30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)
  • Q:
    Bijdrager
    Ramy

Zijn deze temperaturen normaal?

Hoi,

Ik heb al een tijdje iStat Pro als widget, en ik vroeg me af of de temperaturen in m’n MacBook wel normaal waren.
    Het lijkt me eerder dat het aan iStat Pro ligt, dan dat alles in m’n MacBook zo warm is.

Hier de screenshot:

Moderator
    unSOUND

Dat zijn volkomen normale temperaturen. Hier en daar zelfs aan de lage kant.

Maar waarom gebruik je die widget eigenlijk, als je zelf niet weet welke waarden goed zijn ?

Bijdrager
    Ramy

Oke, mooi zo.

Vooral voor de info over m’n batterij (met de nadruk op ‘vooral’).

Moderator
    unSOUND

Waarom zou je je batterij in de gaten houden via een widget ? Die widgets willen nog geregeld afwijken van de realiteit, ( zeker na een OS X update ) en dat terwijl je de actuele waardes van je batterij gewoon kunt opvragen vanuit het “over deze Mac” venster… ( nog even los van de vraag waarom je ├╝berhaupt die waardes zou willen weten )

Bijdrager
    Ramy

Oh, is me nooit eerder opgevallen. Maar toch is het via een widget sneller, en lag de nadruk ook op het woordje ‘vooral’.:)

Moderator
    unSOUND

Je moet natuurlijk vooral doen wat je zelf wilt met je machine, mijn gezwets slaat vooral op mijn eigen persoonlijke voorkeur.

Ikzelf heb in al mijn jaren Mac gebruik nooit de drang gehad om bepaalde waardes in de gaten te houden. Mijn Macs zijn dan ook eigenlijk allemaal vrij van opruim-, onderhouds- en benchmarktooltjes. Een Mac moet je gewoon gebruiken, en niet afvragen wat er achter die behuizing gebeurt.

Bijdrager
    MacTS
    ”unSOUND”

Een Mac moet je gewoon gebruiken, en niet afvragen wat er achter die behuizing gebeurt.

Voor sommigen/velen van ons is een Mac geen computer maar iets dat leeft en vertroeteld zou moeten worden.

Moderator
    unSOUND

Maar continu waardes in de gaten houden, buiten het systeem om opruimen en instellingen veranderen heeft niks met vertroetelen te maken, maar met gebrek aan vertrouwen in je machine. Ik vertroetel mijn Macs liever met extra Ram, grote HD’s en poetsdoeken.

Bijdrager
    Ramy

Continu in de gaten houden is ook wel weer een beetje overdreven, en op deze Mac is geen enkel ‘schoonmaakmiddel’ te vinden. Ik vind het alleen wel belangrijk om bijvoorbeeld de batterij in de gaten te houden, en andere hardware, nu ik nog garantie heb. De andere laptop (Acer) kan nu niet eens meer zonder de kabel, dat wil ik ook weer niet hebben. Deze laptop moet ik namelijk nog voor school gaan gebruiken, volgend jaar.

Moderator
    unSOUND

Maar waarom zou je dat in de gate gaan houden met software ? Als je accu slecht wordt merk je dat vanzelf… Het eerste symptoom is namelijk dat je laptop vanzelf uit gaat… Dat zie je niet snel over het hoofd. :P

Bijdrager
    Ramy

Nou, dat merk ik dus niet vanzelf, tenzij ik het iedere keer meet. Hij wordt hier namelijk bijna heel de tijd opgeladen, aangezien ik hem toch nergens meeneem. Dus wat is nu het verschil? Ik kan het d.m.v. een programmaatje in een oogopslag zien, of hem iedere keer van de lader af te halen en heel de tijd op te letten of hij al uitgevallen is.

Moderator
    unSOUND

Als je hem toch altijd aan de lader hebt, wat maakt het dan uit hoe goed de accu is ? :lol:

Maar nog even los daarvan : Apple trekt zich niks aan van de waardes van die widget, aangezien die niet van Apple afkomstig is, en geregeld andere waardes laat zien dan OS X zelf. Om dus te kijken wanneer je nog aanspraak kunt maken bij Apple, zul je toch de waardes van OS X zelf in de gaten moeten houden, en niet die van de widget.

Maar goed, we dwalen af.

Bijdrager
    Ramy

Omdat ik, zoals ik al zei, deze laptop volgend jaar voor school moet gebruiken, en dan moet de accu het natuurlijk nog wel doen. Ja, of ik koop een nieuwe accu, maar liever niet.:)

We dwalen inderdaad af. De temperaturen normaal, iedereen blij.

Bijdrager
    Josebo.

@ unSOUND, je zegt dus eigenlijk dat je die waardes in de widget eigenlijk helemaal niet serieus moet nemen..

Bijdrager
    Dorkiban

Jullie hebben het de hele tijd over een batterij, maar in de screenshot zie ik helemaal geen info over de batterij, of wordt ik langzamerhand scheel?

Bijdrager
    sypie

Dan moet je de reacties doorlezen, dan wordt het duidelijk… Er wordt namelijk gemeld door de TS dat de widged voornamelijk gebruikt wordt om de accu in de gaten te houden. De schermafbeelding die je ziet is maar van een stukje van de betreffende widget. Mocht je de widget ook willen hebben: http://www.islayer.com/apps/istatpro/

Bijdrager
    Oppie

JEZUS WAT EEN HOGE TEMPERATUREN!!!
    SNEL EEN EMMER WATER ER OVERHEEN!!!

:evil:

(Sorry, grapje; kon die inkopper niet op de lijn laten liggen…)

Bijdrager
    eklein
    ”Ramy”

Nou, dat merk ik dus niet vanzelf, tenzij ik het iedere keer meet. Hij wordt hier namelijk bijna heel de tijd opgeladen, aangezien ik hem toch nergens meeneem. Dus wat is nu het verschil? Ik kan het d.m.v. een programmaatje in een oogopslag zien, of hem iedere keer van de lader af te halen en heel de tijd op te letten of hij al uitgevallen is.

Lees deze twee paginaas eens:
    http://www.apple.com/batteries/
    http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

Quote van de tweede pagina:
    Apple does not recommend leaving your portable plugged in all the time.

Bijdrager
    mblokhuis

Ik vindt het altijd wel “mooi” als ik op mijn MacPro zie dat alle 8-Cores op bijna 100% draaien. En hij maakt dan niet meer geluid dan normaal.

En zo kan ik ook zien wat mijn up-time is, en of het tijd is voor een reboot.

Moderator
    unSOUND
    ”mblokhuis”

En wanneer is het dan tijd voor een reboot ?

Bijdrager
    bartjo

Ik wil niet moeilijk doen, maar een CPU maakt toch bijna geen geluid xD
    Het is die turbine die erop zit, die de herrie maakt… (Niet 100% zeker…)

Oja, 100% is trouwens niet goed he;) Vind ik altijd wel grappig, PC op 100%,
    dan moet hij ff afblazen, en dat hoor je ook:) (100% laat een PC vastlopen, want er is geen rekenruimte meer voor jou om het programma af te sluiten.)

Bijdrager
    mblokhuis
    ”unSOUND”
    ”mblokhuis”

En wanneer is het dan tijd voor een reboot ?

Wil niet zeggen dat je bv. naar een week moet rebooten, maar ikzelf vindt het wel fijn als ik kan zien dat die al 2 weken niet herstart is.

Ik weet nl. nooit hoeveel weken dat ding al staat te draaien, en af en toe een herstart is nooit verkeerd.

Bijdrager
    mblokhuis
    ”bartjo”

Oja, 100% is trouwens niet goed he;) Vind ik altijd wel grappig, PC op 100%,
    dan moet hij ff afblazen, en dat hoor je ook:) (100% laat een PC vastlopen, want er is geen rekenruimte meer voor jou om het programma af te sluiten.)

Het is natuurlijk maar af en toe dat ze alle 8 op 100% staan, meestal alleen als ik met video bezig ben (renderen e.d.).

Op dit moment schommelen ze een beetje tussen 0% en 30%.

Moderator
    unSOUND
    ”mblokhuis”

af en toe een herstart is nooit verkeerd.

Dat is dus echt een uitspraak voor tussen de oren. Een goede machine kan maanden achter elkaar aan staan. Maar dan moet je je ook eigenlijk niet met het systeem bemoeien en OS X gewoon zijn gang laten gaan. De ervaring leert dat de mensen met de meeste tools op hun machine ook de mensen zijn met de meeste problemen.

Bijdrager
    Falc
    ”unSOUND”
    ”mblokhuis”

Dat is dus echt een uitspraak voor tussen de oren. Een goede machine kan maanden achter elkaar aan staan. Maar dan moet je je ook eigenlijk niet met het systeem bemoeien en OS X gewoon zijn gang laten gaan. De ervaring leert dat de mensen met de meeste tools op hun machine ook de mensen zijn met de meeste problemen.

Tools als deze zijn puur voor troubleshooting. Mocht er iets wat brakker loper dan normaal kan je gelijk met behulp van je dashboard even wat reguliere systeemprocessen controleren.

Voor zover ik weet haalt iStatPro de informatie uit “Over deze Mac” en verzint hij deze niet zelf met een natte vinger. Daarom is dit dus wel betrouwbaar.

En een herstart voor een persoonlijk/prive systeem is absoluut wel noodzakelijk. Tuurlijk kan een goede machine maanden achter elkaar aan staan maar begrijp dan wel dat je het hier over servers hebt. Deze staan constant met enkele processen aan en doen simpelweg niet meer dan dat. Een dergelijk persoonlijk/prive systeem doet veel meer en raadpleegt veel meer systeemprocessen voor zover ik weet. Hierdoor kan een reboot op zijn tijd redelijk helpen met de werking van je systeem.

Bijdrager
    NTG

he, is dan 32 graden C niet een beetje koel voor een HD?
    wel opvallend trouwens dat iStat bij mij alleen de temp van de HD kan meten en veder niets, ook de info over de fans kan ie niet vinden…

Bijdrager
    sally
    ”unSOUND”
    ”mblokhuis”

Nou, tussen de oren.
    Volgens mij doet Leopard wel een paar nuttige zaken bij opstart.
    Afgezien daarvan gaat mijn computer gewoon ’s nachts uit. Zou niet weten waarom ie aan zou moeten staan.
    (ben niet van de langdurige downloads)

Bijdrager
    –help
    ”mblokhuis”

Mijn vader zijn machine die wordt alleen gereboot wanneer er een Mac OSX update wordt gedaan. En dan ook pas als de berichten over de updates “goed” zijn:p ! [size=9:bf37d27716]Een hoge uptime is STOER ! [/size:bf37d27716]:evil:

Bijdrager
    waupiman
    ”bmwmaster”
    ”mblokhuis”

Mijn vader zijn machine die wordt alleen gereboot wanneer er een Mac OSX update wordt gedaan. En dan ook pas als de berichten over de updates “goed” zijn:p ! [size=9:cfba56dc83]Een hoge uptime is STOER ! [/size:cfba56dc83]:evil:

Hier identiek, een maand is hier niet uitgezonderd soms laat ik hem uitvallen om de batterij leeg te krijgen. (Macbook Pro)

Bijdrager
    mark-a-mac

@waupiman
    Waarom wil je je accu leeg krijgen? Het is geen NiCad!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.