30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:
    Bijdrager
    Cigarman

Zaterdag 25 oktober 2003: “The Day after” Panther-day!

Benieuwd naar de eerste sfeer-ervaringen zo 1 dag na de “grande” verspreiding van Mac OS X 10.3.!

Bijdrager
    iAN

Perfect, op 1 klein probleempje na. Ik heb ff een nieuwere versie van Synergy moeten downloaden.
    Ik vind Expose geweldig, zo simpel, zo makkelijk.
    Alleen bij fast-user-switch kan ik niet zo snel de instelling vinden dat ik zonder eerst een wachtwoord te moeten invullen kan overschakelen…

Bijdrager
    djordie

Perfect en bij mij 20% sneller dan de vorige versie.
    Alleen Toast 5 werkte niet meer, maar met een update naar 6 was dat gefikst.

Bijdrager
    tijn22

jaa lekker hoor! Hij spint er lekker op los hoor:)

werkt perfect! een klein probleempje, moest mijn airport resetten. maar verder geen bijzonderheden hier.

Expose, wowowowow geweldig! En snelle gebruikerswissel, idem wowowowowow ook super super.. Geen ruzie meer over het uitloggen (aaaagh mijn itunes! waar is de muziek?!), echt perfect.

Apple thank you!:)

Bijdrager
    stevenv

Vrijdagmiddag Panther geïnstalleerd en ik ben tot nu toe erg tevreden. Tot mijn verbazing kreeg ik niet de 3 genoemde installatie opties, maar startte de installatie na de keuze welke programma’s en talen je wenste.
    Transparent Dock werkt niet meer (werd snel geupdate na 10.2.8, dus wellicht even afwachten) en FruitMenu en Silk schakelden zichzelf al uit. Op de website van Unsanity staat de mededeling dat eind oktober updates verschijnen.
    Journaling staat in 10.3 standaard aan. Is dit ook noodzakelijk, als je niet met een server werkt? De schijf raakt er wel aardig vol van.

Ik werk met ADSL, maar het interne modem was normaal geconfigureerd. Na de update zijn de interne modeminstellingen niet meegenomen. Geen ramp, maar toch.

Bijdrager
    iGeysir

Panther (optie upgrade) uitgevoerd (duurde toch wel even) en nu weer vrolijk aan het werk. Het leuke is dat je her en der kleine veranderingetjes en extra opties ziet die het systeem nog handiger maken: bijv. de nieuwe Finder-layout die in andere programma’s wordt overgenomen, als je een File wilt openen in bijv. Word, of een schermbeveiliging wilt selecteren (zaten daar in Jaguar ook al van die mooie opties op?). Het straaljagergeluidje in Mail bij het verzenden is niet alleen leuk, maar ook handig: nu kun je ook horen wanneer een grotere mail is verzonden.
    Ik ben wel een eigenaardigheid tegengekomen ivm de Bluetooth-muis: als je die uitzet, zag je in Jaguar Verbinding Verbroken op het scherm verschijnen; in Panther is dat ineens Connection Lost geworden (ik heb alles in het NL). Verder weet ik niet of het een bug is, maar als je op het Bluetooth-icoontje in de menubalk klikt en “Muis van muisbezitter” aanklikt, zou normaal gezien het venster Toetsenbord en muis in Systeemvoorkeuren moeten openen, maar nu wordt gewoon heel het venster Systeemvoorkeuren geopend, zonder specifiek naar een muis te verwijzen.[/b]

Bijdrager
    Yves

Ik ben zeer tevreden over de nieuwe finder windows. Expose is geweldig en de snelheid waarmee Preview door pdf documenten kan scrollen is fantastisch !

Na het installeren van netbarier kreeg ik panther niet meer aan de praat maar dit is ondertussen weer opgelost met een update.

Bijdrager
    sally

En wat vinden we van de alternatieve vormgeving van deze draad?

EDIT: ik heb op het ogenblik hetzelfde forum in twee windows open.
    De eneblauw, De andere alumi

Oftewel sorry, helemaal Off Topic, maar ik dacht dat het alleen deze draad was. (als dat al zou kunnen)

Bijdrager
    justketchup

ik heb een clean install gedaan en mijn dual 867 wil niet meer voor of achteruit….

ben ‘as we speak’ aan het wachten op de eerst beschikbare medewerker bij de apple supportdesk…

Na de instalatie deed ie het nog eventjes toen een soort vage crash met ZWART, jawel, scherm als gevolg. Vervolgens wil hij nu niet meer opstarten, komt niet verder dan een grijs appeltje zonder “klokje” op een wit scherm…

ZWAAR teleurgesteld!

Ik begin een donkerbruin vermoeden te krijgen dat het aan mijn hardeschijf ligt, sie is vermoedlijk op zinn eindje….

Hierbij mijn excuses richting Apple en de *$^&$* richting Maxtor :wink: [/quote]

Bijdrager
    michelvdb
    ”stevenv”

Journaling staat in 10.3 standaard aan. Is dit ook noodzakelijk, als je niet met een server werkt? De schijf raakt er wel aardig vol van.

Je kan het uitzetten met Hulpprogramma’s > Schijfhulpprogramma selecteer de OS X 10.3 schijf > Archief > Schakel Journaling uit (Command+J).

Bijdrager
    iGeysir

Wat is journaling eigenlijk?

Bijdrager
    nassien

tja, Toast 5 werkt inderdaad niet meer. hopelijk fixen ze dat snel. Ook Entourage werkt niet goed meer, attachements zijn niet meer zichtbaar en programma geeft een error. grrrr

Bijdrager
    michelvdb

Journaling is een manier om een constant overzicht van bewegingen bij te houden en is eigenlijk bedoeld om servers na een crash snel te kunnen herstarten.
    Lees meer in deze pdf over File System Journaling.

Bijdrager
    Sad
    ”iAN”

Alleen bij fast-user-switch kan ik niet zo snel de instelling vinden dat ik zonder eerst een wachtwoord te moeten invullen kan overschakelen…

Dat kan niet, want anders kunnen de verschillende gebruikers stiekum overschakelen naar iemand anders en allemaal stoute dingen doen!

Bijdrager
    justketchup

schijf vervangen, nog steeds helemaal “but”, ongeveer bij alles wat ik rpobeer slaat ie in een soort denkproces waar ie niet meer uitkomt, mooi klote…..

Ik ga nu 10.2 er weer op gooien.

Bijdrager
    Vertex

Hallo allemaal, ik ben een n00b zoals jullie zien… Ontdekte MacOSX.nl pas gisteren.:) Omdat ik jullie tegenkwam op mijn zoektocht naar de combo Panther en MXStream leek het me wel zo aardig om even mijn bevindingen te delen:

Aangezien ik niet echt een antwoord vond op de vraag of ADSL met Panther nog steeds zou werken heb ik zelf maar door de zure appel gebeten en de boel geïnstalleerd. Heb voor het eerst in m’n leven een heuse backup gemaakt van ‘belangrijk’ spul, zodat ik in ieder geval een volledige clean install van 10.2 zou kunnen doen als het niet werkte…

Het slechte nieuws:
    Ik moet nog steeds via PPTP-GUI verbinding maken…

Het goede nieuws:
    Ik kan nog steeds via PPTP-GUI verbinding maken, woohoo!!

Ik heb een Euronet (erm, Wanadoo) ADSL account en gebruik een 17″ iMac, Airport en Speedtouch Home. PPTP-GUI werkt dus, gelukkig, nog steeds, de VPN PPTP van Apple heb ik tot nu toe niet werkend gekregen.

Verder ben ik tot nu toe erg blij met Panther, Exposé en de nieuwe Finder enzo. Moet alleen nog even wennen aan die nieuwe subpixel antialiased fonts, ze geven me af en toe het idee dat er iets mis is met m’n ogen…

Bijdrager
    lsmisch

Ik kan iTunes niet meer gebruiken als een van de andere gebruikers hem nog heeft opstaan.

Bijdrager
    de.Studio

Norton™ Privacy Control werkt niet meer. Geeft foutmelding.

Bijdrager
    stevenv
    ”nassien”

Ook Entourage werkt niet goed meer, attachements zijn niet meer zichtbaar en programma geeft een error. grrrr

Met Entourage en attachements geen problemen ondervonden. Voor de Classic-omgeving gebruikte ik de Classic Dockling om via het Dock te zien wat de status van Classic was. Heeft Apple nu in de menubar geplaatst, mooi. Ook handig dat de labels weer terug zijn. Ook wel weer beschamend, het was een optie tot en met OS 9 en verdween bij OS X.

Nog even over journaling: als ik geen netwerk en server heb, kan ik dit zonder probleem uitzetten?
    Norton Utilies werkt ook niet meer, Antivirus nog wel.

Bijdrager
    MacAttack
    ”lsmisch”

Ik kan iTunes niet meer gebruiken als een van de andere gebruikers hem nog heeft opstaan.

klopt, in principe is het wel een handige feature want iTunes blijft gewoon verderspelen als je van User switcht.

Bijdrager
    Sixer

Helaas werkt de VPN verbinding van Apple meestal vaak niet met MXstream, daar die van Apple alleen beveiligde wachtwoorden (CHAP) toelaat. XS4ALL en andere ISPs accepteren alleen ongecodeerde wachtwoorden (PAP), vandaar dat pptp-gui nodig is om dan te verbinden.

Heb Apple d’r wel ‘ns op geattendeerd, maar to no avail.

Bijdrager
    Gijs

@Joris: misschien kun je beter xs4all erop attenderen, want beveiliging gaat boven alles toch? Ze accepteren daar ook geen SSL bij het verzenden van mail. Verder uitstekende provider hoor, geen kwaad woord erover!

@iAn/Colpolyp: user switchen zonder wachtwoord kan wel, heb het zelf gezien bij een Panther-demo. Maar waarschijnlijk kan dat alleen als die gebruiker geen wachtwoord heeft aangemaakt. Of er is ergens een instelling die dat mogelijk maakt. Ik wacht nog op de levering van Panther, dus kan zelf nog geen uitsluitsel geven.

Bijdrager
    Sad
    ”Gijs”

@iAn/Colpolyp: user switchen zonder wachtwoord kan wel, heb het zelf gezien bij een Panther-demo. Maar waarschijnlijk kan dat alleen als die gebruiker geen wachtwoord heeft aangemaakt. Of er is ergens een instelling die dat mogelijk maakt. Ik wacht nog op de levering van Panther, dus kan zelf nog geen uitsluitsel geven.

Als je user geen wachtwoord heeft dan kan je inderdaad gewoon switchen.

Bijdrager
    Ward

Kun je 1 versie van panther op meerdere machines installeren zonder onderlinge conflicten?

Ward

Bijdrager
    michelvdb

Tuurlijk kan dat.
    Want Panther komt uit Cupertino, niet uit Redmond.
    :mrgreen:

Bijdrager
    xs
    ”Joris

Helaas werkt de VPN verbinding van Apple meestal vaak niet met MXstream, daar die van Apple alleen beveiligde wachtwoorden (CHAP) toelaat. XS4ALL en andere ISPs accepteren alleen ongecodeerde wachtwoorden (PAP), vandaar dat pptp-gui nodig is om dan te verbinden.

Heb Apple d’r wel ‘ns op geattendeerd, maar to no avail.

Misschien kan je hier iets mee.
    http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107706

Bijdrager
    xs

Mijn ervaring met Panther, is dat het super draait op me iBook. Start lekker snel op, Finder werk nu vele malen beter en natuurlijk de nieuwe ‘wicked’ feature, Expose. Erg handig. Mail client werk nu ook veel beter.

Heb echter nog wel problemen met Audion (audio applicatie van Panic). Ik gebruik Audion vanwege het streamen en opnemen. Ik heb nl. een iMic die ik vervolgens heb aangesloten op me mixer.
    Met streamen heb ik geen problemen me, maar wel met het opnemen van me sets.
    Af en toe loopt de encoding van me sets vast en dat is knap iritant.
    Dit probleem had ik overgens ook bij Jaguar.

Moderator
    Strifer

dat beloofd nog wat voor mijn adsl verbinding van planet met een speedtouchhome via ethernet voor mijn nieuwe imac die hopelijk vandaag besteld is..:D

maar goed, ik ga aan de slag met een router en netwerk, dus ik hoop dat ik minder problemen ondervind en gewoon makkelijk aan de slag kan gaan met mijn adsl..

btw, was is de PPTP-GUI?

Bijdrager
    Missundaztood

Dat is iets voor oudere ADSL-modems. Ik heb onder Panther totaal geen probleem met ADSL. (onder Jaguar ook niet)

Bijdrager
    xs
    ”Missundaztood”

Dat is iets voor oudere ADSL-modems. Ik heb onder Panther totaal geen probleem met ADSL. (onder Jaguar ook niet)

De oudere ADSL-modems maken nog gebruik van PPTP en de nieuwe van PPoe.
    Ik heb (helaas) een oude ADSL-modem, probeer nu ook de nieuwe ADSL-modem te krijgen zodat ik PPoe kan gebruiken. Aangezien PPoe beter gesupport wordt.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.