14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    checkpointx

zin en onzin van 4GB geheugen op de videokaart

Ik overweeg om een nieuwe 27″ imac te kopen met 5K scherm, hierbij twijfel ik nog een beetje tussen de 2 en 4 GB videokaart. De benchmarks hierover die ik heb gevonden geven een beetje mixed beeld.. Ik ga hem vooral gebruiken voor wat internet, office,parallels en fotobewerking, maar wil ook nog wel es een spelletje starcraft II spelen.

Ik ga sowieso voor de maxed out processor en 3TB fusion drive zal ook later het geheugen naar 32 GB zetten. En voordat de opmerkingen komen, ik heb die 32 GB nodig omdat vrij veel tegelijk doe op de mac en het is vrij goedkoop.

Dus mijn concrete vraag: Heeft het zin om voor de 4GB videokaart te gaan of wordt dat alleen zinvol bij zware 3d dingen op meerdere monitoren?

Geblokkeerd
    Humain

Ik kan me zo indenken als je serieuze foto’s bewerkt en blijft doen, en adobe steeds meer op de GPU gaat hangen, en je misschien eens een extra 4/5K scherm neer zet. het misschien snelheidswinst kan opleveren.

Maar dit is maar een wilde gok hoor!

Bijdrager
    e.abrahamse

Deel je dilemma. Voor de eenvoudige dingen is volgens meerdere bronnen een 2GB videokaart voldoende. Wanneer je meerdere schermen aansluit is de videokaart met meer (4Gb) geheugen aan te raden. Houd er wel rekening mee dat OSX met El Capitan is overgeschakeld op Metal in plaats van OpenGL. Met Metal zal de GPU efficiënter worden ingezet. Bij zwaardere toepassingen zoals 3D renderen, videobewerking en spellen is de keuze van software en de werking met bestaande hardware bepalend. Aangezien je de GPU later niet kan aanpassen is het misschien toch wijsheid voor 4Gb te kiezen. Ik wacht op andere commentaren!

Bijdrager
    computer space

Als de pci bus v3 16lane is, past er 16GB/s door de bus. Hoe zinvol is veel vram dan nog?

Bijdrager
    Vilscon

Doe jezelf een lol en kies gewoon 8GB ram, ga naar een willekeurige PC-winkel en haal daar 2x 16GB RAM 1867Mhz RAM voor een paar knaken en neem de 4GB videokaart en je bent zelfs goedkoper uit.

Deels neem ik aan dat je ’t RAM geheugen sowieso elders al haalt, want € 720,- voor 32GB ram noem ik zelf niet bepaald goedkoop. Lijkt me stug dat je ’t daadwerkelijk nodig zult hebben, maar ga je gang.

Zeker gezien de kosten en je toch alles al maxed, neem dan ook de max videokaart. Scheelt weer met verkopen straks;)

Overigens, die extra 2GB voor de videokaart zal je niet heel veel van merken tijdens het gebruik van Starcraft of bij fotobewerking. Je moet inderdaad denken aan zwaardere werken, zoals 3D en/of videomontage. Maar zoals in de vorige regel: Ga voor de maxed-out iMac.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door  Vilscon.

Bijdrager
    RobApple

@ Blackvibes

“Doe jezelf een lol en kies gewoon 8GB ram, ga naar een willekeurige PC-winkel en haal daar 2x 16GB RAM 1867Mhz RAM voor een paar knaken”

Nou, een paar knaken, 32 GB / 2x 16 GB PC3L-14900S DDR3L 1867MHz SO-DIMM kost nu ongeveer € 440,00 !! (levert Apple niet !!).

Maximaal 64 GB / 4x 16 GB PC3L-14900S DDR3L 1867MHz SO-DIMM kost nu ongeveer € 880,00 !! (levert Apple niet !!).

32 GB / 4x 8 GB PC3L-14900S DDR3L 1867MHz SO-DIMM kost nu ongeveer € 205,00 (bij Apple 3,5 keer zoveel !!).

Bijdrager
    Vilscon

@robapple

Ik begrijp even het verschil tussen je eerste en derde prijsopgave niet, behalve de een is 2x 16GB en de ander is 4x 8GB. En het verschil daarin is €235?

Bottom-line: Haal je elders (niet Apple) Crucial, Kingston of Corsair 2x 16GB ben je inderdaad zo’n ruime € 200,- kwijt. Dat is relatief goedkoop gezien de prijzen van Apple en/of de prijzen van begin 2015 en de afgelopen 2 jaar.

Een paar knaken, oké een patatje kost een paar knaken. Maar relatief gezien is en blijft het goedkoop.

Bijdrager
    checkpointx

@blackvibes, spreekt voor zich dat ik het geheugen elders haal, had ook gezet dat ik dat LATER naar 32 gb trek.

Kern vraag voor mij gaat om de videokaart. Ik ga de rest sowieso maxen, maar dan kost ie al EUR 3049. Op zich vind ik dat prima, maar vind wel dat je altijd kritisch moet blijven om er dan nog eens 300 euro bovenop te tellen voor 2 gb en een iets snellere video chip (395x ipv 395).

Ik koop dit soort dure gadgets, maar verkoop ze ook weer na een paar jaar, deze gaat nu een maxed out 2013 imac vervangen, het loont dan vaak wel om voor het max te gaan, maar denk toch niet dat ik voor de 4 GB ga in dit geval, ik ben geen hele serieuze gamer, sterker nog als ik heel eerlijk ben wil ik alleen niet dat starcraft gat laggen omdat de resolutie ineens 5k is.

En iedereen die zegt dat je zo’n 4GB videokaart nodig hebt voor een beetje photoshop heeft volgens mij nog nooit iets met fotobewerking gedaan. Zelfs al gaat Adobe nog zwaarder inzetten op GPU gebruik in de applicaties dan is de 2GB kaart echt wel meer dan voldoende om snel te werken, just my 2 cents en ruim 10 jaar photoshop ervaring natuurlijk:p

Bijdrager
    Vilscon

@checkpointx

Ik heb over het woordje ‘later’ heen gelezen. Je hebt overigens wel geluk met de nieuwe iMac prijzen voor de 27″! Een kennis heeft 2 maanden geleden een iMac gekocht en was daar (toen randapparatuur niet inclusief was) ruim € 4000,- voor kwijt. En die had een mindere configuratie dan die van jou.

Laten we voorop stellen dat ik het geheel met je eens ben, betreft je verantwoording. Ik denk dat je zeker gewoon met de 2GB videokaart door kan. Die krijg je ongetwijfeld ook gewoon verkocht.

Maar ik zou sowieso even uitzoeken of Starcraft überhaupt 5K ondersteund? Ik ben bang van niet. Ik denk dat 4K the limit is, wellicht ondersteunen ze dat niet eens. Desondanks vraag ik mij serieus af of je 60fps 5K/4K star craft kan spelen. 30fps gaat ongetwijfeld wel lukken, ook met de 2GB. Ik zou zeggen: Zet de resolutie op 1440p en alle andere instellingen op Max. Have fun!:)

Edit: Zet deze post overigens op het Tweakers.net forum. Daar zitten meer gamers en meer knappe koppen die meer verstand hebben van videokaarten. Deze kaart kan ten slotte ook in een Windows PC. Wellicht dat zij een ander advies hebben.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door  Vilscon.

Bijdrager
    RobApple

@blackvibes

“Ik begrijp even het verschil tussen je eerste en derde prijsopgave niet, behalve de een is 2x 16 GB en de ander is 4x 8 GB. En het verschil daarin is €235?”

Ja, 2x 16 GB kost nu nog ruim het dubbele van 4x 8 GB, de reden is, dat 16 GB modules nieuw ontwikkeld zijn, bestond nog niet in SODIMM 204-pin (korte) uitvoering. In UDIMM of RDIMM 240-pin (lange) voor desktops bestaan 16 GB modules al jaren.

In het begin bij de introductie is de prijs heel hoog, maar die zal zakken na verloop van tijd, maar altijd meer kosten dan het dubbele van 2x 8 GB.

Daar komt bij dat de productie aantallen van 8 GB modules veel hoger zijn dan van 16 GB, daar zal minder vraag naar komen en derhalve zullen de productiekosten van 16 GB modules hoger liggen.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door  RobApple.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door  RobApple.

Bijdrager
    checkpointx

geen idee of starcraft 5k ondersteund, meestal is blizzard er vrij snel mee, maar ik speel sowieso meestal in een window, ik doe vaak letterlijk meerdere dingen tegelijk op mn mac.

Denk dat 4k nog steeds wel een uitdaging wordt, met de laatste update van starcraft (legacy of the void) zijn de graphs redelijk opgeschroefd.

Bijdrager
    checkpointx

Ik heb ook het advies van @blackvibes opgevolgd en de vraag ook even op tweakers gesteld, mochten daar hele spannende nieuwe inzichten uitkomen, post ik het hier ook wel even. Dank voor de input in ieder geval.

Voor de liefhebbers:
    http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/45092762#45092762

Bijdrager
    strigoi

Als het budget het toestaat zou ik voor de M395X 4GB kaart gaan. Gamen op hoge resolutie vraagt vaak meer VRAM. Als je nog even kan wachten zou ik dat doen. Momenteel zijn er nog geen benchmarks van de videokaart, deze zullen ongetwijfeld snel komen. Houd bijvoorbeeld Anandtech, Tom’s Hardware, Barefeats of andere nerdy sites even in de gaten.

PS Starcraft en andere dingen te gelijk doen, respect;)

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door  strigoi.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door  strigoi.

Bijdrager
    checkpointx

Een potje starcraft is niet hetzelfde als moderne shooters enzo spelen,veel racties begonnen vaak met moderne games vragen 2gb vaak als minimum, maar das niet mijn vraag, ik ben geen gamer, ga ik ook niet worden, ik wil zo af en toe een rustig strategie spelletje spelen en thats it, voor de rest gebruik ik mijn mac voor dingen waar een 5 jaar oude mac ook nog steed meer dan geschikt voor is.

De conclusie die ik trek van tweakers en een paar andere sites is dat het een paar procent sneller is, maar dat het niet ineens een heel andere architectuur is, de 2gb extra vram is onzin voor waar ik hem voor gebruik. Dus ik hou het leker bij de M395 met 2 GB ram en gebruik dat extra geld om ook nog de goedkoopste macbook air voor onderweg erbij te nemen:p

dank voor alle input

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.