5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    jerommeke

zoeken in pdf

Hoi,

Waarom kan ik soms niet naar woorden zoeken (hij vind ze niet) in een pdf document en in andere pdf documenten wel? Maakt ook niet uit met welk programma ik het document open (acrobat of voorvertoning) bij beide lukt het dan niet.
    Heeft dit te maken met de manier waarop een pdf is gemaakt, en is er iets aan te doen zodat ik wel weer kan zoeken op worden ed.

Groet,
    Jerommeke

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”jerommeke”

Heeft dit te maken met de manier waarop een pdf is gemaakt, en is er iets aan te doen zodat ik wel weer kan zoeken op worden ed.

waarschijnlijk wel.
    je kunt van een heleboel documenten een PDF maken, ook van plaatjes, bitmaps, scans, whatever.
    En dan kan je er idd niet in zoeken…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Zijn het scans van boeken die je gedownload hebt?;) In dat geval zijn het namelijk meestal gewoon plaatjes, en daar kun je niet in zoeken. De makkelijkste manieren om dit vast te stellen zijn om óf sterk in te zoomen (dan zie je plaatjes blokkerig worden, maar echte tekst blijft scherp), óf door het tekstselectiegereedschap te nemen (het A-icoon bij de Functiemodus in Voorvertoning) en daarmee dan probeert de tekst te selecteren; lukt dat niet, dan is het een plaatje en kun je dus in het bestand niet zoeken.

Bijdrager
    jantje bee

er is ocr software waar je een pdf searchable mee kunt maken.
    heb nog niet gezocht, maar er is vast iets voor osx dat dit kan en doet. (omnipage lijkt me)

succes,

j.

Bijdrager
    jerommeke

het is geen plaatje. Het is gewoon tekst, ook bij inzomen is dit duidelijk (tekst blijft scherp). Maar als ik een geselecteerd stukje tekst copieer (appeltje-c) en dit vervolgens in een ander programma plak (bijv. teksteditor of word) dan krijg ik allemaal rare tekens (dit soort dingen: 6#*B+/2$ 6#**#%#(“!!* # $# )# 2 #6## 2#)#().

Iemand enig idee wat hier aan de hand is?

Bij andere documenten is gaat dit alles wel goed

groet,
    J

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.