7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    kenmasters

Zelfbouw Mac project

Oké, ik ben van plan om samen met een nog Mac-loze kameraad zelf een Mac te gaan bouwen. Hij wil er namelijk ook één. Tijdens een zoektocht viel ons oog op een logic board en kwam het idee dat het wel heel leuk zou zijn om er zelf maar één te maken. Dit is de gedachte, misschien dat hier mensen zijn met wat meer kennis over de hardware die hier hun gedachten over willen delen.

Het plan is om van een iBook dual usb locig board een desktop mac te maken. Zou ook van een ander type kunnen maar zo’n logic board heeft alles aan boord en is dus makkelijk. Nou is tot nu toe de enige onduidelijkheid de IDE aansluiting. Het zou mogelijk moeten zijn om een normale harde schijf eraan te hangen, maar zou dit ook met een normale ide kabel kunnen, zo één die je bij de pc boer haalt zeg maar? En zo als ik het zie heeft de cd drive in een iBook geen standaard ide aansluiting maar een kleinere, klopt dit? en is dit standaard voor notebook drives of is dit alleen apple? En zou je met zo’n normale ide kabel er ook een andere (mac compatible) cd drive in kunnen zetten?

PS: Kom aub niet met dat hij gewoon een mac moet kopen, want dit is meer een fun projectje :)

Bijdrager
    dimelot
    Bijdrager
    iguana9999

De IDE in een iBook is van het 44 pins type. Normaal IDE is 40. Ik denk dat er best wel ergens converters zijn van 44 naar 40 pins IDE. Weet dat er andersom wel zijn namelijk. Kijk eens op een computerbeurs of de klokhuis dag. Als ik me kan herinneren stond daar de laatste keer een stand met converters etc.

De CD drive is een standaard laptopdrive met z’n kleine aansluiting. Dacht dat ze het ATAPI aansluiting noemen maar weet ik niet zeker.
    Er is iig niets Apple ig aan hoor, je kan alle standaard laptop drives gebruiken. Heb zelf altijd andere CDRW’s ingebouwd in mijn oude trayloading iBooks. Gewone PC onderdelen.

Bij de G3 iBooks zit de CDROM en de HD op dezelfde IDE kabel.
    Misschien is het handig om gewoon even de service manuals erop na te kijken. Staat veel info in.

Als je wilt kan ik je er wel 1 mailen. Stuur maar een mail/PM al je er 1 wilt.

Bijdrager
    addyboy

http://www.overclockers.com/tips1173/index.asp hiero dus.. alleen het zal je dus niet echt geld besparen;) maar het lijkt me wel erg leuk te maken.. (misschien ook nog een leuke kast erbij kopen? paar lichtgevende fans :P)

Bijdrager
    spacemonkey

Als je een Mac wilt bouwen vanwege de uitdaging: Doen!
    Alleen zou ik zeker niet voor een moederboard gaan dat uit een laptop komt. Dan zit je met speciale aansluitingen, videokaart problemen en het probleem van de sloten (PCI, AGP) en eindig je met een waardeloze Mac denk ik. Bovendien zullen die logic-boarden die tweedehands worden aangeboden ongetwijfeld fu*#ed-up zijn. Dus als je ethernet port of videokaart stuk is… je snapt het wel (zie verhaal over sloten)

Als je een MAC wilt bouwen om geld te besparen: Zeker niet doen!
    Zie al die links hierboven naar overclock.com. En volgensmij zijn er nieuwe G4 te koop voor zo’n 1000,- euro. En ik denk dat het grapje je zeker rond de 1000,- euro gaat kosten… hmmm ja misshien kun je nog een G3 voor 500/700 inelkaar zetten… maar das out-dated…
    Bovendien als jouw project in een fiasco eindigd, zal dit niet bijdragen aan een positieve Mac ervaring.

Nog wat tips.
    Apple had, voor een jaar geleden i.i.g., een Xserver repair kit. Deze kon je kopen als hardware backup voor je Xserve en kwam met moederboard e.d. geloof ik… misschien moet je daar us naar zoeken op de apple site. Alleen zit je waarschijnlijk weer met het probleem van de sloten. Hier nog een site met losse Apple hardware: http://www.macstuff.nl/

i.i.g. succes

Jow ik maak wel veel reclame vandaag in mijn posts;)

Bijdrager
    kenmasters

Het gaat idd meer om de uitdaging, vanwege het geld dachten we aan een iBook logic board omdat je die los nog wel eens heel goedkoop kunt krijgen. Dan een beetje aankloten en kijken of je het aan het werk krijgt.

Thanx voor de info over de IDE stuff iguana, daar kan ik wel wat mee. :)

Bijdrager
    kenmasters

Okeej, misschien gekke vraag. Ik kan dus wel zo’n adapter vinden om een notebook HD in een desktop te plaatsen maar niet andersom. Kun je niet gewoon dezelfde adapter daarvoor gebruiken?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.