22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    Portnull

Zijn we wel of niet blij met het nieuwe MBP-toetsenbord?

Ik wilde deze vraag al langer stellen, maar sinds vandaag is ineens veel reuring ontstaan rond de nieuwe MBP-keyboards dus het is ineens nog actueel ook.;-)

Ik heb deze MBP nu zo’n twee maanden in gebruik, en hoewel het wennen was vind ik het toetsenbord eigenlijk behoorlijk oké. In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat ik de vorige generatie nog net ietsje fijner vond. Ik heb één keer meegemaakt dat er een toets bleef hangen, maar dat heeft zichzelf hersteld zonder reparatie.

Wat vinden jullie ervan?

Bijdrager
    koen

Wat voor reuring?

Bijdrager
    Shmoo

Waar hij vannacht over gedroomd heeft waarschijnlijk.

Bijdrager
    bebitoes

Mijn keyboard van mijn mbp 2008 vind ik lekkerder werken dan die van mijn mbp 2016. Bovendien heeft de laatste regelmatig last van een niet werkende toets. Ik denk dat er een kruimeltje of stofje onder gekomen is.

Bijdrager
    fred44nl

je koopt een Macbook Pro van € 1.749,– en het heeft een toetsenbord dat klinkt als iets van 2 kwartjes.

Bijdrager
    McPim

(y) fred44nl , ik dacht dat ik de enige was! Dat vreselijk goedkoop klinkende toetsenbord houdt mij serieus tegen om een nieuwe Macbook Pro aan te schaffen. Maar belangrijker, wat is nou die ‘reuring’ waar je het over hebt @portnull?

Bijdrager
    fred44nl

@mcpim en toch ben ik blij, dat ik niet nog een keer een Macbook Air heb gekocht.

Bijdrager
    McPim

Dat snap ik fred44nl, dan ga je er fors op vooruit. Mijn MBP 2013 kan nog wel even mee zolang dat nieuwe keyboard zo klinkt.:wink:

Bijdrager
    /dev/enschede

Ik tik nu bijna 11 maanden op dit nieuwe toetsenbord. Mijn cijfer; een 8.

Het toetsenbord tikt licht en, met 10 vingers blind, kun je er echt snel op typen. Ik denk dat ik op dit toetsenbord ruim boven de 200 aanslagen per minuut kan komen. Dat lukt echt niet op ieder toetsenbord.

Er zijn 2 nadelen;
    – de touchbar reageert echt snel als je per ongeluk de ‘3’ iets aan de bovenkant raakt. Dan gebeurt er gelijk weer iets wat je niet verwacht en moet je weer iets terugdraaien.
    – het toetsenbord is er gevoelig voor stof en dingen als kleine broodkruimels. Al na 2 maanden deed de spatiebalk het niet goed meer. Apple blies het stof er onder weg en het probleem is opgelost. Nu doe ik het zelf, al blijft het vreemd dat je eens per maand hard onder het toetsenbord moet blazen.

Nog wel een klein voordeel. Doordat het board zo ondiep is, is het makkelijk schoon te maken.

Bijdrager
    fred44nl

– het toetsenbord is er gevoelig voor stof en dingen als kleine broodkruimels. Al na 2 maanden deed de spatiebalk het niet goed meer. Apple blies het stof er onder weg en het probleem is opgelost. Nu doe ik het zelf, al blijft het vreemd dat je eens per maand hard onder het toetsenbord moet blazen.

waar blaas je dat mee schoon ??
    koop je dan ergens kleine flesjes perslucht ??

Bijdrager
    GoeieDag

En kun je niet beter met de stofzuiger eroverheen? Met een gaasje of zo ervoor, zodat niet per ongeluk een onderdeel naar binnen verdwijnt, en niet op vol vermogen. Zo doe ik het altijd bij alle toetsenborden.

Bijdrager
    Hydrarchos

Ik heb nu een MacBook 12″ (i5-versie) sinds mei. Prachtig licht ding, maar het toetsenbord was serieus wennen. Maar ja, nadat mijn MacBook Pro om onverklaarbare redenen was gestorven (DAT HAD NIETS MET DIE KOP KOFFIE TE MAKEN DIE IK EROVERHEEN HAD GEGOOID, JA?!?) moest ik wel iets anders en het stond me ook wat tegen om weer een oude pro te kopen.

Achteraf de juiste beslissing denk ik, al is dat ene gat best onhandig af en toe. Het toetsenbord wende best snel, eigenlijk, en nu typ ik er minstens even snel en accuraat op als op mijn oude plank. Maar ik kan me voorstellen dat het niet voor iedereen is. Om te beginnen maakt-ie belangrijk meer herrie dan het oude keyboard. Dat kan in omgevingen waarin rust wordt gewaardeerd (ik werk nogal eens in een bibliotheek) een hindernis zijn. Daarnaast is de “feel” van het keyboard toch wel heel anders dan ik gewend was. Het rare is dat terugschakelen naar een extern Apple-toetsenbord nu best vervelend voelt; het oude toetsenbord voelt zelfs wat oncomfortabel wiebelig aan. Maar omschakelen naar mijn Apple Extended uit 1989 is dan weer geen enkel probleem, raar genoeg.

Ik heb nog nooit iets hoeven blazen, maar ik eet ook niet boven mijn toetsenbord of zo (perslucht lijkt me trouwens geen structurele oplossing: het probleem is dat eenmaal onder de toetsen, dat stof nergens anders heen kan vanwege de minieme openingen). Anderzijds behandel ik het ding ook niet als een stuk porselein; het is voor mij een gereedschap, tenslotte. We zullen zien; zolang het toetsenbord blijft werken hoor je mij niet klagen.

• Deze reactie is gewijzigd 9 maanden geleden door  Hydrarchos.

Bijdrager
    GoeieDag

…ik eet ook niet boven mijn toetsenbord…

LOL! Drinken doe dan weer wél boven het ding.:-D

Bijdrager
    Hydrarchos

…ik eet ook niet boven mijn toetsenbord…

LOL! Drinken doe dan weer wél boven het ding.:-D

Ernaast. Maar ja, als je de beker dan omkwakt…

Bijdrager
    fred44nl

het gaat natuurlijk niet alleen om kruimels.
    bij mij loopt er regelmatig een poezebeest (zonder tussen-N, want het is er maar één) over m’n schoot.
    dus ligt er nogal es een haar en ander stof op m’n toetsenbord.
    en dan blaas ik dan op natuurlijke wijze weer weg.
    maar er zal zeker wel het een en ander tussen en onder de toetsen komen.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Die nieuwe is veel dunner en lichter, dus de hele macbook kan dunner en lichter.
    Dikke zware keyboards zullen denk ik nooit meer terugkomen.
    Ik vind het lekker tikken, maar de oude ook.
    De tijd zal leren of het wel een stevig en robuust ding is, maar als daar nu al klachten over komen is dat niet best.
    Alhoewel een mogelijk probleem in de volgende versie opgelost zal zijn, toch?

Iets anders is het keyboard van de iPad.
    Die is flinterdun en nog ichter en heeft niet eens meer toetsen.
    En tikt eigenlijk ook prima, probeer maar ‘s.
    Daar zal het mogelijk naar toe gaan.

Bijdrager
    /dev/enschede

waar blaas je dat mee schoon ??
    koop je dan ergens kleine flesjes perslucht ??

Diep ademhalen, je lippen tuiten en dan krachtig uitblazen…

Bijdrager
    Hydrarchos

Ah, alsof de duvel ermee speelt: de Tab-toets is sinds gisteren ‘sticky’. Blazen kan niet meer (zou niet weten hoe); stofje kan er niet uit (zou niet weten waarnaartoe).

Bijdrager
    fred44nl

kun je bij dit type toetsenbord, net zoals voorheen, een toets er af wippen ??

Bijdrager
    GoeieDag

Ja, ik heb wel YouTube instructie-filmpjes daarover gezien.

Bijdrager
    Hydrarchos
    fred44nl op 22 oktober 2017

kun je bij dit type toetsenbord, net zoals voorheen, een toets er af wippen ??

Niet echt heel makkelijk – alles wordt met onnoemlijk fragiele stukjes kunststof bij elkaar gehouden en het kost je in elk geval je garantie. Zelfs Apple-engineers hebben er moeite mee. Het zal theoretisch wel te doen zijn, maar je moet wel heel zeker van je vaardigheden zijn om het aan te durven.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.