13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    michielt

Zelftoegekende IP Ethernet

Hoi mensen,

Ik kan sinds kort niet meer gebruik maken van mijn ethernet, omdat deze aangeeft dat ik een zelftoegekend IP-adres heb. Wi-Fi werkt wel, maar deze is echt super langzaam.

Ik heb al instructies gevold van dit topic, maar ze hebben niet gewerkt.

Zo ziet alles er op de mac uit:

Ik heb als besturingssysteem OSX 10.9.1. Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    michielt

By the way… kan het kwaad om je IP-adres zo op internet te zetten?

Bijdrager
    fred44nl

een 169-adres kun je gerust op internet zetten, want dat werkt toch niet:)
    je hebt overigens wel een wifi-verbinding.
    zet wifi es bovenaan in het lijstje.
    en schakel eventueel ethernet es even uit.

Bijdrager
    SunKeeper

Iedereen heeft dat adres, 169.nogwat is wat je Mac zichzelf toekend als ie niets van het netwerk krijgt.
    Subnetmasker heeft ook iedereen.

Welke router heb je? Volgens mij doet je router het niet (goed) meer of heeft de verkeerde instellingen.

Bijdrager
    michielt

@ fred44nl: Ik heb inderdaad Wi-Fi (daar zit ik nu ook op). Ik heb hem aan en uit gezet, maar ik krijg precies hetzelfde. Hoe kun je zoiets bovenaan zetten?

@ SunKeeper: Mijn router is Thomson SpeedTouch v16 of zoiets (hij is niet van mij, maar van een huisgenoot).

Bijdrager
    1984

Een 169 IP adres adres krijg je op het moment dat er geen DHCP server gevonden word.
    Wanneer er geen DHCP-server beschikbaar is, zal de computer zichzelf een IP-adres toekennen in de netwerkrange 169.254.0.0 tot 169.254.255.255 met subnetmask 255.255.255.0, dit zijn speciaal gereserveerde adressen voor deze functie.

Mac OS: een DHCP-lease vrijgeven en vernieuwen

Hoe kun je zoiets bovenaan zetten?

Ethernetkabel uit de Mac of Modem

Bijdrager
    michielt

Gedaan, maar werkt nog steeds niet. De website van Apple helpt ook niet. Deze geeft het volgende aan:

1. Sluit alle internetprogramma’s (zoals webbrowsers en e-mailprogramma’s). Sla eventuele wijzigingen in geopende bestanden op.
    2. Kies Systeemvoorkeuren in het menu Apple.
    3. Kies Netwerk in het menu Weergave.
    4. Kies Actieve netwerkpoorten in het menu Toon.
    5. Maak de selectie ongedaan van het aankruisvak voor de poort die u gebruikt om verbinding te maken met internet (zoals ingebouwde Ethernet of AirPort).
    6. Klik op Pas nu toe.
    7. Selecteer het aankruisvak voor de poort opnieuw.
    8. Klik op Pas nu toe.
    9. Open een webbrowser en probeer een internetverbinding tot stand te brengen.

Alleen puntje 4 kan ik al niet vinden. Er staat nergens “actieve netwerkpoorten” of “toon”.

Bijdrager
    michielt

Na het uitschakelen van het ethernet merk ik wel dat internet sneller gaat.

Bijdrager
    SunKeeper

Die uitleg komt uit de prehistorie, nogal logisch dat je het niet kan vinden. Bron?

Heb je nog meer apparaten die op hetzelfde Wi-Fi-netwerk zitten? Hebben die wel fatsoenlijke verbinding?

http://www.speedtest.net welke snelheid haal je hier?

Bijdrager
    1984
    SunKeeper op 10 januari 2014

Heb je nog meer apparaten die op hetzelfde Wi-Fi-netwerk zitten? Hebben die wel fatsoenlijke verbinding?

Ik kan sinds kort niet meer gebruik maken van mijn ethernet, omdat deze aangeeft dat ik een zelftoegekend IP-adres heb. Wi-Fi werkt wel,

Tevens vreemd dat ethernet met een oranje bolletje boven staat ipv WIFI (afbeelding eerste post)

Bijdrager
    SunKeeper

Ik snap wat je bedoelt, maar ik ga er gemakshalve niet vanuit dat het kabeltje een ander netwerk heeft dan het Wi-Fi-netwerk. Dan is het helemaal een prutssituatie.

Normaal gesproken werkt er gewoon één DHCP-server voor allebei tegelijk.

Dat Ethernet bovenaan staat komt omdat er wel een actieve verbinding is. In sommige gevallen is een zelftoegekende IP nodig voor specifieke doelen. (dus geen internetverbinding)

In de volgorde voorzieningen staat Ethernet boven Wi-Fi gesorteerd in dit geval.

Bijdrager
    michielt

Bedankt voor jullie hulp in ieder geval.

Bijdrager
    Ir.Bob

Dan maar even de standaard vragen stellen:
    Weet je zeker dat de kabel goed is? Heb je het al met een andere kabel geprobeerd?
    Weet je zeker dat het andere uiteinde van de kabel in de router verdwijnt?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.