11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    christiaans

Zelftoegekend adres

Goedenavond,

Ik heb een probleem(pje):

Sinds 3 dagen UPC. (Cisco modem)

Als ik mijn macbook(2006) 10.6.4 met een netwerkkabel aansluit op het modem: direct internet

Als ik mijn Imac aansluit(2009) 10.6.4: zelf toegekend ip-adres en geen internet.

Heb al topics afgezocht maar kon niks vinden.

Het modem ook aangesloten op een Airport Express en dan hebben beide apparaten wel internet.

Minder van belang: bekabeld 25mb/s en over airport express 15mb/s, goed bereik en een kanaal ver van anderen in de omgeving,
    heeft iemand hier ook advies voor, best een groot verschil.

Dank voor de moeite!

Maarten

Geblokkeerd
    Carp

Zelftoegekend IP adres….zoek dat eens op Google.

Bijdrager
    michelvdb

UPC geeft je één IP-adres. Dat IP-adres wordt met ARP (address resolution protocol) aan de MAC van de eerst aangesloten host gekoppeld. Verwissel je de host door een andere klopt de MAC van de tweede niet met wat in de arp-tabel staat. Zorg daarom dat de router ook DHCP-server is en maak dat alle op het netwerk aangesloten hosts hun IP-adres via DHCP krijgen.

Bijdrager
    christiaans

Heb het ingetoetst maar helpt niet…..(uiteraard)

Je krijgt dan 454 Nederlandse resultaten, bijna allemaal forum reacties.

Voor iemand met netwerk ervaring is dit waarschijnlijk heel makkelijk.

Als ik als die reacties moet doorspitten op zoek naar een antwoord, ben ik dagen bezig.

Ik zoek al 3 uur op google maar heb geen passend werkend antwoord gevonden.

Dus graag hulp in plaats van open deuren!

Bijdrager
    christiaans

Opgelost, geen idee waarom maar het uit en aanzetten van het modem was voldoende.

Vreemd, want op de macbook werkte het wel.

Fijne avond verder

Bijdrager
    christiaans

Had ik natuurlijk eerder moeten doen maar op de macbook werkte het wel dus leek het me niet aan het modem te liggen.

Bijdrager
    michelvdb
    christiaans op 25 augustus 2010

Opgelost, geen idee waarom maar het uit en aanzetten van het modem was voldoende.

Omdat de modem na te herstarten een nieuwe arp-tabel opbouwt.

Bijdrager
    Pieterr

Tip: koop een extra router met een paar ethernetpoorten zodat je je iMac bedraad kunt gebruiken.
    Met alleen een modem en een AirPort Express lukt dat niet.

Of gebruik beide Macs draadloos via de AE. Dan hoef je niet iedere keer je modem te resetten als je wil switchen tussen de Macs.

Bijdrager
    mark-a-mac
    christiaans op 25 augustus 2010

Minder van belang: bekabeld 25mb/s en over airport express 15mb/s, goed bereik en een kanaal ver van anderen in de omgeving

Bij 802.11-netwerken in de 2,4GHz-band overlappen de kanalen (tot drie kanalen hoger/lager). M.a.w. als jij op kanaal 4 zit en je buurman op 5 stoor je elkaar behoorlijk. En dat betekent dat voortdurend datapakketjes niet goed aankomen en opnieuw worden verzonden. Daardoor zakt de snelheid in elkaar. Ga als het even kan dus ‘flink verderop’ zitten (bij je buurman op 5 jij dus op 1 of 9).
    Daarnaast is de 2,4GHz-band behoorlijk druk bezet door allerlei andere toepassingen: van DECT-telefoons tot magnetrons. Je ontkomt niet aan een beetje experimenteren voor de beste snelheid. Effectief haalt een 802.11g-netwerk overigens vaak maar 20-25 Mbit/s, en dat zakt in bij meerdere gebruikers. Als je een Express met 802.11n hebt, moet je uiteraard (voor je nieuwe iMac) het netwerk in de Express op ‘g/n’ instellen.

En voor wat betreft het aansluiten van nieuwe computers op UPC-netwerken: RTFM!

Bijdrager
    michelvdb

Kanaaloverlapping in 802.11b,g 2,4 GHz

Bijdrager
    mark-a-mac

@michelvdb
    Plaatje is misleidend: het doet voorkomen dat de signaalsterkte aan de uiteinden van de 22MHz-bandbreedte minder zou zijn dan op de kanaalfrequentie. Helaas heb je voor de signaaloverdracht de volle 22MHz-bandbreedte nodig (want anders zou het signaal niet over die 22MHz kunnen worden gemoduleerd). Maar je kunt wel zien dat je zelfs met drie kanalen ertussen nog storing hebt. Optimaal is vier ertussen.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.