27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:

Bijdrager
    eugy

‘Zoek mijn iPhone’ is wassen neus gebleken

Vorige week ben ik mijn iPhone verloren. De vinder was niet te goeder trouw en heeft direct de iPhone uitgezet. Vervolgens is de iPhone op een computer aangesloten en middels iTunes hersteld.

Door deze handelswijze heb ik geen functioneel gebruik kunnen maken van ‘Zoek mijn iPhone’. Het toestel is na verlies immers nooit meer met het internet verbonden geweest.

Wat heeft de in potentie goede app ‘zoek mijn iPhone’ nog voor waarde als je het toestel gewoon uit kan zetten?

Daarbij komt dat zelfs de vinder te goeder trouw een lege iPhone met codeslot of een iPhone dat wellicht per ongeluk is uitgezet, de iPhone middels gebruik van ‘zoek mijn iphone’ met de eigenaar herenigen.

Het voorgaande ondermijnt het effect en vermogen van deze applicatie, terwijl dit simpel is op te lossen door het onmogelijk te maken dat het toestel uitgezet kan worden als er geen pincode wordt opgegeven.

Ik kan mij niet voorstellen dat het aanzetten van deze functie niet ergens verstopt zit. Hebben jullie een idee?

En wat vinden jullie überhaupt van ‘zoek mijn iPhone’ in de huidige vorm?

Bijdrager
    JJmac

Mm.. Je moet in de iCloud ingelogd zijn om de functie in te schakelen.
    Maar ook met iCloud lock levert de iPhone nog wel wat op, het is inderdaad jammer dat je niet meer rechten krijgt.

Bijdrager
    Rickje

Toestel kan natuurlijk ook gewoon ‘leeg’ zijn. En dan op die manier uitgaan.

Daarnaast heeft hij ‘m misschien wel gereset, maar kan hij er niks mee. Want bij het instellen en gebruiken van de iPhone zal om jouw email adres en wachtwoordn worden gevraagd. Find my iPhone kun je niet overrulen. De dief kan er niks mee.

Neemt niet weg dat hij de telefoon gewoon kan weggooien.. maar met een beejte geluk dat je ‘m nog terugkrijgt als ze ‘m bij politie afgeven,

Ben het verder met je laatste vraag eens. Ik gebruik FInd my iPhone dan ook vooral om m’n telefoon te zoeken als ik ‘m weer ergens kwijt ben geraakt in m’n bed:-P

Bijdrager
    GoeieDag
    eugy op 16 oktober 2015

Vervolgens is de iPhone op een computer aangesloten en middels iTunes hersteld.

Hoe kun jij dat nou weten?

.

eugy op 16 oktober 2015

…terwijl dit simpel is op te lossen door het onmogelijk te maken dat het toestel uitgezet kan worden als er geen pincode wordt opgegeven.

Dat is helemaal niet zo simpel, want er moet altijd een mogelijkheid zijn ‘m uit te zetten, dan wel te resetten. Of bv in de DFU mode te zetten.

.
    Wat men hier zegt: de oneerlijke vinder heeft absoluut niks aan het toestel, want om ‘m te activeren moet het ww van jouw iCloud account worden ingevoerd. Dat is de troost, en misschien een reden voor vinders om het ding wel terug te geven.
    Wat het nog mist -en dat had jij graag gewild- is dat er op commando pootjes uitkomen en hij naar je terug rent.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 1 maand geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    eugy

In reactie op allen:

Kleine nuance; ik vermoed dat de vinder het toestel via iTunes hersteld heeft. In ieder geval beschikte het toestel over ruim voldoende energie, en is het terstond na het vinden uitgezet.

Verder is het nog de vraag of ik het toestel gewoon ben kwijtgeraakt of dat deze gerold is, maar dat doet nu verder niet ter zake.

@goeiedag, of ik het toestel te allen tijde in DFU wil kunnen zetten is geheel aan mij. Ik zou hierin graag wat eigen beslissingsruimte willen zien.

Ik wist niet dat het onmogelijk is de iPhone te activeren zonder wachtwoord van het iCloud-account. Dank voor jullie input hieromtrent.

Toch is de huidige situatie niet ideaal. Zelfs de eerlijke vinder, of de vinder niet te goeder trouw die erachter komt niks aan de iPhone te hebben, kunnen beiden het toestel niet direct retourneren aan de eigenaar of anderszins met de eigenaar in contact komen, zodra het toestel is uitgezet. Mits je natuurlijk een grote stikker met je n.a.w- gegevens achterop het toestel plak, hetgeen ik nu serieus overweeg. Erg hè?

Dit kan toch niet de bedoeling zijn? En neen, ik verwacht geen futuristische oplossingen in de strekking die @GoeideDag noemt.

Bijdrager
    GoeieDag

Ja, het bevreemd me dat Apple dat nog niet in het iOS heeft ingevoerd, iets wat al lang in het OS zit: een bericht op het lockscreen zetten (Systeemvoorkeuren>Privacy en beveiliging>Algemeen).

Maar simpelweg een zelf een mooi plaatje maken met de nodige gegevens en dat in je locksceen zetten is ook een kleine moeite. En inderdaad: op alle apparaten die ik thuis (kinderen!) heb zet ik dmv een labelprinter een klein stickertje met de belangrijke gegevens (nooit je eigen 06 nr. natuurlijk!); misschien niet zo slick maar wel doeltreffend. Een vinder kan zicht nooit verschuilen achter de smoes dat niet wist wie de eigenaar was.

En je moet altijd een hardware reset kunnen maken; stel dat scherm niet meer responsive is, dan zou je ‘m niet meer kunnen gebruiken tot je een computer ter beschikking hebt met iTunes om ‘m te resetten. Net als je niet blij zou zijn als je Mac geen harde reset meer zou kunnen doen.

En nogmaals: de vinder heeft een iBrick, want het ding is niet gebruiken. Op geen enkele manier.

Bijdrager
    JJmac

Nou, onmogelijk is de iCloud lock niet, zie maar op het net en zoals ik al zei kijk maar eens op MP daar worden genoeg aangeboden met iCloud lock.

Bijdrager
    iMad
    eugy op 16 oktober 2015

In reactie op allen:

Kleine nuance; ik vermoed dat de vinder het toestel via iTunes hersteld heeft. In ieder geval beschikte het toestel over ruim voldoende energie, en is het terstond na het vinden uitgezet.

Verder is het nog de vraag of ik het toestel gewoon ben kwijtgeraakt of dat deze gerold is, maar dat doet nu verder niet ter zake.

@goeiedag, of ik het toestel te allen tijde in DFU wil kunnen zetten is geheel aan mij. Ik zou hierin graag wat eigen beslissingsruimte willen zien.

Ik wist niet dat het onmogelijk is de iPhone te activeren zonder wachtwoord van het iCloud-account. Dank voor jullie input hieromtrent.

Toch is de huidige situatie niet ideaal. Zelfs de eerlijke vinder, of de vinder niet te goeder trouw die erachter komt niks aan de iPhone te hebben, kunnen beiden het toestel niet direct retourneren aan de eigenaar of anderszins met de eigenaar in contact komen, zodra het toestel is uitgezet. Mits je natuurlijk een grote stikker met je n.a.w- gegevens achterop het toestel plak, hetgeen ik nu serieus overweeg. Erg hè?

Dit kan toch niet de bedoeling zijn? En neen, ik verwacht geen futuristische oplossingen in de strekking die @GoeideDag noemt.

Wacht even begrijp ik je nu goed dat je je iPhone niet beveiligd hebt?
    Dus geen Zoek mijn iPhone ingeschakeld?
    Geen Passcode van 6 cijfers of letters?

Bijdrager
    Pietje13

Een wassen neus… Tja..

Doel van Apple is om diefstal minder aantrekkelijk te maken. Dat doen ze, want als Zoek mijn iPhone aanstaat kan niemand het toestel meer gebruiken en is het voor een “iPhone dief” dus minder aantrekkelijk om te stelen. Uiteraard neemt het niet weg dat een iPhone in onderdelen nog steeds wat waard is: het scherm, de batterij, de achterkant en alle interne delen behave het moederbord vertonen nog steeds waarde. Dat is de reden dat ze ook met iCloud lock op marktplaats worden aangeboden.

Ik begrijp heel goed dat je baalt en een schuldige wilt aanwijzen maar het is simpelweg niet reëel om Apple hiervan de schuld te geven. Uitzetten van een iPhone kan altijd, desnoods trekken ze de batterij er uit (een handeling die niet meer vergt dan 5 schroefjes losdraaien). Uitzetten met een pincode biedt hier dus ook geen oplossing tegen. Een ander ding dat een dief kan doen zodra hij hem heeft gejat is de SIM kaart eruit halen. Geen 3G/4G bereik meer, geen internet en dus geen locatie die naar “Zoek mijn iPhone” wordt verzonden. Deze handeling is met een paperclip uit te voeren…

Het enige dat Apple hier effectief kan tegen doen is wat ze nu doen: de iPhone onbruikbaar maken voor dieven. Je bent helemaal vrij om te haten op Apple: dat is je goed recht. Alleen de oplossing die jij aangeeft werkt dus niet. Je woede kan je maar op twee mensen afreageren:

1: Jezelf (misschien niet helemaal reëel, mensen moeten immers met hun poten van je spullen afblijven) – zorg dat je iPhone in een broekzak met rits zit of sluit een diefstal verzekering af.
    2: De trieste mensen die telefoons jatten in de hoop er 100 euro voor te vangen op marktplaats. Ik vrees dat dat soort ratten altijd zullen blijven bestaan..

Bijdrager
    GoeieDag
    JJmac op 16 oktober 2015

Nou, onmogelijk is de iCloud lock niet, zie maar op het net en zoals ik al zei kijk maar eens op MP daar worden genoeg aangeboden met iCloud lock.

Er zitten/zaten wel een paar glitches in, maar een iPhone met FmiP aan, is NIET te activeren zonder het juiste ww. Hij is niet als eigen foon in te stellen.
    Niet alles wat op het www staat, is correct of up-to-date. Dat op MP iPhones worden aangeboden MET FmiP lock zegt toch juist genoeg?!

Bijdrager
    v1nc3ntv3ga

Het is toch ook nog mogelijk om een bericht te versturen naar de iPhone. Op deze manier kan je de (oneerlijke) vinder bijvoorbeeld informatie geven om het toestel te retourneren. Dit bericht van de eigenaar komt in beeld zodra de iPhone wordt aangesloten op iTunes om te activeren.

Bijdrager
    bupaul

Je kunt locken en wissen via Find my iPhone. Dat werk op het moment dat de telefoon (of iPad of Macbook, etc.) op het internet komt.
    Niet alleen via 3g maar ook via wifi. Het systeem is gekoppeld aan het meinummer wat uniek is. Dit kun je niet veranderen, wissen oid.
    Dus al wordt het toestel helemaal gereset, het mei nummer blijft hetzelfde en op moment dat hij dan op internet komt wordt hij dan alsnog gelocked.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren geleden door  bupaul.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren geleden door  bupaul. Reden: tekst foutje

Bijdrager
    SunKeeper

Over dat uitzetten: heel lang zal het ook niet duren. Wat heb je nou aan een telefoon die je niet aan kan zetten?

Zelfde wanneer je een auto steelt waar je vervolgens de weg niet mee op kan, en alleen voor- en achteruit op je oprijlaan mee kan rijden.

Bijdrager
    Haike
    Pietje13 op 17 oktober 2015

Een wassen neus… Tja..

Een ander ding dat een dief kan doen zodra hij hem heeft gejat is de SIM kaart eruit halen. Geen 3G/4G bereik meer, geen internet en dus geen locatie die naar “Zoek mijn iPhone” wordt verzonden. Deze handeling is met een paperclip uit te voeren…

En dan? wat heeft de dief daaraan? Die kan het toestel dan ook niet gebruiken.

Bijdrager
    Pietje13

Mijn hele punt was om duidelijk te maken dat Apple alles dat in haar macht ligt doet om het stelen van iPhones zo onaantrekkelijk mogelijk te maken.

Ik probeerde de suggestie van de TS te ontkrachten (dat Apple moest zorgen dat je het toestel niet zomaar kan uitzetten zonder pincode) omdat dat een onzinnige suggestie was omdat er dan altijd andere mogelijkheden waren om de locatie deling via Zoek mijn iPhone te stoppen.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren geleden door  Pietje13.

Bijdrager
    Usain

Dan kan Ahmed hem gewoon verkopen aan een sukkel.

Bijdrager
    Pietje13

Exact, en als Haike mijn vorige post helemaal had doorgelezen had hij gezien dat ook een gelockte (of kapotte) iPhone gewoon geld waard is en dat diefstal daardoor altijd aantrekkelijk zal blijven.

Bijdrager
    SunKeeper
    Pietje13 op 03 november 2015

…omdat dat een onzinnige suggestie was omdat er dan altijd andere mogelijkheden waren om de locatie deling via Zoek mijn iPhone te stoppen.

Vertel.

Wanneer je Beperkingen ook aanzet is dat sowieso onmogelijk. Je kunt dan instellingen van accounts en locatievoorzieningen überhaupt niet aanpassen.
    Naast dat je ook het iCloud-wachtwoord nodig hebt om het uit te zetten.

Bijdrager
    Pietje13

Ik zeg “de locatie deling stoppen”. Ik heb het niet over uitzetten, want dat is uiteraard onmogelijk. Als mensen geen zin hebben om mijn volledige post door te lezen herhaal ik het graag hoor.

Nogmaals: de TS zegt dat “Zoek mijn iPhone” een wassen neus is en dat Apple er meer aan moet doen om iPhones minder jat gevoelig te maken.
    Mijn mening is dat Apple er alles aan doet WANT een gelockte iPhone is onbruikbaar, je kunt zoek mijn iPhone niet uitzetten (zoals jij aangeeft) dus als hij op afstand wordt gelockt is de telefoon onbruikbaar.

De TS zei: als Apple er voor zorgt dat dieven mijn telefoon niet uit kunnen zetten zonder pincode kan ik hem blijven traceren via internet en terugvinden.

Ik zeg: dat is onzinnig want zelfs als je het toestel niet kan uitzetten zonder pincode zijn er trucjes om de locatie deling alsnog te STOPPEN (en dus niet uitzetten). Dat stoppen kan door de simkaart er uit te halen (geen verbinding met internet, dus geen GPS signaal om door te sturen, dus geen locatie om te traceren) of door de batterij er uit te halen.

Bijdrager
    Haike

Exact, en als Haike mijn vorige post helemaal had doorgelezen had hij gezien dat ook een gelockte (of kapotte) iPhone gewoon geld waard is en dat diefstal daardoor altijd aantrekkelijk zal blijven.

Om te beseffen dat dat ook een iPhone in onderdelen wat waard is hoef ik niet je hele post te lezen dat weet ik zo ook wel. Overigens heb ik hem wel helemaal gelezen, maar dat terzijde. Daar komt bij dat al mijn oude foon’s richting Stichting AAP zijn gegaan, aangezien die de grondstoffen terug winnen en verkopen en daarmee een steuntje in de rug hebben om de zaak daar draaiende te houden.

In het verleden is er zelfs een landelijke actie voor ze geweest. Dus dat besef had ik al. Maar om hem zodanig uit elkaar te slopen dat je daarna er nog wat aan hebt, is gewoon een vak, en ik denk niet dat de meeste dieven die connecties hebben. Bovendien is het extra werk voor ze, zakt hun verkoopprijs ook weer, aangezien de heler/sloper er ook wat aan wil over houden.

Dus betrekkelijk, aantrekkelijk.:lol:

Bijdrager
    Pietje13

Er is één ding dat ik waarschijnlijk niet goed duidelijk maak: jatten is ongelofelijk triest, vervelend en er is geen goed woord voor mensen die überhaupt de gedachte hebben om te stelen. De praktijk is nou eenmaal dat er handel is in gelockte phones.

http://www.marktplaats.nl/z.html?query=iCloud+lock+iPhone+5s iPhone 5S prijzen van €100 tot €150,-
    http://www.marktplaats.nl/z.html?query=iCloud+lock+iPhone+6 iPhone 6 prijzen van €200 tot €275,-

Of het gevraagde geld er ook daadwerkelijk voor gegeven wordt? Geen idee.
    Of de dieven zo dom zijn om de gejatte telefoons onder hun eigen naam te verkopen? Geen idee.

Bijdrager
    michiel112
    Haike op 03 november 2015

en ik denk niet dat de meeste dieven die connecties hebben

Ik denk dat de meeste dieven wel een connectie tot internet hebben en zo een telefoon te koop kunnen zetten op bv. marktplaats.

Edit: Pietje13 was me net voor…

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren geleden door  michiel112.

Bijdrager
    Haike

Er is één ding dat ik waarschijnlijk niet goed duidelijk maak: jatten is ongelofelijk triest, vervelend en er is geen goed woord voor mensen die überhaupt de gedachte hebben om te stelen. De praktijk is nou eenmaal dat er handel is in gelockte phones.

Ja wel hoor! Ook dat was me duidelijk, en daar kan ik me helemaal vinden, het is in en in triest, blijkbaar hebben die mensen weinig inlevingsvermogen over normen en waarden.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren geleden door  Haike.

Bijdrager
    Haike
    michiel112 op 03 november 2015
    Haike op 03 november 2015

en ik denk niet dat de meeste dieven die connecties hebben

Ik denk dat de meeste dieven wel een connectie tot internet hebben en zo een telefoon te koop kunnen zetten op bv. marktplaats.

Edit: Pietje13 was me net voor…

Joh…

Meen je dat nou? Met het risico dat ze getraceerd gaan worden hetzij onder hun werkelijke, danwel onder een valse naam, en een koper die via die weg het risico gaat nemen van heling verdacht te worden? Moet je je toch nog eens wat beter in het boevengilde gaan verdiepen hoe het daar werkt.

Bijdrager
    michiel112

Weer niet heel de post van Pietje13 gelezen? Denk eerder dat jij je wat moet verdiepen…

Bijdrager
    whaha

UItzetten is vaak niet nodig om het signaal te stoppen. De meeste iPhones zullen vast de functie ondersteunen dat je naar boven kunt swipen en de vliegtuigmodus aan kunt zetten. Nu weet ik dat je deze functie in de instellingen uit kunt zetten, maar ik vind het handig om m’n WiFi aan en uit te kunnen zetten, zónder dat ik steeds mijn code hoef te geven en naar de instellingen hoef te gaan.
    Alleen zouden ze bij vliegtuigmodus wél om een code mogen vragen, als je het mij vraagt.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.