9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    SJALOT

Zeer grote beelden

Hoe zet je best zeer grote beelden klaar voor de drukker?
    Nu is het beeld opgemaakt in InDesign (geimporteerde Photoshopbeelden)
    Het beeld staat op 120 dpi op 100 %,
    hiervan zou ik jpg of pdf moeten maken voor drukker.
    Hoe pak ik dit best aan (in photoshop zijn de lagen al weg)

mi-cha

Bijdrager
    HerQ

Moet sowieso op 300dpi, en bij een goede drukker kun je gewoon de .indd sturen. PDF kan ook alijd nog

Inactief
    Anoniem

Idd minimaal 300dpi

Bijdrager
    awi
    ”HerQ”

Moet sowieso op 300dpi

dat hangt maar net van af waar het bestand voor is en waar het op gedrukt gaat worden en met welk doel

Bijdrager
    MouseMighty
    ”HerQ”

Moet sowieso op 300dpi, en bij een goede drukker kun je gewoon de .indd sturen. PDF kan ook alijd nog

Blijven oefenen, blijven oefenen….
    De drukker weet welke resolutie het minimaal moet zijn, 300 is een mooi richtgetal het gaat echter om de effectieve resolutie. Een .indd sturen naar de drukker, ja zal die blij mee zijn. Krijg je gelijk een telefoontje terug, waar zijn de beelden, waar zijn de fonts? PDF kan ook altijd nog, ja lekker makkelijk welke PDF moet je maken dan? Ik heb mij er van de week al over verbaasd hoe beroerd het hier tegenswoordig gesteld is met de vakkennis. Zolderkamerpiloten! Sticky dat bovenaan het Grafische forum staat, iemand dat ooit nog wel eens gezien?

Bijdrager
    awi

kortom: Eerst eens even overleggen met de drukker zelf

Bijdrager
    Pivni Pes
    ”MouseMighty”
    ”HerQ”

Blijven oefenen, blijven oefenen….
    De drukker weet welke resolutie het minimaal moet zijn, 300 is een mooi richtgetal het gaat echter om de effectieve resolutie. Een .indd sturen naar de drukker, ja zal die blij mee zijn. Krijg je gelijk een telefoontje terug, waar zijn de beelden, waar zijn de fonts? PDF kan ook altijd nog, ja lekker makkelijk welke PDF moet je maken dan? Ik heb mij er van de week al over verbaasd hoe beroerd het hier tegenswoordig gesteld is met de vakkennis. Zolderkamerpiloten! Sticky dat bovenaan het Grafische forum staat, iemand dat ooit nog wel eens gezien?

Blaat toch niet zo man, met je zolderkamerpiloten, veel tekst, maar geen concrete dingen waar de TS wat mee kan.
    Ik wil best van je geloven dat je over aardig wat vakkennis beschikt, wie ben ik omdat te bestrijden, maar breng dat
    dan op een positieve manier over aan de TS.
    Leg uit wat hij fout doet en wat hij moet verbeteren, ook jij ben ooit als beginner begonnen.
    Of ben je dat misschien vergeten?

Bijdrager
    Esquare
    ”MouseMighty”

Ik heb mij er van de week al over verbaasd hoe beroerd het hier tegenswoordig gesteld is met de vakkennis.

‘Tegenswoordig’? Is het niveau dan zo gedaald sinds de binnenkomst van Uwe Wijsheid, op 26 september jongstleden? :sealed:

Bijdrager
    MouseMighty

Nee hoor niet vergeten, met andere woorden ga in overleg met je drukker. Die zolderkamerpiloten die maar iets roepen zorgen ervoor dat het vak naar de kloten gaat. Dat niet alleen het is nog gevaarlijk ook als je niet de achterliggende gedachte/doel weet. Zoals al gesteld door awi.

Stel nou he, even stel je voor dat ik het antwoord geef oh joh gewoon even PDFje van maken en naar de drukker mailen vanuit InDesign. Het document bevat RGB beeld met verkeerd profiel (niet ondenkbaar) wat blijft er dan (stel dat de resolutie genoeg zou zijn) van de kleur over bv? Heel simpel.

Ik geef de tip over het sticky, de tip over de effectieve resolutie, het feit dat je niet zomaar een .indd file naar een drukker kan sturen of zomaar een PDFje. De TS heeft het over een InDesign bestand waar een Photoshopbeeld instaat. Hier een jpg van maken??? Een jpg van een InDesign document? Verdiep je eerst eens in de materie voordat je met de grote jongens wil meedoen. Ik moet moeite doen om klanten te overtuigen dat ik beter ben (en daarom ook duurder) dan het neefje dat via een CS3 torrent ook even een leuke folder inelkaar flanst. Iedereen moet beginnen maar begin dan goed en leer eerst iets van het drukproces an sich. Maar de boodschap is duidelijk, ik mot hard werken voor mijn centen en om netjes mijn dure software aan te schaffen, iemand die begint hoeft dat niet mag de verschrikkelijkste fouten maken maar je mag er niets van zeggen. Ook logisch.

@Esquare

“Tegenswoordigs” is net zoiets als “voor gratissccchhh” (lees met :wink: ).

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.