14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    TRET

zoemende macbook

Ik heb een macbook met daarop mac OsX 10.5.6. Mijn harde schijf begint nadat ik de computer heb opgestart al vrij snel nogal wat herrie te maken. Het klinkt als een ventilator, maar ik denk dat de harde schijf nogal wat toeren maakt. Het maakt eigenlijk niet zoveel uit wat ik doe, welke programma’s er werken. Binnen een paar minuten hoor ik gezoem. Wat is dit en wat kan er aan gedaan worden. Alles opnieuw installeren heb ik al geprobeerd. Dat werkt helaas niet….

Bijdrager
    trabant

Heb je al een stofzuiger op de ventilatoropeningen gezet?

Bijdrager
    palahala

Geen oplossing, maar heel misschien kun je ontdekken of het écht de harddisk is: kies in System Preferences, Energy Saver voor “Put the hard disk(s) to sleep when possible”, en stop alle programma’s die iets met de disk doen. En dan wachten of de disk uitgaat…?

(ik weet eigenlijk niet of dit zinnig is; ik denk dat je ventilator ook wel uitgaat als je je MacBook niet echt gebruikt…)

Je kunt misschien ook van die programmaatjes gebruiken waarmee je juist het toerental van je ventilatoren kunt regelen, en dan kijken of het geluid dat je hoort hetzelfde blijft als je die ventilatoren anders instelt? Bijvoorbeeld smcFanControl.

Bijdrager
    Oppie

Kijk toch eens in Activiteitenweergave (alle processen).

Bijdrager
    TRET

Palahala, bedankt voor de tip. Het is dus inderdaad de ventilator. De temperatuur van de computer is steeds rond de 70 graden. Het toerental van de ventilator varieert maar zit snel op bijna 6000 toeren. Voorheen maakte de macbook niet zo veel herrie, dus ik denk niet dat het helemaal normaal is. Het gaat ten koste van de energie in de batterij en bovendien is de “herrie” nogal irritant.
    Met smcFancontrol is het toerental van de ventilator volgens mij niet omlaag te brengen. Heeft iemand nog een idee?

Bijdrager
    Oppie

Ja ik; zie mij tip boven jouw laatste posting… :innocent:

Bijdrager
    TRET

Ja Oppie, ik had ‘m al gezien. Maar wat moet ik dan doen in de activiteitenweergave?

Bijdrager
    Oppie

Kijken.

Is er een proces wat de CPU zwaar bezig houdt, waardoor ie warm wordt en de fan naar 6000 toeren jaagt?!
    Maar maar eens een screenshot van dat scherm.

Of lees hier: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1977376 en dan ook de aldaar genoemde topic.

Bijdrager
    iMaximus
    ”trabant”

Heb je al een stofzuiger op de ventilatoropeningen gezet?

is dat een sarcastische opmerking of heeft dit wel degelijk nut? Anders probeer ik t zelf ook uit 8)

Bijdrager
    trabant

Ik was serieus. Als de ventilatiekanalen verstopt met stof zitten, kan de fan loeien wat hij wil, veel zal het niet helpen en de levensduur van de machine wordt ook nog eens flink verkort.
    Dus even een krachtige stofzuiger (Nilfisk met lege zak) inzetten. Wel de MacBook even uitzetten, want de fan zal door het zuigen alle kanten op draaien.
    Plak een panty stevig vast over het uiteinde van de stofzuigerslang, zodat je kunt nagaan of er inderdaad wat uit is gezogen.
    Die panty is ook handig als je het toetsenbord eens van broodkruimels en huismijtvoer wilt ontdoen.

Bijdrager
    iMaximus

whahahahaha ik heb niet altijd panties op voorraad:) Jij wel dus?:p Of jat je die van je vriendin?:p

“Schat….mag ik een panty van je lenen?”
    “Eh, waarom?”
    “Om mn laptop schoon te zuigen” :x

Ik zal t eens proberen!

Bijdrager
    TRET

Dat van die stofzuiger en een panty ga ik proberen.
    Bij de activiteitenweergave staat bij procesnaam: printjobmgr (wat is dat?) Deze heeft steeds een nogal hoog getal staan bij %CPU (99, 5 bijvoorbeeld), terwijl bij de andere processen een veel lager getal staat. Zou dat het probleem kunnen zijn?

Bijdrager
    TRET

Ik heb het proces printjobmgr gestop, zonder te weten wat het is. Het probleem lijkt verholpen….. Even kijken wst er gebeurt als ik opnieuw opstart.

Bijdrager
    Oppie

Heb je mijn linkjes wel doorgelezen?!
    Daar staat precies in dat die ‘printjobmgr’ de boosdoener is.
    Killen en klaar ben je!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.