8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Geblokkeerd
    Anoniem

Zoeken op Synology NAS Shares werkt niet

Hoi allemaal,

Ter vervanging van een X-Serve met X-Raid hebben we een Synology RS2212+ NAS gekocht vorig jaar. Prachtig apparaat, makkelijk in te stellen etc.

Maar we hebben wel een supergroot probleem. Via de aangesloten Macs kunnen we niet zoeken op de shares. Maakt niet uit of ik met AFP of SMB verbind, ik heb altijd gewoon 0 resultaat in Finder. Ik heb Synology al eens om hulp gevraagd, maar die hebben geen oplossing. Ik kan op internet bergen mensen vinden met topics over dit probleem – maar nergens een fatsoenlijke oplossing (meestal alleen via terminal Spotlight forceren de netwerk share van de nas te gaan indexeren). Een los programma als EasyFind vindt wel gewoon alles – maar dat is natuurlijk geen oplossing.

Redelijk radeloos geworden! Heeft iemand hier een idee, suggestie, hoek waar ik verder in kan zoeken om dit op te lossen?

Alvast veel dank!

Bijdrager
    mtooster

Dat komt omdat er geen spotlight server op die NAS draait. Dat is een functie van OS X server waardoor spotlight de zoekresultaten op de netwerkshares van de server doorkrijgt.

En verder weet ik eigenlijk geen oplossing. Je kunt inderdaad de aangesloten computers een spotlight-index van de netwerkshare laten bijhouden, maar echt lekker zal dat niet werken omdat bij wijzigingen en nieuwe bestanden er niet direct een update van de index getriggerd zal worden geloof ik.
    Het enige wat kan (en wat Easyfind bijvoorbeeld doet) is alles gewoon doorzoeken door alle mappen te doorlopen en de bestanden te lezen. Je haalt daarmee dan niet dezelfde snelheid en zoekopties die spotlight heeft.

Geblokkeerd
    Anoniem

Hmmm… Ik had hier voorheen een LaCie rackmount disk en die zocht wel gewoon goed en snel.. Snap niet goed wat het verschil is. Maar misschien kan ik de bestaande Xserve de nieuwe nas met spotlight bij laten houden of iets dergelijks?

Bijdrager
    BoniMacX

aan Sonic: het verschil zit em in de schijfindeling. Synology draait onder Linux en het schijfformaat is standaard ext4. OSX spotlight kan daar niet mee overweg. Mavericks Tags verschijnen ook niet in de finder (tag wel zichtbaar op de nas).
    Had je LaCie rackmount misschien een Apple schijfindeling? Lijkt me toch niet http://www.memoryexpress.com/Products/MX33474

Geblokkeerd
    Anoniem

Toch maar even een van de macs dit laten doen dit weekend:
    SPOTLIGHT NETWORK
    Wellicht werkt het in onze situatie wel okee. Ik zal de uitkomst nog wel posten en mocht iemand in de tussentijd nog ideeën hebben… Welkom!:)

Bijdrager
    BoniMacX

dus bij jullie werkt spotlight indexering op een ext4 schijf nu? Bizar, ik heb het al lang opgegeven.
    In de comments in die link dat je gaf lijkt het toch niet voor iedereen te werken.

Bijdrager
    TheBigZ

Geblokkeerd
    Anoniem

@bonimacx – Hij ZEGT dat hij aan het indexeren is…. geen idee of het ook echt resultaat geeft straks!:-)
    @thebigz – Thanks!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.