18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    EclipX

Zijn 2TB schijven "safe"?

Hoi, ik ben van plan om een nieuwe externe HD te kopen.
    Ik heb nu een 1TB & een 320GB externe hd, maar ze zijn alletwee bijna vol.

Ik zit nu te twijfelen als ik nu een 1TB schijf zou kopen, of een 2TB?

Zijn 2TB schijven dezer dagen veilig? Als alle gegevens hierop zouden crashen, dan zou dat wel drama zijn:(

Ben van plan deze te kopen, is Verbatim goeie kwaliteit?
    http://www.verbatim.com/products/detail.cfm?product_id=2E79B448-1143-3415-5FF0F0EFC71A513D&cat_id=A2EEE0D6-1143-3415-5FC347F5645B6AE1#fragment-specs

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Of een drive in de toekomst crashed daar kun je weinig van zeggen en het heeft niets met de capaciteit te maken. De kans dat een 500GB kapot gaat is net zo groot als bij een 2TB drive. Ik heb zelf 3 keer een kapotte drive (2 x LaCie en Iomega) gehad binnen ±1,5 jaar, allemaal onder de 1TB. Terwijl er nu ook een drive tussen zit van slechts 160GB die al 5 jaar mee gaat (ook een LaCie). Ik was wel wat kwijt, maar dat kon weer “gewoon” gedownload worden…

Je kunt er weinig van zeggen. Maar groot of klein: zorg dat je ALTIJD een back-up maakt, zeker als er eigen werk op staat. Ik zie dat jou keuze een behoorlijk dure is. Je kent het gezegde: “goedkoop is duurkoop”. Als de prijs een indicatie mag zijn voor de betrouwbaarheid, dan zou ik zeggen dat deze drive gewoon erg goed moet zijn.

Bijdrager
    tarun

Veel te duur. Kijk eens op tweakers.net.

Bijdrager
    KingAchille

Ik heb hier een 2TB staan met m’n films en series op. Echt waardevolle gegevens vertrouw ik er niet mee. Die staan in RAID op een paar andere schijven:)
    En volgens mij zijn schijven van 1TB de beste koop die je vandaag kan maken (prijs/gig)

Bijdrager
    TRML

Let er wel op dat geen enkele harddisk “Safe” is, alle harddisks gaan een keer kapot, dit kan na twee dagen zijn maar het kan ook na 10 jaar, maar zeker is dat ze een keer kapot gaan. Het is dus nooit verstandig om al je belangrijke data op een harddisk te plaatsen, je moet altijd een backup regelen.

Bijdrager
    Willy

Ik ken je huidige set-up niet maar ik zou zeker ook een Apple Time Capsule van 2TB in overweging nemen, handig apparaat met veel (toekomst)mogelijkheden (en bij Saturn nu met korting)

Bijdrager
    Thomash

Als je echt veilig wilt zijn koop je iets met twee schijven die in RAID 1 kan..

Bijv:

http://tweakers.net/pricewatch/240723/iomega-ultramax-plus-desktop-2tb-grijs.html#tab:prices

Dan heb je twee schrijven van 1Gb die een kopie zijn van elkaar. Gaat er één kapot heb je de ander nog.

Bijdrager
    iRenik

Heb zelf twee snelle (en redelijk dure) G-drive 2TB schijven.

D1- 1 voor m’n films en series
    D2- 1 voor m’n superduper backup, tm backup, aperture 3 en itunes files

Beide hebben een off-site backup dmv twee andere 2TB schijven (ander merk en iets goedkoper)
    M’n belangrijke files op D2 staan ook nog een keer op de TC (en op m’n iMac zelf natuurlijk)

Wat er ook crasht, het is altijd beschermd nu…

Gaat D1 met m’n films kapot, heb ik ergens anders een exacte kopie liggen. met 3 jaar garantie krijg ik een nieuwe binnen 2 dagen (of buiten garantie, koop ik een nieuwe), kopieer het van de backup schijf en alles is weer in orde…

Gaan ze beide tegelijk (ander merk, andere prijsklasse) ja dat is dan wel heel toevallig en spijtig maar wat niet gered kan worden moet dan maar opnieuw gedownload worden.

De belangrijke (D1) files (foto’s!) en (bootable) backups staan op 4 verschillende schijven dus als dat misgaat… dan hebben we waarschijnlijk grotere problemen in Nederland.

Succes iig!

Bijdrager
    madcat

veiligheid heeft altijd een prijs, de vraag is hoe veilig je je data wil hebben.
    Je kan kiezen voor raid 1, wat je dan moet doen is een externe kast kopen waar minimaal 2 schijven in kunnen en raid 1 ondersteunen. Als er dan 1 disk uitvalt gaat de ander nog vrolijk door.
    Voor iets meer geld kan je voor raid 5 gaan, dit is iets sneller en iets betrouwbaarder.
    Raid 6 bestaat ook nog maar wordt vooral als enterprise product gebruikt en is daardoor erg duur, echter heeft als voordeel dat er 2 schijven tegelijk kunnen uitvallen.
    een ander alternatief is raid 51 waarbij je raid 5 en raid 1 combineert in dat geval heb je minimaal 6 disken nodig waarbij er dan 2 mogen uitvallen.

In jouw geval is raid 1 of raid 5 voldoende afhankelijk van je budget.
    Als dat te duur is, kan je timemachine goed instellen zodat je altijd een backup van je systeem hebt.

Bijdrager
    joke_name

Nog voor de one more thing:

Een raid is nog steeds geen backup. Het lijkt wel op een backup maar het is het absoluut niet.
    Op het moment dat er namelijk wat gebeurt in je huis. Inbraak, brand enzvoort ben je als nog alles kwijt.

Ze hanteer ik ongeveer deze workflow als iRenik

Moderator
    unSOUND

Om even terug te komen op de vraag van de topicstarter: 2 TB staan niet zozeer meer in de kinderschoenen, ze zijn wat kwaliteit betreft dus niet veel gevaarlijker dan kleinere schijven.

Maar grotere schijven hebben wel het nadeel dat als ze falen, je meer kwijt bent. Dus is het hebben van een backup cruciaal, maar dat was het eigenlijk altijd al. Als je nu dus een degelijk backup-systeem hebt, is een 2 TB schijf geen enkel probleem.

Ikzelf heb 3 backups. TimeMachine draait hier standaard, en ik maak om de zoveel tijd een kloon van mijn Mac Pro naar mijn MacBook Pro, dat zijn dus 2 backups tegen foutjes zoals per ongeluk wissen of overschrijven. Maar tevens maak ik nog een losse kloon naar een externe schijf die op mijn werk ligt, deze backup is dus meer tegen grote problemen als brand of inbraak.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    unSOUND op 29 november 2010

Maar grotere schijven hebben wel het nadeel dat als ze falen, je meer kwijt bent.

Zelfs dat hoeft niet persé, aangezien het langer duurt voordat je op laten we zeggen 50% zit en de drive op dat moment de geest geeft. Dan ben je nog “maar” 1TB kwijt en geen 2. Anders gezegd: hoe groter de capaciteit hoe kleiner de kans is dat je meer dan 50% kwijt ben, want de drive zal het dan steeds langer moeten gaan uithouden om die 50% te bereiken.

Moderator
    unSOUND

Maar aangezien hij nu al over een 1 TB en een 320 GB schijf beschikt die al vol zijn, zit hij direct al over de 50%…

Bijdrager
    EclipX

Een raid systeem zie ik niet zitten, omdat ik een Macbook heb, en alle usb-poorten in gebruik zijn. Ook zijn mijn gegevens niet “pro” zoals in een bedrijf, dan zou een RAID systeem wel iets goed zijn.
    Ik heb gewoon, zoals alle gewone gebruikers, duizenden foto’s, muziek, en honderden documenten en films.

Mijn interne HD is gekopieerd op 2 verschillende schijven: de 1TB(TimeMachine) en de 320GB(manuele backup), dus hiervan heb ik zowiezo een dubbele backup.

Maar mijn iPhoto & iTunes library staan ook op de 1TB-usb, net zoals al mijn films.
    Maar het is nu van die bestanden dat ik eigenlijk geen backup heb. Als die 1TB nu crasht, ben ik alles kwijt! Daarom dat ik nog steeds twijfel tussen een 1TB of een 2TB. Als ik een 1TB erbij koop, dan kan ik mijn eerste 1TB volledig backupen, maar als die vol zit, dan zit mijn 2de 1TB backup ook vol.

En als ik een 2TB erbij koop, dan kan ik al mijn schijven dubbel backuppen, en heb ik nog ongvr. 500GB free space. Nadeel hiervan is als die 2TB crasht, ben ik mijn dubbele backups + nieuwe GB’s ook kwijt.:(

Met andere woorden: je moet gewoon geluk hebben met je hd’s?

Ik ben gewoon wat wantrouwig qua aankoop (grote) harde schijven, omdat in het verleden mijn 320GB 2.5″ ATA en 500GB 3.5″ ATA schijven gecrashed zijn, na +- 1 jaar draaien, rond de klok.

Terwijl mijn nu al 4 jaar oude 60, 80, 120 & 320GB 3.5″ ATA schijven nog steeds zonder problemen werken.

Wel lol dat iedereen zegt neem een backup. Maar als je dan je gegevens gebackupped hebt. Is die 2de backup ook niet gebackupped. En zo kan je eigenlijk blijven doorbackupen, bijkopen.

Ik wil gewoon hoe dan ook, al mijn documenten, fotos, muziek, video’s voor heel mijn leven hebben. Net zoals je een foto-album onbeperkt kan bewaren.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    unSOUND op 29 november 2010

Maar aangezien hij nu al over een 1 TB en een 320 GB schijf beschikt die al vol zijn, zit hij direct al over de 50%…

Het was natuurlijk ook maar theoretisch he?:cool:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    EclipX op 29 november 2010

Met andere woorden: je moet gewoon geluk hebben met je hd\’s?

Wel lol dat iedereen zegt neem een backup. Maar als je dan je gegevens gebackupped hebt. Is die 2de backup ook niet gebackupped. En zo kan je eigenlijk blijven doorbackupen, bijkopen.

Ik wil gewoon hoe dan ook, al mijn documenten, fotos, muziek, video\’s voor heel mijn leven hebben. Net zoals je een foto-album onbeperkt kan bewaren.

Het aantal lees en schijfbewegingen van een HD is onvoorstelbaar groot. Enkele miljoenen lees en schrijf bewerkingen per week is doodnormaal. Let wel: bewerkingen, het aantal bewegingen van de kop is nog vele malen groter! Er is dus altijd sprake van een behoorlijke slijtage. De ene drive houd het nog geen 1/2 jaar uit, de andere verscheidenen jaren.

Wat een backup betreft: je originele data staat per definitie op je opstartschijf, en zoals boven al staat: die is constant in beweging. Je drive voor backups daarintegen doet alleen iets (of dat zou moeten) als je een backup bijwerkt, dus die drive slijt veel minder. Als je dan verder doet wat unSOUND doet: een 2e backup op je werk/school leggen kan er weinig mis gaan.

Wat je laatste opmerking betreft: dat willen we allemaal… En een fotoalbum is niet onbeperkt hoor, ook opgeslagen in het donker verbleken de foto’s (de analoog van een HD of DVD slijtage)

Bijdrager
    EclipX

Ik heb daarnet toch een 2TB schijf gekocht. Nu heb ik nog een laatste vraag:

Wat is het beste? De 2TB laten zoals het is? Of de schijf indelen in 2 partities van elk 1TB?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Gewoon 2TB houden. Partities op een pure data schijf heeft geen nut.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.