14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Picazi

Zoeken in de finder in een map op je bureaublad

Ik loop nou al een tijdje te proberen -en ik besef mij dat het iets is wat makkelijk moet kunnen….maar ik zie het over het hoofd denk ik- om binnen een map op mijn bureaublad (waarbinnen allemaal documenten staan) iets te zoeken.

Zoeken via de finder gaat prima maar dan kan ik of in mijn directory of in mijn hele computer zoeken. Ik wil alleen in die bepaalde map kijken. Onder Leopard lukte mij dat altijd maar met Tiger… ik doe iets fout denk ik. Krijg het niet voor elkaar.
    Als ik op de plusjes en minnetjs druk heb ik allerlei opties maar de optie om te zoeken binnen 1 map….dunno!

Pretty stupid I know maar wie heeft er een idee?

Bijdrager
    Pieterr

In de Finder, ga naar de map. In de zoekbox rechtsbovenin, typ de tekst die je zoekt. Vreemd maar waar zal de Finder nu de resultaten laten zien voor je hele Mac! Dit is inderdaad niet echt intuitief.

Maar als je op de naam van de map bovenin de Finder klikt, rechts naast “Search: This Mac” dan zul je alleen de zoekresultaten voor de betreffende map te zien krijgen.

Bijdrager
    1984

Klik in de Finder die map aan,toest F

klik de geselecteerde map aan, e n zoek er in:)

Bijdrager
    Hansi2124

Bij mij lukt het als ik de map welke staat op het bureaublad open klik en dan in het zoekveld het woord typ. Dan wordt er alleen in die map gezocht.

Ik zie dat het probleem zich voordoet onder Tiger. Ik heb het alleen uitgeprobeerd onder Leopard :sealed:

Bijdrager
    Picazi

He verdikkeme lukt nog niet…
    Pieterrrr, als ik de map aanklik rechts naast Search this map dan krijg ik die map wel… dat is het niet maar ik wil in de documenten in die map kunnen zoeken… dat lukt mij nog niet.
    1984, als ik appeltje f aanklik…dan zie ik die map niet staan hoor als ik in de finder die map heb aangeklikt…

:x

Bijdrager
    1984
    ”Picazi”

1984, als ik appeltje f aanklik…dan zie ik die map niet staan hoor als ik in de finder die map heb aangeklikt…

Je opent de Finder, dan klik je op de bewuste map waar je in wilt zoeken, dat toets je ⌘ F en ik krijg dan zoals onderstaandstaand voorbeeld.

Bijdrager
    Pieterr
    ”Picazi”

als ik de map aanklik rechts naast Search: This Mac dan krijg ik die map wel… dat is het niet maar ik wil in de documenten in die map kunnen zoeken… dat lukt mij nog niet.

Maar als je op de naam van de map geklikt hebt (“ENA” in mijn voorbeeld) dan wordt er alleen in de documenten in die map gezocht. Klik maar eens een van de zoekresultaten aan, dan zie je onderin welk bestand het is.

Bijdrager
    1984
    ”Picazi”

Onder Leopard lukte mij dat altijd maar met Tiger… ik doe iets fout denk ik. Krijg het niet voor elkaar.

:wink:

Bijdrager
    Pieterr

Oeps. Mijn antwoord is inderdaad voor Leopard.

Bijdrager
    mowat

In 10.4 werken zowel de oplossingen van Pieterr en van 1984.

Met cmd-F moet je wel de map “bureaublad” met het plusje toevoegen , dan staat het boven ook in het venster .

Met het venstertje “zoeken” bovenaan in het findervenster : eerst even in de navigatiekolom bureaubladselecteren en dan het zoekwoord intikken .

Heb juist allebei de mogelijkheden n 10.4.11 getest en geen probleem.

m vr gr

mowat

Bijdrager
    Picazi

Maar ik heb dus 10.5! Dan gaat dat dus niet? Da’s toch gek!

Bijdrager
    rvanheukelum

Ik denk gewoon dat je niet weet waar je het over hebt of ├╝berhaubt begrijpt … (A)10.5 is Leopard … einde discussie, (B) als je je map open hebt staan, en in het findervenster eenzoekopdracht ingeeft, laat hij de resultaten zien van de zoekactie op je hele Mac. De knop NAAST de knop ‘DEZE MAC’ geef de naam van de map aan die je geopend hebt … selcteer die knop, en de zoekresultaten beperken zich tot slechts die map.

Een andere optie is gewoon je map aanwijzen …

Bijdrager
    mowat

Picazi,

in je startbericht zeg je hetvolgende :

“Onder Leopard lukte mij dat altijd maar met Tiger… ik doe iets fout denk ik. Krijg het niet voor elkaar.”

Nu zeg je dat je geen tiger , maar Leopard hebt. In je eerste bericht dus het tegenovergestelde .

Tiger = 10.4 en Leopard = 10.5

m vr gr

Mowat

Bijdrager
    Picazi

Ja Mowat, je hebt gelijk, ik gooide dat in de beginpost om… ik heb nu Leopard
    en van Heukelem, je hebt mij de missing key gegeven. Het is dus een kwestie van eerst de map helemaal openen en dan de zoekfunctie… dan staat er naats de Deze Mac dan eindelijk welke map je kan onderzoeken. Ik moest de map dus openen…

Ben er dus uit,
    Bedankt voor het meedenken folks, fijn weekend

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.