5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    Quirijn

Zoektocht naar een extern beeldscherm

Ha medeforumgebruikers,

Ik ben als fotograaf op zoek naar een externe monitor om te functioneren naast mijn Macbook Pro. Ik ben dus op zoek naar een goed functionerend scherm met diepe en echte kleuren. Door alle wildgroei van reviews e.d. op internet kom ik er echter moeilijk uit wat voor mij het beste zou zijn. En de hoofdprijs betalen voor een Thunderbolt Display van Apple vind ik wel erg veel. Heeft er iemand hier ervaringen met bepaalde schermen/aanraders?

Bedankt!

Bijdrager
    1984
    Quirijn op 15 februari 2014

Ik ben als fotograaf op zoek naar een externe monitor om te functioneren naast mijn Macbook Pro. …….. En de hoofdprijs betalen voor een Thunderbolt Display van Apple vind ik wel erg veel. Heeft er iemand hier ervaringen met bepaalde schermen/aanraders?

Bedankt!

Kijk eens in dit topic voor een goede monitor (Eizo etc) ben je nog meer kwijt dan een Apple scherm, Maar er zijn goedkopere schermen waar TheBigZ al naar verwees.
    Kortom indien je veel geld hebt geïnvesteerd in een goede camera en lenzen , dan kom je al vlug bij een monitor van rond en over de €1250.-

Bijdrager
    Quirijn

Aha, hartelijk dank beiden!

Bijdrager
    computer space

Kijk eens naar een Dell U2713H (niet de HM!). Dit is een monitor met 2560×1440 pixels net als de TBD, maar dan met volledig AdobeRGB, en heel belangrijk, omschakelbaar naar sRGB met 3D LUT. De presets zijn af fabriek al zeer goed, onder dE 2, zodat je in OSX gewoon de werkruimte als systeemprofiel kunt kiezen en de monitor heeft dacht ik al een mini DP kabel en is zo in te pluggen. Deze is net iets goedkoper dan de TBD, maar biedt dus wel veel meer voor serieus werk.
    Andere beproefde in deze categorie is de Nec PA271W. Eizo kan ook, maar dan betaal je een sloot meer geld voor praktisch hetzelfde.
    http://tweakers.net/pricewatch/322639/dell-ultrasharp-u2713h-zwart.html
    Deze is ook top, maar sRGB
    http://tweakers.net/pricewatch/316683/dell-ultrasharp-u2713hm-zilver-zwart.html
    Bedenk goed wat je wilt met je “diepe” kleuren. Werk je vooral voor web en af en toe een Profotonetprint of foto-inktjetprint (flink minder dan sRGB), blijf dan vooral lekker in sRGB werken. AdobeRGB is leuk als er wide-gamut inkten, spot-kleuren e.d. aan te pas komen. En als je de hele dag in AdobeRGB zit te werken dan kunnen alle toepassingen uiteindelijk nogal flets lijken! Ook gooi je veel van de data weg. In sRGB nut je de 16 miljoen kleuren van een 24 bit bestand aardig uit, bij AdobeRGB gebruik je er misschien 3-5 miljoen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.