9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Mordrek

Zeer lage downloadsnelheid iMac vs pc in draadloos netwerk

Ik ben sinds twee weken overgestapt van een pc op een 20 inch iMac (had ik veel eerder moeten doen;-) ) Ik ben over alles tevreden, behalve over de constant zeer lage downloadsnelheid die mijn iMac haalt in het draadloze netwerk. De vier jaar oude pc die er pal naast staat haalt gemiddeld veel hogere snelheden. Waarom is die oude Windows-bak in dat opzicht veel sneller dan mijn gloednieuwe iMac?! :x

Mijn draadloze netwerk draait op een ZyXel ADSL-modem 2602HW-61. ADSL T6-abonnement van Tiscali. Het netwerk is beveiligd met WPA.

De Windows XP PC is op het draadloze netwerk aangesloten via een Sitecom WL-113 USB-adapter. De snelheid is vrijwel constant 54 Mbps. Via speedtest.nl haal ik een downloadsnelheid die gemiddeld ligt rond de 638.0 KByte/sec en up rond de 83.3 KByt/sec.

De 20 inch iMac staat er dus pal naast. Hij is voorzien van de allerlaatste software-updates, inclusief de AirPort update van vandaag (26 januari). Volgens de AirTrafficControl is de snelheid niet constant, die varieert tussen de 1 Mbps en 24 Mbps. Maar vrijwel nooit hoger dan 24 Mbps. Via speedtest.nl haal ik bij 18 Mbps slechts een downloadsnelheid van 94,7 KByte/sec en 27,6 KByte/sec up!
    Ik heb de Sitecom WL-113 uit de PC gehaald en op de iMac aangesloten. De AirPort zet ik dan uit. De snelheden liggen dan al wat hoger dan bij de AirPort maar gek genoeg haalt de Sitecom veel lagere snelheden in de iMac dan in de pc, terwijl de onderlinge afstand dus maar 30 cm is: 153,4 Kbyte/sec down en 73,1 KByte/sec up.

Er is nog een probleem: als ik software-updates ga downloaden via de AirPort stopt het downloaden al na 1 of 2 Mb omdat er dan geen internetverbinding meer is. Ik heb de meeste software-updates daarom gedownload door de iMac via een netwerkkabel aan te sluiten op de ADSLmodem. Het downloaden wordt ook niet onderbroken als ik via de Sitecom in de iMac download.

Ik heb al wat rondgespeurd op fora naar wat de oplossing van het probleem kan zijn. Ik vermoed dat de antenne van de AirPort niet goed is aangesloten. Wat ik echter dan niet snap is waarom de Sitecom USB-adapter in de iMac veel lagere snelheden haalt dan op de pc.

Wie weet de oplossing waardoor mijn iMac mijn oude pc ook op dit punt gaat aftroeven?

Groeten, Maarten

Bijdrager
    N-Freak

Volgens mij is er iets mis met je Airport, ik iig de verbinding tussen je router. Heb je toevallig de mogelijkheid het te testen met een andere router ofzo?

Bijdrager
    cardiac

Met AirTrafficControl kun je zien of er nog meer netwerken in de buurt zijn die op hetzelfde kanaal zitten. Ik had hetzelfde probleem, nu een ander kanaal gekozen en de snelheid is weer top. Misschien is dit voor jou ook de oplossing.

Bijdrager
    Mordrek

Cardiac,

Geen conflicterende kanalen bij mij. Ik had al een juist kanaal ingesteld toen ik nog alleen met de pc op het draadloze netwerk zat. Met de pc heb ik op het draadloze netwerk ook nooit problemen gehad.

De AirTrafficControl vindt geen andere netwerken, als de Sitecom op de iMac is aangesloten vindt die wel een aantal andere netwerken. Dus wellicht toch een defecte AirPort omdat ie geen andere netwerken vindt? Blijft het feit dat de snelheid van de Sitecom op de iMac zo laag is in tegenstelling tot de pc.

Bijdrager
    Lexie

Dit is een bekend probleem, ergens op het forum staat hier meer over.

Heb het zelf ook met mijn iMac en heb besloten er gewoon weer een kabeltje in te doen…. (maar er is wel eeen oplossing voor)

o.a. hier: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=1289295#1289295

Op andere internetsites:
    http://www.tuaw.com/2006/11/08/another-potential-fix-for-intel-mac-airport-station-problems/
    http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=716203&tstart=0

Dit vind je als een mogelijke oplossing in 1 van de topics..:

”gebruiker_01″

Ik had hetzelfde probleem. Nu dus niet meer. Het lijkt alleen een probleem te zijn bij de Intel-gebruikers die met de Migratie-assistent hun gevens van hun PPC naar de Intel hebbben over gezet. Het was de combinatie van de tip uit de link van Esquire en de oplossing in dit topic. Het is een tijdelijke fix tot Apple e.a. opgelost heeft.

Zorg eerst dat je WPA(2) uit hebt staan (Gebruik WEP. Ik weet het, niet zo veilig als…) en dat er geen entries in je netwerkvoorkeurslijsten in de systeemvoorkeuren staan. Doorloop dan de volgende stappen:

1) open Keychain Access and delete all my AirPort-related entries from both the login and system keychains
      2) drag the SystemConfiguration folder (Root/Library/Preferences/SystemConfiguration) to my desktop and restart – this requires any WEP or VPN passwords to be re-entered, so make sure you have them handy
      and
      3) go to the Network preference pane and create a new location (we called it “wireless”) – this apparently restarts AirPort, which may be off after dragging the folder from number 2 above to your desktop.[/list:u:66baeaeceb]
      Herstart je computer.

Aan de mensen die ook last van de trage verbinding ondervinden, laat even weten of dit voor jou ook de oplossing was.

Bijdrager
      Mordrek

PROBLEEM OPGELOST!!!

Na nog enkele daagjes geexperimenteerd te hebben, lijkt mijn probleem opgelost! :D :D

Het probleem was dat de AirPort in mijn iMac een zeer lage snelheid haalde, meestal tussen de 1 en 11 Mbps ipv de 54 Mbps die ik van mijn pc gewend was. Ik heb van alles geprobeerd: de WPA-beveiliging van het netwerk gehaald, een andere kanaal voor de ADSL-modem gekozen, de oplossing van Lexie hierboven doorgevoerd: allemaal geen resultaat. Ik overwoog ten einde raad al bijna om net als Lexie om ook maar een kabel naar zolder te trekken. Maar wat blijkt nu: als ik de iMac opstart, haalt de AirPort in eerste instantie weer zeer lage snelheden. Echter, als hij een paar uurtjes aanstaat, blijft de AirPort constant op 54 Mpbs!!! Ik haal nu ook constant downloadsnelheden rond de 620 Kbps, zoals ik gewend was bij mijn T6-abonnement van Tiscali!!! Voor de duidelijkheid: het netwerk is weer met WPA beveiligd.

Kortom: ik zet mijn iMac nu niet meer uit, maar altijd in de sluimerstand. Op die manier heb ik geen verbindingsproblemen meer met de AirPort in mijn iMac. Hopelijk werkt deze oplossing ook voor mensen die hetzelfde probleem hebben.

Waar ik wel erg benieuwd naar ben, is waarom deze oplossing werkt. Ik kan niet echt een logische verklaring bedenken. Is er een technisch iemand die kan verklaren waarom het werkt?

Anoniem
      ”Mordrek”

Kortom: ik zet mijn iMac nu niet meer uit, maar altijd in de sluimerstand.

Dat doet bijna iedereen hier. :innocent:

Bijdrager
      dre brettel

Je hebt gewoon een Mac van de Diesel-generatie…

Het lijkt alsof ie moet opwarmen… Het heeft wrs dus wel iets met de hardware ta maken hé ??:mrgreen:

Bijdrager
      Mordrek

Mijn pc zette ik altijd uit: de ventilator hoorde je nog een verdieping lager en Windows vreet stroom. Ook in dit opzicht weer een pluspunt van een Mac versus de pc :wink:

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.