One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Laptop » Zijn we wel of niet blij met de Touch Bar?

Zijn we wel of niet blij met de Touch Bar?

Profielfoto van GeertGB

GeertGB op 12 augustus 2017 #

Inmiddels hebben we al weer bijna een jaar kunnen wennen aan de Touch Bar. En wellicht is het daarom een goed moment om voorzichtig de balans op te maken. Zijn we er wel of niet blij mee? Kunnen we er sneller mee werken of is het alleen maar lastig?

Ik heb geen MacBook Pro met een Touch Bar. Laat ik dat meteen even melden. Maar als ik ermee speel, dan lijkt het me ergonomisch een stap achteruit.

– Fysieke toetsen geven tactiele feedback. Je voelt dat je de toets raakt en of je de toets indrukt.
– Vaste functies op dezelfde plek maakt blind gebruik mogelijk. Je kunt blind doortypen zeg maar.
– En de Esc toets zit normaal links boven. Dus altijd blind te vinden. Maar nu iets naar binnen.
– Verschillende en dynamische functies op diverse plekken is lastig. Denk maar aan hoe de Touch Bar steeds verandert met applicaties.
– Heen en weer moeten kijken op het scherm en het toetsenbord is vermoeiend.
– Verschillende interfaces is verwarrend. We hebben nu Keyboard, Touch Bar en Screen. Soms wil je nu het scherm aanraken.

Allemaal zaken die het minder gemakkelijk maken lijkt me. Maar de meningen lopen waarschijnlijk uiteen. En is er aan te wennen. Maar wellicht ook niet en zou er ook de optie moeten zijn om de snelle 13″ en 15″ MacBook Pro te nemen met een gewoon toetsenbord. Of een Touch Bar als onderdeel van een aanraakgevoelig scherm. Ik ben benieuwd wat jullie er allemaal van vinden!

Profielfoto van fred44nl

fred44nl op 12 augustus 2017 #

je kunt overal aan wennen:)
maar als je in de auto een enorme schrikreactie krijgt, dan sla je hard in het midden van het stuurwiel, want daar zit de claxon, toch ??
tegenwoordig vaak niet meer, want er zit nu een airbag in het stuurwiel.
kortom, er zijn van die dingen waar je echt nooit aan went.
oh, en ik heb ook géén touchbar.

Profielfoto van chris24924

chris24924 op 12 augustus 2017 #

Ik heb de touchbar op m’n werklaptop, maar gebruik het alleen om m’n mac snel te vergrendelen en incidenteel om de schermhelderheid aan te pass e. Verder vind ik de functietoetsen op het bedrade toetsenbord makkelijker te vinden en sneller te bedienen.  

Profielfoto van Bart119

Bart119 op 12 augustus 2017 #

Ik heb zelf ook geen MBP met touch bar, maar heb er al wel even mee gespeeld, en mijn mening is wat verdeeld

– Het heeft vaak handige meerwaarde’s in sommige apps, al is de grootste meerwaarde die ik ontdekt heb gemakkelijk een emoji typen…
– Een nuttige toepassing zou het vervangen van sneltoetsen kunnen zijn, MacOS maakt hier vrij veel gebruik van, wat toch vaak zorgt voor een langere leer-curve van het OS. (kan dit met de touch-bar? nog niet genoeg ermee gespeeld om dit te testen).
– Het feit dat de escape toets niet meer blindelings te vinden is, en ook geen fysieke knop meer is, vind ik een ramp
– Ik maak op een laptop vaak gebruik van een extern volwaardig toetsenbord, dus de meerwaarde van de touch bar valt dan weg

Een dikke 10 jaar geleden had HP iets gelijkaardigs – maar dan minder geavanceerd en veel beperkter – bedacht voor haar laptops, en echt prettig vond ik het toen niet werken, ze hebben dit systeem ook niet verder gezet. Het feit dat de touch bar op de MPB open staat voor softeware-ontwikkelaars veranderd natuurlijk veel.

Profielfoto van GeertGB

GeertGB op 12 augustus 2017 #

Een op zijn minst wisselend beeld dus. Reden genoeg voor Apple lijkt me om de MacBook Pro ook beschikbaar te maken zonder Touch Bar. Dus voor alle varianten en niet enkel het langzaamste 13″ model.

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 12 augustus 2017 #

Ik hoor vooral van mensen dat ze het totaal niet gebruiken of haten MAAR… dat Touch ID in de hoek is het meest innovatieve in de hele computer. Dat willen ze voor geen goud meer missen.

Profielfoto van Bugsy

Bugsy op 12 augustus 2017 #

Touch ID wil ik ook nooit meer kwijt. Touchbar, ach, ik gebruik het eigenlijk alleen om muziek me te bedienen terwijl ik aan het werk ben, vrijwel volledig overbodig dus. Maar dat was met de functietoetsen precies hetzelfde.

Oh ja, het gewicht, de 4 USB-C poorten, ook vooruitgang.

Profielfoto van javga

javga op 12 augustus 2017 #

Ik begin de TB meer en meer te gebruiken en ben er blij mee. Je moet jezelf er natuurlijk wel toe “dwingen” om het op te nemen in je werkprocessen. Het is een leerproces. Sneltoets combinaties welke al ingesleten zijn (cmnd-c) e.d. zijn zeker sneller dus een vervanging hiervoor is het niet meteen. Daarnaast hangt het ook van je software af in hoeverre TB wordt ondersteund. In een pakket zoals Affinity Photo is dit b.v. prima gedaan. Voor het bekijken van video/Netflix  is het ook ideaal voor voor- en achteruit spoelen e.d.

Profielfoto van iMac Lover

iMac Lover op 12 augustus 2017 #

Ik werk met een ergonomisch Microsoft Windows toetsenbord met mijn Mac Mini.
Met twee gescheiden type gedeelten en een numeriek gedeelte.
Een toetsenbord met veel travel waar ik al jaren feilloos blind op kan typen.

Ik wil eigenlijk niets anders op dit moment. Tenzij mijn toetsen bord het na twintig jaar begeeft.

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 12 augustus 2017 #

En ik heb vandaag mijn wc in de dikke bleek gezet.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 12 augustus 2017 #

Profielfoto van The Gimp

The Gimp op 13 augustus 2017 #

Grappig dat er meer mensen antwoorden ‘die er even mee gespeeld hebben’ , en het geen meerwaarde vinden, dan zij die het echt hebben en al dan niet gebruiken.
Mijn bevindingen: ik zou niet meer zonder kunnen, maar het heeft wel enkele maanden geduurd voor je het degelijk gebruikt.
Ik heb het vrij rap aangepast aan mijn eigen noden en gebruik het nu voor vanalles en nog wat. Ik kan een hele resem aan voorbeelden in programma’s geven, maar het punt is dat je vaak bij acties je hand niet naar je muis of touchpad moet begeven en je via de touch bar en de actie kunt afronden. Veel sneller dan dat je je muis moet pakken etc.. Het zijn de kleine dingen die je weet te appreciëren als je het lang gebruikt én er voor open staat.
En de feedback als je een toets induwt e.d. Is allemaal zever, heb je op je iphone toch ook niet? Je ziet de actie gebeuren als je het induwt..

Profielfoto van Bugsy

Bugsy op 13 augustus 2017 #

Raar, de neiging mensen met een andere ervaring te oordelen.

Profielfoto van GeertGB

GeertGB op 13 augustus 2017 #

Ik dacht nog even bedanken voor jullie reacties. Het is prettig te lezen dat ik niet de enige ben die twijfelt over de Touch Bar.

Profielfoto van Elduderino

Elduderino op 13 augustus 2017 #

GeertGB op 12 augustus 2017

Een op zijn minst wisselend beeld dus. Reden genoeg voor Apple lijkt me om de MacBook Pro ook beschikbaar te maken zonder Touch Bar. Dus voor alle varianten en niet enkel het langzaamste 13″ model.

De vraag is echter, gebruiken die mensen dan de normale functie toetsen dan wel? Kan zo zijn dat ze die dan ook niet gebruiken, dan heeft de touchbar nog meer toegevoegde waarde, gezien deze flexibel is.

Profielfoto van sunapple

sunapple op 13 augustus 2017 #

Ik heb de MacBook Pro (15″) met Touch Bar twee maanden gebruikt.

Pros:
– Sliders voor volume, helderheid die veel preciezer zijn
– Je gaat merken dat in sommige programma’s handige shortcuts beschikbaar komen en die leer je dan te gebruiken
– Safari tab switcher was handig
– Meer functionaliteit dan een normale functietoets-rij
– Deels zelf in te delen
– TouchID (technisch gezien geen deel van de TB)

Cons:
– Makkelijk per ongeluk in te drukken, neem bijvoorbeeld de Mail verzendknop…
– Maakt de MacBook toch weer een stukje duurder
– Soms twee keer drukken waar je eerst een keer drukte
– Niet zonder te kijken te bedienen

Ik denk dat als het optioneel was (+100-150 euro?) maar weinig mensen ervoor hadden gekozen. Bij de 13″ heb je de keuze wel, maar krijg je voor die 250 euro extra ook betere specs. Deels speelt prijs een rol en deels vragen mensen zich (terecht) af wat de meerwaarde dan is.

Er zit meerwaarde aan de Touch Bar naar mijn mening en geen enorme nadelen die daar tegenop wegen. Ik vind het onderaan de streep een goede toevoeging.

Profielfoto van wsn79

wsn79 op 13 augustus 2017 #

Speel er net een uurtje of twee mee, moet er erg aan wennen. TouchID is inderdaad meester. Maar dat had ik op mijn Lenovo Core 2 Dou laptop ook al met Windows 2003 workstation toen ik nog voor NXP werkte. Alleen deze is mooier uitgevoerd. Wat ik wel prettig ga vinden is in programma’s macro’s maken en die gebruiken, het scheelt een beetje tijd maar toch…

Profielfoto van MacAanZee

MacAanZee op 14 augustus 2017 #

Ik hoef die kerstverlichting niet. Het lijkt me geen meerwaarde te hebben. Heb het weliswaar alleen geprobeerd in de Apple Store, maar ik vind het niks. Ga er geen honderden euro’s meer voor betalen + nog eens de honderden euro’s voor verkoopstekkertjes en snoertjes omdat alle nodige aansluiting eruit gejast zijn. Alle Apple gebruikers die ik ken – en dat zijn er nogal wat – vinden het niks en kopen daarom MacBooks model 2015, 13″ of 15″, zonder Touch ID en met alle nodige aansluitingen, als ze een nieuwe MacBook Pro nodig hebben. Hooguit TouchID zou nuttig kunnen zijn voor mij, maar waar nodig gebruik ik die op mijn iPhone.

Profielfoto van Mac Daddy

Mac Daddy [moderator] op 14 augustus 2017 #

Ik heb de touch bar kort in de winkel getest, dus kan echt niks zeggen over de toegevoegde waarde van de touch bar in het dagelijks gebruik.

Hij reageert lekker soepel, net zoals je van een iPhone of iPad touch screen gewend bent, dus dat is prima. Maar wat mij opviel, was dat ik in een paar seconden gebruik 2 keer met mijn vinger van de touch bar naar het scherm ging. En daarna mijzelf erop betrapte dat ik dus iets ‘doms’ deed. Maar eigenlijk is Apple’s argument dat een touch screen in een laptop niet nodig is, best wel een beetje onzin.
Ik (en vele anderen) gebruiken jaren dagelijks een smartphone en tablet met een touch screen. We zijn al helemaal gewend aan het vegen en tikken op zo’n scherm. Ik ging intuitief naar het beeldscherm om iets aan te klikken. Dat heeft niets te maken met, of het dan helemaal ergonomisch is. Het feit dat je gewoon even snel een swipe of tik op zo’n scherm kan maken is handig om te hebben.
In een heleboel laptops van andere fabrikanten zie je al dat ze touch screens inbouwen. En dat is niet zo zeer om een toetsenbord, trackpad of muis te vervangen, maar een extra mogelijkheid om zo’n apparaat te besturen.

En eigenlijk is de touch bar sowieso een voorbeeld van het bredere spectrum van de ontwikkelingen van Apple. Apple gelooft zelf dat de toekomst ligt in iPad en iPhone apparatuur en de manier hoe we daarmee werken. Mac OS X is niet geoptimaliseerd voor touch gebruik en dus is het lastig bedienen met de vingertjes. Microsoft (en andere fabrikanten) komt met Surface apparatuur waarmee er geen onderscheiding tussen touchscreen of traditionele invoer is. Hetzelfde zie je nu met de ontwikkelingen van smartphones die je in een dock stopt en verandert in een desktop computer voor thuis. Ik denk dat er nu meer toekomst zit in de hybride mogelijkheden die andere fabrikanten maken.
Apple probeert met vele manieren de scheiding tussen iOS en Mac OS X heel dun te maken. Apple gelooft zelf dat de toekomst ligt in iPad en iPhone gebruik, maar probeert wel heel sterk zijn laptops nog laptops te laten en zijn desktops, desktops. De iMac Pro mag dan mooi en cool space grey zijn, ze hadden een (vele malen betere) Surface Studio-achtige machine ervan kunnen maken.

Toetsenbord en muis zijn beide invoer apparatuur die echt niet zomaar verdwijnt, maar er kan wel meer bij. Apple probeert dit nog teveel te scheiden, naar mijn mening. Of je krijgt een touch screen bij ze met alle gemakken daarvan of een toetsenbord en muis/trakpad. En vooruit, bij de Macbook Pro mag je ook nog een beetje touchen.

Profielfoto van Facundo

Facundo op 14 augustus 2017 #

@Mac Daddy: Je verhaal is me uit het hart gegrepen.

Profielfoto van sunapple

sunapple op 14 augustus 2017 #

@Mac Daddy, Nu voor veel mensen de iPad al het enige is wat ze op computergebied nodig hebben ligt de toekomst weer een stap verder, niet een stap terug.

Hybrides kunnen zo hun voor en nadelen hebben, maar ik betwijfel of het nog de investering waard is. Het voelt een beetje als het opkrikken van de verkopen van een product dat eigenlijk geen toekomst heeft. De Touch Bar is volgens mij dus ook vanuit dat oogpunt ontwikkeld.

Profielfoto van Facundo

Facundo op 15 augustus 2017 #

Hybrides kunnen zo hun voor en nadelen hebben, maar ik betwijfel of het nog de investering waard is. Het voelt een beetje als het opkrikken van de verkopen van een product dat eigenlijk geen toekomst heeft.

Het zijn juist de hybrides die de toekomst hebben. De mensen die ik ken met een hybride willen (net als ik) nooit meer terug. Ze worden niet voor niets zo goed verkocht.

Profielfoto van sunapple

sunapple op 15 augustus 2017 #

Facundo op 15 augustus 2017

Hybrides kunnen zo hun voor en nadelen hebben, maar ik betwijfel of het nog de investering waard is. Het voelt een beetje als het opkrikken van de verkopen van een product dat eigenlijk geen toekomst heeft.

Het zijn juist de hybrides die de toekomst hebben. De mensen die ik ken met een hybride willen (net als ik) nooit meer terug. Ze worden niet voor niets zo goed verkocht.

Ik bedoelde niet dat hybrides geen toekomst hebben, maar PC’s in het algemeen. De PC verkopen (met of zonder touchscreen) dalen al 11 kwartalen op rij. Ik kan helaas geen goede data vinden over hybride PC’s en of die nou wel of niet goed verkopen, ik weet niet waar jij je uitspraak op baseert.

Mac Daddy [moderator] op 15 augustus 2017 #

Wat de stap verder is, is moeilijk te zeggen. Maar op dit moment zou een touch screen in een MacBook een kleine moeite zijn, maar wel handig om te hebben.

Touchscreens zijn leuk, maar een toetsenbord en muis/trackpad zijn nog altijd erg nodig voor bepaalde taken. Ik moet er niet aan denken om met mijn vingers (of een pen) alles te moeten ontwerpen/animeren/monteren bijvoorbeeld. Daarvoor is het niet precies genoeg.

Profielfoto van sunapple

sunapple op 15 augustus 2017 #

Mac op 15 augustus 2017

Wat de stap verder is, is moeilijk te zeggen. Maar op dit moment zou een touch screen in een MacBook een kleine moeite zijn, maar wel handig om te hebben.

Touchscreens zijn leuk, maar een toetsenbord en muis/trackpad zijn nog altijd erg nodig voor bepaalde taken. Ik moet er niet aan denken om met mijn vingers (of een pen) alles te moeten ontwerpen/animeren/monteren bijvoorbeeld. Daarvoor is het niet precies genoeg.

Je onderschat naar mijn idee hevig hoe makkelijk het is een touch screen MacBook te maken.

De hardware kant is op zich wel te doen. Het scherm wordt dikker, de scharnier moet misschien anders omdat het scherm ook gaat wiebelen, scherm met touch laag moet dezelfde kwaliteit hebben als nu (ik zie bij Windows laptops vaak een groot gat tussen scherm en LCD bijvoorbeeld of een andere mate van reflectie).

Maar de software kant is een ander verhaal. Je weet dat Microsoft dit ook niet zomaar voor elkaar heeft gekregen in Windows 8, macOS is hier niet ineens geschikt voor. Een Windows PC maker zou hier veel makkelijker keuzes en consessies in maken (gedreven door verkopen opkrikken), maar van een MacBook verwacht men een andere standaard.

En dat dan voor wat vegen en slepen. Je zou zeggen dat een professional er meer baat bij heeft (Surface Studio), maar ik zie dat je daar ook twijfels bij hebt.

Mac Daddy [moderator] op 15 augustus 2017 #

Nee, juist niet. Die Surface Studio is een erg interessant apparaat. Wat alleen raar daaraan is, is dat ze vorige generatie hardware erin hebben gestopt. En al verouderd was toen ie uitkwam. Maar dat hele idee dat je je beeldscherm in desktop stand kan gebruiken en zo naar beneden kan drukken voor een liggend scherm is een erg tof idee.
De iMac Pro hadden ze ook die kant op kunnen doen, maar doen ze helaas niet.

Maar over dat touch screen. Ze hebben nu een 12 inch iPad. Uiteraard is het niet van de 1 op de andere dag, maar een 13 inch moet te doen zijn en 15 inch ook wel lijkt mij. Het heeft even geduurd voordat ze grotere retina schermen konden maken, maar dat is ze ook gelukt. Andere fabrikanten stoppen wel 4K touch screens in laptops. Dat het beeldscherm iets dikker wordt, boeit mij niks. Ik wil als Pro een krachtige machine en niet een dunne/lichte. We zitten nu met DDR3 RAM in de huidige MBP, omdat Apple voor de low power versie. Want met de andere zou de MBP niet zo dun kunnen worden gemaakt. Een verkeerd keuze voor een Pro machine wat mij betreft.

Maar zoals ik al eerder zie, zit de crux inderdaad in Mac OS X. Dat is niet vriendelijk voor de vingertjes, maar Apple ziet wel toekomst in touch. Dat is tegenstrijdig. Dan zullen ze of een sterker iOS moeten maken, of een touch vriendelijk Mac OS. Of uiteraard iets heel anders en wellicht zijn ze daar ook wel mee bezig.

Profielfoto van riji

riji op 19 augustus 2017 #

Ik heb nu een paar maand mijn eerste MBP een 13″ met TB.
Ik gebruik de TB bijna nooit, wel Touch ID en soms eens de geluid en beeld regelaar.
Ik heb de TB gekozen omdat die optie nog extra uitrusting omvatte
en omdat ik heel lang met die MBP schik te doen en zo misschien
beter gewapend ben voor de toekomst.
Ik denk dat de TB vooral nuttig kan zijn voor nieuwe gebruikers van macOS,
die niet al die sneltoetscombinaties gebruiken zoals ik.

In verband met de ESC-toets: ik heb de Caps Lock-toets als ESC-toets ingesteld
(systeemvoorkeuren – toetsenbord – toetsenbord – speciale toetsen)

Profielfoto van Ni3l55

Ni3l55 op 19 augustus 2017 #

Ik heb zelf de 13 inch met TouchBar en vind het wel heining om te gebruiken. De meerwaarde zie ik er zeker in; touch ID op de Mac vind ik erg goed en werkt beter dan op de iPhone en de knoppen per programma kunnen zeker handing zijn. Bij het gebruik van Safari krijg je de verschillende favoriete websites, waarbij een Pages of Word document de opmaak van de tekst bevind. Ik gebruik het zelf graag en is soms ook sneller dan met de muis of het toetsenbord. Doordat het een oled scherm is, en niet fysieke knoppen kan ik er wel eens op iets per ongeluk op klikken. Integendeel tot de rest van het toetsenbord kan je niet blind typen, maar echt wel kijken. Is het een paar honderd extra waard dan zonder (voor de 13″ alleen)? Ja en nee. Wil je gewoon de goedkoopste, en voor basis, dan is een touchbar niet de moeite waard, wil je wat betere specs en kan je wennen aan het touchbar dan is het zeker een rede om er een te kopen.

Profielfoto van Spinozo

Spinozo op 22 augustus 2017 #

Als ik mijn MacBook opnieuw opstart dan gaat automatisch de Knight Rider tune spelen met in de Touchbar het lichtje van KITT heen en weer.  Dat alleen al is mij meer dan 500 euro waard en dan heb je ook nog TouchID en handige shortcuts. Kortom, briljante toevoeging.

Profielfoto van SvS

SvS op 22 augustus 2017 #

Spinozo op 22 augustus 2017

Als ik mijn MacBook opnieuw opstart dan gaat automatisch de Knight Rider tune spelen met in de Touchbar het lichtje van KITT heen en weer.  Dat alleen al is mij meer dan 500 euro waard en dan heb je ook nog TouchID en handige shortcuts. Kortom, briljante toevoeging.

Wat cool gedaan, zeg!

Over dit topic

Gestart op 12 augustus 2017 door GeertGB

Laatste reactie door Portnull

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?