26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    palermo

zeer langzame NAS verbinding

Hallo allemaal… ik heb een probleem met de snelheid van mijn NAS schijf.

De verbinding is ongeveer 5 MB/s.  Gemeten met Blackmagic speed test. Dat is veel te langzaam.  Ik zie op fora allerlei tips maar ik kom er nog niet uit.  Heeft iemand een oplossing?

Ik heb een Synology DS118 – NAS.     Een Fritzbox 7360 en een apple macbookpro 2018.

Verbinding gaat via SMB.

Dank voor jullie hulp alvast.

Moderator
    Night

Staat alles in de DSM goed ingesteld?

Heb je je NAS ook al eens opnieuw ingesteld?

Bijdrager
    palermo

De NAS is nieuw en Ik wil de NAS gebruiken voor m’n Time Machine.

Ik heb normaal een snelle glasvezel verbinding en snelle wifi.

Ik heb alles ingesteld volgens de gebruiksaanwijzing: https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/Backup/How_to_back_up_files_from_Mac_to_Synology_NAS_with_Time_Machine

Dat werkt wel alleen dus heel langzaam.  Dus niet alleen met time machine maar ook als ik een gewoon bestand overzet. Iets houdt iets tegen.

Bijdrager
    Furbz

Dit is inderdaad een irritant probleem!

is je wifi sneller dan 40Mb/s?
    Je kunt even verschillende protocollen proberen.
    SMB3.0 of AFP.

Theoretisch is SMB geloof ik sneller, maar bij mij is vreemd genoeg afp sneller.
    Op die pagina ziet het er naar uit dat jij AFP hebt ingesteld (ook bij Advanced).
    Probeer eens SMB: kun daar ook minimum protocol SMB2.0 instellen (bij geavanceerd dacht ik)

Let us know!

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door Furbz.
    Bijdrager
    palermo

Ik heb SMB en AFP uitgeprobeerd maar geen verschil. Nu weer in SMB gezet met max SMB3 en min SMB2 ingesteld.

De router heeft een snelheid van 50Mb/s.

Zit er op de mac nog een instelmogelijkheid? Ik heb via de Terminal al een max CPU gebruik toegestaan maar dat maakt ook niet uit.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door palermo.
    Moderator
    Night

Als de router een max heeft van 50MB/sec, zal je NAS nooit sneller zijn, tenzij je een manier vindt om de NAS te benaderen buiten je router om.

Overigens is dat voor TimeMachine snel zat hoor. snelheid is bij backup0systemen nooit een prioriteit. Hooguit zal je allereerste backup langer duren dan je gehoopt had. Is die eenmaal klaar, zal het in de achtergrond ook met 50 MB/sec gewoon prima werken.

Misschien moet je eens stoeien met de toegewezen poorten (en de NAS afsluiten naar de ‘buitenwereld’):
    https://community.synology.com/enu/forum/5/post/127309

Bijdrager
    palermo

<p class=”cite”>Night op 7 juni 2020 om 01:06</p>
    Als de router een max heeft van 50MB/sec, zal je NAS nooit sneller zijn, tenzij je een manier vindt om de NAS te benaderen buiten je router om.

Overigens is dat voor TimeMachine snel zat hoor. snelheid is bij backup0systemen nooit een prioriteit. Hooguit zal je allereerste backup langer duren dan je gehoopt had. Is die eenmaal klaar, zal het in de achtergrond ook met 50 MB/sec gewoon prima werken.

Misschien moet je eens stoeien met de toegewezen poorten (en de NAS afsluiten naar de ‘buitenwereld’):
    https://community.synology.com/enu/forum/5/post/127309

Oke dank je wel! Voor de volledigheid hieronder de gemeten snelheden. Maar als 5MB voldoende is voor een backup dan geloof ik dat. Moet natuurlijk ook delen door 8.

snelheid wifi/internet

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door palermo.
    Bijdrager
    Furbz

Ik zie dat je router een 300 mb/s apparaat is. Dat is Max 37,5 MB/s (al niet heel rap).
    Heb het ook even geprobeerd via WIFI. Op 2.4ghz zat ik ongeveer op het dubbele 10MB/s 20MB/s
    en op 5ghz werd het 30MB/s en 42MB/s. Je Fritz is denk ik de boosdoener.

MAAR: 100mb/s is eigenlijk 12,5 MB/s en 75 mb/s is bijna 10MB/s. Er zou dus nog ergens winst in moeten zitten.

a. Zou het kunnen dat je een kapotte schijf in je NAS hebt? Heb je de SMART status bekeken? (ergens in DSM)
    b. Heb je de bekabeling tussen router en nas al eens gewisseld? Ik had eens een kabel en als die een tikje had gekregen ging de snelheid van
    1Gbit/s naar 100mb/s. Behoorlijk verschil.

5MB/s is inderdaad in principe wel rap genoeg voor TM. Maar als je bv een keer andere bestander er op wil plaatsen wordt het
    niet echt lekker uploaden naar je nas. Maar goed, dat is natuurlijk aan jezelf of dat een wens is.

Moderator
    Night

Heeft die Fritzbox een 100mbit of gigabit router ingebouwd??

Bijdrager
    palermo

Dank voor alle info Furbz… Het is een nieuwe nas met een nieuwe schijf. En nieuwe snelle kabel en even een andere gecheckt.

Maar ik denk dat het de fritz router is.  https://fritzshop.nl/fritzbox/21-fritzbox-7360.html

Die is te langzaam. Ik heb nl. een 500Mbit glasvezel verbinding. Die snelheid kreeg ik wel met de Timecapsule via wifi

Fiber heeft er al naar gekeken maar krijgen de fritz ook niet sneller. gek he.

Bijdrager
    TheBigZ

Je hebt een 8 jaar oude N (Wifi 4) router.

https://tweakers.net/pricewatch/312940/avm-fritzbox-7360-edition-international/specificaties/

Tijd om te upgraden naar AC (Wifi 5) of AX (Wifi 6).

https://fritzshop.nl/fritzbox/851-fritzbox-7530.html

Bijdrager
    polansky

In je fritzbox kijken of de poort waar je NAS op aangesloten is staat op 100Mb/s of 1000Mb/s.
    Standaard staan deze bij XS4all bijvoorbeeld op 100 en niet op 1000.

Bijdrager
    Furbz

Deze boys hebben helemaal gelijk (beide!). Allebei goede opties.
    Toch zou 100 Mbit nog steeds theoretisch wel een dubbele snelheid moeten kunnen zijn.
    Dan nog is 10MB/s niet heel snel.

Ik zie dat je een 118 hebt met een schijf. Dat is me eerder even ontschoten.
    Welke schijf heb je er in zitten? WD Red? Seagate?

Persoonlijk zou ik ook voor een nieuwe router gaan, helemaal omdat je 500mbit glasvezel hebt.
    Maar dat gaat niet automatisch veel snellere snelheden naar je nas betekenen. Als die Nas met 1 schijf
    namelijk je bottleneck is dan maakt het geen verschil.

Moderator
    Night

…of je moet alles bedraad hebben aangesloten 😉

Dan omzeil je de wifi-restricties en moet je minimaal 100BaseT aankunnen. Heb je een mogelijkheid om de NAS rechtsreeks aan je Mac te hangen, en/of heeft je FritzBox ook een 1000BaseT poort, dan kan 1000BaseT je snelheid zomaar ver-20-voudigen

Bijdrager
    palermo

Ik ben woensdag weer thuis om te checken.

Weet eerlijk gezegd niet of de router een 100BaseT poort heeft. https://fritzshop.nl/fritzbox/21-fritzbox-7360.html

Ik heb een seagate: https://tweakers.net/pricewatch/665167/seagate-ironwolf-pro-6tb-st6000ne0021/specificaties/

Moderator
    Night

Volgens de specificaties in jouw link heeft jouw FritzBox wel degelijk 100BaseT poorten (2x 100 BaseT en 2x 1000BaseT):

Product highlights

• VDSL- of ADSL-aansluiting
    2 x gigabit-ethernet, 2 x fast-ethernet, WAN over LAN-poort 1
    • DECT-basisstation voor tot 6 handtoestellen
    • WiFi N met tot 300 Mbit/s
    • 1 a/b-poort voor analoge telefoons, antwoordapparaat of fax

Gigabit is minstens 3x zo snel als Wifi.

Bijdrager
    palermo

ik heb de router ff gecheckt maar er zitten 4 x 100Mbit/sec op.   Het schrijven doet ie op 5 MB en het lezen op 10 MB. (de schijf is gecodeerd daarom wat langzamer geloof ik).

Als ik m bedraad aansluit komt ie op 100MB!  Dat ga ik nu eerst doen voor een volledige backup.

Lan poorten

Ik ga checken of ik de fiber.nl zover kan krijgen dat ze me een nieuwe router sturen en ander koop ik een nieuwe.

Moderator
    Night

Het kan zijn dat die poorten door de provider zijn ‘omgezet’ naar 100BaseT
    (of het opgegeven type komt niet overeen met jouw box)

Bijdrager
    palermo

<p class=”cite”>Night op 10 juni 2020 om 19:38</p>
    Het kan zijn dat die poorten door de provider zijn ‘omgezet’ naar 100BaseT
    (of het opgegeven type komt niet overeen met jouw box)

klopt.. vandaag gebeld met Fiber.nl  Ik krijg een nieuwe router die sneller is. En ze hebben in poort naar 1000 Mbit/sec gezet alleen dan wordt ie NAS nog niet sneller merk ik.  Ik heb vannacht wel bedraad een backup gemaakt. Dat ging lekker snel.

Bijdrager
    palermo

YESSSS… opgelost. Het was de router! Ik heb een nieuwe Fritz 7530.

Verbinding met de NAS  is nu 50MB/s.. Via wifi en 1 Gbit/s poort !!!!

Dank jullie allemaal voor het meedenken!!!!

Bijdrager
    Furbz

Nice! Merk je ook verschil in je internetsnelheid?

aangezien je 500mbs hebt. Ben benieuwd!

Bijdrager
    palermo

Ja de snelheid is nu ook top! Up en down 500. Gisteren was upload nog 50mbs maar Fiber heeft na een melding denk ik iets veranderd.

Zit ik nog met 1 ding dat ik niet snap. De LAN 3 poort (NAP203) staat op 100Mbit/s.   Wanneer ik die stekker van in bijvoorbeeld LAN 2 poort stop dan is daar de snelheid weer 100 Mbit/s van en die van LAN 3 weer 1Gbit/s. Dus die stekker van NAP203 blijft 100Mbit/s staan.   Dat vind ik jammer want dat is een externe router die ook hogere snelheden aan zou moeten kunnen. Er zit een PoE+ injector achter: https://www.wifishop.nl/alfa-network-pse-1000gu-30w/pid=40415 en een access point https://www.wifishop.nl/zyxel-nebula-nap-203/pid=50066

Bijdrager
    Ome Kor

Heb je ook naar de kabel gekeken? Is het ≥ cat 5e?

Bijdrager
    palermo

Ja, allemaal Cat7

Bijdrager
    Furbz

Sorry bro, dat gaat mijn pet te boven.
    Ik had wel hetzelfde door een slechte kabel, wellicht zet dat zoden aan de dijk

Bijdrager
    TheBigZ

palermo op 11 juni 2020 om 11:32

YESSSS… opgelost. Het was de router! Ik heb een nieuwe Fritz 7530.

Verbinding met de NAS  is nu 50MB/s.. Via wifi en 1 Gbit/s poort !!!!

Dank jullie allemaal voor het meedenken!!!!

👍

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.