16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    Aqua1

zit er een dhcp server ingebouwd ?

Weet iemand of je yosemite (10.10.3) kan laten fungeren als dhcp-server? Ik vond hier iets, maar waar is precies de plek van de file /etc/ ?

Ik wil een netwerknode configureren die per default op dhcp staat, maar ik heb op die plek geen utp. Dus als mijn laptop even kan doen alsof hij dhcp-server is kan ik de boel instellen.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Dat kan. Je hoeft alleen maar bootpd in te laden en te configureren. De instructies in dat artikel zullen onder Yosemite ook nog wel gelden. Kijk –zoals ook in het artikel staat- eens naar de manfile voor je begint.

/etc/ is overigens een directory, geen bestand. bootpd.plist is het bestand. Met Terminal typ je dan cd /etc/ (of direct met een editor naar dat bestand gaan, b.v. “nano /etc/bootpd.plist”) of in de Finder op command+shift+G drukken en /etc/ intikken.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  Waffle ಠ_ಠ.

Bijdrager
    Aqua1

Ja natuurlijk, een folder, sorry. Maar ik bedoel dus: bestaat die al? En waar staat die directory?

Bijdrager
    koen

Volgens mij heb je daar Yosemite Server voor nodig:

https://www.apple.com/osx/server/

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Waar denk je zelf? De “/” geeft de root van de schijf aan. Direct onder Macintosh HD (als je schijf zo heet) dus. Maar die map is wel verborgen, vandaar dat je via er via het Ga-menu naartoe moet. Bootpd.plist bestaat volgens mij niet standaard, maar het kan zijn dat deze vanzelf wordt aangemaakt als je bootpd inlaad en start. Daarna kan je bootpd weer stoppen (maar niet uitladen) en de plist aanpassen.

Bijdrager
    koen

@aqua1: Als je dit soort zaken al niet weet, dan raad ik je sterk aan om niet te gaan lopen klooien in de systeem files. Waarom denk je dat ze verborgen zijn?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

In principe kan je hier niet veel verkloten. En als het wel misgaat unload je bootpd weer.

Dat gezegd hebbende moet je inderdaad niet gaan rommelen met systeem bestanden als je niet weet alles betekent en doet. Als je geen directory van een bestand kan onderscheiden kan je er inderdaad beter helemaal vanaf blijven.

Maar goed, je moet ergens beginnen als je dit soort dingen wilt leren. Waarom dan ook maar niet hier?:wink:

Bijdrager
    Aqua1

Tsjonge. De sfeer wordt meteen lekker gezet. Bedankt iig. Ik kom er wel uit.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Vind je de sfeer avers dan? Tot nu toe zijn er alleen hele handige suggesties gegeven in dit topic.

Bijdrager
    Aqua1

Ik doel op de reactie van een meneer met 3 aardappels in zijn mond. Maar wellicht heb ik hem daardoor niet goed kunnen verstaan. “Als je dit soort zaken al niet weet..”. Ach, wat voeg je dan toe? Ik heb nooit zo’n zin in het afvangen van vliegen, wat je vaak ziet gebeuren op internetfora. En hier dus ook meteen. Maar laten we er vooral niet teveel woorden aan vuil maken. Het is de moeite niet. Het is (ik vind het) veel leuker om met z’n allen te kijken of we iemand kunnen helpen als hijzij iets zoekt of uitprobeert.

Maar weet je wat? Jouw tip “het is een verborgen map in de root” zegt eigenlijk alles. Ik heb nog niet gekeken, maar ik neem aan dat ik de boel daar wel vind en dan is alles opgelost. Bedankt dus daarvoor! Top!

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Er zijn meer dan genoeg mensen op het forum die nodeloos in de systeembestanden gaan rommelen en zo hun hele systeem om de zeep helpen. Dergelijke topics zie je vaak genoeg hier op het forum. Uit ervaring raad ik dus zelf rommelen aan het systeem af tenzij het duidelijk is dat je al enige kennis van het systeem hebt. Maar ook die kennis moet je ergens verwerven, en uiteindelijk haal je die alleen maar uit de praktijk. En dus, “…je moet ergens beginnen als je dit soort dingen wilt leren. Waarom dan ook maar niet hier?”

Zeg nou zelf, je gaat toch ook geen turbo op je motor zetten als je niet weet hoe een viertaktmotor werkt? Alvorens je dus aan het je besturingsysteem gaat rotzooien en allerlei officieel niet-ondersteunde functies gaat activeren dien je wel wat kennis van het besturingssysteem te hebben. Net als bij de viertaktmotor hoef je er echt niet het fijne van te weten, maar enige kennis is wel handig.

Laat maar weten of je meer hulp nodig hebt, daar is en blijft het forum voor –al is de men niet altijd zo hulpvaardig als je soms hoopt.

Bijdrager
    koen

Ja, sorry, het kwam wat rot uit mijn vingers. Maar zoals Waffle al zegt, de kans is gewoon erg groot dat je perongeluk via een command in de terminal iets onherstelbaar beschadigd. Er bestaat namelijk geen ‘undo’ functie.

Ik heb al wat jaren ervaring met de Terminal, maar ik kijk altijd drie keer voor ik iets typ en op enter druk.

Het zijn trouwens biljartballen, geen aardappelen:grin:

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  koen.

Bijdrager
    Aqua1

Koen,

Dank voor je open reactie. Ik ook sorry dan hiervandaan. Ook ik heb al wel de nodige ervaring in computers. Ik kijk ook altijd drie keer, maar nu dus een keertje in de gauwigheid niet en blijk file te hebben getypt waar ik folder had willen neerzetten.

Maar precies vanwege het mijns inziens in dit geval nodeloos gezanik over zoiets als het verschil tussen file en folder, wat ik natuurlijk prima weet, maar dat kun jij niet weten, werd ik geïrriteerd omdat het daar hier helemaal niet over moet gaan. Ik wil gewoon gedurende 10 minuten mijn macbook de rol laten vervullen van een dhcp-server. Dat moet kunnen, dacht ik. En dat blijkt dus ook.

Ik dacht je foto te herkennen van de hoes van een plaat van de Rolling Stones “Exile on Main Street”. Het is alweer een tijdje geleden, nog ruim voor de terminal zoals we die nu kennen, maar ik zag er aardappels in. Biljartbal dus? Ik heb de plaat al een jaar of 35, en al die tijd….. ach jee….

Bijdrager
    koen

Inderdaad, dat is ‘Three Ball Charlie’ van de hoes van Exile. Ik heb het even opgezocht, en het zijn een tennisbal, golfbal en biljartbal. Heb ik ook weer wat geleerd.

http://www.sideshowworld.com/a/at/ats3ball.html

Bijdrager
    iep

Het draaien van een DHCP server op welk netwerk dan ook zonder goede kennis van zaken kan voor hele nare zaken zorgen. Zat mensen die op non-actief zijn gesteld of op staande voet zijn ontslagen voor het aansluiten van zo’n device. Het kan je netwerk behoorlijk in de war schoppen en daarmee de werkzaamheden ook behoorlijk verstoren. Dat je je Mac om zeep helpt is dus wel het minst erge. Buiten dat is het ook nog maar de vraag of je DHCP nodig hebt; waarom niet gewoon handmatig de ip-instellingen doen?

Bijdrager
    Aqua1

Dat klopt Iep.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.