11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Charissa94

Zijbalk in Safari

Beste OMT-ers,

Ik heb een probleempje en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
    Misschien is het een standaard functie in Safari, maar kan nergens vinden hoe ik het kan uitschakelen.
    Het is de zijbalk aan de linkerkant die verschijnt zodra je je muis naar de linkerrand van het scherm brengt.
    Ik ben bijna blind en gebruik heel vaak vergroting en soms moet ik wat bekijken aan de linkerkant en dan schiet elke keer die balk uit de zijkant en dat is zacht uitgedrukt behoorlijk vervelend.
    Wie weet er raad?
    Alvast dank.

Bijdrager
    Gnomity

Het probleem doet zich schijnbaar voor wanneer een safari venster is gemaximaliseerd. De beste optie is op je safarivensters niet volledig te maximaliseren of het dock naar de linkerkant van het scherm te verplaatsen. Zo komt de zijbalk niet meer tevoorschijn.

Hopelijk kun je hier iets mee.

Bijdrager
    Gnomity

“defaults write com.apple.safari ShowSidebarInNewWindows bool=FALSE”

Deze opdracht invoeren in het terminal verhelpt het probleem bij mij. Indien je de optie weer wilt inschakelen verander je FALSE in TRUE.

Bijdrager
    GoeieDag

En als je de Dock aan de linkerkant hebt, dan werkt die functie (v.d. automatisch verschijnende Navigatiekolom) ook niet.

Bijdrager
    Charissa94

Gnomity

Ik heb de regel geplakt in terminal, maar helaas. Het werkt niet. Of dus niet in een schermvullend venster werken of het doc links verplaatsen. Maar dan krijg je waarschijnlijk weer dat het doc vervelend gaat doen aan de linkerkant, omdat mijn spraak het natuurlijk uitspreekt zodra mijn muis erover heen komt.
    Bedankt voor het meedenken!
    Geen idee of ik je goed heb getggt, want ik heb geen idee hoe dat moet haha:p

Bijdrager
    EagerB0bNerd

probeer deze eens in Terminal te plakken:

defaults write com.apple.safari ShowSidebarInTopSites bool=FALSE; defaults write com.apple.safari ShowSidebarInNewWindows bool=FALSE

Bijdrager
    koen

Niet alleen plakken, hè? Ook even op Enter/Return klikken om het commando uit te voeren. En dan waarschijnlijk even uit- en inloggen.

Bijdrager
    Shmoo

Moet dit echt.. Heb je daar echt een Terminal commando voor nodig. Het is mij namelijk nooit opgevallen. Bij mij was het gewoon een kwestie van een keertje een nieuw venster opstarten (zodat het zichtbaar werd) en dan in de menubalk onder Weergave en dan een van deze aantikken waarbij staat ‘Verberg’ ipv Toon, natuurlijk.

Oooo wacht, dit gedoe heb je alleen wanneer Safari in Fullscreen modus staat. #drama

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden geleden door  Shmoo.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    koen op 18 oktober 2017

Niet alleen plakken, hè? Ook even op Enter/Return klikken om het commando uit te voeren. En dan waarschijnlijk even uit- en inloggen.

Uit-en inloggen lijkt me niet nodig (of zou dat niet moeten zijn). Stop eerst Safari — niet alleen de vensters dichtdoen, maar zorg dat het ook echt gestopt is — en geef dan het terminalcommando dat hierboven genoemd is. Dit omdat de kans groot is dat Safari z’n voorkeuren alleen inleest bij het opstarten, niet terwijl het programma al draait, en omdat als je via de terminal prutst aan de voorkeuren terwijl Safari draait, de kans ook groot is dat het programma die voorkeur overschrijft bij het stoppen.

Dus: eerst Safari stoppen, dan de voorkeuren aanpassen, dan Safari weer starten.

Bijdrager
    Charissa94

Helaas, maar het terminal commando werkt niet. Ik bevestig natuurlijk met enter/return, maar tevergeefs.

Moderator
    Night

Heb je de sidebar ook al eens ‘handmatig’ aangezet (via menu View > Show Sidebar)) en hem daarna gewoon gesloten (toetscommando ⌘⇧L)?

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden geleden door  Night.
    • Deze reactie is gewijzigd 11 maanden geleden door  Night.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.