16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    marloez

Zijn deze foto’s nog te redden in Photoshop? :(

Hallo mensen…!

Ik hoop dat jullie mij met het volgende kunnen helpen….
    voor een goede vriend van mij wil ik graag wat foto’s beter maken in Photoshop, deze zijn met een mobieltje gemaakt, dus bijzonder slecht van kwaliteit….

Zoals je kunt zien zit er erg veel RGB ruis in de foto’s, en ondanks dat ik best handig ben in Photoshop, wil het retoucheren van deze plaatjes me niet erg goed lukken!:(

Ik zou heel graag tips&trics willen horen om deze foto er nog een beetje goed uit te laten zien…
    Is erg belangrijk voor mij, en voor die vriend, want de kat op de foto is nu in de poezenhemel…

Kan iemand helpen?

Hier één van de slechte-kwaliteit foto’s….

Bijdrager
    whoffenbach

Stomme truc die soms werkt:
    1. Vergroot de foto met een goed tool, bv een B-spline.
    2. Toon de vergrote foto op het originele formaat.

Met een beetje geluk ziet het er dan scherper uit.

Bijdrager
    Freek.

Veel eer is er niet aan te behalen omdat het bestand erg klein is en de kat niet erg gunstig in beeld staat. Maar beter is het wellicht.

Het kan makkelijk mooier (nog een beetje langs de randen doordrukken bijvoorbeeld). Verder weet ik niet precies wat ik gedaan heb. Beetje standaard dingen als Niveau’s, Curven, Variaties, Ruis en Verscherpen.

Bijdrager
    marloez

Dank FreekMac!

Ik was juist an het proberen die ruis eruit te halen, maar als je m overdrijft is het idd ook wel mooi!
    Toch wil ik graag weten of ie ook ‘smooth’ te maken is…..

nog een lekkere slechte foto…..

het jammere is ook dat het om de zwarte kat gaat, die zijn zo moeilijk te shoppen! merk ik met mn eigen kat ook steeds!

Bijdrager
    shushishu

Hoe wil je het eigenlijk hebben? Scherper, kleurcorrecties, uitvergroten?

Bijdrager
    Freek.

Het blijft lastig, vooral als je de foto smoother wil hebben. En idd is het extra lastig met die zwart-witte kat en de zwarte kat. In het basismateriaal zit wat te weinig informatie om echt iets redelijks te maken zonder naar de creatieve oplossingen (sepia, ruis etc) te grijpen.

Bijdrager
    marloez
    ”MING

Hoe wil je het eigenlijk hebben? Scherper, kleurcorrecties, uitvergroten?

Ja, ja en ja! :wink: :D

het voornaamste is dat ik die RGB blokjes eruit wil hebben….eigenlijk… maar zal wel niet te doen zijn…Dan vind ik de oplossing van freekMac nog wel een goede!

Blijft jammer dat ik niet kan toveren….:(
    Zijn helaas ook de enige soort foto’s die hij heeft, alleen maar met de mob gemaakt…

Bijdrager
    Deskman

Ruis er uit. Die witte heeft echt te lang in de bleek gelegen.

Moderator
    unSOUND

Marloez:

Als de foto’s zo goed als niet groter te krijgen zijn… gebruik ze dan klein ! :wink:

Wat dacht je van een mooie collage maken, met al die kleine foto’s erin, dan heb je A: alle foto’s en herinneringen in 1 fotolijstje, en B: veel minder hinder van de lage resolutie en de hoge compressie.

Ik gebruik dezelfde truc op mijn homepage…

Bijdrager
    marloez

ik probeer ze helemaal niet groter te krijgen, ze staan op 100% nu hoor!
    Maar veel kleiner moeten ze ook niet worden…

Moderator
    unSOUND

Wat wil je er precies mee gaan doen ?

Je moet geen wonderen verwachten met die foto’s, dus moet je improviseren… vandaar mijn suggestie van een collage. Dan kun je de foto’s op een klein formaat gebruiken, zie je ook minder van het verlies, en kun je toch een flink oppervlak gebruiken… afhankelijk van hoeveel foto’s je te gebruiken hebt…

Bijdrager
    marloez

ja, dat is wel waar, en dat weet ik ook wel….Maar ik hoopte eigenlijk dat ik van 1 van die plaatjes wel een iets groter exemplaar kon houden, aangezien het de enige foto’s zijn die hij heeft van Lukas. Wel fijn als je dan niet met een vergrootglas hoeft te zoeken…. De beelden zijn ook te donker om een collage van te maken, zie je niks meer van terug vrees ik… ga het wel proberen hoor!

Bijdrager
    MacBeer

Photoshop kan alleen beeldinformatie versterken… dat wil zeggen dat er daadwerkelijk beeldinformatie aanwezig moet zijn wil je dat photoshop er een beter beeld van kan maken.

FreekMac en Deskman hebben volgensm ij het maximale eruit gehaald. De kat heeft te lang gebleekt ja, haha. Maar als je met je pipet in Photoshop over de kat zweeft zul je erachter komen dat hier dus geen beeldinformatie aanwezig is, en daarom kan je in photoshop ook weinig met dat gebied uithalen.

Bijdrager
    marloez

Dank allen! Ik ga jullie manier eens loslaten op de rest van de foto’s! Post het resultaat wel tzt…

:D

Bijdrager
    QriZ24
    ”unSOUND”

Marloez:

Als de foto’s zo goed als niet groter te krijgen zijn… gebruik ze dan klein ! :wink:

Wat dacht je van een mooie collage maken, met al die kleine foto’s erin, dan heb je A: alle foto’s en herinneringen in 1 fotolijstje, en B: veel minder hinder van de lage resolutie en de hoge compressie.

Ik gebruik dezelfde truc op mijn homepage…

ziet er leuk uit, en het is inderdaad wel een goede oplossing!:)

Bijdrager
    was frans
    ”Deskman”

Ruis er uit. Die witte heeft echt te lang in de bleek gelegen.

Wauw! ;)

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.