30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 61)
  • Q:

Bijdrager
    Hilde

Zelf grafische kaart vervangen iMac 27" mid 2011 / *Opgelost onder garantie

Vlak voor het weekend viel mijn iMac ineens uit en wou geen enkel teken van leven meer geven. Ik bracht hem binnen bij een erkend Apple service punt en kreeg vandaag de diagnose en het bestek binnen. Een defecte videokaart en deze zou opnieuw vervangen worden door een AMD RADEON HD 6970M, 1GB, voor ong. 665 EUR.
    Wel gek dat hij ook helemaal niet meer wou opstarten of is dit normaal?

Ik vraag me alleen af of ik beter geen andere grafisch kaart kan kopen? Een meer krachtigere kaart, want toen ik mijn iMac destijds kocht was dit voldoende voor wat ik hem gebruikte, maar nu werk ik met 3D software en ik had eerder wel al wat scherm flikkeringen en artefacten opgemerkt bij een welbepaalde software… Maar ik wil ook niet teveel investeren in een nieuwe kaart, want de iMac begint al wat op leeftijd te komen en ik plan toch om een Mac Pro te kopen, maar nu moet ik wel nog even verder kunnen werken.

Zou ik dit – als handige leek – zelf kunnen vervangen of toch beter overlaten aan een echte hersteller?

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren, 2 maanden geleden door  Hilde.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  Hilde.

Bijdrager
    Hilde

Ik val overigens niet over de herstelkosten, maar ik denk dat ik bij een Apple hersteller niet veel te kiezen heb over welke kaart erin komt.

Bijdrager
    TheBigZ

Instructies om de iMac te repareren:
    https://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel_27%22_EMC_2429

Bijdrager
    TheBigZ

Kijk ook of je nog hiervoor in aanmerking komt:

https://support.apple.com/nl-nl/HT203787

http://www.anandtech.com/show/7228/apple-initiates-video-card-replacement-program-for-radeon-hd-6970m-equipped-mid2011-27-imacs

Apple opens graphics card replacement program for some mid-2011 iMacs

programma voor vervanging van de AMD Radeon 6970M-videokaart

Apple heeft vastgesteld dat sommige AMD Radeon HD 6970M-videokaarten die zijn gebruikt in iMac-computers van 27-inch met een 3,1 GHz quad-core Intel Core i5- of 3,4 GHz quad-core Intel Core i7-processor mogelijk een storing vertonen. Het beeldscherm van de computer lijkt dan vervormd, wit of blauw met verticale strepen of volledig zwart. De iMac-computers met aangetaste videokaarten zijn verkocht tussen mei 2011 en oktober 2012.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 2 maanden geleden door  TheBigZ.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 2 maanden geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    Hilde

Verdorie, mijn Mac eindigt wel op een serienummer die in aanmerking kwam, maar is helaas ouder dan 4 jaar… Apple mag hier wel actief over mailen vind ik, dan had ik het toch veel eerder al preventief kunnen laten vervangen.

Bedankt voor je super nuttige bijdrage TheBigZ!

Bijdrager
    TheBigZ

Ik zou bellen met Apple Nederland en je zaak voorleggen. Jij bent overduidelijk getroffen door het door hen onderkende probleem in de hardware.

Bijdrager
    Hilde

Ik woon in België en heb er net over gechat met Apple. Het is aan de authorized service provider om hier een beslissing in te nemen, dus ik ga daar weer eerst contact mee opnemen. Je weet maar nooit dat ze een uitzondering maken.

Dan heb je een drankje op mijn kosten verdiend, TheBigZ!

Bijdrager
    MEEUW

Dat gaat lukken. blijf bij de feiten. Alleen de feiten continu herhalen. (dan kan de verkoper ook geen kant op)

-jouw mac heeft met een fabrieksfout te maken.
    – Het is erkend door apple.
    -Je hebt juiste serial number volgens apple.
    -Je was niet op de hoogte, er is niks door apple laten weten, daarom heb je nu pas actie kunnen ondernemen.
    Dan maakt aantal jaren niet uit.

Als jij de auto van verkoper of medewerker die je helpt repareer en je plaatst er verkeerde turbo in en na 5 jaar gaat deze kapot, dan houd de verkoper jouw toch ook verantwoordelijk?!
    Wat heeft aantal jaar mee te maken? Wie er geluk heeft en pech?

Bijdrager
    Hilde

En de hersteller stuurt mij weer door naar Apple dat enkel zij de garantie op de videokaart kunnen verlengen.
    Dit vind ik dan wel weer zever, niks verlengde garantie ze zijn zich inderdaad bewust van een fabricagefout, hebben klanten niet ingelicht, dan kan daar toch geen termijn op staan. En normaal moet er een bepaalde test uitgevoerd worden om te zien of het het “juiste” defect is waaraan mijn videokaart is bezweken (anders willen ze het alsnog niet kosteloos herstellen, stel je voor!), maar dat kan bij mij niet, want mijn videokaart/iMac doet helemaal niets meer.

Ik wil hier wel proberen mee verder te gaan om toch mijn gelijk te halen, iemand een idee bij welke instantie ik hiervoor terecht kan als Apple mij weer weg stuurt? Mijn iMac zal ik nog wel niet meteen terug hebben zo.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 2 maanden geleden door  Hilde.

Bijdrager
    Hilde

En ik zat er niet mee dat er iets defect geraakt was aan mijn iMac, dat kan altijd en hij heeft 5 jaar prima gewerkt, maar als Apple weet van een fout en mijn serienummer zit erbij, dan moeten ze gewoon hun verantwoordelijkheid nemen. Ik hou van Apple hun computers en kwaliteit, maar het beleid is echt om grijze haren van te krijgen.

Bijdrager
    Hilde

Weer met Apple gechat. Ik ging gebeld worden door een advisor… Inderdaad, maar ik kreeg niemand aan de lijn, nu sta ik weeral 20 min. in wacht. Nog even en ik ben vergeten waarom ik Apple contacteerde…:-x

Bijdrager
    Hilde

Apple vindt dat ze al coulant genoeg geweest zijn met die 4 jaar, waarvan ze dan niemand op de hoogte brengen, en ik moet dus gewoon betalen voor de herstelling.

Bijdrager
    Hilde

Dan zal ik alsnog bekijken of ik zelf geen nieuwe, betere videokaart kan plaatsen.

Bijdrager
    Moriarty

Of je laat een nieuwe grafische chip op je bestaande kaart bakken…

Stuur me een PM mocht je interesse hebben, want aangezien ik geen belangen in hun bedrijf heb vind ik het nou ook weer niet nodig om en publiek reclame voor ze te maken:)

Bijdrager
    Hilde

Bedankt Moriarty. Maar ik las in de voorwaarden van waar ik mijn iMac heb binnen gedaan voor herstelling dat als ze merken dat er onofficiële herstellingen werden aangericht dat ze dan weigeren te herstellen. Je weet maar nooit wat voor iets stoms er nog aan komt en dan zou het zonde zijn niets meer met mijn iMac te kunnen. Had dit al de 2de of 3de herstelling geweest, dan graag.

Geblokkeerd
    Carp

Dat meen je niet?
    Belgische logica zeker?

Bijdrager
    Hilde

Wat is Belgische logica? De onofficiële herstellingen policy? Die begrijp ik eigenlijk nog wel. Zij moeten garantie bieden op de herstelling die ze uitvoeren. Het AASP treft geen schuld, zij zijn echt van goede wil.

Ik heb ook besloten om niet zelf te gaan proberen. Er komen teveel handelingen bij kijken die ik als leek kan verprutsen en om dat risico te nemen had de offerte nog wel een stuk hoger moeten zijn.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  Hilde.

Bijdrager
    Hilde

Zeer verrassend nieuws.:) Het is toch gelukt een uitzondering te verkrijgen. Na een e-mail naar Tim Cook heeft een hele vriendelijke dame zich over mijn dossier gebogen en ze heeft echt haar best gedaan om iets voor mij te kunnen betekenen. Eerst leek het toch niet te lukken, maar dat was niet uit slechte wil. Vandaag dan toch geheel onverwacht een telefoontje met goed nieuws.
    Ik ben echt ontzettend blij!:-D

Bijdrager
    Hilde

TheBigZ, kan ik je ergens plezier mee doen om mij de juiste richting in te wijzen?

Bijdrager
    TheBigZ

Goed om te horen dat het gelukt is, Hilde!(y):)

Bijdrager
    Arnie4

Hallo Hilde, wat heeft u precies gedaan? Als ik vragen mag.
    Heb namelijk precies hetzelfde probleem, een half jaar te laat voor vervangings plan.
    Heel de morgen met apple care en amac store aan de foon gezeten, maar zonder resultaat.
    Helaas meneer het zal u 771 euro gaan kosten.
    Ben ook echt fan van apple producten en heb er ook aardig wat van, maar ben nu echt teleurgesteld in apple.
    Ik ben benieuwd naar je reactie.

Vriendelijke groet,
    Arnie

Bijdrager
    Hilde

Arnie, sorry voor de wat latere reactie.
    Natuurlijk deel ik graag mijn ervaring, daar is dit forum toch voor, elkaar helpen.
    Ik begrijp je teleurstelling helemaal, ik was ook echt klaar met Apple qua computers

Er zijn allereerst wel een paar strikte voorwaarden aan verbonden om in aanmerking te komen voor dat vervangingsprogramma:
    – je iMac moet een serienummer hebben dat behoort tot de aangetaste iMacs, het is niet voldoende om een iMac in de desbetreffende periode aangekocht te hebben. Op welke 4 letters/cijfers eindigt jouw serienummer?
    – op de videokaart moet een bepaalde test uitgevoerd worden om te kijken of het het “juiste” defect is m.b.t. de fabricagefout, wat heeft de AASP hierover gezegd?

Wat staat er precies op de offerte die je van Apple/AASP gekregen hebt wat er defect is aan jouw iMac? Ik kreeg namelijk een offerte voor een nieuwe videokaart die ruim €100 lager lag…

Ik heb 2 weken over en weer gediscussieerd met Apple. Je neemt het beste telefonisch contact op en moet dan vragen om een senior advisor/manager te spreken, die hebben de volmacht om een uitzondering toe te tekken, diegene die je eerst aan de lijn krijgt niet.
    Je staat het sterkst als je andere uitzonderingen kan aanhalen, ik heb deze persoon/thread zijn voorbeeld gevolgd en als uitzondering aangehaald.
    Na een e-mail naar Tim Cook kwam ik met een medewerkster in contact die aanvankelijk ook niets voor mij kon betekenen, maar uiteindelijk is toch gebleken dat ik helemaal in aanmerking kwam en werd alsnog de uitzondering toegekend. Maar het hangt wel van een aantal factoren af. En helaas moet je toch ook wat geluk hebben.

Hopelijk lukt het! Hou ons op de hoogte?

Bijdrager
    Arnie4

Bedankt voor je reactie Hilde.

Mijn laatste 4 letters van het serie nummer van mijn iMac zijn DHJQ,
    wat ik kon vinden is dat dit serie nummer er ook onder zou vallen.
    Weet niet watvoor test je bedoeld, maar ik neem aan dat ze dat getest hebben.
    Op de offerte staat videokaart vervangen en voeding vervangen plus systeem opnieuw inregelen enz. Te samen 771,74 euro.
    Niet echt een specifieke offerte.
    Wat bedoel je precies met aasp? Ben nog beetje leek wat dat betreft.

Ga het morgen maar weer eens proberen bij apple care of ik iets verder kom, verder heb ik nog mail contact met een supervisor
    Van apple van een eerder probleem en die reageert altijd netjes terug, ook aan hem ga ik weer een mailtje wagen met de bevindeningen
    Die jij me doorgestuurd hebt.
    En heb je echt naar Tim Cook gemaild? Zo ja wat precies ? Heb Ook z’n email adres gevonden maar ben bang dat dat niet zoveel zin heeft.
    Wordt vervolgd.

Bijdrager
    Hilde

Ja, je serienummer valt idd onder de iMacs die aangetast zijn door een fabricagefout aan de videokaart.
    Dan zou je nu van Amac (= AASP staat voor Apple Authorized Service Point) moeten te weten komen of zij de test hebben uitgevoerd en daaruit blijkt dat jouw iMac de “juiste” storing vertoont.
    Dan kan je verder met Apple praten om een uitzondering te verkrijgen. Het best is om aan te halen dat anderen dit ook verkregen hebben en dat jij als klant graag dezelfde rechten geniet.

Ik heb eigenlijk gewoon naar Tim Cook net hetzelfde gemaild als ik telefonisch aan Apple ook al enkele malen had uitgelegd. Dat ik een iMac heb die lijdt aan een fabricagefout m.b.t. de videokaart en dat hiervoor een vervangingsprogramma bestaat, maar dat mijn videokaart het helaas langer heeft volgehouden en ik ook niet eerder op de hoogte was van dergelijk programma. En daarop de vraag om een uitzondering toe te kennen, omdat ik als klant toch niet de verantwoordelijkheid kan toegeschoven krijgen voor een defect dat al bij aankoop aanwezig was. Maar zelfs na die mail, kreeg ik eerst nog een nee te horen.
    Maar ik weet nu wel zeker dat elke mail verstuurd naar Tim Cook wel gelezen en behandeld wordt, daarom niet altijd met het gewenste resultaat, maar er is wel een team mee bezig om klanten van een antwoord te voorzien. Op zich denk ik niet dat mijn mail iets heeft uitgemaakt in de zin dat hij zich er mee gemoeid heeft, het heeft wel als resultaat gehad dat mijn zaak bij iemand terecht kwam die echt wou en kon helpen.
    Mijn vertrouwen in Apple is hersteld, daar ben ik wel blij om.

Ik hoop dat die mail naar je contactpersoon bij Apple wat uitmaakt, op zich zou het al wel moeten. Er zijn wel een paar gevallen bekend die een uitzondering kreeg nadat de termijn 6 maanden verstreken was, dus… waarom jij dan niet? Jij bent als klant niet meer of minder waard dan die anderen, je moet je dossier enkel bij iemand krijgen die de juiste volmacht heeft.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  Hilde.

Bijdrager
    Arnie4

Nou vandaag weer contact gehad met een senior van apple, maar ik heb gewoon pech.
    Hij kon echt niks meer doen, ook al wilde hij het. In Nederland geven ze max 2 maanden na die 4 jaar een uitzondering.
    Dus ik zou het niet meer weten wat ik zou kunnen doen.
    Weet niet of iemand hier een bedrijf kent die bekend is met dit probleem en het voor een mooi prijsje kan maken?
    Aan de ene kant ben ik nog wel beetje teleurgesteld in apple, maar aan de andere kant begrijp ik het ook wel.

Bijdrager
    Hilde

Oh, wat een rare gedachtengang? Apple klanten over heel de wereld zijn toch gewoon gelijk?
    Ik heb de indruk dat sommige senior advisors zomaar wat zeggen hoor om die nee te rechtvaardigen, maar daarom krijg je nog steeds geen ja.

Ze zijn bij Apple wel heel strikt in het vervangen dat het echt alleen aan de fabricagefout moet liggen en niet zomaar iets anders. Misschien is uit het foutrapport gebleken dat het iets anders is? Bij jou speelt er ook nog de voeding? Maar dan vind ik dat die Sr. Advisor dit wel correct mag motiveren en niet met die 2 maanden uitzondering afkomen, want dat slaat natuurlijk nergens op.

Ik zou het eerlijk gezegd ook niet zo goed weten. Wat nu? Ik stond ook gewoon op het punt gewoon te betalen voor de herstelling toen er onverwacht toch nog een ja kwam, maar dat was echt een waterkansje. Je kan natuurlijk geen maanden blijven aandringen, want ze zien telkens al die nee’s in je dossier staan…

Ik leef met je mee hoor, ik was ook echt ontzettend teleurgesteld in de service van Apple en was er ook helemaal klaar mee.

Bijdrager
    TheBigZ
    Arnie4 op 29 mei 2016

En heb je echt naar Tim Cook gemaild? Zo ja wat precies ? Heb Ook z’n email adres gevonden maar ben bang dat dat niet zoveel zin heeft.

Heb je het al geprobeerd? Nee heb je….

Bijdrager
    Arnie4

TheBigZ. Nee nog niet, mijn Engels is very nie goed nie. Bij mij in de buurt zit iemand die het kan vertalen
    Maar die is volgende week pas terug van vakantie, dus zo snel Als die terug is ga ik er achter aan

Hilde, ja dat zou je wel verwachten dat alle klanten gelijk zijn maar blijkbaar niet, denk ook als ik een heel groot bedrijf had gehad en ik gezegd had
    Neem alles maar mee en stap over op ander systeem dat ze heel anders reageren. Maar ja.
    Hij is nu weer bij een andere reparateur voor een prijs opgave. En die man vertelde mij als je videokaart niet genoeg stroom krijgt dan doet ie ook zo raar
    Met dat scherm en strepen, omdat ze bij mij ook de voeding moesten vervangen stond er. Maar hij gaat nog wel gewoon aan. Beetje vreemd allemaal maar we gaan het afwachten.

Wordt vervolgd

Bijdrager
    Hilde

Dat van die voeding kan wel kloppen, volgens mij. Ik had ook verticale strepen op het scherm van mijn Macbook Pro en toen was de batterij langs binnen aan het opzwellen, maar ik had dit niet meteen gemerkt. Pas toen het zo opvallend werd en ik een nieuwe batterij kocht was het probleem verholpen en nooit meer last mee gehad.
    Vandaar dat ik al een paar keer vroeg wat uit de fouttest kwam i.v.m. je GPU, want als het daar niet aan blijkt te liggen, gaat je iMac nooit onder garantie hersteld worden. Mijn dossier en de anderen voor mij voldeden wel helemaal aan de voorwaarden die Apple stelt om de verlengde garantie toe te kennen.
    Hopelijk komt die andere reparateur met een interessante oplossing en moet vb. enkel de voeding vervangen worden, dat is een heel stuk goedkoper.

Ik hoop mee op een gunstige en zo goedkoop mogelijk afloop!

Bijdrager
    JBStudio

Godgloeiende… Hier dus precies hetzelfde probleem 2 weken geleden, dood…. Videokaart mol. Is nu ter reparatie, 650,- inderdaad! Apple geeft niks mee, nada noppes, meerdere malen aan de telefoon gehad. Alles voorgelegd, gewoon geen bewegingsruimte! Ik ben wel benieuwd naar jou mailtje Hilde….

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 61)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.