12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    CCDevlin

Zoek je scripts voor de spraak commando’s? Kom binnen

Na veel geworstel heb ik ontdekt hoe je scripts kunt maken voor spraak commando’s en het is erg handig.

Als ik nu zeg “Play Music” begint itunes met spelen. Zeg ik “Pause Track” dan gaat ie op pauze.

Als ik zeg “Desktop” dan gebruik ik zonder mijn handen de F11 knop

etcetera

hieronder zal ik de simpele scripts die ik zelf gemaakt heb (want verder gaan mijn skills echt niet!) neerzetten voor wie net als ik geen computer nerd is en zichzelf graag tijd bespaard.

Je opent script editor en vult onderstaande scripts in. Vervolgens bewaar je het bestand met de naam die je straks gaat uitspreken als commando.

Vervolgens plaats je dat bestand in de map: Speakable Items (die vind je in: <eigen gebruikersnaam>/Bibliotheek/Speech/..)

Dan is het klaar voor gebruik.

Hieronder de korte scripts. De stukken met == ervoor zet je uiteraard niet in het script. Alle commando’s zijn natuurlijk naar eigen keuze. Alle commando’s moeten wel in het Engels uiterard:

==doel: itunes te laten beginnen met afspelen
    ==commando (en bestandsnaam): Play Music

tell application “iTunes”
    play
    end tell

==doel: pause
    ==commando (en bestandsnaam): Pause Track

pause
    end tell

==doel: volgende track
    ==commando (en bestandsnaam): Next Track

next track
    end tell

==doel: vorige track
    ==commando (en bestandsnaam): Previous Track

previous track
    end tell

==doel: geluid uit in itunes
    ==commando (en bestandsnaam): Mute

set mute to true
    end tell

==doel: geluid aan in itunes
    ==commando (en bestandsnaam): Unmute

set mute to false
    end tell

==doel: laat desktop zien (F11)
    ==commando (en bestandsnaam): Desktop

on run
    try
    tell application “System Events” to key code 103 –F11
    end try
    end run

==doel: laat Dashboard zien (F12)
    ==commando (en bestandsnaam): Dashboard

on run
    try
    tell application “System Events” to key code 111 –F12
    end try
    end run

Veel plezier!

Bijdrager
    Doney

Bij mij werken de standaardcommando’s niet eens :sealed:

Bijdrager
    CCDevlin

zorg dat je bij systeem voorkeuren bij spraak Speakable Items op AAN zet

en test je mic met kalibreer.

of heb je dat al gedaan?

en kijk in die map Speakable Items of er uberhaupt wel dingen in staan

Bijdrager
    CCDevlin

Nog wat scriptjes

==doel: op enter drukken
    ==Commando (en bestandsnaam): Hit Enter

on run
    try
    tell application “System Events” to key code 36 –F11
    end try
    end run

==doel: 1 keer omhoog (pijltjestoets)
    ==commando (en bestandsnaam): Move Upstairs
    ==ik koos deze naam omdat Move Up problemen gaf. Hij raakt dan waarschijnlijk door de war met Move Page Up

on run
    try
    tell application “System Events” to key code 126 –F11
    end try
    end run

==voor 1 keer omlaag is het precies hetzelfde script maar ipv 126 zet je 125 neer. Dat is namelijk de virtual key code

een handige link voor de key codes is deze : http://boredzo.org/blog/archives/2007-05-22/virtual-key-codes

Wat je met al deze dingen dus kunt doen is je itunes laten spelen… vervolgens met het commando “move downstairs” een of meerdere stapjes naar beneden doen en vervolgens het commando “hit enter” gebruiken om dat nummer af te spelen. Goed of niet??:)

Wat een beetje puzzelen niet kan doen.

PS
    je ziet in al deze scripts dat er — F11 in staat… dat is gewoon een melding dat het de F11 knop betreft. Maar als ik dat verander in de huidige toepassing (bijvoorbeeld Up key ofzo) dan gaat ie toch weer raar doen en het niet uitvoeren. Dus ik heb het maar op F11 gelaten.

Bijdrager
    raptorNL
    ”CCDevlin”

PS
    je ziet in al deze scripts dat er — F11 in staat… dat is gewoon een melding dat het de F11 knop betreft. Maar als ik dat verander in de huidige toepassing (bijvoorbeeld Up key ofzo) dan gaat ie toch weer raar doen en het niet uitvoeren. Dus ik heb het maar op F11 gelaten.

Alles na — is een comment (net als # en // in PHP), en hoort dus genegeerd te worden. Dat veranderen zou dus geen effect moeten hebben, zolang je die — er maar voor laat staan.

Bijdrager
    CCDevlin

ja later probeerde ik het alsnog en nu lukt het…. weet niet waarom het net mis ging. zal wel iets anders geweest zijn

ik heb nu voor elke letter van het alfabet een nieuw script aangemaakt maar let wel: dat gaat niet via script editor. Ook al doe je alles goed.. hij pakt het niet.

Hier moet je gewoon de makkelijkste weg kiezen en dat is het uitspreken van het commando: Define keyword command.

dan moet je een letter typen of een toets combinatie doen (bijvoorbeeld shift+5) en vervolgens typ je het commando in dat je moet uitspreken.

Dan kan je (IN THEORIE) emails typen… ik heb het gedaan… 2 zinnetjes koste me 10 minuten. Het werkt dus niet optimaal want je moet steeds terug met backspace ( ook ff een voice command voor gemaakt ;)) en opnieuw de letter zeggen want hij kan de P en V of de A en C maar moeilijk van elkaar onderschijden (alles in het engels anders verstaat ie het sowieso niet).

En als namen voor de bestanden (en commando’s) van de letters heb ik steeds Hit A, Hit B… gekozen. Want alleen het A en B klankje dat wordt een zootje.

Is het nu al eigenlijk dus ik ga die map met het alfabet wel bewaren op een andere locatie. Mocht ik het ooit nog eens willen bekijken dan heb ik het en hoef ik het niet allemaal opnieuw in te voeren. Maar handig is het niet want als je met normale commando’s bezig bent springt ie uit verwarring vaak naar een letter.

Kortom: Teveel commando’s in je lijstje is alleen maar verwarrend voor de computer natuurlijk

Bijdrager
    raptorNL

Tja, Speakable Items is dan ook niet echt bedoeld als dicteermachine.:P Daar kun je toch beter dicteersoftware voor gebruiken.

Bijdrager
    CCDevlin

i know maar wilde het toch ff proberen … dicteer software is duuuur

maar als je dus letter voor letter typt gaat het best:P .. als je veel tijd hebt

voor nu ben ik tevreden met de besturing van itunes:)

Bijdrager
    CCDevlin

O en ik heb het zo gemaakt dat als de computer opstart ik 1 keer zeg: Start Main

dan start hij Mail, Firefox (my browser), en Adium achter elkaar op.

Bijdrager
    sn-partyservice

Ik heb zojuist een laptop gekocht.
    maar ik snap er niks van wat moet je knippen en plakken?
    Hoe activeer je het?

kan iemand mij een dummy uitleg geven?

Nathan

Bijdrager
    Dagaloni

Een alinea indeling zou handig zijn… :slant:

Bijdrager
    sn-partyservice

ik ben nu wel zover dat ik itunes kan openen.
    Gewoon script editor gepakt en opgenomen.
    maar play enz doet hij niet hoe moet dat dan?

Nathan

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.