30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 49)
  • Q:

Bijdrager
    Johnyw

zip bestanden die kunnen geopend worden op een windows computer

Goeie morgen.

Ik heb een aantal bestanden omgezet naar een zip , die naar een klant gestuurd die windows 10 draait, en die meld me dat hij ze NIET kan openen ?

Hoe los ik dat op, want op die manier kom ik nogal lullig over bij die klant….

bedankt

Bijdrager
    gipsman

Misschien originele bestanden in bv. dropbox zetten en een link sturen?  Klant hoeft zelf geen dropbox te hebben.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

.zip bestanden kun je gewoon openen op Window 10, heb je verder ook niets voor nodig.

Gewoon rechtsklikken en kiezen voor “extract”. Het zipbestand moet wel een extensie hebben, dus .zip

/edit:

Heb je ze bestanden gestuurd met Wetransfer? Die zipt de bestanden ook al, misschien zit daar het probleem. Totaal moet ook niet te groot zijn, meer dan 4GB kan een probleem zijn. Stuur het anders eerst naar jezelf, kijk wat er gebeurt en of je het wel kan openen. Verder geen gekkigheid gebruiken in de filenamen, alleen cijfers, letters en streepjes of underscores. Hoeveel files zijn het? Hoe groot zijn ze?

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  EagerB0bNerd.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  EagerB0bNerd.

Bijdrager
    penseel

Een Windows 10 computer kopen, en daar heen sturen om te testen.

Bijdrager
    KarelWillem

Hoe los ik dat op, want op die manier kom ik nogal lullig over bij die klant…

Nee, die klant komt nogal lullig over bij jou.

Bijdrager
    TheBigZ

Johnyw op 6 mei 2018 om 08:30
    Ik heb een aantal bestanden omgezet naar een zip , die naar een klant gestuurd die windows 10 draait, en die meld me dat hij ze NIET kan openen ?

Kan hij de .zip niet openen, of kan hij sommige bestanden in de .zip niet openen?

.

Als je op een standaard manier een .zip maakt op je Mac, worden daar namelijk ook wat extra bestanden (die met een punt beginnen, resource forks) ingestopt. Op een Windows systeem kun je die bestanden inderdaad niet openen. Een bekend probleem, waar overigens wel oplossingen voor zijn.

Moderator
    Night

Altijd fijn om te weten hoe je de bestanden hebt omgezet naar een zip. Gebruik je daar een app voor of gebruik je gewoon de Compress methode in de Finder of zelfs Terminal?
    Om maar een echt gebeurt probleemvoorbeeld te geven: alleen de bestandsextensie in .zip veranderen is natuurlijk een ‘disaster, waiting to happen’.

Ook het ongewild toekennen van een password zorgt natuurlijk voor problemen.

Wil je er zeker van zijn dat je zip file alleen bestanden bevat en geen extra Mac aanhangsels, die bij de ontvanger voor verwarring kunnen zorgen, kijk dan eens naar
    Zip files 4 PC.

Bijdrager
    Accountkiller

Ik zie staan bij jouw beroep ‘fotograaf’ en gaat het wellicht om verstuurde foto’s?

Gebruik dan https://wetransfer.com

Geen spamtroep maar het werkt gewoon goed zonder gedoe!

Bijdrager
    Johnyw

<p class=”cite”>Accountkiller op 6 mei 2018 om 18:06</p>
    Ik zie staan bij jouw beroep ‘fotograaf’ en gaat het wellicht om verstuurde foto’s?

Gebruik dan https://wetransfer.com

Geen spamtroep maar het werkt gewoon goed zonder gedoe!

Dat weet ik, maar ik werk met een midden formaat camera, een beetje shoot word dan al snel 6GB .

Bijdrager
    Johnyw

@karelwillem : ga er maar van uit dat hier in België de Mac door de meeste bedrijven NIET gebruikt word. Ook in de scholen is het allemaal Windows wat de klok slaat.

Moderator
    Night

<p class=”cite”>Johnyw op 6 mei 2018 om 20:46</p>

<p class=”cite”><span style=”font-size: 16px; background-color: #ffffff;”>Dat weet ik, maar ik werk met een midden formaat camera, een beetje shoot word dan al snel 6GB .</span></p>

Je hoeft het ook niet alles in 1x te versturen. Je kan de WeTransfer app gebruiken om je shoot in delen van 2GB per upload, rechtstreeks vanuit de Finder menubalk, te uploaden naar de WeTransfer server. De link die je krijgt, mail je naar de klant. Die krijgt dus 3 download links van jou.

Even om te relativeren: een ZIP bestand van 6 GB (jpg files worden maar minimaal gecomprimeerd omdat jpg zelf al gecomprimeerd is) is voor je klant niet fijn om te ontvangen, omdat je dan al minimaal 12 GB vrije schijfruimte nodig hebt om de ZIP én de bestanden op te slaan.

Bijdrager
    Johnyw

@night, dank u. Alleen is me niet duidelijk hoe ik vanuit de finder menu balk kan uploaden naar we transfer ???

Moderator
    Night

Als je de WeTransfer app hebt geïnstalleerd, zie je het   icoontje in de menubalk. Daar kun je gewoon bestanden naartoe slepen. Als de upload klaar is krijg je vanzelf een melding vanuit je Notification Center met de link.

Bijdrager
    Johnyw

@night : Ik heb zip files 4 PC aangekocht en het werkt niet (wat staat dat dan in de app store te doen ?

Eerst kreeg ik deze melding, vond ik reeds vreemd :

???

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat is een programma waar je voor moet betalen? Als het er puur om gaat dat resource forks e.d. niet meegezipt worden, draai je iets vergelijkbaars zo zelf in elkaar met Automator en/of AppleScript.

Moderator
    Night

Als je niet tevreden bent (bij jou overduidelijk) vraag je toch gewoon een refund aan?

Ik weet niet welke versie van OSX/macOS je hebt, maar bij compatibiliteit staat dit:

Supported OSs:
    El Capitan (11.11)
    Yosemite (10.10)
    Mavericks (10.9)
    Mountain Lion (10.8)
    Lion (10.7)
    Snow Leopard (10.6)
    Leopard (10.5)
    Tiger (10.4)
    Panther (10.3)

Bijdrager
    bartvdv

Is er eigenlijk een reden, Johnyw, waarom je niet de standaardoptie ‘Compress/Archive’ gebruikt. Ik heb nog nooit een Windowsgebruiker horen klagen dat hij ze niet openkrijgt.

Bijdrager
    GoeieDag

Jakko Westerbeke op 7 mei 2018 om 10:36
    …draai je iets vergelijkbaars zo zelf in elkaar…

Als je het draadje eens opnieuw leest, begrijp je wel dat dat het advies aan de verkeerde persoon is.

Bijdrager
    GoeieDag

bartvdv op 7 mei 2018 om 17:10
    Is er eigenlijk een reden, Johnyw, waarom je niet de standaardoptie ‘Compress/Archive’ gebruikt?

Precies. Want de vraag is nog steeds niet beantwoord: ligt het probleem van de ‘Windows-ontvanger’ aan de .zip, of heeft het niks met de .zip te maken en alles met de bestanden die gezipt zijn.

Bijdrager
    GoeieDag

Johnyw op 7 mei 2018 om 10:01
    Eerst kreeg ik deze melding, vond ik reeds vreemd :

‘Not Optimized For Your Mac’

Programma is oké, maar nog niet geschikt gemaakt voor het toekomstige 64-bit.

Bijdrager
    TheBigZ

TheBigZ op 6 mei 2018 om 13:48
    Kan hij de .zip niet openen, of kan hij sommige bestanden in de .zip niet openen?

Als je op een standaard manier een .zip maakt op je Mac, worden daar namelijk ook wat extra bestanden (die met een punt beginnen, resource forks) ingestopt. Op een Windows systeem kun je die bestanden inderdaad niet openen. Een bekend probleem, waar overigens wel oplossingen voor zijn.

GoeieDag op 7 mei 2018 om 17:51

Want de vraag is nog steeds niet beantwoord: ligt het probleem van de ‘Windows-ontvanger’ aan de .zip, of heeft het niks met de .zip te maken en alles met de bestanden die gezipt zijn.

@johnyw: 🤔

Bijdrager
    GoeieDag

<p class=”cite”>Johnyw op 7 mei 2018 om 10:01</p>
    @night : Ik heb zip files 4 PC aangekocht en het werkt niet (wat staat dat dan in de app store te doen ?

Waarom dat @night? Night adviseert jou over WeTransfer, en niemand noemt hier verder dat ‘Zip Files 4 PC’.

En werkt het helemaal niet? Of is het enkel de ‘Not optimized…’ waarschuwing?

Bijdrager
    TheBigZ

GoeieDag op 7 mei 2018 om 18:10
    Night adviseert jou over WeTransfer, en niemand noemt hier verder dat ‘Zip Files 4 PC’.

Jawel, dat deed Night (ook).;-)

Wil je er zeker van zijn dat je zip file alleen bestanden bevat en geen extra Mac aanhangsels, die bij de ontvanger voor verwarring kunnen zorgen, kijk dan eens naar…

Bijdrager
    GoeieDag

Night op 7 mei 2018 om 12:35

Supported OSs:
    El Capitan (11.11)
    Yosemite (10.10)
    Mavericks (10.9)
    Mountain Lion (10.8)
    Lion (10.7)
    Snow Leopard (10.6)
    Leopard (10.5)
    Tiger (10.4)
    Panther (10.3)

Zo’n lijstje doet mijn wenkbrauwen toch fronsen; wel Panther(!) en Tiger noemen, maar niet Sierra en High Sierra. Aflopende zaak kwa ontwikkeling & ondersteuning, lijkt me.

Bijdrager
    GoeieDag

TheBigZ op 7 mei 2018 om 18:12

GoeieDag op 7 mei 2018 om 18:10
    Night adviseert jou over WeTransfer, en niemand noemt hier verder dat ‘Zip Files 4 PC’.

Jawel, dat deed Night (ook).;-)

Wil je er zeker van zijn dat je zip file alleen bestanden bevat en geen extra Mac aanhangsels, die bij de ontvanger voor verwarring kunnen zorgen, kijk dan eens naar…

Oeps, ff gemist. Excuses. 🤭

Blijft de vraag staan: wat werkt er niet?

Bijdrager
    TheBigZ

Gratis alternatief: Folderwasher

Moderator
    Night

Blijven er twee vragen staan:

1. Wát werkt er niet bij Zip Files 4 PC?
    2. Waarom gebruik je niet gewoon WeTransfer (gratis tot 2GB)?

Bijdrager
    Johnyw

@night : Ik kreeg dit in mijn email, blijkbaar weten ze bij de AppStore ook dat het niet werkt ??

Uiteindelijk bleek Zip Files 4 PC toch te werken, het duurde alleen massas lang om 6 GB om te zetten naar een Zip bestand, ik heb het afgegeven aan de klant , maar ik heb nog geen reactie gekregen als ie het nu al dan niet open heeft gekregen.

Waarom ik het niet met WeTransfer doe: ik hen geen zin en geen tijd om me bezig te houden met het indelen van het pakket foto’s in mappen van Bijna 2 Gb om ze dan te versturen ….

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  Johnyw.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  Johnyw.

Bijdrager
    KarelWillem

Johnyw op 8 mei 2018 om 07:18

…Waarom ik het niet met WeTransfer doe: ik heb geen zin en geen tijd om me bezig te houden met het indelen van het pakket foto’s in mappen van bijna 2 Gb om ze dan te versturen…

Gelukkig hebben we daar Smash voor: https://fromsmash.com/

Dat scheelt je heel veel tijd en gedoe.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  KarelWillem.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    Johnyw

@karelwillem : dank U

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 49)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.