24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    websania

Zeer trage iMac 2015

Ik heb onlangs een tweedehands iMac 21,5″ 4K met 1 TB fusiondrive gescoord via Marktplaats voor een naar mijn idee “leuke” prijs.

UIteraard werd het ding “fabrieksklaar” geleverd en wilde ik in eerste instantie de Time Machine backup van mijn “oude” mid 2011 iMac erop zetten, zodat ik binnen een paar uur aan de slag kon met mijn nieuwe aanwinst. Dat liep echter anders….

Het begon met dat de nieuwe machine, waar Sierra op stond, begon te mekkeren over  dat hij de TM backup niet terug kon zetten ivm “verschil” in OS, dus ik eerst maar Mojave erop gezet. Dat ging zeer vlotjes en daarna begon de ellende….

Het heeft zo’n beetje een heel etmaal geduurd voordat de TM backup terug was gezet en daarna startte de machine niet meer op; het witte balkje kwam tot halverwege en daarna ging de iMac zonder pardon uit. Opstarten met Command-R gaf het bekende menu en daar van alles geprobeerd. Disc EHBO en daarna ook proberen OS opnieuw te installeren. Dat laatste ging dan niet vanwege dat de HD geblokkeerd zou zijn. En die blokkade was niet op te heffen.

Uiteindelijk via Option-Command-R opgestart en dan krijg je de draaiende wereldbol en kun je via internet het OS opnieuw laten installeren. Dat lukte dus ik weer blij en daarna heel veel verbazing.

In de eerste plaats werd bij de eerste keer opstarten het appeltje rood en de balk groen en daarna werd het appeltje ook blauw. Dit zou een of andere “bug” zijn.

In de tweede plaats bleek de gehele Time Machine backup van mijn oude machine er gewoon te staan! Dus ik helemaal in de gloria, maar daarna begon het. Veel strandballen, veel wachten, maar hoe langer hij aan stond hoe vlotter hij werd, maar nog lang niet zo snel als mijn oude mac!

In een Etre-check rapport bleek er een probleem met het geheugen te zijn; virtueel geheugen om precies te zijn, dus ik zoeken en vond dat ik dan kon proberen om een PRAM- en NVRAM-reset te doen. Dus gedaan. Daarna duurde opstarten echt heeeeeeeeeeeel lang, maar uiteindelijk na een uur(!) was ie dan weer paraat en werkte weer als daarvoor, dus traag. Actieve programma’s werken op zich wel ok, schermopbouw is verder vlot genoeg, maar met enige regelmaat strandballen of zelfs helemaal even stil staan.

Ik weet het niet meer; misschien heeft één van jullie nog een helder idee. Ik doe hierbij het laatste EtreCheck rapport, waarin je kunt zien dat het virtueel geheugen probleem er niet meer is. De fusion drive zou ook in orde moeten zijn.

Iemand?

EtreCheck version: 2.1.5 (108)

Report generated 7 December 2018 at 20:47:12 CET

Click the [Support] links for help with non-Apple products.

Click the [Details] links for more information about that line.

Click the [Adware] links for help removing adware.

Hardware Information: ℹ️

iMac (Retina 4K, 21.5-inch, Late 2015) (Verified)

iMac – model: iMac16,2

1 3,1 GHz Intel Core i5 CPU: 4-core

8 GB RAM Not upgradeable

BANK 0/DIMM0

4 GB DDR3 1867 MHz ok

BANK 1/DIMM0

4 GB DDR3 1867 MHz ok

Bluetooth: Good – Handoff/Airdrop2 supported

Wireless:  en1: 802.11 a/b/g/n/ac

Video Information: ℹ️

Intel Iris Pro Graphics 6200

iMac

System Software: ℹ️

macOS 10.14.2 (18C54) – Uptime: 2:53:25

Disk Information: ℹ️

APPLE HDD HTS541010A9E662 disk1 : (1 TB)

EFI (disk1s1) <not mounted> : 210 MB

disk1s2 (disk1s2) <not mounted> : 1000.00 GB

USB Information: ℹ️

Broadcom Corp. Bluetooth USB Host Controller

Apple Inc. FaceTime HD Camera (Built-in)

Canon MG7700 series

Thunderbolt Information: ℹ️

Apple Inc. thunderbolt_bus

Configuration files: ℹ️

/etc/hosts – Count: 6

Gatekeeper: ℹ️

Mac App Store and identified developers

Kernel Extensions: ℹ️

/Library/Application Support/Roxio

[not loaded] com.roxio.TDIXController (1.7) [Support]

/Library/Application Support/VirtualBox

[loaded] org.virtualbox.kext.VBoxDrv (5.2.20) [Support]

[loaded] org.virtualbox.kext.VBoxNetAdp (5.2.20) [Support]

[loaded] org.virtualbox.kext.VBoxNetFlt (5.2.20) [Support]

[loaded] org.virtualbox.kext.VBoxUSB (5.2.20) [Support]

/Library/Extensions

[not loaded] com.equinux.VPNTracker9.kext (9.4.4 – SDK 10.12) [Support]

[loaded] com.globaldelight.driver.Boom2Device (1.1 – SDK 10.10) [Support]

[loaded] com.intel.kext.intelhaxm (6.0.5 – SDK 10.9) [Support]

Problem System Launch Agents: ℹ️

[loaded] com.openssh.ssh-agent.plist [Support]

Launch Agents: ℹ️

[loaded] com.oracle.java.Java-Updater.plist [Support]

[loaded] com.microsoft.update.agent.plist [Support]

Launch Daemons: ℹ️

[loaded] com.raynersw.netshade-ctl-2.plist [Support]

[loaded] jp.co.canon.MasterInstaller.plist [Support]

[loaded] com.equinux.VPNTracker9.agent.plist [Support]

[loaded] de.appsolute.mampproapache.plist [Support]

[not loaded] org.virtualbox.startup.plist [Support]

[loaded] com.malwarebytes.MBAMHelperTool.plist [Support]

[loaded] de.appsolute.mampprohelper.plist [Support]

[loaded] com.adobe.fpsaud.plist [Support]

[running] com.kpn.BackupFP.plist [Support]

[loaded] com.microsoft.office.licensingV2.helper.plist [Support]

[loaded] com.oracle.java.Helper-Tool.plist [Support]

[loaded] com.feingeist.shimo.helper.plist [Support]

[running] de.appsolute.mamppromysql.plist [Support]

[loaded] com.kpn.kpnBackupOnline.AutoUpdate.plist [Support]

[loaded] com.microsoft.office.licensing.helper.plist [Support]

[loaded] com.intel.haxm.plist [Support]

[loaded] com.microsoft.autoupdate.helper.plist [Support]

User Launch Agents: ℹ️

[failed] com.google.keystone.agent.plist [Support] [Details]

[not loaded] jp.co.canon.Inkjet_Extended_Survey_Agent.plist [Support]

[not loaded] org.virtualbox.vboxwebsrv.plist [Support]

[running] com.dropbox.DropboxMacUpdate.agent.plist [Support]

[running] com.ecamm.printopia.plist [Support]

User Login Items: ℹ️

DropboxProgrammaHidden (/Applications/Dropbox.app)

OpenDNS UpdaterProgrammaHidden (/Applications/OpenDNS Updater.app)

Back-up en synchronisatie van GoogleProgrammaHidden (/Applications/Backup and Sync.app)

Internet Plug-ins: ℹ️

Unity Web Player: Version: UnityPlayer version 5.3.8f2 – SDK 10.6 [Support]

Flip4Mac WMV Plugin: Version: 2.2.3.7  [Support]

RealPlayer Plugin: Version: Unknown [Support]

Silverlight: Version: 5.1.50901.0 – SDK 10.6 [Support]

FlashPlayer-10.6: Version: 32.0.0.101 – SDK 10.12 [Support]

QuickTime Plugin: Version: 7.7.3

Flash Player: Version: 32.0.0.101 – SDK 10.12 [Support]

iPhotoPhotocast: Version: 7.0

SharePointBrowserPlugin: Version: 14.5.8 – SDK 10.6 [Support]

AdobePDFViewer: Version: 9.0.0 [Support]

GarminGpsControl: Version: 4.2.0.0 – SDK 10.8 [Support]

PepperFlashPlayer: Version: 32.0.0.101 – SDK 10.12 [Support]

EPPEX Plugin: Version: 10.0 [Support]

JavaAppletPlugin: Version: Java 8 Update 181 build 13 Check version

User internet Plug-ins: ℹ️

ZoomUsPlugIn: Version: 4.1.33259.0925 – SDK 10.13 [Support]

Picasa: Version: 1.0 [Support]

3rd Party Preference Panes: ℹ️

Default Folder X  [Support]

DSW  [Support]

Flash Player  [Support]

Flip4Mac WMV  [Support]

FUSE for OS X (OSXFUSE)  [Support]

Java  [Support]

MagicPrefs  [Support]

MySQL  [Support]

Printopia  [Support]

Secrets  [Support]

RCDefaultApp

remoting_host_prefpane  [Support]

Time Machine: ℹ️

Skip System Files: NO

Mobile backups: OFF

Auto backup: YES

Volumes being backed up:

Destinations:

Seagate Expansion Drive [Network]

Total size: 0 B

Total number of backups: 34

Oldest backup: 2018-05-10 22:25:56 +0000

Last backup: 2018-12-04 21:25:18 +0000

Size of backup disk: Excellent

Backup size 0 B > (Disk size 0 B X 3)

Top Processes by CPU: ℹ️

3% WindowServer

1% BackupFP

1% OneDrive

1% bird

0% firefox

Top Processes by Memory: ℹ️

292 MBfirefox

172 MBBackup and Sync

163 MBMicrosoft Word

132 MBDropbox

129 MBDock

Virtual Memory Information: ℹ️

33 MBFree RAM

2.94 GBActive RAM

3.21 GBInactive RAM

1.90 GBWired RAM

14.82 GBPage-ins

194 MBPage-outs

Diagnostics Information: ℹ️

Dec 7, 2018, 08:21:14 AM/Library/Logs/DiagnosticReports/RawCamera_2018-12-07-082114_[redacted].hang

Dec 7, 2018, 12:08:18 AM/Users/[redacted]/Library/Logs/DiagnosticReports/QuickLookSatellite_2018-12-07-000818_[redacted].crash

Dec 6, 2018, 07:38:40 PM/Library/Logs/DiagnosticReports/BackupFP_2018-12-06-193840_[redacted].cpu_resource.diag [Details]

Dec 6, 2018, 02:57:29 PM/Library/Logs/DiagnosticReports/BackupFP_2018-12-06-145729_[redacted].cpu_resource.diag [Details]

Dec 6, 2018, 02:42:09 PM/Library/Logs/DiagnosticReports/PDApp_2018-12-06-144209_[redacted].crash

Dec 6, 2018, 12:03:00 PM/Library/Logs/DiagnosticReports/bird_2018-12-06-120300_[redacted].cpu_resource.diag [Details]

Dec 6, 2018, 11:12:45 AM/Library/Logs/DiagnosticReports/BackupFP_2018-12-06-111245_[redacted].cpu_resource.diag [Details]

Dec 7, 2018, 05:54:41 PMSelf test – passed

Bijdrager
    TheBigZ

Het EtreCheck overzicht geeft het al aan, je hebt er een heleboel rotzooi op staan.

Als je net een Mac van iemand hebt overgenomen, begin dan eerst met:

– opstarten in Recovery Mode

– met Disk Utility de GEHELE interne schijf wissen

– macOS SCHOON installeren.

Daarna bij het terugzetten van je backup opletten dat je niet al die rotzooi terugzet.

Begin eerst met alleen je DATA (mail, muziek, foto’s, contacten etc) terug te zetten.

Bijdrager
    websania

@thebigz: bedankt voor je antwoord. Dat er troep op staat weet ik, maar ik denk dat je het toch niet goed genoeg gelezen/begrepen heb. Ik kreeg de iMac helemaal schoon, dus er stond niets op. Daarna ben ik mijn TM backup erop gaan zetten; zo ging dat ook met twee andere mac’s van mij probleemloos. Dus al jouw drie punten waren gedaan. De vorige mac liep als een zonnetje met al die “troep”.

Daarna begon de ellende pas. Het is een time machine backup, dus je zet de hele machine terug. Dit kies je ook in dat menu.

De reden dat ik dit post, is omdat er misschien iemand kan vertellen wat er eventueel aan de hand kan zijn. Ik vermoed dat de fusion drive het probleem heeft gegeven, maar die is nu weer ok. Er waren bijvoorbeeld ook issues met het installeren van printer software en heel raar; de printer stond als inactief, net verbonden zelfs, maar begon na een printopdracht na een paar minuten toch gewoon te printen.

Ondertussen heb ik ervoor gekozen dan maar een volledige nieuwe installatie te doen; nu ben ik dus helaas weer afgedaald op het niveau windows-machine; ik moet nu alle programma’s opnieuw installeren.

Maar in principe is nu het probleem opgelost. De machine draait als een zonnetje en ik heb nu een echt geheel schone installatie, waar ik helaas nog wat werk aan heb. Dat was zo mooi toen ik mijn vorige iMac kocht; twee uurtjes TM laten terugzetten en ik had mijn oude vertrouwde machine terug.
    Wat nu mijn oude vertrouwde machine is qua snelheid ontloopt deze helemaal niet zoveel.

Bijdrager
    TheBigZ

websania op 8 december 2018 om 16:41

@thebigz: bedankt voor je antwoord. Dat er troep op staat weet ik, maar ik denk dat je het toch niet goed genoeg gelezen/begrepen heb.

Ondertussen heb ik ervoor gekozen dan maar een volledige nieuwe installatie te doen; nu ben ik dus helaas weer afgedaald op het niveau windows-machine; ik moet nu alle programma’s opnieuw installeren.

Maar in principe is nu het probleem opgelost. De machine draait als een zonnetje en ik heb nu een echt geheel schone installatie, waar ik helaas nog wat werk aan heb.

Dan zat het probleem dus inderdaad ergens in de rotzooi die er op stond. Goed om te horen dat het is opgelost met een schone installatie.:-)

iMac 21.5” Late 2015 3.1GHz

Bijdrager
    websania

Wel vreemd dat die “rotzooi” dan op de oude machine geen problemen gaf.

Bijdrager
    koen

• Deze reactie is gewijzigd 2 dagen, 14 uur geleden door  koen.

Bijdrager
    dionysos

1TB 5400 2,5 inch Harddisk is 💩!

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Een vriend van mij die over een gewone interne harde schijf beschikt in zijn iMac, kocht een externe USB 3.0 SSD en het verschil is fenomenaal.

Hij draait wel High Sierra. Opstarten van het systeem en programma’s is nu supersnel.

Bijdrager
    koen

Staat het OS nu op die externe schijf?

Bijdrager
    fixar

<p class=”cite”>websania op 7 december 2018 om 23:44</p>
    Ik heb onlangs een tweedehands iMac 21,5″ 4K met 1 TB fusiondrive gescoord via Marktplaats voor een naar mijn idee “leuke” prijs.

Hardware Information: ℹ️

iMac (Retina 4K, 21.5-inch, Late 2015) (Verified)

iMac – model: iMac16,2

…..

iMac

System Software: ℹ️

macOS 10.14.2 (18C54) – Uptime: 2:53:25

Disk Information: ℹ️

APPLE HDD HTS541010A9E662 disk1 : (1 TB)

EFI (disk1s1) <not mounted> : 210 MB

disk1s2 (disk1s2) <not mounted> : 1000.00 GB

Hoe weet je zo zeker dat je een iMac het gekocht met daarin een fusion drive? Dit ziet er mij meer uit als een iMac met een gewone (lees: extra langzame 5400rpm HGST Hitachi)  schijf er in…nergens in jouw etrecheck zie ik een vermelding van een Fusion Drive of een SSD gedeelte… kijk ik er overheen of is deze afwezig? wat zegt het systeemprofiel over de schijf? Is het SSD gedeelte misschien ontkoppeld (en is het geheel dus geen Fusion Drive meer) of is het SSD gedeelte weg of defect?

Hoe dan ook…. ik zou niet blijven doormodderen met een schijf die niet wil meewerken (of defect is, check anders met Smart Utility de staat) en deze asap laten vervangen door een complete SSD oplossing. Zelfs de 1TB varianten zijn nu betaalbaar aan het worden.

Bijdrager
    websania

@fixar Ik heb hierna beschreven dat ik een gehele nieuwe installatie heb gedaan; nu ziet het er zo uit:

Drives:
    disk0 – APPLE HDD HTS541010A9E662 1.00 TB (Mechanical – 5400 RPM
    Internal SATA 3 Gigabit Serial ATA
    disk0s1 – EFI (MS-DOS FAT32) [EFI] 210 MB
    disk0s2 [APFS Fusion Drive] 1000.00 GB
    disk2 [APFS Virtual drive] 1.02 TB (Shared by 4 volumes)
    disk2s1 – m**********d (APFS) (Shared – 473.48 GB used)
    disk2s2 – Preboot (APFS) [APFS Preboot] (Shared)
    disk2s3 – Recovery (APFS) [Recovery] (Shared)
    disk2s4 – VM (APFS) [APFS VM] (Shared – 1.08 GB used)
    disk1 – APPLE SSD AP0032H 24.00 GB (Solid State – TRIM: Yes)
    Internal PCI-Express 5.0 GT/s x4 NVM Express
    disk1s1 – EFI [EFI] 315 MB
    disk1s2 [APFS Fusion Drive] 23.69 GB

Dat is inderdaad wel anders. Ik denk ook niet dat “de rotzooi” de oorzaak is.
    Natuurlijk zou een SSD hier een oplossing kunnen bieden; ik zal dat moeten laten doen. Deze iMac is mij een beetje te nieuw om zelf iets te gaan proberen.

Een externe SSD is mi niet zo snel als een interne, maar wie hier (werkelijk) iets meer over weet, vertel aub.

Ik moet overigens zeggen dat ik geheel niet ontevreden ben over de snelheid nu.

Bijdrager
    TheBigZ

websania op 9 december 2018 om 01:23
    Drives:
    Internal SATA 3 Gigabit Serial ATA)
    ….

Dit is inderdaad anders. In je eerste overzicht was de SSD afwezig. Die werd dus niet gebruikt door macOS. Nadat je een schone installatie hebt uitgevoerd is alles weer teruggezet naar hoe het hoort te zijn, en wordt de SSD weer herkend en gebruikt. Het is weliswaar een smurfen-ssd (24GB) maar dat verschil merk je wel.

Bijdrager
    TheBigZ

websania op 9 december 2018 om 01:23
    Natuurlijk zou een SSD hier een oplossing kunnen bieden; ik zal dat moeten laten doen. Deze iMac is mij een beetje te nieuw om zelf iets te gaan proberen.

Een externe SSD is mi niet zo snel als een interne, maar wie hier (werkelijk) iets meer over weet, vertel aub.

Als je alles op een externe USB3 SSD zet (bv de Samsung T5) en daarvan opstart zul je zeker nog een (positief) verschil merken ten opzichte van de 24GB interne SSD die nu in je iMac zit.

https://tweakers.net/pricewatch/942127/samsung-portable-ssd-t5-500gb-blauw.html

Het is het proberen waard (voor €119) en mocht het tegenvallen dan hou je er een zeer snelle backup-schijf aan over.;-)

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Heb er zelf ervaring mee met een externe SSD. Is supersnel in High Sierra, zowel bij opstarten systeem als programma’s. (Je haalt 85% van de snelheid van een intern SSD met Black Magic Speedtest). Maar ik lees op diverse fora dat bij Mojave het twee tot 3 minuten duurt voor hij opstart. Of is dat probleem in de laatste update verholpen?

Bijdrager
    websania

Hey, die laatste twee reacties zeer nuttig! Bedankt; ik ga dat overwegen. Een andere optie is door Card Services een SSD te laten inbouwen, maar ik weet niet of het geheugen ook dan meteen uitgebreid kan worden.

Ik zou dan in ieder geval gaan voor een 1TB uitvoering en het is inderdaad dat indien dit toch niet een heel groot succes is, ik een mooie snelle backup drive erbij heb.

Bijdrager
    TheBigZ

websania op 9 december 2018 om 09:39
    …. maar ik weet niet of het geheugen ook dan meteen uitgebreid kan worden.

Helaas. In deze iMac zit het geheugen vastgesoldeerd.

Bijdrager
    Gnuus

Inderdaad is een externe SSD super traag met opstarten als je Mojave gebruikt en niemand weet een oplossing…..

Bijdrager
    TheBigZ

Gnuus op 9 december 2018 om 11:04

Inderdaad is een externe SSD super traag met opstarten als je Mojave gebruikt en niemand weet een oplossing…..

Het probleem zit in de combinatie met APFS. Als je de externe ssd formateert als HFS+ is het probleem verdwenen. Apple moet dit natuurlijk nog wel netjes oplossen voor APFS!

https://forums.macrumors.com/threads/takes-forever-to-boot-from-external-apfs-ssd.2074650/

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Maar als je Mojave gebruikt op HFS+ kun je niet updaten.

Bijdrager
    Gnuus

<p class=”cite”>Mac Hammer Fan op 9 december 2018 om 11:39</p>
    Maar als je Mojave gebruikt op HFS+ kun je niet updaten.

Precies!

Bijdrager
    Shmoo

Je kunt ook gewoon kiezen om High Sierra of zoiets te installeren. Dit zijn nou van die ideale momenten dat je terecht kunt zeggen, het meest actuele OS is (nog) niet geschikt voor mijn computergebruik, laat ik maar even wachten met upgraden.

Dat zou een mooie oplossing ipv ik kan niet upgraden naar het laatste OS omdat Adobe CS4 of iWeb niet meer goed functioneert. ^

Bijdrager
    Gnuus

<p class=”cite”>Shmoo op 9 december 2018 om 11:47</p>
    Je kunt ook gewoon kiezen om High Sierra of zoiets te installeren. Dit zijn nou van die ideale momenten dat je terecht kunt zeggen, het meest actuele OS is (nog) niet geschikt voor mijn computergebruik, laat ik maar even wachten met upgraden.

Dat zou een mooie oplossing ipv ik kan niet upgraden naar het laatste OS omdat Adobe CS4 of iWeb niet meer goed functioneert. ^

Je kunt ook gewoon kiezen om Windows te installeren…..

Bijdrager
    Shmoo

Je kunt ook gewoon kiezen om Windows te installeren…..

In dat geval heb je nog een veel betere oplossing, gewoon een Windows computer kopen.

Bijdrager
    fixar

<p class=”cite”>websania op 9 december 2018 om 01:23</p>
    @fixar Ik heb hierna beschreven dat ik een gehele nieuwe installatie heb gedaan; nu ziet het er zo uit:

Drives:
    Internal SATA 3 Gigabit Serial ATA
    disk0s1 – EFI (MS-DOS FAT32) [EFI] 210 MB
    disk0s2 [APFS Fusion Drive] 1000.00 GB
    Internal PCI-Express 5.0 GT/s x4 NVM Express
    disk1s1 – EFI [EFI] 315 MB
    disk1s2 [APFS Fusion Drive] 23.69 GB

Ik moet overigens zeggen dat ik geheel niet ontevreden ben over de snelheid nu.

Kijk eens aan… nu ziet ie het SSD gedeelte wél! Dat zal inderdaad wel schelen in het gebruik. Hoera voor de schone installatie;-)

Als de snelheid je bevalt, klaar, niets meer aan doen… als je wél naar een SSD wilt gaan kan ik je van harte Upgreatest.nl aanbevelen. Waarschijnlijk een stuk betaalbaarder dan Card Services en ze komen het gewoon netjes aan huis doen.

• Deze reactie is gewijzigd 1 dag, 20 uur geleden door  fixar.
24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.