13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Meneer Guggenheimer

Ziggo Modem + Gigabit Switch + Airport Express 2012 + Powerline Wifi

Ik heb veel problemen gehad met Wifi in huis. Ik heb een cisco Ziggo modem en een Airport Express. Sinds ik de Wifi van mijn ziggo modem heb uitgeschakeld werkt alles weer zoals het hoort. De router is ook uitgezet dus ik zit een beetje met hoe ik het aan moet sluiten.

Ik wil een gigabit switch installeren om een aantal apparaten via ethernet aan te sluiten ipv wifi.

Moet ik het dan zo aansluiten
    Ziggo modem -> cat 6 -> poort 1 net gear 8 poort gigabit switch -> cat 6-> poort 2 Airport Express & poort 3 Powerline naar de schuur.

Aan de andere poorten komen de Sonos, WDTV & NAS

Bijdrager
    Fingerlicking

Als je ziggooo modem dhcp ondersteunt, denk het wel want je kunt hem ook als wifi router gebruiken, dan is het zo helemaal toppie joppie!

Bijdrager
    mrmilo

@Meneer Guggenheimer Zoals je het nu schets is prima. Je Ziggo modem heeft 4 poorten waar intern ook een switch achter zit. Daarvandaan dus 1 kabel naar je nieuw te plaatsen switch en daarvandaan kan je weer verder uitbreiden. Welke poort je gebruikt maakt voor een switch niet uit.

Let wel: Voor de allerbeste performance Kan je het beste maar 1 switch hebben in je netwerk maar 4 poorten is wel wat weinig en je kabels moeten dan naar 1 punt. Maar hoe meer switches je in je netwerk hebt des te groter de kans dat de IP pakketjes een langere route moeten nemen (grotere kans op vertraging en errors).

Bijdrager
    polansky

Laat de ziggo modem voor wat het is en laat hem door ziggo uitschakelen zodat je ‘ziggo modem’ is wat het moet zijn een modem in plaats van een router. Vervolgens sluit je eerst je Airport express aan en dan de switch. Hierop steek je verder alle apparaten die je binnen je netwerk wil laten functioneren.

Bijdrager
    Meneer Guggenheimer

@ Polansky

Probleem van de Airport Express is dat de ethernet poorten 100Mbit zijn en ik wil de rest 1Gbit. Dus de airport moet aan de switch. De Airport Express bediend de draadloze iPhones, iPads en Macbook pro’s in huis terwijl de rest aan ethernet hangt. Maar gaat dan dan goed met ip adressen. Dat is eigenlijk de laatste vraag die ik heb.

@ Fingerlicking
    De ziggo modem is een rampen ding. Zelfs de medewerker van Ziggo adviseerde mij op de Modem alleen als modem te gebruiken en vooral niet wifi en switch,

Bijdrager
    mtersteege

Ik heb ook als eerste bij Ziggo de router functie uit laten schakekelen. Ik heb nu aan het modem de TimeCapsule hangen en vanuit daar een kabel naar alle andere “vaste” pc’s” in huis….

Bijdrager
    csteelooper

@”Meneer Guggenheimer” Je hebt je Ziggo-modem in de bridge-modus staan. Daardoor heeft de modem geen router-functionaliteit meer. Dit heeft tot gevolg dat je externe Ziggo IP-adres direct op je netwerk staat. Aan je Ziggo-modem kan nu dus nog maar één computer hangen. Daarom heb je een router nodig waar je de rest van je apparatuur hangt. Dit kán de AE zijn, maar deze heeft, zoals je zelf zegt, maximaal een doorvoersnelheid van 100Mbit/s. Als je je hele netwerk op 1Gbit/s wilt draaien, dan moet je dus aan een andere router. Want je móet een router hebben nu je Ziggo-modem die functie niet meer vervult.

In jouw situatie is nu de manier van aansluiten dus: Ziggo >> AE >> Switch >> andere apparatuur. Dit heeft wel tot gevolg dat de snelheid van je netwerk na de modem terug zal gaan tot 100Mbit/s, omdat jouw AE geen 1Gbit-snelheid ondersteunt.

Bijdrager
    Meneer Guggenheimer

@ csteelooper

Dank voor je antwoord. Dat is duidelijk nu. Ik hang tijdelijk nu fritzbox er tussen dan. Ik hoop dat er over 2 weken een nieuwe extreme aangekondigd wordt!

Bijdrager
    mrmilo

Kleine noot: Je router bepaald de snelheid van je netwerk niet helemaal. De packets weten binnen de Netgear switch van welke poort naar welke poort ze gaan dus verkeer binnen een gigabit switch gaat volle snelheid. Al het verkeer over het internet gaat wel over je router wat dan dus wel 100mbit is.

Ik heb thuis een Ziggo Ubee modem die fungeert als router/dhcp/firewall en switch in de meterkast. Daaraan hangt een NAS (Gigabit), een WDTV (Gigabit) en een AExpress voor de wifi (hangt in mijn woonkamer voor iPhone etc). Ik heb dus alles bedraad naar de meterkast (de luxe). Als je Ziggo modem niet goed werkt (wat dan niet?) dan kun je een switch ertussen hangen die de switching taak op zich neemt (DHCP kan je gewoon aan laten, heeft geen bandbreedte nodig). Uiteindelijk gaat het internetverkeer uitaard alsnog door je Ziggo modem naar buiten en lokaal blijft alles binnen de switch.
    Een Fritzbox ertussen als router terwijl je Ziggo in bridge modus staat werkt wel maar is wat mij betreft een nodeloze extra schakel in het netwerk. Tenzij je Ziggo modem dit ook niet goed doet… Eigenlijk is het van belang te weten waarom je dit doet. Oftewel, wat werkt er niet op het modem? Grappig trouwens dat een medewerker van Ziggo dit adviseert.

Hopelijk maak ik het nu niet nog ingewikkelder:)

Bijdrager
    Tim95
    mrmilo op 03 juni 2013

Kleine noot: Je router bepaald de snelheid van je netwerk niet helemaal. De packets weten binnen de Netgear switch van welke poort naar welke poort ze gaan dus verkeer binnen een gigabit switch gaat volle snelheid. Al het verkeer over het internet gaat wel over je router wat dan dus wel 100mbit is.

Ik heb thuis een Ziggo Ubee modem die fungeert als router/dhcp/firewall en switch in de meterkast. Daaraan hangt een NAS (Gigabit), een WDTV (Gigabit) en een AExpress voor de wifi (hangt in mijn woonkamer voor iPhone etc). Ik heb dus alles bedraad naar de meterkast (de luxe). Als je Ziggo modem niet goed werkt (wat dan niet?) dan kun je een switch ertussen hangen die de switching taak op zich neemt (DHCP kan je gewoon aan laten, heeft geen bandbreedte nodig). Uiteindelijk gaat het internetverkeer uitaard alsnog door je Ziggo modem naar buiten en lokaal blijft alles binnen de switch.
    Een Fritzbox ertussen als router terwijl je Ziggo in bridge modus staat werkt wel maar is wat mij betreft een nodeloze extra schakel in het netwerk. Tenzij je Ziggo modem dit ook niet goed doet… Eigenlijk is het van belang te weten waarom je dit doet. Oftewel, wat werkt er niet op het modem? Grappig trouwens dat een medewerker van Ziggo dit adviseert.

Hopelijk maak ik het nu niet nog ingewikkelder:)

– knip – foutje

Bijdrager
    computer space

Koop lekker cat5 kabel. Die doen het ook gewoon op volle full-duplex snelheid. Ik heb hier een D-Link DGS-108 switch, lekker energiezuinig stalen bakkie en die laat van alle kabels middels oranje/groen lichtje de snelheid zien waarop de kabel draait. Zelfs de meest oude meuk (kabel van mijn eerste UPC modem uit 2000 bijv) pakt ie gewoon op volle snelheid.

Bijdrager
    Meneer Guggenheimer

lekker cat 7 kabels gekocht en getrokken. Dan kan dat lekker blijven liggen. Zodra er een nieuwe airport komt schaf ik die aan en kan ik de airport express als bridge gebruiken. Nu tijdelijk een 500MB powerline die toch mijn ziggo 60mbit prima trekt.

Bijdrager
    Meneer Guggenheimer

Als het goed is komt vandaag mijn Macbook Air 13inch en Airport Extreme 2013.. ben benieuwd of de Airport Extreme blijft staan met alle kabels erin….

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.