13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Stadsman

ZFS standaard filesysteem in Leopard volgens Sun CEO

Volgens de CEO van Sun gaat ZFS het bestaande HFS+ filesysteem vervangen. Dit is dus niet meer gewoon een gerucht maar lijkt dus nu echt bevestigd te zijn. Klik hier voor meer info.

Bijdrager
    Dick de Roos

Maar wat gaat dat betekenen voor de Mac?
    Of is dat alleen van belang bij/voor Time machine? Veel opslag is mooi, maar het moet nog fysiek kunnen ook (lees: veel HD’s).
    En wat betekent dat met de uitwisselbaarheid van e.e.a?
    Vragen…vragen…:? Nog een weekje wachten maar.

Bijdrager
    reposte

Desalniettemin hoort dit draadje bij de roddels…:?

Bijdrager
    Jor1

dit staat op wikipedia al een tijdje.

Apple heeft in de nieuwste build van Mac OS X, met de codenaam Leopard, ZFS opgenomen.

Bijdrager
    Cloudsurfer

Het enige wat ik ervan begrijp is dat je een zettabyte aan informatie ermee kan opslaan, en dat harde schijven die je aan je computer hangt gewoon bij het volume worden opgeteld. Verder staat er, zowel op de engelse als nederlandse wikipedia, nog een heel langdradig verhaal over pools en dergelijke, waar ik geen reet van snap.

Bijdrager
    dr.cody

Helaas geen roddel.

Is al bevestigt door Apple dat ze hier al een tijdje naar zitten te staren.

ZFS is gewoon een nieuwe Hardeschijf formaat. Nu gebruiken we in de mac Journaled HFS+ en in windows NTFS.

ZFS is een nieuwere techniek die snellere toegang geeft tot de opgeslagen data op je HD doordat de manier waarop het er op gezet wordt veel efficienter is. Lees geen dooie plekken en gefragmenteerde data pakketjes.

Heeft verder niks met Time Machine te maken.

En over de kosten van HD’s…. peanuts tegenwoordig!

En over de uitwisselbaarheid, dit heeft niks te maken met wat je op de HD bewaart alleen hoe je het er op bewaart.

dus…

Bijdrager
    Xenophon

Klinkt geweldig. Ik heb tijden terug al artikelen gelezen op Tweakers en Wikipedia over ZFS, en het is het filesystem van de toekomst. Nu windows nog met z’n winfs ipv NTFS

Bijdrager
    bommels

ZFS is wel iets meer dan een gewoon filesysteem. Het is transparant t.a.v. de schijfvolumes, en dat is nog niet door een ander filesysteem vertoond. (misschien google-fs..?)

Hierdoor kan Time Machine sneller en efficienter backups maken, onafhankelijk van de onderliggende devices, en dat is te danken aan ZFS. Ik zeg niet dat het op andere filesystems niet zou kunnen, maar ZFS maakt het wel een enorm stuk makkelijker.

De wikipedia entry maakt het overigens een stuk duidelijker dan mijn schrijfsel… grtz bart

Bijdrager
    Massive Tudom

Ik las het net op tweakers.net Zie hier
    Maar moet er dan voor Leopard een andere hd in, of alleen de bestaande formateren naar ZFS?

Bijdrager
    Stadsman
    ”Massive

Ik las het net op tweakers.net Zie hier
    Maar moet er dan voor Leopard een andere hd in, of alleen de bestaande formateren naar ZFS?

Lijkt me niet, maar ik denk wel dat om ZFS onder Leopard te krijgen na een update dat herformatteren nodig is.

Bijdrager
    Obi

ZFS is niet zomaar een ander filesysteem, ZFS is best wel stoer…. 8)
    ZFS een 21e eeuw ‘filesystem’

wat info

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=1263262#1263262

obi

Bijdrager
    Cloudsurfer

Okee, dus even op een rijtje.

ZFS kan/heeft:
    1. meerdere fysieke schijven als 1 volume beschouwen (opzich heel handig);
    2. kleine bestanden sneller opzoeken, wat dus de snelheid in Spotlight zou moeten bevorderen;
    3. door zijn efficïentie minder fouten veroorzaken op fysieke schijven;
    4. automatisch back-uppen;
    5. een capaciteit van 100 miljard GB (1 ZB).

Heb ik het goed? Dit is een beetje de informatie die ik uit het WWW heb kunnen extraheren. Veel te veel technische poespas eromheen die me geen reet interesseert.

Wat me wel interesseert: moet ik nu mijn harde schijf herformatteren om dat ZFS te gebruiken? Opzich geen probleem.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”Cloudsurfer”

1. meerdere fysieke schijven als 1 volume beschouwen (opzich heel handig);
    2. kleine bestanden sneller opzoeken, wat dus de snelheid in Spotlight zou moeten bevorderen;
    3. door zijn efficïentie minder fouten veroorzaken op fysieke schijven;
    4. automatisch back-uppen;
    5. een capaciteit van 100 miljard GB (1 ZB).

En, voor wat ik uit die wikipedia-pagina begrijp, een variabele blokgrootte — waardoor (hopelijk) een bestand van 1 byte ook maar 1 byte in beslag neemt op je schijf (plus natuurlijk wat erbij komt aan naam, verwijzingen, enz.), in plaats van 4096 zoals onder HFS+ (de voornaamste reden waarom ik vroeger onder Linux m’n schijf met ReiserFS geformatteerd had).

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.