties -> haal het vinkje weg voor “Log automatisch in als”.

”Svonsk”

4) Bij iTunes voeg ik een helehoop muziek toe en dat werkt allemaal prima en leuk. [snip heel verhaal] Hopelijk begrijpen jullie me;)

Ik dènk dat ik je begrijp, maar echt helder uitleggen doe je het niet:) Als je gewoon de Info van de liedjes opvraagt, en ze allemaal dezelfde albumtitel geeft (b.v. “Losse nummers”), hoef je volgens mij verder niet moeilijk te doen … iTunes zal ze dan gewoon zien als deel van één album. (Tip: selecteer alle titels die je dezelfde albumnaam wilt geven door [shift] of [command] in te drukken terwijl je de nummer selecteert, en dan [command]i in te drukken, dan kun je gegevens voor al die nummers tegelijk aanpassen.)

Bijdrager
    MrJvG
    ”Svonsk”

4) Bij iTunes voeg ik een helehoop muziek toe en dat werkt allemaal prima en leuk. Ik voeg album hoesjes toe bij ieder liedje. Als ik, zoals bij de rolling stones bijvoorbeeld, verschillende liedjes heb maar geen compleet album. Krijgt ieder liedje de cover van het album waar het van afkomstig is. Als ik in de coverflow blader wil ik echter een zelfgemaakt plaatje zien waarop staat: rolling stones – overige. Simpel. Ik voeg dus een extra liedje toe (5 sec. stilte) en noem deze “_”. Zo staat deze bovenaan. Zo heb ik een duidelijke weergave van wat het is in de coverflow en als ik een liedje afspeel krijg ik wel het albumhoesje dat ik wil. Werkt prima. Althans, bij de meeste artiesten. Bij 2 artiesten krijg ik een, lijkt me, willekeurig albumcover van 1 van de liedjes onder “_”. Is hier iets aan te doen? Of is dit gewoon een bug? Hopelijk begrijpen jullie me;)

Volgens mij had ik nog meer vragen, maar dit is wat ik nu kan verzinnen;) Alvast bedankt voor jullie reactie!

Ik heb dus heel veel mix nummers van artiesten. Nummers die niet op 1 album staan gebruik geef ik allemaal dezelfde album titel: UN artiest.
    Zelf gewoon afbeelding maken en toevoegen klaar..

Ik heb zelf ook een vraag;
    Als ik de screensaver start (iTunes artwork) krijg ik niet al mijn afbeeldingen te zien in de screensaver.
    Dit is zowel bij mijn MacBook als iMac sinds de laatste iTunes update. zeker 95% van mijn album covers komt uit de iTunes store.

Bijdrager
    MrJvG
    ”Svonsk”

Ik heb dus heel veel mix nummers van artiesten. Nummers die niet op 1 album staan gebruik geef ik allemaal dezelfde album titel: UN artiest.
    Zelf gewoon afbeelding maken en toevoegen klaar..

Ik heb zelf ook een vraag;
    Als ik de screensaver start (iTunes artwork) krijg ik niet al mijn afbeeldingen te zien in de screensaver.
    Dit is zowel bij mijn MacBook als iMac sinds de laatste iTunes update. zeker 95% van mijn album covers komt uit de iTunes store.

Wie weet hier antwoord op?!?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”MrJvG”

[Als ik de screensaver start (iTunes artwork) krijg ik niet al mijn afbeeldingen te zien in de screensaver.

Eerdere berichten op dit forum lijken aan te geven dat dit verschillende redenen kan hebben, en ik weet een oplossing voor eentje ervan: klik op het bovenste nummer in je iTunes-bibliotheek, en hou dan de pijltje-naar-beneden-knop ingedrukt tot je helemaal onderaan beland bent — hiermee dwing je iTunes alle afbeeldingen een keer te laden. Doe dit niet terwijl iTunes staat te spelen, want dan springt hij misschien naar een ander nummer terwijl je bezig bent en sla je er over, of doe je er langer over dan nodig is:)

Of het bij jou helpt weet ik niet: bij mij in elk geval wel, maar bij iemand anders hier op het forum, die een paar maanden geleden ook dit probleem leek te hebben, werkte het weer niet … Maar niet geschoten is altijd mis …

Bijdrager
    JBG

jakko + mrvjg,
    dat is niet helemaal wat ik bedoelde: ik heb wel liedjes van dezelfde artiest van verschillende cd’s. Deze liedjes geef ik allemaal dezelfde albumtitel: overige. Ik heb ze een albumcover gegeven van de cd waar ze vanaf komen. 3 liedjes van guns n’ roses: sweet child o’ mine (appetite for destruction cover), november rain (use your illusion 1 cover) en ain’t it fun (the spaghetti incident cover). Als ik dan in de coverflow naar guns n’ roses – overige blader zou ik de cover van the spaghetti incident te zien moeten krijgen. (Ain’t it fun staat bovenaan).
    Maar dat is precies wat ik niet wil. Ik wil een simpel hoesje waarop staat: guns n’ roses – overige.
    Dus wat doe ik? Ik maak dat hoesje en voeg deze toe bij een 4e lied: 5 seconde lang stilte. Dat lied noem ik _. Zodat deze bovenaan in de lijst komt te staan. Op deze manier zou ik mijn eigen hoesje moeten zien in de coverflow. En dat doet hij dus niet..Enig idee waarom?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Aha, nu snap ik hem … De enige oplossing die ik zo snel kan verzinnen is om gewoon twee plaatjes toe te voegen aan elk nummer: dat van het eigenlijke album en het eigengemaakte. Dit is heel eenvoudig: gewoon [command]i op een nummer doen, dan naar de tab Illustratie, en daar het tweede plaatje in slepen. Zorg dat die laatste links staat (versleep het plaatje indien nodig) en als het goed is zou je dat plaatje moeten zien als albumillustratie.

In de hoesbrowser zie je dat meest linkse plaatje dan staan, en linksonder in beeld in iTunes, als je illustratie aangezet hebt, ook — maar daar kun je de pijltjesknopjes gebruiken om de andere plaatjes te laten zien.

Bijdrager
    JBG

ok, dat zou inderdaad moeten werken:) zit nu niet achter mn mac maar ga het snel proberen! bedankt!

Bijdrager
    reno1

dit is waarschijnlijk een onwijs domme vraag maar toch.

hoe koppel ik een hoes afbeelding aan en cd/nummer?

merci:oops:

Bijdrager
    RiFF
    ”reno1″

dit is waarschijnlijk een onwijs domme vraag maar toch.

hoe koppel ik een hoes afbeelding aan en cd/nummer?

merci:oops:

Liedje(s) selecteren, Appel + I, en dan Illustratie instellen:)

Bijdrager
    reno1

top merci!

Bijdrager
    michi_rishi

Of:
    -albumillustratie in linker beneden hoekje instellen op ‘selectie’
    -Liedjes selecteren
    -afbeelding verslepen naar linker benedenhoek

Of:
    -liedjes selecteren
    -klikken op ‘geavanceerd’, ‘albumart ophalen’.

Bijdrager
    hansenonline
    ”Svonsk”

jakko + mrvjg,
    dat is niet helemaal wat ik bedoelde: ik heb wel liedjes van dezelfde artiest van verschillende cd’s. Deze liedjes geef ik allemaal dezelfde albumtitel: overige. Ik heb ze een albumcover gegeven van de cd waar ze vanaf komen. 3 liedjes van guns n’ roses: sweet child o’ mine (appetite for destruction cover), november rain (use your illusion 1 cover) en ain’t it fun (the spaghetti incident cover). Als ik dan in de coverflow naar guns n’ roses – overige blader zou ik de cover van the spaghetti incident te zien moeten krijgen. (Ain’t it fun staat bovenaan).
    Maar dat is precies wat ik niet wil. Ik wil een simpel hoesje waarop staat: guns n’ roses – overige.
    Dus wat doe ik? Ik maak dat hoesje en voeg deze toe bij een 4e lied: 5 seconde lang stilte. Dat lied noem ik _. Zodat deze bovenaan in de lijst komt te staan. Op deze manier zou ik mijn eigen hoesje moeten zien in de coverflow. En dat doet hij dus niet..Enig idee waarom?

de liedjes selecteren [command] + i dan het hoesje dat je gemaakt hebt toevoegen als albumart, dit is volgens mij de enige manier om hetzelfde hoesje te krijgen zoals jij het wil. wat ook kan is bij die nummers geen album art hebben, dan krijg je het standaardplaatje van itunes met de naam van het album erin.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.