23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    Daniel

Zakelijke iMac….

Hoi allen,

ik moet op zeer korte termijn voor het bedrijf waar ik werk een computer kopen voor een (web)design werkplek en natuurlijk wordt het een Mac. Echter even het volgende, wij hebben verder nog geen Mac’s in het bedrijf en moeten de software ook nog kopen. Ik heb de Adobe+Macromedia suite nodig, maar deze zijn nog niet Universal en worden dit op korte termijn ook niet volgens mij…
    Ik wil graag een 20″ (intel) iMac gaan aanschaffen….wat zal ik doen ? Moet ik de software straks allemaal weer opnieuw aanschaffen als de universal binary van Adobe er is?

Graag wat advies!
    Thanx!

PS: zijn er nog tips, waar ik de iMachet beste kan kopen (ivm Service)?

Bijdrager
    Esquare
    ”Amaru_71″

Moet ik de software straks allemaal weer opnieuw aanschaffen als de universal binary van Adobe er is?

Ja, maar wel tegen de upgrade-prijs. Dat scheelt aardig.

Bijdrager
    hansenonline

dat is afhankelijk van wie je het advies geeft. gebruik de zoekfunctie van het forum en de zoektermen: machouse amac htr en andere die ik vergeten ben. kijk naar de positieve en negatieve verhalen en maak een beslissing. het makkelijkste is een winkel bij jullie in de buurt en ik geloof dat het online bestellen zorgt voor een snellere levering. ik heb bij 2 verschillende bedrijven mijn macs gekocht en bij de een kon ik binnen een uurtje met de ibook naar huis en de andere keer moest ik een paar weken wachten op de imac.

Bijdrager
    huinkroese

Helaas wel omdat er geen Universal versie van CS2 komt (waarbij je dus had kunnen cross-graden) maar meteen CS3 uitkomt in 2007, waardoor je inderdaad de CS2 die je nu zou kopen (om er vervolgens een jaar mee te werken op halve snelheid door de Rosetta emulatie) weer zou moeten upgraden naar CS3!
    Dure grap dus… en eigenlijk heel onhandig om voor pro-use nu een IntelMac aan te schaffen.

Geblokkeerd
    Anoniem

Persoonlijk zou ik kijken of er ergens een winkel is die de PPC-iMac nog heeft.
    Dan koop je 1x de software en kun je de komende tijd lekker vooruit.
    Qua snelheid hoef je je geen zorgen te maken, want webdesign vraagt nou
    niet bepaald echt heftige systeemeisen, of wel;)

Maar aan de andere kant, juist omdat het niet écht hoge systeemeisen heeft,
    zou het best kunnen (dat weet ik niet zeker) dat Macromedia e.d. fatsoenliijk
    draait op een intel Mac.

Mvg,
    Joram

p.s.: mocht je je afvragen wat mijn voorkeur dan zou zijn… ik zou in dit geval
    voor de iMac G5 gaan, omdat pure rekenkracht niet echt een issue is hier.

Moderator
    Koen van Tongeren

Ik zou ook voor de 20″ iMac G5 gaan. Kost nu 1499,- bij de Apple Centres en is een ideale computer voor de Adobe suite. Nieuwer is niet altijd beter.

Bijdrager
    a la Mac

Webdesign vraagt niet veel (ik doe het hier prima op een Mac mini met een G4). Een groot scherm is echter wel handig, om de code naast de eigenlijke website te zien. Een G5 zou ik toch niet meer kopen, ten eerste is die bijna niet te krijgen, ten tweede is die ondertussen toch al lichtjes verouderd (in de computerwereld is alleen het nieuwste nog niet gedateerd). CS 3 gaat natuurlijk heel goedkoop zijn voor de mensen die CS 2 al kochten. Eind dit jaar/begin volgend jaar komt ie uit (volgens Adobe komt er een nieuwe versie uit 18/24 maanden na de lancering van de vorige, in dit geval dus tussen oktober ’06 en april ’07).

Nog enkele vraagjes:

Wat is je maximaal budget (ik wil veel betalen, maar niks meer dan x euro)?
    Heb je al een extern scherm?
    Zo nee, hoe groot moet die dan zijn in de iMac?

Bijdrager
    mvdenberg

Omdat je er zakelijk mee bezig bent, zou ik niet voor een intel machine gaan, maar voor een iMac G5. Zoals Koen al vertelde zijn deze nog verkrijgbaar. Nu CS2 kopen en onder emulatie draaien zou ik dus niet doen: bovendien kost een (upgrade) CS3 ook weer extra geld: dit kan beter besteed worden aan extra geheugen.

Bijdrager
    Daniel

Bedankt tot dusver, even wat extra info:

ik heb geen extern scherm op dit moment en ik vind 20″ toch wel een pre…
    Het moet ook nog wel goed verkoopbaar zijn op mijn werk, daar is alles nu Windoos (ben zelf de systeembeheerder), mijn baas gaat het niet leuk vinden als hij over minder dan een jaar weer een bak met geld uit moet geven aan CS3, terwijl CS2 nog prima volstaat…. Ik neig ook naar de G5, omdat ik niet zo van die emulatie ben….
    Ik moet in ieder geval iets overtuigends kunnen brengen, anders zit ik straks alsnog met XP in mijn maag…..

Bijdrager
    mvdenberg

Nou, dan ben je er dus uit: 20″ iMac G5, met flink wat geheugen :bigsmile:

Bijdrager
    roblemmen
    ”mvdenberg”

Maar dan ben je dus duur uit met de software.

Is de goedkoopste PowerMac G5 die nu in de store staat niet ongeveer net zo snel als de Intel iMac? Je koopt daar een lekker scherm bij en Adobe die niet onder Rosetta hoeft te draaien.

Ja het is een stukje duurder, maar je kan een jaar lang op volle snelheid werken met alle Adobe programma’s en je kan je scherm altijd nog gebruiken bij de volgende generatie macs. :wink:

Bijdrager
    conleche

De G5 imacs zijn echt bijna niet meer te krijgen, ikzelf heb er nog een besteld op 7 maart bij de applestore. Ze zeiden toen dat er binnen 5 werkdagen zou worden geleverd. Toen ik vanochtend online m’n status checkte zag ik dat de verwachte verzenddatum 14 april was. Dus hou daar rekening mee, dat ze misschien in een rap tempo uitverkocht gaan zijn. (Ik heb ook voor de “oude” i-mac gekozen omdat photoshop daar veel beter en sneller op draait. Ik denk dat ik er wel een paar jaar mee vooruit kan…)

Bijdrager
    mvdenberg
    ”roblemmen”
    ”mvdenberg”

Maar dan ben je dus duur uit met de software.

Is de goedkoopste PowerMac G5 die nu in de store staat niet ongeveer net zo snel als de Intel iMac? Je koopt daar een lekker scherm bij en Adobe die niet onder Rosetta hoeft te draaien.

Ja het is een stukje duurder, maar je kan een jaar lang op volle snelheid werken met alle Adobe programma’s en je kan je scherm altijd nog gebruiken bij de volgende generatie macs. :wink:

uhm… dit snap ik niet? :oops:
    De software op een iMac G5 is toch dezelfde software als de powermac G5 die jij voorstelt? Bovendien is een nieuwe powermac G5 + 20″ display veel duurder dan een iMac G5.

Bijdrager
    roblemmen
    ”mvdenberg”

Dit bedoel ik. Als je kijkt naar welke prestaties je ermee kan leveren is de Adobe software duurder. Het eerste jaar werk je maar op halve kracht, en het jaar erna moet je alweer upgraden.

”huinkroese”

Helaas wel omdat er geen Universal versie van CS2 komt (waarbij je dus had kunnen cross-graden) maar meteen CS3 uitkomt in 2007, waardoor je inderdaad de CS2 die je nu zou kopen (om er vervolgens een jaar mee te werken op halve snelheid door de Rosetta emulatie) weer zou moeten upgraden naar CS3!
    Dure grap dus… en eigenlijk heel onhandig om voor pro-use nu een IntelMac aan te schaffen.

”mvdenberg”

De software op een iMac G5 is toch dezelfde software als de powermac G5 die jij voorstelt? Bovendien is een nieuwe powermac G5 + 20″ display veel duurder dan een iMac G5.

Klopt, maar je hebt een scherm dat je langer kan gebruiken, en je kan dat eerste jaar op volle kracht werken.

Bijdrager
    a la Mac

De 20″ iMac is prima voor niet al te zwaar gebruik (geen 40 filters tegelijk ofzo), maar is dan wel driehonderd euro duurder, maar heeft dan weer wel een (vervangbare) Intel Core Duo i.p.v. één G5 én een ATI Radeon X1600.

Persoonlijk zou ik dan toch voor de 20″ Intel-iMac gaan, al was het maar omdat deze sneller geleverd kan worden. Het probleem: heb je wel 1800 euro over voor een computer?

De software is nog een probleem: de bundel van Creative Suite 2 Premium en Macromedia Suite 8 kost 3000 euro.

Een laatste vraag: heb je hem NU nodig, of kan het nog een paar maanden wachten (nee zeker :))? Want ten vroegste oktober, ten laatste april 2007 komt Creative Suite 3 uit, hoogstwaarschijnlijk met Macromedia-programma’s erbij, en meteen Universal.

Volgens Think Secret zou Adobe vaart zetten achter CS 3, dan is het natuurlijk niet leuk als je nu drieduizend euro uitgeeft en er over drie maanden een nieuwe versie uitkomt die Universal is en maar half zoveel kost…

Bijdrager
    mvdenberg
    ”roblemmen”
    ”mvdenberg”

Dit bedoel ik. Als je kijkt naar welke prestaties je ermee kan leveren is de Adobe software duurder. Het eerste jaar werk je maar op halve kracht, en het jaar erna moet je alweer upgraden.

Hoezo werk je met een iMac G5 + CS2 op halve kracht? CS2 is geschreven voor een PPC, waar een iMac G5 ook tot behoort.

De topic starter geeft zelf aan voor een iMac te gaan: weet alleen niet of dit een intel of een G5 wordt.

Bijdrager
    mvdenberg
    ӈ

… Persoonlijk zou ik dan toch voor de 20″ Intel-iMac gaan, al was het maar omdat deze sneller geleverd kan worden. Het probleem: heb je wel 1800 euro over voor een computer?

De software is nog een probleem: de bundel van Creative Suite 2 Premium en Macromedia Suite 8 kost 3000 euro.

Een bedrijf heeft zulke bedragen zeker over: een bedrijf wil een computer die het werk goed en snel doet. Geen gedoe dus met emulaties: dus kost extra productie tijd. Bovendien zal de medewerker zich groen en geel gaan ergeren omdat het vaak thuis sneller werkt.

De kosten van 3000 euro (bundel van Creative Suite 2 Premium en Macromedia Suite) zal ook aangeschaft moeten worden waneer men voor een pc oplossing kiest: dus die kosten heb je toch al.

Bijdrager
    beammeup
    ”Amaru_71″

Bedankt tot dusver, even wat extra info:

ik heb geen extern scherm op dit moment en ik vind 20″ toch wel een pre…
    Het moet ook nog wel goed verkoopbaar zijn op mijn werk, daar is alles nu Windoos (ben zelf de systeembeheerder), mijn baas gaat het niet leuk vinden als hij over minder dan een jaar weer een bak met geld uit moet geven aan CS3, terwijl CS2 nog prima volstaat…. Ik neig ook naar de G5, omdat ik niet zo van die emulatie ben….
    Ik moet in ieder geval iets overtuigends kunnen brengen, anders zit ik straks alsnog met XP in mijn maag…..

Je moet je baas even wat beter leren rekenen.
    Als er een nieuw pakket is met betere functionaliteiten wat je per maand 6 uur van je tijd kan besparen,.. dan is op jaarbasis 2000 EURO een simpel besluit.

Reken hem eens rustig voor wat de afschrijving is op een nieuwe iMac G5 over 2 jaar.
    Daar krijg je na die tijd nog ± 700 EURO voor. En zet dat om naar 24 maanden, en neem de afschrijving en de BTW teruggave daarin mee. Dan kost zo’n machine ± 30 EURO per maand!

Ik kan daar zo slecht tegen tegen dat soort ‘bazen’. Elke werknemer heeft recht op de beste spullen die er zijn!

Bijdrager
    roblemmen
    ”mvdenberg”
    ”roblemmen”
    ”mvdenberg”

Hoezo werk je met een iMac G5 + CS2 op halve kracht? CS2 is geschreven voor een PPC, waar een iMac G5 ook tot behoort.

Ik dacht dat hij op de Intel iMac doelde, en toen ik voor het eerst halve rekenkracht zei toen stond er in diezelfde post ook Intel iMac.:wink:

Bijdrager
    Daniel

Ik moet de knoop nu gaan doorhakken en twijfel nog steeds:? Die hele Intel overgang maakt het mij er niet makkelijker op. Privé was dit voor mij niet zo’n issue geweest, maar zakelijk is het toch weer anders . Wat ik dus wil voorkomen is dat ik gezeur krijg dat ik verouderde produkten ga kopen, maar tegelijkertijd wil ik ook niet dat er “slechte” performance geleverd wordt door de nieuwste apparatuur. Wat ik al zei ales is nu Windows hier en daar zal dus ook mee vergeleken gaan worden…het nieuwste is toch altijd sneller denkt men…..
    De Mac die ik ga aanschaffen zal zichzelf dus wel moeten bewijzen, anders is de volgende zeker weer een Delletje… :cry:

Bijdrager
    roblemmen

Dan kan je het beste een model met zekerheid en de beste performance per euro kopen.

Een Intel kan wel, maar ik raadt het je af. Je bent bezig met beeldbewerken zei je zelf, en dat gaat gewoon klote onder Rosetta.
    De iMac G5 is ongeveer net zo snel daarmee als de nieuwe Intel iMac.

Maar zodra CS3 uitkomt zal de Intel wel stukken sneller zijn.

Dus dan kan je kiezen voor een iMac Intel 20inch of een PowerMac G5.
    – Die tweede is nu dus de snelste, en hoe hij over een jaar zich zal verhouden tot de Intel iMac die op volle toeren kan presteren zie je dan wel. Je loopt het risico dat hij dan een stuk langzamer is, maar ik vraag me af hoe groot dat verschil zal zijn, terwijl de PowerMac nu toch echt met kop en schouders boven de rest uitsteekt.

Daar komen nog twee dingen bij:
    – Bij de iMac betaal je behalve voor de prestaties extra voor het ingebouwde scherm. Als je een groter schem wilt, of je hebt al een scherm, betekent dat eigenlijk dat een gedeelte van je geld in iets anders dan prestaties gestopt wordt.
    – Denk ook hier aan: Je kan met de Intel ook weer een hoop gezeik met randapparatuur krijgen. Dat maakt geen goede indruk. Hoe goed hij misschien ook presteert met Universal en Native apps, als alleen al je printer weigert wordt je baas weer boos dat er een nieuwe printer nodig is.

”unSOUND”
    ӈ

Enkel Version Cue Workspace (nooit van gehoord trouwens) uit CS2 schijnt niet te werken. En daarnaast de pro-apps van Apple zelf. Dat is alles.

Nog meer software werkt nog niet hoor…

en diverse plugins voor QuickTime, Photoshop…
    drivers voor diverse hardware…

:|

”unSOUND”

Photoshop zelf draait wel, maar veel plugins weer niet, omdat Rosetta die niet vertaald.

Drivers kunnen dan welliswaar niet het doel van Rosetta zijn, het is wel belangrijk dat mensen goed kijken naar de hardware die ze reeds hebben ( printer / scanner / EyeTV ) en weten of die wel ondersteund wordt… niet alle merken hebben aangegeven ook de oude drivers te gaan updaten naar Intel, je hebt dus kans dat sommige hardware nooit zal werken met een Intel… stof tot nadenken.

Bijdrager
    Daniel

De Powermac ligt een beetje buiten het budget wat te besteden is denk ik. Ik heb ook een beeldscherm nodig en een 20″ Cinema display is dan wel gewenst. Ik kom dan op 2338,- ex btw uit. Voor een 20″iMac G5 ben ik in totaal dan 1335 ex btw kwijt (bij Machouse zijn ze nog te krijgen). Scheelt toch even 1000 euro’s. Dan zit ik nog met het feit dat ik het AppleCare Protection Plan moet aanschaffen, aangezien het een zakelijke machine is. Dit is voor de Powermac ook weer 100 euro duurder, iemand ervaring met deze uitbreiding (zelf nog nooit gebruikt)

Ik heb zelf nog nooit op een iMac gewerkt alleen maar op de Powermac’s. Maar volgens mij moet de 20″ iMac G5, met 1GB geheugen de klus ook goed kunnen klaren, toch?

Bijdrager
    roblemmen
    ”Amaru_71″

De Powermac ligt een beetje buiten het budget wat te besteden is denk ik.

Dan houdt het op hè.

”Amaru_71″

Ik heb zelf nog nooit op een iMac gewerkt alleen maar op de Powermac’s. Maar volgens mij moet de 20″ iMac G5, met 1GB geheugen de klus ook goed kunnen klaren, toch?

De nieuwste iMac G5 kan tot 2.5 GB RAM hebben en de iMac Core Duo tot 2.0 GB RAM, dus als je een iMac koopt laadt hem wel helemaal vol met RAM.
    Ik kan met mijn Mac Mini Photoshop nog maar net draaien, en ik weet dat het met de eerste G5 iMac zeer lekker liep. Maar of het ook nog een aantal jaren kan voldoen voor professioneel werk daar kan ik niks over zeggen.

Als je niet de Powermac neemt, denk dan ook even aan de Intel iMac. Die kwam als je een gemiddelde neemt tussen de verschillende tests die gehouden zijn met Rosetta op ongeveer het niveau uit van de G5 iMac.
    Dus dan kan je of eerst een jaartje de G5 iMac nemen en over een jaar overstappen naar de Intel iMac Rev.B. of C. of je neemt meteen de Intel iMac. Wat dat betreft moet je zelf even kijken wat het handigst is, en wat je baas ervan vindt als je over een jaar opnieuw moet wisselen. Lijkt mij dat het geen goede indruk maakt. (Alsof de G5 na één jaar alweer verouderd is.)

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.