5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Zoekprobleem in Numbers

Stel, ik heb een tabel als deze:

Hoe krijg ik de waarden voor Groot, Klein, enz. uit deze tabel voor een willekeurige combinatie van {Aap|Noot|Mies} en {A|B|C|D|E}?

Bijvoorbeeld: ik heb in een andere tabel in cel A1 “Noot” en in A2 “E” — hoe zorg ik dat ik 28 uit de tabel kan lezen en in een andere cel gebruiken? De enige manieren die ik kan bedenken zijn inflexibel en werken daarom niet meer als ik bijvoorbeeld een kolom in de tabel verplaats. Werken met losse tabellen (één elk voor A, B, C, D en E) lukt ook niet, want ik kan geen manier vinden om bijvoorbeeld een tabelnaam uit een cel te lezen en dan in (bijvoorbeeld) de functie ZOEKEN te gebruiken.

Zie ik iets over het hoofd of wil ik iets doen dat gewoonweg te ingewikkeld is?:)

Bijdrager
    OMT-fan

In Excel/Numbers zijn maar weinig zaken “te ingewikkeld”, wel soms erg lastig….

Als je in je gegeven tabel een kolom tussen 2 en 3 invoegt met daarin de combinatie van 1 en 2 (noot a) dan kun je daar een “zoek horizontaal/verticaal” functie op loslaten.
    Ook in je nieuwe tabel maak je een 3e kolom met daarin de samenstelling van de input van kolom 1 en 2 en die samenstelling gebruik je (als tekst) in de zoekfunctie….. en de uitkomst is dan bijv. 28.
    Deze (samengestelde) kolommen kun je “hiden” zodat hij niet zichtbaar zijn en toch in een zoekfunctie gebruikt kunnen worden.

Zo werkt het in Excel, dus zoiets moet ook met Numbers kunnen

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Die oplossing had ik ook al bedacht, maar het probleem is wederom de uitbreidbaarheid: als ik een rij F toe wil voegen, moet ik bij Aap, Noot én Mies de zoekfunctie aanpassen — of ik moet in kolom 1 eerst vijf rijen met Aap hebben, dan vijf met Mies, enz. Misschien is dat toch wel de makkelijkste oplossing, alles bij elkaar.

Bijdrager
    OMT-fan

Volgens mij kan het wel.
    Je kunt de matrix waarover de zoekfunctie zoekt natuurlijk veel groter maken dan de huidige ingevulde rijen. Met lege rijen en kolommen. Die kun je dan later vullen met meerdere items, die zodoende dan meegaan in het zoekcriterium.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat is inderdaad een mogelijkheid, maar ik vind hem niet erg netjes — en ondanks dat waarschijnlijk nooit iemand anders deze spreadsheet zal gebruiken, houd ik niet zo van niet-nette oplossingen:)

Ondertussen heb ik gekozen voor de manier die ik in m’n vorige bericht uitlegde.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.