15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Freerk

zoek een programma om kaartjes te maken

Is er voor de Osx een programma om geboortekaartjes te maken? Voor Windows gebruikte ik Publisher. Is er ook een soortgelijk programma?

Thanx  :)

Bijdrager
    Igor

Kijk eens in Appleworks als je opstart onder model-bestanden. Verder kun je een geboorte-kaartje in zeer veel programma's maken.

Denk aan, Appleworks, Photoshop, quark, eigenlijk elk programma waarin je ookk kunt tekenen.

Ik denk alleen dat Appleworks en dan de teken-modus het beste is.

Simpel maar toch goede resultaten.

Bijdrager
    Zout

Ja Apple Works is daar in ieder geval goed genoeg voor.

Bijdrager
    tiny

Je hebt simpelweg een grafisch programma nodig. Hier zijn er heel heel veel van.

AppleWorks werkt prima als je de kaartjes zelf gaat uitprinten. Echter, als je ermee naar een drukker wilt, betwijfel ik of hij er wat mee kan. Wellicht kan hij het overzetten maar ik denk van niet. Programma's waar de meeste lithograven en drukkers mee werken zijn: QuarkExpress, Indesign, Illustrator, Photoshop etc.

Als je de kaartjes wilt laten drukken, kan je het beste even met de drukker overleggen hoe hij het spul aangeleverd wil hebben.

Gevectoreerde programma's als Illustrator en Freehand zijn resolutie-onafhankelijk. Als je met bijv. Photoshop een TIFF bestand gaat aanleveren, moet je ff weten in welke resolutie je het bestand moet aanleveren.

Suc6 d'rmee…

Bijdrager
    tiny

Nog één ding (lees je berichtje weer) Publisher (Ventura?) is volgens mij een DTP programma. In dat geval zullen Quark Express, InDesign en PageMaker hier het meeste op lijken…

Bijdrager
    Igor

Met Appleworks kun je je bestand wel in veel formaten opslaan. Dus het klopt niet wat Tiny hierboven erover zei.

De formaten zijn: BMP, JPEG, Macpaint, Photoshop, PICT, PNG, Quicktime Image, SGI Image, TGA en TIFF.

Alle standaard maten zitten er dus wel bij. En zeker wel een die de drukker ook accepteerd

Bijdrager
    boesboes

laat het gewoon zelf doen door je drukker!
    je zult het zelf zo goed niet kunnen.
    al die debiele programmatjes waar iedereen mee werken kan pakt het werk af van de drukkers!

:D

boes heeft gesproken.

Bijdrager
    tiny

[quote1:post_uid0=”Igor”]Met Appleworks kun je je bestand wel in veel formaten opslaan. Dus het klopt niet wat Tiny hierboven erover zei.

De formaten zijn: BMP, JPEG, Macpaint, Photoshop, PICT, PNG, Quicktime Image, SGI Image, TGA en TIFF.

Alle standaard maten zitten er dus wel bij. En zeker wel een die de drukker ook accepteerd[/quote1:post_uid0]
    Blijkbaar ken ik AppleWorks niet goed genoeg *blush*

Als de drukker wat met de bestandsformaten kan, werkt het dus inderdaad. Maar in ieder geval is het belangrijk dat je met de drukker praat.

Bijdrager
    tiny

[quote1:post_uid0=”Igor”]Met Appleworks kun je je bestand wel in veel formaten opslaan. Dus het klopt niet wat Tiny hierboven erover zei.

Alle standaard maten zitten er dus wel bij. En zeker wel een die de drukker ook accepteerd[/quote1:post_uid0]
    Blijkbaar ken ik AppleWorks niet goed genoeg *blush*

Als de drukker wat met de bestandsformaten kan, werkt het dus inderdaad. Maar in ieder geval is het belangrijk dat je met de drukker praat.

Bijdrager
    tiny

[quote1:post_uid0=”boesboes”]laat het gewoon zelf doen door je drukker!
    je zult het zelf zo goed niet kunnen.
    al die debiele programmatjes waar iedereen mee werken kan pakt het werk af van de drukkers!

:D

boes heeft gesproken.[/quote1:post_uid0]
    Ieder zijn vak, denk ik, Boes.

De ontwerpkwaliteiten die ik over de jaren van drukkers heb gezien, vind ik nou echt niet om over naar huis te schrijven. Meestal hebben ze verscheidene standaardopties met een windhoos look. Over het algemeen lelijk.

Ik ken verscheidene mensen die zelf het geboortekaartje van hun kind ontworpen hebben en er gaat niets boven de 'personal touch'. Ik heb ook de trouwkaart voor een goede vriend gemaakt. Wederom de personal touch.

Het is zeker niet mijn bedoeling om mensen het brood uit de mond te stoten. Aan de manier waarop jij je aangesproken voelt, maak ik op dat jij drukker bent. In dat geval hoop ik dat je een uitzondering bent op de regel. Staat er ergens werk van je online? Ben benieuwd.

Maar in principe is mijn stelling: schoenmaker blijf bij je leest. De ontwerper maakt een ontwerp, de lithograaf maakt er een film van, de drukker drukt het. Hoe meer mensen elkaars werk proberen te doen, hoe meer rommel je krijgt…

Anoniem

Perfect initiatief, ontspring de grijze massa.

Zelf heb ik voor onze zoon Xingyu geboren op 11 februari 2002 ook de geboortekaartjes zelf gemaakt.

Gewoon met photoshop wel even je laatste ontwerp als letter contour opslaan anders moet je het lettertype meesturen.

Succes en ik ben nieuwsgierig naar het resultaat als je vragen hebt hoor ik het wel.;)

Bijdrager
    boesboes

Ja, het grooste probleem met al die 'doe het zelf' programmatjes is dat niemand er echt 100% mee kan werken. zodoende brengen ze een bestand binnen die we niet kunnen openen, wel kunnen openen maar fonts ontbreken, geplaatste afbeeldingen niet meegeven… ga zo maar verder.

Dan heb je er ook die 100% alles zelf doen, en het zelf printen op een goedkoop papiertje op een of andere goedkope laserprinter

ronduit zielig vind ik dat:)

BoeSBoeS

Bijdrager
    tiny

[quote1:post_uid0=”boesboes”]Ja, het grooste probleem met al die 'doe het zelf' programmatjes is dat niemand er echt 100% mee kan werken. zodoende brengen ze een bestand binnen die we niet kunnen openen, wel kunnen openen maar fonts ontbreken, geplaatste afbeeldingen niet meegeven… ga zo maar verder.

Dan heb je er ook die 100% alles zelf doen, en het zelf printen op een goedkoop papiertje op een of andere goedkope laserprinter

BoeSBoeS[/quote1:post_uid0]
    Dan snappen we elkaar toch beter dan ik dacht…

Bijdrager
    tiny

[quote1:post_uid0=”boesboes”]Ja, het grooste probleem met al die 'doe het zelf' programmatjes is dat niemand er echt 100% mee kan werken. zodoende brengen ze een bestand binnen die we niet kunnen openen, wel kunnen openen maar fonts ontbreken, geplaatste afbeeldingen niet meegeven… ga zo maar verder.

BoeSBoeS[/quote1:post_uid0]
    Dan snappen we elkaar toch beter dan ik dacht…

Bijdrager
    MacMickey

Ik sluit mij volledig bij Boes en Tiny aan.
    Probleem is dat er nu programma's zijn voor de consument waarmee ze denken dat ze volledig kunnen DTP-en en goed kunnen aanleveren! Word is bv zo'n *(%^@#$%programma. Je krijgt alleen maar ellende op je computer en "Thuis zag het er toch goed uit?!", "Hoezo 300 dpi?", "Fonts?Wat zijn dat?". Je kan een hoop maken zeker met AppleWorks maar als het er mooi en, hier gaat het om, PROFFESIONEEL moet uitzien ga dan aan de slag met een drukker. Zeg dat je zelf een ontwerp heb.Desnoods op een a4tje getekend en laat die mensen het goed uitwerken. Kost wel iets meer maar dan hebbie ook wat.
    Ik heb zelf onze trouwkaart ontworpen en uitgedraaid en op hetzelfde papier het geboortekaartje van onze zoon. Ben al bezig met het ontwerp van nummer 2 (wat is het toch handig om te weten wat ut word (jongen/meisje)!!:p  Suc6

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.